Hittekatten träffar de andra katterna?
Lilla vita Neige har nu installerat sig ordentligt hemma. Hon har sovit större delen av tiden sen hon kom hit igår eftermiddag, med avbrott för toabesök (vilket hon gör utan problem på rätt ställe), mat och vatten.
Imorgon är det tänkt att jag ska låta Neige träffa mina övriga katter - Angel och Tara som nyss fyllt fyra månader, och mamma Mathilda. Hur bör jag göra när de träffas?
Bilden: Neige har bestämt sig för att transportburen är jättemysig att sova i.
Hon är så himla fin lilla Neige! :)
Ungkatter brukar ofta finna varandra ganska snabbt. Mamma Mathilda får man nog räkna med kan vara lite mera avvaktande med lite fräs och morr de första dagarna. Hon är ju den som är ledaren och som ska sätta nya kissen på plats. Katter brukar dock sköta detta väldigt bra på egen hand. Man kan underlätta med mycket fjäsk och belöningar i form av godsaker. Då förknippas nya kissen med något angenämt.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Är vackra lilla Neige frisk? Så att hon inte smittar de andra med nåt? Vet inte om du redan skrivit det men jag kom att tänka på det nu. Annars kanske det kan vara klokt att vänta.
Ju mer hemmastadd hon hinner bli i "sitt" rum, desto tryggare känner hon sig och då blir det lättare att föra ihop henne med de andra. Du kan ju kanske börja med att byta rum så att de får lukta sig runt på varandras domäner först. Så att lilla Neige känner sig något så när hemma i hela ditt hem. Ju mer man skyndar långsamt desto bättre brukar det gå. Kanske låta henne träffa en katt i sänder (minns ju så klart inte hur många du har) för att eliminera stress?
Och som Lena säger, godis är bra att ha att dela ut i kattgänget när den nya presenteras.
Lycka till!!
Helen