Bråk och fräs...
Som typ nytt stödhem undrar jag… jag har släppt ut Neige till de andra kisarna (de fick först se varandra utan att träffas och vara i hallen om vartannat så att de vande sig lite vid dofterna). Då var det fräs och nu är det fräs.
Mathilda gör de konstigaste ljud och Neige bara fräser, väser och morrar. Mathilda gick och la sig i Neiges toa - jag antar att det är för att visa att det är hennes? Ungarna blir naturligtvis oroliga, men de är mindre brydda än Mathilda.
Nu har Neige gått och gömt sig under soffan och sitter där och morrar. Från och till får hon och Mathilda spatt och klöser åt varandra.
Ska jag vara nervös eller bara låta dem bråka klart? Det är väl det som sägs att man ska göra men som nybörjare är det lite svårt…
Camilla

Du kanske ska ge dem tid att åter vänja sig vid varandra. Vet inte hur länge du haft dem åtskilda. Men honkatter med ungar är i försvarsposition, Hur gamla är ungarna? Det kan också påverka situationen.
Fräsningar är normalt, klösande är mer aggressivt. Är det i luften eller på varandra? Tycker att du ska börja om lite grann, hålla dem åtskilda så att båda får tid att smälta det hela. Och sedan börja om igen. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Ungarna är fyra månader, så de fäktar för sig själva (Mathilda gör i a f inget för att skydda dem)…
De verkar mest klösa i luften - ingen av dem visar tecken på annat. Mest är det bara morr dock.
Jag låter dem vara ifrån varandra ett tag nu. Lite åt gången verkar bra…
Tack för råden! :)
Ny bild ;)
Mitt råd är att låta dem hållas och ha is i magen. Det här är något som alltid brukar hända när nya katter sammanförs. Men katterna löser det här med rangordningsstriderna bästa själva. Om vi som mattar/hussar går imellan och stängar in katterna i olika rum förlängs bara den här processen och i värsta fall konserveras den. Låt det hela ha sin gång, inom några dagar ska du se att det har ordnat upp sig.
Felliway brukar kunna vara till god hjälp och minska stressen. Det finns en variant som man sätter i väggkontakten och som avger en jämn dos hela tiden.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Håller med Lena.
Har samsat 8 katter med varandra. De har kommit med jämna mellanrum de nya.
Så det är bara att låta dem sköta rangordningen själva.
Jenna