fruset
Är det någon som har tips om hur man ska göra för att vattnet inte ska frysa till is då man matar ute?Eller att det håller sig ett par timmar i alla fall.
Vi kokar varttnet så det är kokhett när det hälls upp och vi har en frigolitlåda som vattnet kan stå i, men finns det något annat man kan göra?
När det gäller mat så finns ju torrfoder, men finns det något annat som inte fryser så fort?
katternas tider och våra sammanfaller inte så ofta nuförtiden och vi vet aldrig när dom är där och vilka.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Det här är säkert lättare sagt och gjort och troligen inte praktiskt genomförbart i denna situation. Men om man kunde ordna så det blev cirkulation i vattnet så som man gör i guldfiskdammar, då skulle det inte fysa.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jag har hört att det fryser fortare om man häller upp det varmt! :S

Kanske hittar du bra tips här:
http://www.neighborhoodcats.org/info/preventing.htm
Vi änvandar SnuggleSafe, en värmedynna som håller värmen i minst några timmar. Och sophia: det stämmer att varmt vatten fryser fortare.
/Miranda

Miranda, var har du köpt SnuggleSafe värmedyna? Och hur funkar den? Laddar du upp den hemma eller går den på batteri? Jag har själv samma problem. Det har gått bra ända tills nu när det blivit minusgrader. Förra vintern använde jag mig av vanliga vetekuddar som jag värmde upp i mikron. Sedan stoppade jag dem i plastpåsar och tidningspapper runtom. Gjorde sedan en grop i mitten för burkmat. Men problemet är att sådana kuddar hinner svalna innan jag hinner dit (har en mil att köra). Finns det bättre värmeisolerande material att hålla kuddarna varma med?
Men undra på att vattnet frusit snabbt, jag har också använt hett vatten. Och så torrfoder förstås. Nu har jag tur för det rinner en å inte långt därifrån, så jag tror katterna får i sig vatten till torrfodret ändå. Använder mig av ett gammalt dragigt skjul i två våningar och har "bäddat" både i kartong (inlindad i isoleringsmaterial för väggar) och på övervåningen med halm. Hörde på teve att halm var bästa liggmaterialet utomhus.
Har också ofta önskat att jag hade någon sorts brandsäker kamin eller annan värmekälla att ställa dit för att försöka få det klena stället lite varmare, men vad jag vet finns inget. Några tips? Batteridrivna tältvärmare - finns sådana? Har hängt upp ett gammalt täcke som draperi mellan två rum för att minska dragigheten. Det hjälper väl lite, men jag är inte nöjd.
Tyvärr hör katterna när jag kommer, så det är sällan jag ser dem, men maten går åt och man kan se att dom legat i halmen. När det är snö ses deras spår tydligt utanför.
Utomhus har jag ibland lagt fårskinn i gamla uttjänta transportburar och lagt maten i vetekuddar längst in. Runt transportburen har jag lindat isoleringsmaterial. Det hjälper ju lite och det vare sig regnar eller snöar in i transportburen.
Tacksam för alla tips!

Här hittar du info om SnuggleSafe:
http://www.haromi.se/dbbutik/butik/db.pl?id=8010&template_file=db_showprod.php

Jag tar för givet att du inte har el där. Så då blir mitt tips sådana där värme kuddar man kan klämma på för att aktivera. De blir sedan varma och håller värmen i flera timmar. De finns olika allt för att ha istövlar till i jackfickor för att man inte ksa frysa.
Tyvärr kommer jag inte på vad de heter.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Undrar hur de gör i Alaska där de bedriver flera TNR projekt?
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"