Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 869 ggr
abuelas
0

En fråga??

Jag trodde att det skulle vara lite annorlunda i "Hittekatt-världen" än i "Raskatt-världen"..Men det verkar vara olika läger även här!!Ledsen

Det är många raskattuppfödare som för öppna krig mot varann..och det är så jäkla synd..Alla älskar vi ju katter, varför kan vi inte vara sams?? Är det för att vi "kärringar" aldrig kan vara sams??

Även här på Hittekatter..så är det även osämja!!

Jag som ny i denna sida av kattvärlden, blir ganska förbryllad. Borde inte DjurensVänner och  "Hittekatt-folk" samarbeta? Har vi inte alla samma mål..?? Vill vi inte alla hitta nya hem åt alla hemlösa och förvildade katter? Är inte det också det målet som DV har? Vad är det för skillnad på Djurskyddet och Djurens Vänner?

Alla har vi väl samma mål? Eller inte??

Anita

tussilago
0

problemet med djurens vänner (i alla fall den i borås, jag har inte riktigt koll på det här med de olika avdelningarna) är att de rutinmässigt avlivar alla katter och sätter in två-tre stycken i en vanlig transportbur i flera dagar. finns flera trådar om det här, och jag skulle tro att du hittar en hel del om du googlar på djurens vänner borås också. och andra här kan nog ge betydligt utförligare svar :)

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#1 borde det inte gå under djurplågeri? Vidrigt.

solweig
0

dom kan väl inte vara djurvän, när dom gör så där.jag tycker inte dom ska kalla sig djurens vänner. absolut inte

Lena
0

Anledningen till att de flesta av oss inte sympatiserar med Djurens Vänner är deras avlivningsvänliga policy. I Göteborg avlivas t.ex. nästan alla katter som blir omhändertagna av den lokalföreningen, när det gäller Djurens Vänner i Borås har det stått att läsa en lång serie av artiklar som tyder på att vanvård förekommit samt mycket annat som ligger långt ifrån vad som har med seriös katthemsverksamhet att göra. Djurens Vänners ordförande som även driver DV i Malmö är av den mycket bestämda uppfattningen att katter ska avlivas redan efter 3 veckor på katthemmet.

Jag vet inte om man ska kalla det olika läger, men precis som med allt annat i samhället är det svårt att samarbeta om man har så diamentralt olika syn på det här med hittekatter. Jag vet i ärlighetens namn inte hur ett sådant samarbete skulle kunna gå till? De som sitter i Djurens Vänners Riksorganisation företräder en gamlamodig syn på katter och har enligt min uppfattning inte alls hängt med i svängarna. De vill inte heller ta till sig nya metoder och erfarenheter utan hävdar att deras ståndpunkt är den enda rätta. Då blir det ganska svårt att komma vidare. För mig och de flesta här är det nämligen helt omöjligt att samarbeta runt synen att hemlösa katter helst ska avlivas. Iställer jobbar vi hårt för att  höja kattens status samt att införa andra modernare metoder som t.ex. TNR.

Jag har dock fått lära mig att det finns ganska stora variationer inom olika lokala Djurens Vänner organisationer. Men Riksorganisationern har en hel del kvar att önska och de två lokala föreningar som jag har  min omedelbara närhet har gjort mig mörkrädd.

Annars är tanken och hela idén bakom Hittekatter i Fokus att vi ska samarbeta över hela landet för att komma tillrätta med den bedrövliga situation som råder runt Hittekatter i Sverige. Jag måste även säga att vi kommit en bra bit påväg under det dryga år vi funnits till.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

abuelas
0

Men man blir ju ganska förvirrad när man får höra sådant om Djurens Vänner!! Borde dom inte byta namn då?Ledsen Man är väl inte djurvän om man inte tämker på djurens bästa???

Anita

Lena
0

#5 Det håller jag med dig om att namnet är missvisande. Fast de anser tydligen att det är djurvänligt att djuren blir avlivade….. Att det är djurens bästa. Allt är ju relativt.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
0

Problemet är att det finns så många fler hemlösa katter än vad det finns katthem. Därför prioriterar många katthem tama och friska katter som snabbt gå att förmedla.

Skygga katter kräver mycket tid, erfarenhet och plats. Därför tar många katthem inte emot skygga katter eller avlivar de direkt.

Det finns (som jag vet) ca. 200 katthem i Sverige. Många är ansluten till Djurens Vänner, Djurhemsförening eller djurskyddet. Många är medlem i flera föreningar.

Djurens Vänner är den äldsta djurskyddsförening och sitter i Malmö. DV har 17 (?) anslutna djurhem.

Djurhemsföreningen har 32 anslutna djurhem. I deras stadgar finns den beryktade 90-dagarsregeln, dvs att en katt blir avlivad efter 30 dagar om inget nytt hem hittades. En del anslutna katthem följer inte den regeln.

Djurskyddet Sverige sitter i Stockholm och är en ideell riksorganisation med 57 anslutna lokala djurskyddsföreningar runt om i Sverige. Organisationen har cirka 12 000 medlemmar och jobbar mycket för lagändringar framförallt kastreringen och id-märkningen.

Problemet framförallt inom DV är att det finns en riksorganisation som ger stöd och bidrag till sina anslutna djurhem, men har ingen makt att kontrollera de. Alla djurhem hat en egen styrelse och egna stadgar.

Nu är det så att en del föreningar (inte bara inom DV) har dragit till sig inte bara djurvänner utan pengarvänner och liknande. Just DV Borås och DV Göteborg är fruktansvärda exempel på djurplågeri och bedrägeri. Där en ordförande har tagit över all makt som han missbrukar. Och myndigheter är trots anmälningar långsamma eller ointresserade att agera.

Raskattföreningar har nog det stora problemet med prestige, konkurens, utställningar och överskott av kullar. Det är jag mer än glad att slippa….Fundersam

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

#7 Bara en liten justering; 90 dagars regeln är det som Djurhemsföreningen förespråkar inte 30 dagar.

//Lena

Alexej
0

Jag och tal…Glad Nånting med 3 var det, 3 månader och DV malmö har 3-veckorsregeln.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

abuelas
0

Svar till Vanessa

Jag känner mig både välkommen och hemma på denna sida..Så det är inget angrepp mot någon..men man blir så fundersam när det även är olika läger i denna värld..

När det gäller hemlösa och förvildade katter så borde alla stå på samma sida tycker man..Och jobba för samma sak!

Jag ber om ursäkt om någon av er tog illa upp..Det var inte alls meningen! Jag tycker att ni gör ett fantastiskt jobb..och jag önskar att jag bodde mer söderut så jag kunde hjälpa till..

Kram till er alla/Anita

Lena
0

#10 Ja ibland kallar de den 3 månadesregln också.

#9 Nej vi brukar uppträda städat här. Men när det handlar om liv och död då kan det naturligtvis bli lite hett i tråden, vilket beror på det stora engagemanget i frågan.

//Lena

Alexej
0

Vad som är så bra här att det både finns katthemmedarbetare/ansvariga  och engagerade privatpersoner med på hittekatten, då känns det mycket mer som ett samarbete.

Alexej
0

Puttar upp