Magkatarr hos katter..
Har ni hört talas om det ??
Det var så här att Tusse 14 år mådde inte så bra, han ville bara ha mat hela tiden och sen kräktes han, men bara ljusbrunt vatten.. Han var tröttare än vanligt, ville bara sova. Så vi fick en tid hos vår veterinär i måndags för en undersökning. Veterinären undersökte Tusse noga, tog två rör blod som skulle se om han hade njurfel (har haft det förr),diabetes,struma m.m. Men allt var bra, inga fel på honom..Men veterinären misstänkte att han har magkatarr, tror att han är ledsen på att han inte får vara ifred här hemma för Milou skull..Milou är en katt som bara vill busa fast hon är 4 år.
Ser hur hon lurpassar för att jaga Tusse när han har varit på toan..Han är inte så där intresserad av att busa..Bara vissa stunder då han jagar henne överallt. Så nu har vi fått flytande medicin som vi ska ge Tusse 3 ggr per dag i en spruta..Vi fick hämta den på apoteket idag för dom fick beställa den..Nu har vi provat att spruta medicinen i mungipan,det var inte så lätt ska jag säga fast vi var två..Han var lite arg och ville bara komma därifrån..Läste på Fass att det var karamell smak på den..
Vi får hoppas att det hjälper annars så blir det ny undersökning på honom…Veterinären sa att vissa katter vill inte ha nån kompis alls, vill vara ensamma med husse/matte. 
essut..
Magkatarr är inte ovanligt hos katter. Svårt att säga vad det kan bero på. Ofta har katten dessa besvär av och till hela livet. Ibland uppkommer det vid foderbyte och stress kan säkert också vara en orsak precis som det är hos människor. Det finns bra dietfoder för känslag magar. Men Tusse kanske äter dietfoder för sina njurar redan?
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

krya på dej Tusse… bäst att du lyder matte!
matte o Bruno
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Lena.. Tusse är inte så förtjust i torrfoder, han äter det som godis ibland. Så han äter mjukmat istället..
Marianne. Tusse säger att medicinen smakar äckligt, Bruno kan gärna få den…
Här har vi oxå en kisse Virus som har haft magkatarr som sedan blivit magsår:: eftersom ingen vette hittade något fel på honom..När dom gick ner med en kamera i magen på Virus, sedan han spytt blod..Såg dom flera sår i magen…Virus hälsar till Tusse att medecin är äckligt
Virus har ätit många olika medeciner..Äter nu en liten dos Kortison som han kanske får göra livet ut…
Krya på dig Tusse, säger vi här hos Catfoot
#3 Alla dessa dietfoder finns även som mjukfoder. De brukar smaka bättre.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Det finns en hel del special/skonsam blötmat för missar med magproblem att tillgå hos veterinärer och välsorterade djurbutiker om nu medicinen inte funkar på Tusse. Fråga din veterinär, essut.
Vad gäller Milou så föreslår jag att ni skaffar en busig kompis till henne i hennes egen ålder. Då tror jag Tusse kommer få vara ifred. Kommer få ligga bekvämt i sin korg, vila sina gamla ben och roa sig med att kika på ungmissarna som rasar runt i lägenheten.
Puss på Tussenosen från Belusa
#6 Ja en busig kattkompis till Milou vore nog en bra lösning för då kan Tusse delta i lekandet mån av ork och lust, men även vara en passiv åskådare. Det brukar annars vara uppiggande med unga katter när kissen man har blir gamal. Men om den unga katten är dominerande kan det bli kämpigt. Ibland försöker den unga katten ta över om den äldre katten inte mår riktigt bra. Det kan säkert vara vad som hänt här och det är alltid stressande för den äldre katten att förlora sin position.
//Lena
Vår kisse Caesar blev väldigt dålig och fick inte behålla maten alls. Det konstaterade svår magkatarr och han fick också olika sorter medicin samt dietmat. Jag kokade fisk blandat med risavkok (grötris) och gav honom små portioner var 4:e timme. När han blivit bättre började jag med Royal Canin Intestinal och det är det enda torrfoder han nu kan äta utan att kräkas upp maten.
Hans känsliga mage beror helt klart på den hemska uppväxt han hade sitt första år i ett missbrukarhem som han räddades ifrån.
Vi skickar massor av krya-på-dig hälsningar till Tusse och hoppas att han snart mår bättre.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren