Skjut en katt
Hej!
Har tyvärr en mkt nära bekant som låtit en jägare skjuta sin katt. Katten hade urinvägsinfektion och de ville inte bekosta veterinär.
Jag är givetvis både arg och ledsen och har ett och annat att säga den personen.
Jag trodde det var olagligt att avliva en tamkatt på det viset men tydligen får man göra det.
Någon som vet?
Förstår att du är ledsen över din bekants agerande. Att avliva en katt för en åkomma som är så lätt att behandla som en urinvägsinfektion verkar ju både rått och hjärtlöst. Det är inte straffbart i vårt land att låta en jägare avliva en katt om det görs på rätt sätt.
Här kan du läsa vad lagen säger om avlivning av katt:
Avlivning av katt regleras i 2 § djurskyddslagen samt djurskyddsmyndighetensföreskrifter och allmänna råd om avlivning av hundar, katter och vissa pälsdjur
(DFS 2004:7, L 24).
Avlivning av hundar och katter ska ske genom en överdos av narkosmedel ellergenom skjutning med ett vapen. Den som ska utföra avlivningen ska vara väl förtrogen med den aktuella avlivningsmetoden samt förvissa sig om att djuret är dött innan vidare åtgärderföretas med kroppen.
Avlivning med narkosmedel ska utföras av en veterinär eller under veterinärt ansvar, av en i metoden särskilt utbildad lekman. Tillförseln av preparatet ska ske genom intravenös eller intraperitoneal (i buken) injektion.
Vid avlivning med skjutvapen får endast vapen tillåtet för jakt samt pistol av kaliber 7,65 eller grövre användas. Skottet ska avfyras mot bakhuvudet (nackregionen) på högst tre meters avstånd. Avlivning med pistol får dock endast ske om vapnets mynning bringas i direkt kontakt med djurets bakhuvud.
Avlivning av kattungar upp till åtta dagars ålder får utföras genom slag mot huvudet. Slaget ska utföras med sådan precision att det medför omedelbar medvetslöshet och död.
Enligt tillsynslagen 7 § får sedan 1987 en katt som med fog kan antas vara övergiven eller förvildad dödas av jakträttshavaren eller någon som företräder denne.
Enligt mål (nr 220-05) i Kammarrätten i Göteborg, dom 2005-10-19, krävs tillstånd för varje enskilt fall av dödande av övergiven eller förvildad katt inom tätbebyggt område. Det är polismyndigheten som avgör den praktiska hanteringen i samband med tillståndsgivningen.
För att avgöra om en katt är herrelös finns listat några omständigheter som noga bör beaktas när man ska försöka bedöma om en katt är övergiven eller bortsprungen.
Om en eller flera av följande faktorer uppfylls är det inte troligt att katten är övergiven eller bortsprungen utan att den har en ägare:
?? om katten uppehåller sig nära bebyggelse,
?? bär halsband,
?? är öron- eller chipmärkt,
?? är välnärd och har fin päls,
?? inte är särskilt skygg.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Tack för svaret!
Jag tycker det är fruktansvärt att det är tillåtet.
Hade inte tvekat en sekund att anmäla henne annars trots att vi är släkt.
Stackars lille kisse
Vilken grym matte du fick.
ja lilla missen som inte fick en chans utan fick ett skott i sig istället 
Ja okunskap och illvilja, inget annat. en så lätt botad åkomma!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
men om det bara var urinvägsinfektion?? stackars lilla misse… det behövs ju bara lite medicin för det… dumma människa!!!
#6 ja du verkligen…. 
#2 Ja det är fruktansvärt. Katten är mer eller mindre laglös i vårt land.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Det blir inte bättre av att man tydligen även får skjuta hundar på samma sätt.
Har vi inte kommit längre i detta välfärdsland?

ja, visst får du avliva alla djur genom ett skott. OCh när det gäller en jakthund, så är det oftast den metoden som är den som hunden inte känner av alls. Rent sakligt får man ju tänka, att en kula går fortare än ljudet. Således hinner inte ens djuret känna eller höra att det dör. Likaså hagel. Där är det chockverkan som gör att djuret dör omedelbart. MEn jag vill härmed betona, att jag aldrig skulle kunna avliva mina katter på det sättet och inga andra katter heller. JAg kan personligen inte skjuta på något annat än det jag kan äta. OCh personen som ska utföra en sån sak, ska veta vad han gör! Ingen Ramboskjutning är ju tillåten och jag ser ner på folk, som väljer denna form av avlivning på grund av ekonomiska orsaker.
Herregud en kula genom skallen för uvi, blir rasande
Jag tycker också att det är rätt makabert att avliva en katt för en sån åkomma som så lätt kan avhjälpas.
Däremot tycker jag inte att det ska vara förbjudet att avliva katter med skjutvapen, så länge alla kriterier som lagen föreskriver om jakt och vapen är uppfyllda.
Det finns situationer när det inte går att få tag i förvildade katter trots att de kanske är illa däran. I såna lägen måste man få avliva katten med jaktvapen, precis som man gör med vilket annat svårt skadat vilt som helst.
ja du har helt rätt där, Peter. Och tll ecxempel vid en olycka. Ska man plåga djuret ännu längre? Om det är så illa så ska djuret inet lida. det är bara så. MEn som sagt, de som anlitar en jägare av ren snålhet, dem ser jag ner på , likaså de jägare som gör detta jobb för ingenting. Om de hade tagit lika mycket betalt som veten, hade det nog blivit annat ljud i sklällan. Men det är klart, snåla människor kanske tar till andra värre metoder då. Som absolut INTE är lagliga.