Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 2609 ggr
Mymlan
0

Nytt katthem startas

http://www.kattcenter.se/

I Norrtälje.

De söker stödmedlemmar för 2010:  300:- sätts in på bankgiro: 495-5670

Fann en notis om detta i Norrteljetidningen som kom för ngn dag sedan.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

essut50
0

Vad bra, det behövs verkligen nya katthem.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

johnnys girl
0

Vilka goda nyheter! Det behövs verkligen. Norrtälje är ett område med många sommarstugor och många stackars kvarlämnade sommarkatter.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Pelusa
0

Jaaaa nu blev jag glad! Den här föreningen ska jag stödja framöver, den behövs så in i vassen. Badj-vlar lämnar efter sig sina stackars missar när de badat klart - och kommunen ifråga har en urusel kattpolicy.

Pelusa (en djurvänlig badjävel)

Elise79
0

Åh Gud så bra!
Jag ska genast bli stödmedlem för dem =)
Tack för information!

MonicaLagerquist
0

Nu har de fått 48 stödmedlemmar.

Stolt ägare till tre La permer

Nordann
0

Det är jättebra att det startar ett nytt katthem!

Jag har ett stort frågetecken för de stadgar som finns på hemsidan och att det sägs vara en ideell förening för som det står är det inte en sådan.

En ideell förening (skatterättsligt) ska för det första vara öppen (vem som helst ska få bli medlem) det duger inte att endast de som blivit invalda i styrelsen är medlemmar.I en ideell förening är det medlemmarna som väljer styrelse,revisorer kontrollerar styrelsens arbete för medlemmarnas räkning osv.

Kort sagt,de som startar behöver lära sig om föreningsarbete och bl a börja med ett öppet möte dit ALLA intresserade får komma och det görs innan man bildar föreningen,vid det mötet utses en interimsstyrelse som jobbar fram till första årsmötet.Skatteverket kommer inte att godkänna det här som ideellt i nuvarande form.

Mymlan
0

#6  Det får du ta med dem.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Gullimat
0

Tänk om det startats katthem här i Skåne också, som har flest  hemlösa katter i Sverige

martdat
0

gillar att de beslutat att inte använda sig av krediter, då har de bra förutsättningar att överleva,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Pelusa
0
#6 jag blev oxå jätteglad över det braiga initiativet men även jag fick en liten tupp i halsen när jag läste stadgarna. *Sucka*
Pelusa
0

Oopps varför blev min text ovan så jättefet? Sorry, inte meningen faktiskt!

Nordann
0

# 7 Ja,det kan jag göra.Skickar ett mail,det går ju att rätta till.

Nordann
0

Sådär,nu har jag skrivit och gett dem tips om att läsa på.Info om ideella föreningar finnsbåde  hos Skatteverket och hos kommunerna.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Man blir ju jätteglad när man läser att en ny förening ska starta som ska arbeta just med hemlösingar och höja katters status. Fast måste säga att efter läst deras stadgar så börjar man fundera över vilka dessa personer är och vad som fått dem att som förening ha dessa stadgar?

Känns som några har ett kontrollbehov främst av allt. §14 förstår jag mig inte alls på. Ponera att man byggt upp en stor fin och välfungerande förening med god ekonomi så försvinner grundarna av olika anledningar då upphör hela förening per de fakto av dess egna stadgar, hur bra den än då må fungera

Bara invalda styrelsemedlemmar är medlemmar i föreningen, övriga är stödmedlemmar, förklara gärna för mig vilka som då ska rösta för styrelsens ansvarsfrihet? Dem själva? Bara de med "direkt behörighet" kallas till årsmötet, vilka är det? Låter inte direkt som stödmedlemmar har direkt behörighet här, jag kan ha fel men då borde de klargöra det mer i sina stadgar. Sen är det väl mer lämpligt med 2 revisorer och inte bara en, för att minimera risk om fel i/om ekonomin

Ställer mig mycket tveksam till att ens överväga att stödja en förening med dessa för mig underliga stadgar som förening. Det är inte en förening när en handfull männskor ska bestämma allt och ingen annan skall kunna förändra det …de behöver se över sina stadgar och läsa på lite om föreningar så blir de säkert jättebra

Gullimat
0

Håller med dig Daisy-Moa, har aldrig hört talas om en ideel förening med endast tre styrelsemedlemmar och medlemmar över huvudtaget. Vem som helst får vara medlem i en ideell förening och då ha rösträtt på årsmöte och medlemsmöte. Varför skall dom då betala 300:- i medlemsavgift, det borde då vara en frivillig peng.

Imasy
0

Är för trött för att läsa stadgarna nu, men om jag fattat rätt, så får man inget tillstånd förräns man har en godkänd förening.

Och eftersom de har fått tillstånd för 35 katter så antar jag då att de har fått klartecken ifrån skatteverket.

Nordann
0

Tillstånd har inget med förening att göra,det är ju länsstyrelsen som ger tillstånd för kattverksamhet.

Det Skatteverket gör är att de ger ett organisationsnummer,hur noggrant de läser stadgar vet jag inte men vet att de har en del krav för att föreningen ska vara skattebefriad.

Därför har jag mailat katthemmet och tipsat om var de hittar information om sånt här,just nu liknar stadgarna mer en insamlingsstiftelses stadgar.Det går ju att ha upplägget på olika sätt men det är viktigt att det blir rätt för att undvika framtida skattesmällar och liknande.

Imasy
0

När jag var i kontakt med Lst för att höra vad som krävdes för att få starta katthem sa de att jag var tvungen att ha ett org nummer för att få tillstånd.

Detta var för att det blev en annan typ av verksamhet än vad det skulle bli för mig som privatperson.

Lillan7704
0

Puttar på tråden för det här är intressant för mig och Xray.

Står i valet och kvalet om hur vi ska göra med Pälsbollarna Höganäs….

Pälsbollarna i Höganäs

Sidentass
0

Toppen med ett nytt katthem! Behövs ju verkligen..