Olämpliga stödhem
I dessa tider då det fullkomligt svämmar över av hemlösa katter, vilket inte ser ut att minska heller, det fortsätter bara att fyllas på med nya, kan man förstå att de som försöker hjälpa dessa stackars katter desperat söker efter stödhem överallt till dem.
Många gånger fungerar det alldeles utmärkt och stödhemmet gör ett bra jobb tills katten får ett nytt, bra hem eller också omvandlas stödhemmet till ett bra permanenthem för katten, då de fäst sig så vid den.
Ibland går det dock mindre bra av olika anledningar. Katter placeras i mindre lämpliga stödhem eller rentav helt olämpliga stödhem där det inte fungerar särskilt bra. Till exempel har stödhemmet inte vett att hålla tillräckligt stängt (katter kan tränga sig igenom oerhört små öppningar) och att vakta katten vid öppnande av fönster och dörrar, så att katten rymmer, vilket kan få förödande konsekvenser, stödhemmet har inte insett att om de av någon anledning ej kan behålla katten så är det inte alltid så att de omedelbart kan "bli av med den" utan de kan i värsta fall få ha den kvar i månader (eller mer) då inget annat stödhem finns i sikte och katthemmen är fulla. Katter får fel eller olämplig mat (t.ex. berättar ett stödhem att de ger katterna mycket fisk (vilket katter kan vara allergiska emot så försiktighet är på sin plats), utfodrar med Friskies (typ den sämsta maten på marknaden) samt ger dem potatischips som godis. Sen finns det såklart många fler problem som kan uppstå, t,ex. ovänskap mellan stödkatt och egna katter, att katten inte är rumsren, att den är mkt. skyggare än stödhemmet räknat med etc.
Jag har full förståelse för att det måste vara oerhört svårt att hitta bra stödhem i tillräcklig mängd. Men jag tror att ni som omplacerar måste vara oerhört noga och tydliga med vad som krävs av stödhemmet, så att inte tråkigheter uppstår för alla parter och kan inte stödhemmet ställa upp på vad som krävs, är det bättre i längden att inte använda sig av stödhemmet. Jag tror det är många omplacerare som har fått ångra att man använt sig av vissa stödhem. Tyvärr måste man vara övertydlig mot människor för att försäkra sig om att de verkligen förstått vad som krävs av dem (helst ska det få det både skriftligt och muntligt) och i en hel del fall har det gått illa om rena nybörjare fått ta hand om "svåra fall".
Hoppas ni inte ser detta som ett påhopp. Jag vill bara att ni som omplacerar tänker till före, så att katterna inte kommer i kläm i onödan, för det är så onödigt.

Visst är det viktigt att informera ordentligt innan, när någon för första gången ska vara stödhem, men jag känner att jag måste försvara stödhemmen då flera av de anledningar du tar upp känns som dåliga argument till att välja bort ett stödhem.
Det är ju snarare så att det du tar upp är påminnelser till den som förmedlar, vad den måste informera om, snarare än anledningar till att välja bort ett eventuellt stödhem, eller hur? T ex rymningsbenägenheten, är man inte van så förstår man inte vilka små springor som räcker, men det gör ju inte stödhemmet olämpligt för att de inte vet det utan det är väl i så fall förmedlaren som är 'olämplig' om hon/han inte tänker på att informera. Sedan håller jag med om att man inte bör sätta en 'svår' katt hos någon som aldrig ens haft katt, men det finns ju andra katter att sätta där så man behöver inte välja bort hemmet för det.
Vad gäller utfodringen, så länge katten får ett foder avsett för katter så tycker jag det spelar mindre roll vilket märke som ges, och vilket godis som ges är inte heller det viktigt. Jag ser hellre att en katt kommer in i värmen (och åtminstone får kattmat) än att den får fortsätta vara hemlös bara för att det enda tillgängliga stödhemmet ger chips som godis.
Vi har alla varit nybörjare och har man en bra kontaktperson/förmedlare så fungerar det alldeles utmärkt ändå.
Håller med om att det finns både bra och dåliga stödhem men det är likadant med permanenta hem också…
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

#1 Ja, det är väl en kombination kanske av oerfarna stödhem och bristande information från förmedlaren som gjort det möjligt för flera katter att rymma. Det får bara inte hända. Särskilt inte om det t.ex. gäller en sjuk katt som behöver medicineras. Ja, en "lättare och tamare" katt är att föredra hos en nybörjare.
Vad gäller utfodringen så håller jag inte riktigt med dig. Om man tvunget måste ge ett "billigt" foder så finns det långt lämpligare foder att ge än Friskies. Då kan man tipsa om Mjau eller ICAs blötmat hellre än Friskies. Det kan verka som en "skitbagatell" med maten, men faktum är att om katten t.ex. får allergi, magproblem eller njurproblem så är såväl katten, förmedlaren och stödhemmet snart i än ännu värre sits än innan, så man bör inte ta alltför lätt på detta, anser jag.
#2. Håller med.

Att informera stödhem om vad som gäller och ta upp rymningsrisker, ev sjukdommar och allmänt syn på katter tycker jag är självklart, Jag brukar nässtan pröva att skrämma dem lite för att de ska tänka ordentligt så det inte blir överaskningar, Att det offta inte går att ta katten därifrån om det inte funkar med kort varsel,
men offtast står det på hemsidorna att man ska säga till i god tid om de inte kan ha katten kvar, Flera månader tycker jag är ormligt att de ska vänta om det inte fungerar , det är ju faktiskt inte deras katt,
detta är olika med mellan olika föreningar, jag vet en förening som så gott som alltid har extra plats till returkatter och dyligt,
När det gäller maten så tar jag inte upp det alls om det inte gäller kattungar - kattungemat elr om katten är sjuk elr alergisk och behöver annat.De kater jag har sökt stödhem haralla varit ordenligt hotade till livet, och om ett stödhem ger dem ica mat elr vad som så tycker jag att det är bättre än att komunjägarn sjuter dem. Narturligtvis kan man prata om matfrågan, men att kräva en viss sort mat , det tycker jag inte att man kan om det inte är särskilda själ,
De katter jag tagit in i mitt hem får äta det mina äter, och annars får det faktiskt vara, nu äter mina rc, men de äter oxå fisk, tonfisk älskar de,
mina tankar, kommer kanske mer sen ,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Friskis är visserligen inget bra foder, men det är det fodret som de flesta "icke allt för engagerade" kattägare i Sverige bäst känner till. Mycket pga deras reklamer. Och många katter blir inte dåliga i urinvägarna fast de ätit det fodret i hela sitt liv.
Hellre att en katt får komma under tak och få äta Friskies än att katten får gå ute och livnära sig på sopor och vad det nu är den kommer över.
Jag frågar alltid efter vilken mat de tänkt ge till katten, och försöker förklara skillnaderna på de billigare fodren och den lite mer dyra maten. Och att det i längden blir billigare att ge av det dyra.
Vi är noga med våra stöd/slusshem och vi har alltid en bakdörr öppen för att stödhem och slusshem ska känna sig trygga!
Nu har inte alla den möjligheten, men vad som är A och O är att informera både muntligt och skriftligt (skriva avtal) och man ska inte måla fan på väggen heller tycker jag, det finns, och kommer alltid att finnas bra och dåliga stöd/slusshem!
Vi står för mat och sand och ser därför till att de kissar som vi tar in får bra foder. Ingen behöver, om de inte vill, stå för den kostnaden, och…. vi ställer stora krav på de som är stöd/slusshem.
Vi har goda stöd och slusshem, och det är vi mkt stolta över :)
Vi har dessutom skrivit att om man stödhem anser att man inte kan ha kvar katten/katterna så kräver vi 4 veckor på oss att hitta ett nytt stödhem… för som alla vet :) så växer inte stödhemmen på träd och om man dessutom är extra noga så tar det kanske ännu längre tid innan man hittar ett ställe som är perfekt för just den katten/katterna.
/Malin i Östgötakatterna
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Mina katter får bara billigfoder-inte Friskies och mår bra. Tror inte att jag är en sämre kattägare för det.
Men inlägget är jättebra. Det är så otroligt viktigt att en katt kommer till rätt hem, jour-eller permanenthem. Det viktigaste, tycker jag, är att de är medveten om vad det kan bli för problem och kostnader. Den sötaste kattungen kan bli en kattjävel när den bajsar i sängen. Är de medveten om omlämpligheten att ha utekatter nära vägen, vad ska kattägaren göra på semestertiden, när de flyttar, får barn osv.
Jätteviktigt att den som förmedlar en katt kan ta katten tillbaka ifall det blir problem.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

ja mina fick eldorade ett tag när det var som värst, och jag tog in en liten utkastad unge från snön mitt i vintern ändå, katthemmet hadde fullt, men hon föredrg eldorado framför kylan,
men jag tycker det är bra att föra upp sådant här till diskution, det finns så mycket att ventilera,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Det är bra man har någorlunda hum om var katten kommer att placeras i sitt nya stödhem..vilket jag nog tror att det flesta förmedlare också kollar upp innan..sen kan ju förstås olyckan vara där i det bästa av hem..dörrar som öppnas tex..vi vet ju alla att det kan gå snabbare än blixten för en katt att sticka ut om den har bestämt sig för det..
När de gäller foder ger jag mina katter burkmat från lidl..i råd o röns testpanel visade det sig att den lär vara riktigt bra för att vara köpt i vanliga affärer..de vuxna katterna får även mjaus torrfoder. Vår Berlioz, däremot, äter inget av detta eftersom han står på sitt speciella veterinär foder för sina urinbekymmer. Med så många katter som jag har i huset nu har jag helt enkelt inte råd att ge dom alla dyrare foder..sanden jag köper är eldorados..den är riktigt bra tycker jag ändå.

Jag har en kisse med magproblem, tarmskador då hon fick leva rätt hårt som utekatt/hittekatt sina första 6 månader med mycke mask i magen.
Hon kommer aldrig att ha en normal mage utan kommer alltid vara känslig för allt hon får i sig. När hon får sk "finfoder" eller "dyrfoder" tilltar problemen markant. Vissa billiga foder ger samma effekt. Det som funkar är halvbra foder som One, Whiskas, Coops egna o Lidls egna. Alla andra har viss effekt på magen. Typ antingen blir hon lös i magen eller så läcker den gas…
Kör jag "dyrfoder" så får jag oftast leva med alla fönster öppna. Alltså är det relativt billiga foder som gäller.
Jag tycker det är himla dumt att säga att bara för att ett foder är dyrt o finns hos djuraffären eller veterinären så är det bra. Det gäller snarare att kolla på näringsinnehåll, kattens hälsa när den äter och plånboken o sen väga dessa tre delar. Inte alla har råd med finfoder. I mitt fall har jag råd men kan inte tänka mig att leva med lukten eller öppna fönster i -15 dygnet runt.

Vill bara säga att jag har en kisse här som ÄLSKAR chips. Äter inget annat "godis" Får en liten bit varje helg. Har också haft en katt som älskade vitlökskorv. Han nästan överföll en om man hade det på mackan och han inte fick en smakbit./Laila
Har också en kisse med magproblem, som om jag ger Hills A/D blir ännu värre, men funkar med Mjau blötmat, och whiskas påsar, samt Trevis kapsel, köpt på apotek, strödd över mat, tror man får prova sig fram, men såklart också jätteviktigt att alla hem, stöd som permanent vet om, hur t.ex en skyggis fungerar, och trånga utrymmen ska vara stängda,m.m
Maggan47
Maggan47
Angående chips så tvivlar jag på att mina kissar hade låtit det vara, om jag bara hade haft det hemma.
Det verkar som om många hittekatter har paj på magen, i alla fall de som varit ute länge med mask och fått livnära sig på det som de får tag i… stackars missar!
Mjau blötmat får mina kissar här hemma och de ÄLSKAR det, däremot exets kisse vägrar Mjau och äter bara Pussi och ingenting annat.
*Nalle Puh*

Jag tycker också att det är viktigt att stödhemmen kontrolleras och att de inte överutnyttjas. Det är så oehört svårt att hitta intresserade att de som anmäler sitt intresse kan övertalas att ta fler katter än vad som är lämpligt.
Jag tycker inte det är lämpligt med stödhem där det finns sociala eller psykiatriska problem inte heller där personen i fråga har en utvecklingsstörning. Det kan vara svårt att ta hand om sig själv och då ännu svårare att även sköta om ett djur som kanske har behov av särskild omvårdnad.
Tyvärr växer inte engagerade människor på trä´n så jag förstår desperationen.
Jag tror nog att märket på kattmatsburken eller påsen spelar mindre roll om alternativet är svält.Det som däremot är viktigt att veta är att plötsliga foderbyten ofta ger problem med magen.
Inte underligt att många hittekatter får problem med magen när de kommer in,det blir ju automatiskt foderbyte då för det mesta.

#15 Håller inte med dig ang att personer med tex begåvningshandikapp mm inte skulle få ha djur. Jobbar själv i vården och visst i vissa fall har personen fullt upp med sig själv men det finns ganska många fall där man sköter sitt husdjur mera noggrant än sig själv. Håller dock med att de inte bör vara stödhem men ett djur kan för många med handikapp göra att livsglädjen återvänder och att de får känna sig behövda och viktiga. Ja det finns mycket att skriva om detta och här är bara några rader från mig som själv har en son med Asbergers syndrom. (han sköter sin hund helt ok)
#13 Ingen av mina andra katter äter chips även om det står framme.

Vågar jag ens erkänna att om det står en skål med ostbågar eller sour cream and onion chips framme så är det två kissar vid skålen. Prinsessan som aldrig varit utekatt o aldrig haft problem med maggen kan man ju inte neka en bit eller två.
Lilla (stora…) Felicia med sina magproblem kan jag ju inte neka heller när hon ser på mig med den blicken… Medger att jag torskar o ger dem båda några bitar. Sen får jag vädra halva kvällen som straff.
Jag tror att man får se till helheten. Verkar katten nöjd med livet o skiner pälsen? Jepp. Ja då får de väl synda lite. Svårt att motivera nåt annat när jag tillåter mig själv att synda. O sen är det ju mest jag som straffas av Felicias små fisar….

#17 Jag skrev inte att personer med utvecklingsstörning osv. inte ska få ha djur. Det tycker jag och jag har stor erfarenhet av både djur och funktionsnedsättningar av olika slag. Även av djur som terapi.
Det jag menar är att en person som av olika anledningar har fullt upp med sig själv eller kanske själv behöver stöd och hjälp inte ska ha ensamt ansvar för ett djur.

Beträffande magar..så märker jag att mina katter blir lösa i magen om dom byter torrfoder. Sen brukar ju sådant gå över med tiden..men vid fodebyte har jag till att börja med blandat det gamla fodret med det nya..
Mina stödisungar ger jag inte torrissar av den anledningen..dom äter än så länge endast blötmat.
Intressant tråd om en angelägen fråga. Som många skriver växer inte jourhemmen på träd, däremot finns det obegränsad mängd hemlösa katter som lever i stor nöd. Frågan är hur man på bästa sätt ska få sådana här ekvationer att gå ihop.
Personligen ser jag följande punkter som viktiga:
- Ge jour/stödhemmet en gedigen introduktion som innefattar teori om katter och katters behov. Problembeteenden hos katt. Hur man arbetar med skygga katter. Foderfrågor och andra viktiga baskunskaper.
- Skriv ett kontrakt med jour/stödhemmet där alla villkor regleras. Ansvar, ersättning, uppsägning etc.
- Finns till hands för att ge stöd och goda råd om problem skulle uppstå.
- Ha en ordentligt intervju när ett nytt stöd/jourhem anmäler sig.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Oj, så många svar :) Har varit på möte och sedan jobb.
Väldigt många som är riktigt kunniga på detta med kattens foder menar att Mjau är den bästa maten på marknaden (främst burkmaten, men torrfodret är även det åtminstone bättre än Friskies) och detta är ingen dyr mat. Men sen är det väldigt individuellt om katten tål maten och/eller tycker om maten eller ej. Mina varken tål eller tycker om Mjaus kattmat (blötmaten) och torrfodret tyckte de inte heller om. Egentligen är väl BARF på många sätt det mest naturliga och mest "rätt" för en katt att äta, men det är långt ifrån alla som kan, vill eller har möjlighet att ge katten enbart det.
Råd och röns test kan ni dessvärre bortse ifrån, för det var missvisande (ska se när jag hinner leta upp info om det). Men ett bra tips är att kolla innehållsförteckningen och då ska alltid kött stå som första, största och huvudsakliga ingrediens och ju mer spannmål det innehåller, ju sämre är det. Jag säger dock inte att den mat som kan köpas i djuraffären eller hos veterinären är den bästa.
Pussi blötmat, ICAs blötmat är också exempel på mat som inte är jättedyr och som är klart bättre än Friskies, inte kostar skjortan och är lättåtkomlig i vanliga butiker och man slipper handla i djuraffären.
Naturligtvis är det ingen större fara om katten får något enstaka chips eller ostbåge. Men man behöver ju inte vräka i den saker som har för hög salthalt eller kan ge magknas. Det får ju vara måtta med allt och vill man ge något gott finns det ju kanske lämpligare saker att ge den :)
#6 Det låter ju toppen, men dyrt för er så jag förstår om inte alla föreningar har råd att göra så.
För en svältande hemlös katt är det säkert rena himmelriket att få komma in i värmen och få kattmat att äta istället för sopor. Men en katt med det i bagaget och som följd av det magproblem, så tror jag nog att för dem är det ännu viktigare med så bra mat som möjligt. Sen att inte alla inser eller har råd med det, så ser ju verkligheten tyvärr ut. Men köper man burkmat eller torrfoder i affären kan man ju åtminstone välja Mjau eller Pussi framför Friskies.
Mina får Katty Kött-nyttiga bitar. 15 kilo för 319 Kronor, behöver ca. 40-45 kilo i månaden. Har provat många andra billigfoder men det ratades tom från hunden. Men det här foder älskar mina katter.
Ifall någon protesterar nu:
Resultaten visar att TreKök-Doggys torrfoder för katt, Katty Nyttiga Bitar, Mjau med Kyckling och Mjau med Ishavsfisk, minskar risken för både urinstensbildning och acidos. Katt.nu-urinsten
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#23 Kilopriset blir dryga 21, 50 :- för Katty. Köper du Mjau på Willys är kilopriset runt 17:- 272kr för 16kg.. I längden blir detta billigare 
Någon skrev om att informera hemmen så dom ser till att katten eller katterna inte smiter ut. De hem som jag har satt katterna i har jag informerat om hur viktigt det är med fönster o.s.v. Likförbaskat har två katter slunkit ut.. Ibland kan det vara rena oturen som är framme men ibland så tänker inte folk sig för..Hoppsan,var det fönstret öppet??????
Debattia
#24 Mina katter gillar inte mjau. Har försökt, de matvägrar tills de får sina "nyttiga bitar". 

Så länge katten får ett foder den tycker om och mår bra av så ser inte jag problemet. Det spelar väl ingen roll om det är köpt på ICA och kostar hälften av ett annat som köps hos vetten…?
Huvudsaken är att katten har det bra!!
Och det där med smitningsrisken kan väl knappast läggas bara på den som förmedlar katten. Om nu en omplacerad katt smiter och förmedlaren har informerat och tipsat om hur man "smitningssäkrar" så är det ju jour/permanenthemmet som har det yttersta ansvaret att se till att katten stannar inne där den ska vara…
Bara mina tankar….
Pälsbollarna i Höganäs

Behöver inte bara vara fönster som är öppna för att en katt smiter ut. En jag känner öppnade sin ytterdörr för en besökare och då kom katten i 120 knyck och sprang ut. /Laila
Olyckan kan ju även vara framme i permanenta hem, att en kisse rymmer genom dörrar eller fönster. De är snabba som illrar 
*Nalle Puh*
Rymningar kan ske hur mycket man än försökt kattsäkra sitt hem.Märket på kattmatsburken tycker jag också är mindre viktigt i sammanhanget.Det som däremot behöver förbättras är hur stödhem rekryteras och hur man tar hand om sina stödhem.

Jag är ett totalt värdelöst stödhem.
Det slutar alltid med att jag behåller katterna och då blir det ju ingen vidare genomströmning…
Men här har iaf tre små KKS-katter fått ett bättre liv.
Fast jag skulle önska att jag hade lite bättre karaktär så att fler fick hjälp. 
Visst är det viktigt att man som stödhem vet och förstår vad man ger sig in på. Men trots det så kan smitningsolyckor hända. Jag vet då vi har råkat ut för det. I början när vi var stödhem försvann 2 stödisar. Vi vet fortfarande inte riktigt hur det gick till och ingen önskar mer än vi att det inte hänt. Men olyckor kan ändå hända. Jag tycker inrte alls det behöver betyda att man är ett dåligt stödhem. Vi är fortfarande stödhem och vi lär oss mer och mer hela tiden hur vi ska agera med skyggisarna. Alla är vi nybörjare nån gång. Med tanke på hur många stödhem det skulle behövas tycker jag också det är viktigt att man välkomnar de som anmäler intresse, även de som inte har erfarenhet sedan tidigare. Med ett gott samarbete och stöd från en erfaren kontaktperson finns det alla möjligheter att det blir bra. Vi hade aldrig haft med skyggisar att göra när vi tog emot vår första stödis. Men med stöd från vår kontaktperson och alla underbara människor här på sajten så har det fungerat. Vi har nu mycket mer erfarenhet än när vi började men vi lär oss fortfarande.
Våra stödisar får samma mat som våra egna katter. Under en period då jag var långtidssjuksriven fick katterna äta mjau torrfoder då vi inte hade råd att köpa kvalitets foder just då. Jag anser inte att vi är ett sömre stödhem för det. Att en katt får vara inne i värmen och ha fri tillgång på mat, även om det inte är den bästa sorten, anser iaf jag vara 1000 gånger bättre än att gå ute i kylan och svälta!

#22 Jasså där ser man..de var sambon som hade tagit del av råd och röns test gällande kattmat (bra att vi fick veta det iallafall:-)..men så länge jag märker att katterna mår bra av den maten fortsätter jag med den i och med att den håller så pass låga priser, sen kan jag inte låta bli att bjuda dom på rå köttfärs eller av min fisk när vi äter..slutar oftast med att man själv får nöja sig med potatis, grönsaker o sås:-)
Dock försöker jag nu att hitta ett permanent hem till mina stödisar efter som dom nu växt ur det rum dom växt upp i här..dom är helt underbara små individer..jag älskar dom av hela mitt hjärta men ansvarsbiten känns för tung att bära framåt våren då sonen springer ut o in med sina kompisar, risken att missar som ska vara innekatter smiter ut finns som sagt hos alla hem, oavsett om man är stöd/ eller permanent hem…

#31 Då har ju katterna fått ett permanent hem och det är ju bättre än ett stödhem eller hur? Ingen kan hjälpa alla. Jag tycker det är bra att 3 katter fått ett riktigt hem. Jag har också en KKS-katt förutom 2 orientaler.
När det gäller foder är jag noga med att magnesiumhalten är under 0.08 eftersom jag inte vill att mina katter ska drabbas av urinsten. Jag köper Brit care castrate från foderbilen och det är inte alls dyrt ändå verkar det bra. Mg-halten är 0,06.

http://na.se/nyheter/2.2503/1.747351-katter-bodde-i-bajs
Så här illa kan det tydligen också vara om oturen är framme och man väljer fel stödhem
Igen?!
Ja, då är det det samma. Är det fortfarnade i bruk?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
putt något mera nytt här
Tydligen så är detta efter de källor jag har, ännu ett ställe, alltså inte det som var på tapeten i höstas. det börjar bli lite väl tråkigt med alla trista avslöjanden om missförhållanden. OCh som min källa sa, detta katthem har över 200 stödhem. Hur kan dessa hinnas med att kollas upp? En omöjlighet. Missförstå mig rätt. Jag har den största respekt och beundran hittills, för detta katthem som det gäller….
Det är sorgligt och tråkigt att det bara finns såna hem.. De som sätter katter där borde väl också reagera??eller var får dom katterna från????
Debattia
Kan bara säga att vi är tacksamma att få hjälp att komma in när vi inte lyckats med detta trots upprepade försök. Är det någon som vill veta mer så får ni gärna PMa. Vi ärrade kämpar försöker hålla modet uppe.