Höggravid hittekatt.
Ja så har jag idag fångat en liten söt höggravid katt. Oj, hon är livrädd, småfräser och gnäller. Jag har bäddat "säng, satt ner kartong att gömma sig i, och bajslåda.
Obs, jag skall inte ha katt men kunde inte se den blivande mamman fara illa och föda barn i denna kylan.
Jag har läst de flesta av era kloka ord och ni skall få rapporter om hur det går.
Hon är jättesöt, tigrerad svart/grå och hennes barn i somras var bara ljuvligt söta.
Önska mig lycka till, tills någon annan kan ta över vilket jag hoppas blir inom det snaraste.

har du egna trådar ute efter jakt på nytt akuthem?….eller letar du efter det?….. tyckte mej se att du bor i malmö…. underlättar för andra att veta OM du söker en frivillig…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Underbart snällt gjort av dig att ta in dräktig kisse, så ungarna slipper födas i kylan. Lycka till med tilldragelsen.

Jag har kontaktat kattkommando syd, lånat fällan där. Ja, jag bor i Malmö, klarar jag av det tills barnen är födda??? vet ej, försöker men om jag inte klarar det så återkommer jag och ber om hjälp. Jag har aldrig haft katt, behöver era råd.
Jag skall sätta mig nu igen med den lilla "tösen" 

Detta är verkligen rätt ställe att be om råd… och proffset Josefa har redan svarat, ser jag, så hon håller nog koll… Hon är verkligen proffs på kattungar i min mening…
Jag och Marianne är inte lika proffsiga… men ställer gärna upp när vi kan… och puttar gärna och ger dom råd vi känner vi klarar av… om inte annat jagar vi rätt på den rätta personen för dig…
Puss på dig som tagit hand om mamma katt… hoppas allting går bra. Här på hittis finns ofta folk dygnet runt.. dock lite mindre aktivitet så här på nattkröken.. folk behöver sova ibland.. men sen finns vissa av oss nattugglor…
Känner du dig väldigt osäker… kan du ju säga till så kan du säkert få telefonnummer till till dom proffsiga "rävarna" härinne, så du kan få kontakt när det än gäller…. jag tänker mest inför förlossningen… Visst kan du få mitt nummer också, men jag är långt ifrån ett proffs, jag har bara ett stort hjärta för djur… Men, jag säger det igen.. du har verkligen sökt dig till rätt forum för att få hjälp…
Fortsätt gärna att skriva här… för många eldsjälar läser och vill gärna "hänga med", även om allt lullar på som det ska…
Puss igen…
Alla djur behöver någon som bryr sig!

Glömde ju säga lycka till, så nu säger jag det: Lycka Till!!!

Tack för att du räddade den lilla blivande mamman in från kylan. Lycka till. 

Tack för era svar, här är första frågan till er "kattugglor" förlåt nattugglor skall det väl vara.
Skall jag ha tänt eller släkt i rummet där hon vistas nu första natten och nätterna framöver.
Har talat med henne nu i ca 1/2 timme och hon har lugnat sig betydligt.
Har du någon liten lampa som lyser lite svagt, så är det bra.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Själv har jag ingen större erfarenhet av blivande mammor, har bara haft en. Hon var höggravid hon också när jag fick hem henne. Jag hade inga lampor tända på natten. Ljuset som kom in uteifrån räckte. Katter ser ju mycket bättre än vad vi gör i mörker. Kommer det inte in något ljus alls uteifrån är det nog inte fel med en svag nattlampa.

Jag har inte haft tillgång till nattlampa, så jag har släckt till mina på natten och tänt på morgonen… Har du tillgång till en nattlampa, eller en lampa som lyser i närheten, är det säkert inte fel, men just där misse befinner sig, kan det vara bra om det är släckt lite ibland… Även en misse behöver mörkt och få sova…

Ok, tack, får fixa det i morgon, jag har hängt en filt över en ställning så hon får lite mörker där i övrigt är det inget fönster i det rum där jag satt henne.
Tack snälla ni för snabba svar, har sagt "natti" till henne nu

natti-nattis härifrån också… det ska säkert gå bra med allting…glöm bara inte att uppdatera oss… vi är så fruktansvärt nyfikna… även om allt går bra… eller framför allt då… man behöver lite solsken mitt i allt elände…

God morgon, vet ju inte riktigt hur katten mått, men själv har jag inte sovit
"Tösen" har inte ätit och inte druckit men blir väldigt lugn när jag sitter och talar till henne. Hon är sängvätare, jodå, bajslådan orörd och nerkissad säng hm..
Mer rapport ikväll.
Hon går säkert på lådan inom ett par dygn. Har haft "sådana där" hittisar själv också, som är sängvätare ;)
Men nu är allt hos dig så nytt och läskigt, men det lossnar nog strax ska du se.
Det jag alltid gör när jag tar in skyggisar är att se till att det inte finns något mjukt som kan inbjuda till att kissa på, detta bara första veckan och självklart något mjukt att ligga på men inget annat, ställ fram kattlådan i närheten av där hon ligger så att hon ser/hittar den på en gång. Lägg gärna plast över sängen i några dagar så att du bryter mönstret på en gång
Har bara haft en katt som har kissat på fel ställe och då var lådan för långt bort så hon vågade inte gå dit, så det var mitt eget fel
Toppen att du har tagit hand om henne

Vilken välgärning du har gjort.
Det finns många duktiga kattmänniskor i Malmö, och här inne på hittekatter, som arbetar med skyggisar, så var inte rädd att ta kontakt, för råd och hjälp. Lycka till med den lilla tösen
Ser framemot uppdateringar.

Tack för alla fina råd, skall lägga plast i "sängen"
Ny fråga, vad är lämpligast att ha i bajslådan när det gäller utekatt, det jag har nu? Blandning av jord och sand eller skall jag köpa kattsand omg?

Jag har haft flera skyggisar här under åren och dom har alltid fått vanlig kattgrus i lådan. Dom flesta har gått på lådan direkt dom kom in. Dom har varit jätteduktiga.
Lite ljus så att den ser när den behöver gå någonstans är toppen. När jag tagit in katter och inte velat ha någon säng nedkissad har jag haft samma sorts underlägg som man använder inom vården men lagt tre, fyra stycken tvärs över sängen och låtit dem överlappa varandra en del. Sedan har jag lagt något lättvättat uppepå dessa plastskydd. Om du har några gamlalakan så kan du bädda åt henne med dem. Inför barnafödandet är det bra om du ser till att ha en vass liten trubbig sax som du har kokat i beredskap ifall att du måste klippa navelsträngen.
Jag blir så glad att se att det finns människor som har ett hjärta för katter. Denna katt har nog redan utsett dig som den bästa människa som finns. Lycka till i din nya karriär som barnmorska.

Ja tack, vi får väl se hur barnmorskan klarar det
jag litar på "tösen" hon fixar det nog. Hon har haft ett par kullar innan och får inte vara ifred för hankatten som hittade hit trots mina enorma anstängningar att slippa honom. Han jagar honorna och är garanterat far till de väntade små barnen.
Det blir omg kastrering nu utav honom nu är han så tam att vi kan ta honom i buren, tror jag. Han sover inne när det passar honom. Ja, kattorna är inte på samma våning.
Tösen har ätit nu men bara om jag sitter där och trugar, vatten icke, men gav henne nu grädde vilket hon fått tidigare och det slank ner.
Mer rapport senare, hej.

Men så fint gjort att ta hand om missen..känns så otroligt skönt att veta att hon slipper föda sina ungar ute i kylan..jag har alltid haft klumpbildande sand i lådorna, det är väl en smaksak, men själv tycker jag klumpbildande är lättast att hantera..
Kisse blir säkert lugn av när du är där inne..småpratar o bara finns där..sen kan det ju ta sin tid innan hon inser att det också är gott att bli klappad….kattfödslar brukar oftast gå bra, på den tiden jag hade kullar så märkte jag på mamman när det var dags..hon började bädda boplats..o hölls sig mer o mer nära mej..många kissar brukar vilja "hålla tass" när det stora ögonblicket kommer..
Håller alla tummar jag har för att allt ska gå bra..och rosor o eloger till dej som hjälper kissen!!!

Tack för det Sidentass.
Jag tror att ungarna är på gång, hon "snackar" hela tiden med mig, lade sig på sidan och jag märkte sammandragningar hos henne och hon liksom öppnade upp sig genom att streta på bakbenen. Jag var nere nu och då har hon krupit in i kartongen och flåsandas.
Fråga, behöver jag vara hos henne? skall jag lyfta bort kartongen när jag ser att det är igång? skall jag lyfta upp de små och lägga dem i "sängen" ? Hon har letat förtvivlat efter något gömställe i rummet, men det finns inte frånsett kartongen. Hon har piggnat till i övrigt efter gårdagens chock.
Många frågor men tacksam för svar.
Sitt gärna hos henne och bara "finns till hands" när det drar ihop sig. Vilken tur du fick in henne före födseln - underbart av dig:)
Låt henne sköta det mesta själv om det går, men med din närhet som stöd - du märker om du behöver hjälpa till med torkning, navelsträng mm. Det brukar oftast gå bra, så njut av upplevelsen av att nya små liv kommer till världen:)

Alltså skall jag lyfta bort kartongen, ser inte ett smack annars. Med tanke på att det är en hittekatt så kanske jag inte skulle störa henne, men ok, jag sätter mig som jourhavande barnmorska. Skall jag lyfta upp ungarna , de föds ju direkt på golvet???
Tack för svar.
Oj så spännande :) lycka till!
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Aha, men kan du inte vända på kartongen då och lägga i lite tidningspapper och en handduk/lakan istället - så det inte blir på golvet dom föds. Har du mysbelysning så blir det ju skyddat ändå för henne.
Se till att ha sax, trasor mm med dig, då du kanske måste avnavla ungarna eller kanske måste riva upp fostersäcken om hon inte klarar det själv.
I all hast kan du göra en boplats,..Ta en köksstol ställ den i ett hörn av rummet häng över ett lakan över stolsitsen, nu har du gjort ett gömställe åt den kommande kattfamiljen lägg en go mjuk bädd med ett lakan under stolsbenen. om nu födseln har börjat kan du kanske visa dit henne med ev. ungar som kommit. Låter inte som du hunnit gjort iordning någon bra bolåda åt henne. Hon behöver ett gömställe första veckorn.
Lycka till som barnmoska
Har inga råd att komma med, vill bara säga att du gjort en helt underbart god gärning och önska dig lycka till med födsel, mamma och ungar!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Bra förslag Tuska! Säkraste kortet är kanske att fixa en bädd under favoritkartongen. Kattor KAN vara svåra att förhandla med speciellt födande och nyförlösta. Men det fixar sig nog.
Jag blir nästan tårögd när jag tänker på hur nära det var att denna katta skulle få sina misslingar ute. Hur det skulle ha gått behöver man ju inte ha mycket till fantasi för att räkna ut.

Ja tjejer, kan kattor ha värkar och sammandragningar ,kramper såsom vi kvinnor har ibland ett bra tag innan förlossning? I alla fall så har jag nu varit därnere, hon har en fin bäddad låda utan tak, en bra kartong med botten upp och ingång, matta, tidningar och frotte på båda ställena+ bajslåda. Kissandet första kvällen var ett misstag, hon går perfekt i lådan.
Hon uppför sig nu som vanligt utan synliga tecken på förlossning, hon letar bara utgång från rummet och gnäller.
Jaja, jag tittar till henne och i övrigt tack alla för bra och upplysande svar. Jag trodde att jag ikväll skulle få vara med om en förlossning, förresten hur lång tid tar det för en katt.?? 5 ungarf ick hon i somras.
Lycka till och stör så lite som möjligt. Hon vill nog bara ha lung och ro nu och fixar nog det hela sjäv. heder åt dig för din fina handling
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

håller ändå tummarna ifall det skulle hända något….stort lycka till…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Kolla ordentligt så att inte värkarbetet läggar av. Sådant kan hända men sällan och hon har ju fått ungar förut utan komplikationer. Räkna en halvtimme per kattunge men det kan ta längre tid och kortare. Börjar det ta lång tid efter en kattunge fötts kan det vara indikation på att något är fel. Men nu ska jag inte måla fan på väggen men när jag haft kattor som fött ungar sedan jag själv blev mamma har jag varit alldeles slut innan förlossningen är klar.
Jag hade nog velat vara med under hela förlossningen. Just för att se att allt går som det ska med ungarna, att alla moderkakor kommer ut osv.
Sedan så kanske mamma katt vill ha något gott och energirikt medans hon håller på med förlossningen, eller efter att hon är klar.

Tack för svaren, när jag var nere sist så visade hon ingen tendens till födande, men jag kollar upp det med jämna mellanrum eller så missar jag allt och har källingar i lådan i morgon. Jag är redan uttröttad, inte pga katten men ingen sömn överhuvudtaget natten som gick.
Jag hör av mig så snart något händer eller om jag hittar fler frågor.
Det är 3 gången hon föder barn så man kan väl säga att hon är ett litet proffs.
lilla gumman. JA att vara med och kolla är ju inte fel, men pilla och plocka så lite som möjligt.
tror också att allt går bra, men förstår att du är nervös, en uppvispad äggula kan vara gott, bra för lilla mamman att äta ordentligt, bra att hankatten blir kastrerad nu, som sagt många blivande mammor annars, Lycka till med lilla mamma och de små, som slipper födas ute i kylan
Maggan47

#36 Tack för att du tar hand om henne nu och hoppas att detta blir sista kullen för henne nu- lilla gumman. Tre kullar och hemlös - det är tungt för lilla kattmamma
Lycka till med de små bebbarna
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Min lilla blivande mamma valde att få sina ungar på natten. Hon visade inga tecken på att något var på gång på kvällen. Eller så var det jag som var ovan… I alla fall på morgonen låg det fyra fina bebisar hos henne . Hon hade tvättat dom och gjort som katter gör, ätit upp moderkakorna, syntes inga spår alls av en förlossning mer än några blodfläckar på lakanet
Ge henne helst inte frottéhanddukar som underlag. Bebisarnas små klor fastnar lätt i frotté.
Så småningom kan du kanske väga bebisarna så du har koll på att dom går upp i vikt som dom ska. Ca 10 gram/dygn ska dom gå upp om jag inte minns fel. Något dygn kanske inte så mycket, nästa dygn går dom upp lite mer.
Har det hänt något i natt? Nyfiken… 

Under "Uppfödning" - "Avel steg för steg"
på nedan sida står lite information om förlossningar mm

Tack för länken.
Nej, inga barn ännu. Kan hon ha förvärkar så som vi kvinnor??
Tja, jag vet inte, går ner och sitter en stund och småpratar med henne, hon svarar hihi, men ännu inga tecken till födande. Alla sparkar som jag tidigare sett att källingarna gjort har jag inte sett mer under dagen.
Gjorde jag verkligen rätt som tog in henne, jag vill tro det men jisses vad hon är rädd.
#42 Du gjorde helt rätt. Även om hon är rädd inför allt nytt och konstigt nu så är det nog bättre än att tvingas föda ungarna ute i kylan, där sedan även de kommer driva vind för våg och så småningom ge upphov till ännu fler katter - de som överlever vill säga.

Tack Sara, jag vill tro det men tänk om chocken att komma in, bli inlåst gör att hon på något vis håller igen på förlossningen eller att det hänt ungarna något eftersom de inte sparkar så jag ser det längre
Tja, jag kan ju bara avvakta.
Men snälla ullebull! Du har gjort alldeles rätt. Kattan verkar ju inte vara så rädd eftersom hon pratar med dig och låter dig klappa henne. En helt tam katt som ligger lite lågt skulle jag vilja säga.
Ha det bra!
Ungarna håller sig lugna under den sista tiden innan de föds.
#44 Ja, jag vet ju tyvärr ingenting om kattförlossningar. Men kan mycket väl tänka mig att hon blir orolig på grund av den stundande förlossningen också, som av den nya miljön.
Det kommer säkert andra som har svar till dig!
Det kan bli mycket lungt med sparkar i magen när ungarna lagt sej till rätta. Jag tror det där går så bra bara hon har en "gömma" för sina bebisar.
Du har gjort det väldigt bra med att ta in mamma katt i värmen.

Tack, ja katten pratar med mig, men icke att jag får komma nära henne. Jag har aldrig sagt att jag får klappa henne. 10-20 cm ifrån är ett avstånd hon godtar.
Tack Josefa, då behöver jag inte oroa mig.
Vi går i väntans tider
'har du sett om slemproppen har gått?

Här kommer ett foto på boven i dramat
Han visste vad han ville, bosatte sig här trots mina försök att bli av med honom och snart av med kulorna. Han är en riktig kelgris/katt och har tagit över en hel del härhemma.
Suck, jag skulle ju inte binda mig vid ett djur. Det är en sådan sorg när man mister dem.
Idag förlorade jag min stora goa kille, (dotterns hund ) han låg död i hallen i morse, (inga sjukdomstecken som förberett oss) han älskade att vara hos mig. Det är det som är det svåra när man tar hand om djur, att mista dem senare. usch.
ja så sorgligt…. Lille vovven. Ok, nu väntar vi bara att allt går bra med kattungarna

#52 Men himmel..så sorgligt..så tråkigt..måste ha kommit som en alldeles fruktansvärt chock för er när vovve inte visade några sjukdomstecken innan…min mor sa alltid, när vi mist något av våra husdjur, att hon aldrig skulle skaffa sig ett djur igen…jag kan förstå det resonemanget också..för det är sååå svårt när dom inte kan vara med oss längre…..
Översänder varma tröstkramar….
R:I:P lille vovve…

Ja kramarna behövs, tack för det. Alltid lika svårt att mista en kompis, människa eller djur.
Ok, senaste rapporten: Tösen har "pratat" med mig ett slag nu ikväll men ingen tendens till att föda.
Vi hörs, natti alla goda feér här i tråden.
jättesorgligt med vovven, alltid lika hemskt, vare sig det är väntat eller inte
,
Maggan47

Hittat några bebbar i morse?

Nej tyvärr, bara en helt apatisk katt som inte vill äta eller dricka.

Väntar med spänning här!!

Jag vet att jag förmodligen är tjatig, men fy vad jag lider med katten. Hon ligger apatisk på golvet med huvudet på tassarna, vill inte äta, inte dricka och har inte varit i kisselådan idag. Det syns inga tendenser till förlossning och inga rörelseri magen. Jag sitter där nere ofta och småpratar med henne men vad hjälper det. Jag lyckades få i henne 3 tsk tonfisk nu i kväll, det är allt.
jag tycker du ska ta kontakt med veterinären, den kan hända att hon behöver vård nu.
Tänker som Imasy. Ring till ngn vet som har jour nu innan det blir senare och se om ni får komma in men annars kan du åtminstone få vet-råd. Jag tog en gång in en hittekatt som visade sig vara dräktig.Det var förmodligen första kullen för henne. Det slutade med kjesarsnitt. En kattungar kan hamna så att den ligger tvärs för födslokanalen och då kan de andra inte heller komma ut.
Men ring dirket till veterinären.
ja det kan ju vara så, att fostren är döda också. OCh då behöver hon hjälp

Ja..mitt råd är att du ringer vet och kollar upp kissen..risken är ju också den att hon blir uttorkad om hon inte ens dricker…..
Vet inte vad du har hemma i frysen men om man kokar lite t ex kyckling i ganska mycket vatten kanske hon dricker buljongen speciellt om du spetsar den med en aning tonfisk.
Men lugna ner er lite nu. Förlossningen har ju inte börjat än. Vem vet hur lång tid hon har kvar innan det är dags. Inte så konstigt om hon är trött och saknar aptit om förlossningen snart sätter igång.
# 66 Alla djur måste få i sig tillräckligt med vatten annars blir de uttorkade och det blir snabbt ett livshotande tillstånd. Detta gäller även människor. Om kattan är dräktig och snart ska föda ungar behöver hon mer vätska än vanligt för hon ska ha reserver för blodförluster under förlossningen och för att bilda mjölk.
Ullebull, kan du väga henne tvågånger per dag fast det utesluter inte vet-kontakt. Ska gå upp ganska mycket de sista dagarna innan det är dags.

Håller tummarna för dig och mamma katt, Ullebull….hoppas allting går bra för er…
jag tycker att de dräktiga katter som jag haft sover sista veckan och man går och funderar om katten är dålig eller om det snart är dax. man bör se katten för att avgöra om den är dålig.
När du säjer ligger apatisk tänker jag på att du får vidröra katten och den är jätte slö inte dricker och inte äter, det låter lite alarmerande.
Prova att ge katten en uppvispad äggula det brukar de gilla och det ger lite energi. blanda grädde med lite varmt vatten.
berätta mer hur du upplever katten

Hej, ja det var många råd. Jag skall strax ner och kolla katten, har varit borta ett tag.
Hon har tillgång till rent nytt vatten, kattmat, torrfoder, vispgrädde, tonfisk och uppvispad äggula.
Jag hoppas att det är så att hon är trött och att det snart är tid.
Vidröra katten, inte en chans, fräser och klorna kommer direkt. Det orkar hon så väga en vildkatt ger jag mig inte på.
Kan inte komma närmare fem-stjärnigt! Glömde att du inte fick ta i henne.

Jag har kollat henne nu i en 1/2 timma, hon har varit på lådan och gjort båda delar, jag har matat henne, lagt tonfisk framför nosen så 3 tsk till åkte ner.
Jag tror Josefa har rätt, hon är slö inför förlossningen, bara jag som blir för nervös, har ju aldrig haft katt och defenitivt inte en gravid vildkatt
ps, snacka om service, nu har hon radio också haha.
Då är det nog lugnt. Tvättar hon sig? Alltså sköter sin hygien? Det ser du på pälsen utseende.

Ja hon ser fin ut i pälsen, jag önskar bara att jag fick klappa henne, men… det tar nog tid.
ställ vattenskålen en bit från all maten så hon hittar den 
Hon är inte apatisk om hon fräser och visar att du ska dra dej undan, jag tror katten är lite rädd och stressad oxå för att ha kommit på en främmande plats i det läget hon befinner sej i, man får räkna med att stresshormonerna kan göra att ungarna i magen stannar upp lite. Katten kanske inte ska ha sina ungar än utan har någon vecka kvar
tror du själv det kan vara så ?
Hon har väl inte gjort sina behov på liggplatsen eller i någon annan hörna i rummet där hon visstas ?
Har hon använt kisslådan sen hon kom in till dej ?
Oj va frågor jag ställer till dej
Jag tycker du gör allt som står i din makt, det är jättesvårt att avgöra när det är dax, måste vara svårare med en rädd hemlös katt. lika så om hon nu skulle behöva veterinär hjälp så är det ett enormt stressmoment för henne, vid födandet ska inte katten krysta mer än två timmar det ska man hålla lite koll på.
Ligger katten och trycker i sitt "gömställe" (bolådan) ? ställ i så fall vatten skålen nära den bädden.
Skulle det vara döda bebisar brukar de oxå komma ut, men brukar bli lite tuffare förlossningar, katten är ju så funtad att deras kropp kan absorbera foster.
Jag vet att man blir uttorkad av att inte dricka.
En katt dricker inte så mycket, och en skyggis väntar säkert med att dricka tills den inte har publik. Får den sen blötmat, så får den i sig vätska den vägen också. Det är ju inte så att katten tänker att den måste dricka mer vatten för att kunna producera mjölk när ungarna kommer om kanske en vecka. Det är snarare så att den dricker mer för att den blir törstigare när mjölkproduktionen väl har kommit igång.

vilken tråd att läsa! Spännande. Hoppas det går bra för kissen. Jag tror det fixar sig. Hon har ju klarat två förlossningar tidigare, så hon vet nog vad hon ska göra när det väl börjar. Bara inte stressen ställer till det så att det blir komplikationer som kanske inte hade uppstått annars. Men när du låter henne vara ifred så mycket som du gör nu, så går det nog bra. Inte för att jag vet något om det här egentligen. men det känns logiskt. :P
Lycka till!
och jag beklagar sorgen för vovven. :( *kram*
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

**fräs**fräs**
Jag har piggnat till, jag åt upp all maten bara för att jag fick höra radio. dansmusik hm..och har fått ny mat nu. Nu känner jag mig inte så ensam. Jag väntar med mina ungar ett tag till och vilar upp mig. Vattenskålen har hon gömt, hihi jag skojar bara den vet jag var den står.
Jag tycker inte om att vara härnere i källaren, inte kul alls.
Jaja, jag berättar mer ikväll
**fräs och klös från Tösen.

Men så skönt att höra att hon börjat äta igen..och dricka!! Gjorde nog susen med lite bakgrundsmusik..kan rent av ha en lugnande inverkan! Vi håller tummarna här för att allt ska gå bra i det stundande stora ögonblicket!
Toppen!!!!!
Vilken spännande läsning.
Håller tummar och tassar
/Maria
nu är jag inte van med höggravida skyggisar men icke gravida så man har inte samma panik.
Det brukar ta några dagar innan de börjar äta ordentligt när de kommer in, de brukar vara i chock både över infångandet och det nya stället så de ligger och trycker. Men de brukar äta lite för att hålla den värsta hungern borta. De brukar även vara väldigt trötta efter några dagar när de ser att de inte kommer att fara illa och slappnar av lite grand.
Jätte bra att du har musik eller bakgrundsljud för det stör de eventuella ljud som kommer utifrån. Det jag har märkt är att de ofta blir rädda när man kommer in i deras rum om det är tyst där inne men de brukar slappna av på ett annat sätt om det hela tiden är ljud inne hos dem.
Lycka till med den blivande familjen och jag är så glad över att hon slapp ligga ute i kylan och föda, ungarna hade nog aldrig klarat av snön.

**fräs** fräääs* ja hon som har kidnappat mig hon springer här och fjäskar hela tiden. Nu har hon precis varit här med bla leverpastej. Jag strejkar, jag luktar lite och ger det en liten slick, då blir hon glad, men jag äte det inte. Det får vara någon måtta på min goda vilja. Hon kan gärna vara orolig. JAG betämmer själv, ger henne ett fräs, men snackar inte med henne, dansmusik bläää. Nej jag går runt, glor snett och smyger runt henne, det tycker hon inte om.
Jag hade kunnat ta hand om mina barn fast det är kallt och snö men det tror inte hon. Hon säger att hon skyddar mig, blää.
Jag kommer och klagar mer i morgon, nu skall jag sova,
** fräs och klös från tösen.
Jag berättar mer i morgon.
Hiih, har du musik med Enya? Det är ju underbar musik för alla som lugnar ner…..

Tror att din kattmamma och den damen som är hemma hos mig hade kommit bra överrens. Fru Jansson är asförbannad på mig. :) "släpp ut mig, dumma människa!" säger hon.
hur går det med tösen?
några bäbbar änn eller sitter ohn fortfarande och håller på dem:p

Jag här väntar jag också på nyheter
nyfiken som jag är.
*sätter en kråka så att jag kan följa denna hjärtevärmande historia*

Jaha, senaste nytt : ingenting. Hon trivs inte i källaren och vem hade gjort det. Klösträd, mat, musik och småprat hjälper inte. Inga rörelser från några små ungar.
Usch, jag lider med katten,hon förstår ju inte att det nog är skönast att vara inomhus. Klappa henne, nej,nej, men ok smakar på min finger när jag kommer med godis.
Ja, vi får se tiden an men….

Lite oro säkert som råder där…o dessutom är man gravid o allt vad det innebär..(man vet ju själv!;-) ändå säger jag…så skönt att hon är inne hos dej..o slipper att föda ute..*huuuva hemska tanke i denna kyla*!
Usch ja. En bekant hittade tre ihjälfrusna nyfödda kattungar i en bod för ett par år sedan vid den här tiden på året.
skönt att hon är inne iallfall,måste ju vara kallt ute,och ungarna skulle väl frysa ihjäl omgående i den här kylan om hon vore ute?
mycket snällt utav dig att ta in mamma katt…
kramar till dig!

Var med om samma sak med Siri när jag hämtade hem henne.. Jag var säker på att hon skulle få vilken minut som helst! Det dröjde 2 veckor…
Jag satt med under förlossningen och det stärkte bandet mellan oss rejält! Fast jag får fortfarande idag inte klappa henne mer än kanske ett stryk över ryggen när hon äter.. Hon vill inte bli klappad helt enkelt. Social är hon för hon vill gärna vara med där man är.
Önskar dig och kissen ett stort lycka till! Det kommer att gå bra ska du se!
Pälsbollarna i Höganäs
Ja säg åt henne att det bara är att gilla läget.
väntar med spänning
Maggan47
Gunilla kan ju säga det åt kattan, kanske per telefon. Kattan har nog mobiltelefon
Men hur mår kattan? Fräser hon fortfarande?
JAg sa det bara som skoj……Och man kan ju prata med kissen snällt och vad vet vi om de kanske förstår? Katten är ju vad vi kan se frisk och hon har fått det bra. Så då är det ju bara att gilla läget ju! Det tog mig ett år att få klappa vår lilla Mee! Och jag får fortfarande bara klappa henne på speciella platser på gården. Inte var som helst!
Jag förstod absolut inte att du skojade?!

Haha, ni är för goa.
*fräääs, *fräääs* ni tror ni vet hur jag vill ha det, men jag vill ju bara ut. Jag är skitsur av att sitta här nere, jag uppskattar inte värme, god mat, snack från en kidnappare, bajslåda eller klätterträd. Jag vill ut. Jag är skitsur, fräser fast hon som kidnappat mig höjer rösten och skäller på mig så som hon gjort i snart 2 år när hon gett mig mat på trappan. Hon tåler inte att man fräser, då blir hon arg. Men…. jag skall visa henne, jag håller inne med mina ungar även om jag hade ont idag och fick sammandragningar, kidnapparen skall inte få vara med. Jag sköter det själv.
Hon är ganska snäll, idag fick jag vispad äggula 2 gånger men fjäsk biter inte på mig.
Nu skall jag sova tror jag fräääs och morr.
"Tösen" om ni nu inte vet mitt namn.

hehe. lilla surpuppan.
hon verkar ursöt.
lilla söta sinnatagen. Det löser sig nog

*fräs, ja det tror ni men om jag fått springa ute med mina kompisar så hade jag nog mått bättre hihi, jag har åtminstone fått ut den där katten som är far till mina barn, hihi, han vill inte vara här, hm,,, han känner väl lukten. Jag har ju tagit en del av hans plats, nu är det 3 dje dygnet han är borta och fråga om kidnapparen är orolig, "var är han" säger hon, det struntar jag väl i. Hon kan gott vara orolig bara jag slipper se honom igen, djäkla karl.
Nu skall jag sova, natti frääs o morr.
hiih, du får väl klämma karln på nöjesskatt… dvs underhåll!

haha :D dessa karlar ja! De ställer bara till besvär. ;) men jag kan lova dig lilla damen att efter att du klämt ut dina ungar så kommer självaste kidnapparen säkert se till så att du inte kommer bli besvärad av karlar igen. Vad tror du om det? :P
Lite OT men det här var bland den roligaste läsning på länge.
Du har en otrolig talang att skriva ullebull. Ditt sätt att skriva ur lilla "surkattens" perspektiv är så underhållande.
Håller tummar och tassar för din katt och ser fram emot mer rolig "läsning"
/Maria

Fräääs, morr, ja det tror jag det att ni tycker om att läsa om mitt lidande hmm…. Jag har ju ont nu och kidnapparen springer här för jämt, ha, hon kom ned med en leksaksmus som om jag vill leka nu, nej jag fräste åt henne. Ok, hon är ju ganska snäll ibland, för en stund sedan kom hon ner med varm, god fläskestek, ja det kunde jag ju inte motstå, oj så gott.
Angående karluslingen så har han ju inte visat sig här på 4 dygn. Kidnapparen gnäller men jag är lycklig och kommer han så är kulorna snart av på honom, jodå, det har de lovat mig här.
fräs och morr på er från "Tösen"

Men Tösen då, du ska se att kidnapparen blir helt tårögd om du klämmer frsm dina småttingar snart. Du kommer att få precis allt du vill ha då 
hur går det tösen? tycker mest du morrar och fräser? ta och lugna ner dig nu i tassen och lägg dig till ro och föd dina ungar och säg till kidnapparen att hon lämnar dig lite ifred! hon verkar va där och springa mycket och då blir du stressad och arg och orolig och fräser och morrar och kan inte komma till ro.
lycka till med födandet.

**fräs, morr. Ja nu har hon varit här 4 ggr idag, ok med mat och så vill hon ju klappa mig, hm…bli kompis med henne, aldrig i livet. Jag tror inte jag kan hålla inne de små liven länge till aj, det gör ont och ni har rätt, jag vill vara ifred. Någon har ju sagt till henne att hon skall hjälpa mig, ha sax och grejor tillgängliga. Hon är säkert mer rädd än vad jag är.
Natti, morr, fräs från Tösen.
Haha, hur var det i påskas? Jag kommer ihåg att vi hade vadslagning om vem som skulle få ungar först, sen fick vi vänta i flera veckor.
Men spännande är det minsann. Några små tomtemissar kanske det blir den här gången…
Vilken härlig uppassning hon får Tösen!

då satsar jag på julfödsel… på julafton kommer dom!!!

"Fräs, fräs" så ni menar att mina små skall få tomteluvor på sig, aldrig i livet för tomtemissar har väl luvor hihi fräs.
Ok, servicen är väl bra men frihet är bättre, undrar om jag någonsin kommer ut härifrån och om inte, vem tar hand om mig för här får jag ju inte stanna, detta är ju bara en akutstation. hm….
Slår ni vad så håller jag missarna till juldagen, ett barn är fött sjunger säkert hon som passar upp mig. ohhhh.
Nu somnar jag nog om igen.
fräs o morr från Tösen och lite klöööös kan ni få.

hmm. jag satsar nog på imorgon :P
haha fräsfia, om du håller inne med dina ungar länge till så tror inte jag på dem! Luftungar!
såklart dom stannar inne i maggen ett tag till, Mamma har de ju så varmt o skönt nu
en stor eloge till dig som tog in katten!
Hihhi jag tror lilla fräsfia luras, jag! Luftmissar! Smart drag för att få komma in. Duktig fräsfia!
Hihhi jag tror lilla fräsfia luras, jag! Luftmissar! Smart drag för att få komma in. Duktig fräsfia!
jag tror på julaftonsnatten,dvs efter julafton…

**fräs och morr***
Nej icke att jag släpper ut mina barn här hos kidnapparen, jag håller dem inne och vet ni vad? I natt kl 03.00 kom hon ner med ficklampa för att kolla mig, jisses en sån människa.
Hon berättade inte att Ture, barnens far kom hemsläntrande kl 3.00 i natt efter 4 dygn. Jag hörde ju hans jamande. Undrar var han varit, fast nej det gör jag nog inte, det är ju hans fel att jag är här.
Morr på er så länge fräs, Tösen.

hoppas att Ture hade rosor med sig….
haha, är klockspelet borta hos Ture nu? Borde vara smart av honom. HAr han handlat pappacigarrer?
tror Ture gjort som Tiger, varit ute och friat, medans du får ha ont, såna är dom, lilla fröken, nej, lär dom nötknäpparsviten, så blir det kastratsång för hela slanten, och inga pappacigarrer mer
Maggan47

ja, tänk, karlar,, samma visa hela tiden…
Åja, Tösen var nog inte så ovillig hon heller!!
haha

Det blir säkert små julnattskissar.
Du vet väl Tösen att på julaftonsnatten kan alla djur tala så att människor förstår, så då kan du ju passa på att framföra dina klagomål 
Lycka till med födandet och du, det är snökaos ute så stanna du där du är.
Hälsar Adelle som suttit några dygn i ett rör innan jag blev räddad.

***frääs och morr**
Jaha så har hon varit här igen, ett farligt rännande på den där människan, men ok, nu kom hon med vispad äggula och det tycker jag ju om. Haa… hon har köpt kattgodis, jaja, något med mjölk och mynta, tvi, för den, det äter jag inte.
Hihi, jag lyckas skrämma henne ibland, ikväll blev hon lite rädd när jag morrade nere ifrån magen och fräste, vet ni vad hon gjorde, den otäcka kidnapparen.? Jo hon reste sig från pallen hon satt på, stampade med foten och skällde ut mig. Jag ser nu att det är inte lönt att jag tuffar till mig. Hon bestämmer nog här suck, suck.
vi hör i morgon, frääs, natti från Tösen. Suck, suck.
#128 det där lät inte alls som en bra taktik att få en skyggis tam. man ska aldrig skrämma de små liven… stackarn.

är lite böjd att hålla med dig naquita, tänkte på samma sak. Jag hade i alla fall aldrig gjort så med en skygg katt. Bättre att köra med positiv än negativ förstärkning när det gäller rädda djur. Tror jag.

*Morr, frääs** jasså ni tror att hon behandlar mig illa, haha, tror ni hon skrämmer mig med att skälla på mig, glöm det jag är van sedan över 2 år när hon troget matat mig. Jag är inte så lättskrämd. Jag morrade åt henne idag igen, men… så kom hon med sill och en skål äggula, då kan man ju inte bli arg. Nu är det så, att om ni tycker att det är fel taktik kidnapparen kör med så är ni välkomna att hämta mig, jag vet ju att jag inte får bo här så länge till snyft snyft. Jag trivs ju ganska bra trots allt, jag har det varmt och gott, god mat och hon är här och snackar med mig flera gånger om dagen.
Så Naquita eller Hennum ni är välkomna hit, ta en bur med er och försök fånga mig, hihi.
Kram på er och god fortsättning på julen.
FRÄÄÄSSSS o MOORRRR.
Vilken spännande väntan
hur går det fräsis?

***fräääs, ja det går inte alls, inga barn i sikte.
Nu morrar jag som en liten hund men… det biter ju inte på kidnapparen, hon kommer med mat i alla fall. Hon tyckte jag skulle ha lite julgott men… det var inte så gott. Tänk att hon vågar "kleta" vispgrädde på min nos fast jag morrar.
Jaja, en liten julhälsning till er alla från mig fräääs.
fräsis, är du säker på att du har bebisar i magen? Väldigt ucshlig planering av dig i så fall att ställa sig i olycka mitt i smällkalla vintern…. OCh din taskige karl också…Du är 100 på, att det inte är magmask? ellerr bara luft? Det kan ju faktiskt vara så…..Hur som helst, var glad, att du är inne i värmen och att du har en så go kidnappare som kommer med goa grejer till dig. Vispgrädde på nosen…. jo jag tackar jag!
#135 tycker snart att din kidnappare ska åka till sjukhuset och kolla upp dig och dina bäbisar,det kanske är därför du fräser? du kanske har ont? problem med att få ut bäbisarna?
du kanske inte ens ska ha bebisar snart,kanske om en månad??
Hur går det med kattan?
ja man undrar ju, har det kommit några små tomtemissar??

**fräs, nej inga små missar har jag släppt ut ännu. Jag har lite värkar och sammandragningar men vi får se hur det blir. Kidnapparen trodde det skulle ske häromnatten så hon satt och småpratade med mig, jag tröttade ut henne hihi.
Vi hörs, fräs men inte morr från tösen.
Du är inte lite lurig du!

*Fräs, nej men vet du vad, jag har bara en vecka på mig nu så jag får väl dra igång nu när huset fallit till ro efter deras firande här hm….
Jag hör av mig säger tösen. fräs

Varför har du bara en vecka på dig lilla Tösen?
Pälsbollarna i Höganäs
ja???? hur menar du då?

Fräs**** jo för det har den där veterinären sagt som kidnapparen pratar med.. fy, jag vill inte dit så jag skall nog klara det själv tror jag.
********fräs.
Ok, då förstår vi!

Okej. Ja, se till att klämma ut dom där bebisarna nu!! =)
Pälsbollarna i Höganäs
håller tummarna för att det blir snart!

i #31 skriver du att hon fick 5 ungar i somras.
Dom borde väl vara ca 5 - 6 månader nu, vet du om någon tagit in dom eller springer dom ute?
Hon hade ju fått 2 kullar tidigare skrev du, så min fråga är om den första kullen också fått egna hem?
I så fall är det ju toppen om dom är inne i värmen.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

*149
Tyvärr så har ungarna i de andra kullarna inte fått något hem så vitt jag vet. Vi försökte fånga sista kullen eftersom vi hittade hennes gömställe under grannens vedstapel, men icke. Vi såg dem när de sprang runt på stapplande ben i grannens trädgård och det är det sista vi sett av dem och av förra kullen. (otroligt vilken pli en kattmamma har på sina små) Jag har överhuvudtaget inte sett en enda unge här, bara vuxna kattor. Nu hoppas jag att det skall bli annorlunda för de här små kattbarnen. Jag har i alla fall gjort vad jag kunnat hittills.
Lilla Tösen äter bra och sköter både hygien och mage och jag hoppas att hon snart får sina små barn.
ja du kan ju inte rå för vad som hänt förut. Usch, vad som hänt, det kan vi ju tänka oss. KAnske dags för de som inte kan sköta om sina djur, att de får sig ett brandtal om kastrering….

Det jag tycker är så konstigt är att om någon betalar 4-15000 kr för en hund eller katt så håller man dem försäkrade, i koppel, inomhus osv men… en katt måste komma långt ner på rankinglistan eftersom folk bara "slänger" ut sina sommarkattor och varken kastrering eller märkning tycks stå högt i kurs hos dessa människor.
Jag blir arg och ledsen över att folk behandlar kattor på detta vis. Jag är kanske dum men… jag sätter ut mat till dem när de står här och jamar. Jag kan inte motstå de små/stora sötnosarna fast jag inte skulle ha katt suck,suck.
"pappan" Ture låg inne inatt, tyckte nog det var för kallt ute.
Kan du inte smygkastrera? För lilla mamma blir väl kastrerad nu+

Jodå, lilla Tösen och blivande fadern skall in på kastrering.
heheeh!!!!

Ja de kan ju ha "kul" utan att skaffa småttingar eller??

#156 Hm nja då bleknar nog intresset
Men det finns väl annat sätt att roa sig på som kisse hoppas jag
Bra att du ser till att de blir kastrerade efter denna födsel. Hanen skulle du ju kunna ta direkt så han inte blir som Tomten… dvs "far till alla barnen"
Nä, det blir inget sånt kul. De tappar ju lusten helt, då könsdriften inte finns kvar. Det är bara vi människor som både har kakan och äter upp den1

Stackars katter, oj så mycket vi tar ifrån dem då !!!
Jag trodde faktiskt att de hade drift ändå, jaja, jag lär mig nytt varje dag.

Mina katter är ett bevis på att könsdriften kan finnas kvar. inte första gången jag nämner Bertil som var mitt på gården med Lucy en hel dag…
Jodå, kastrerade hankatter kan mycket väl springa runt och ha kul på det viset. Om de hittar en löpande hona. Hjärnan funkar utmärkt på dem fast de är kastrerade.

Om de är unga och aldrig sysslat med sånt så kanske de inte vet vad det handlar om, men om de varit hankatter i några år, så borde det finnas i hjärnan, så som du säger josefa.

Känns bra att vet, lite kul får de alltså behålla, jämförde med människan men.. kanske inte helt rätt att göra jämförelse mellan djur och människa.

men samtidigt kanske lusten kan avta, det är nog ganska komplicerat. Beteendet allmänt brukar ju kunna förändras lite olika från katt till katt, så det samma borde gälla här med.
Jag skulle tro att katterna har det kul de känner att de behöver. Och har de inte kul på ett sätt så skaffar de sig säkert ett nytt intresse. Exempelvis att äta. :P haha

Nåja… könsdriften ska försvinna vid kastreringen, dessutom innebär det en risk för livmoderinflammation om en katt som är kastrerad sätter på den hela tiden (kastrerad kan hon givetvis inte få livmoderinflammation). Min Wille (kastrat) parar gärna nya katter/kaniner/marsvin för att dominera dem. Vilket håll spelar i det läget mindre roll, han dominerar dem bara…
Det är inte så konstigt att kastrerade katter ofta är goare, dels för att de inte är könsdriftupptagna men också för att vi skickar tillbaka dem till pre-könsmognad - någon form av kattungestadie
Även hankatter som blivit kastrerade innan de är könsmogna vill många gånger para sig med löpande honor. Har själv hanar som gärna ställer upp om jag får in en löpsk kattflicka. De har blivit kastrerade tidigt. Och det är inte frågan om någon dominanslek där inte.
Kastrerade honor däremot har inte den driften kvar. --Jag har iaf aldrig märkt av det.

kan det inte komma några kattungar snaaart?! Jag vill se söta bilder. :)
josefa - en kompis hade en hankatt som aldrig visade minsta intresse för varken motsatta könet eller med markering eller annat. Han blev sedemera kastrat och efter det så vaknade husse allt som oftast av att katteländet juckade mot hans ben
. Så där vaknade inte intresset förrän efter kastreringen !
Haha, kul för den kissen att han blev kastrerad då.

Ja, jag säger detsamma, jag vill se lite fina källingar snart. Hela natten har jag varit hos henne, hon hade kraftiga värkar och sammandragningar men inte än, tycks hon säga.
Trötta är vi i alla fall både hon och jag.

# 170 Satsar på att bli de första som föds 2010 tror jag 

jag tror inte det finns några bebisar… det är någon som drar oss i morrhåren…
Blivande kattmamman kommer säkert vara tvärtemot alla andra och föda sina ungar mitt under värsta fyrverkerierna
JA Arne blev ju kastrerad vid 7 månadrs ålder, men han nuppar ju med kuddarna i soffan och försöker ibland våldta Esther. Barbar… HAn är 11 år nu….
dessutom, så skulle jag vilja vara nunna om jag var katt. Kattpenisar har hullingar…..
#175 - det kanske är från katthanar dom fått iden med knottriga kondomer
ja hur var den reklamen… kondomen som känns? Men vassa hullinar… Nä tack skulle inte vilja va kille heller då. nä, då är det bättre att vara kastrat.

***fräs,fräs, jag orkar inte tänka på sådant nu, ajaj, vad ont jag har, jag hoppas jag föder inom de närmsta timmarna.
Tösen
Ja, naturligtvis berättar jag när det är klart men… det kan ju ta tid. Hon är trött nu och det är jag också, hihi. Skall hon bli den sista att föda år 2009??
håller alla tummar o tassar för dom små o deras mamma! tur att ni har hjälp!
Har det kommit någon bebis än ?
Det har ju gått några timmar sedan förlossningsarbetet började, då var det igång vad jag förstod. och att hon hadde jämna värkar.
Hoppas allt gått jättebra för Tösa.

Nu har jag "rökepaus," oj vad hon jobbar men nej, ingen baby ännu. Jag hoppas inte hon lurar mig att sitta uppe i natt igen
Ja, ja, jag vet att hon kan fixa detta själv men jag är rädd om henne och nyfiken, har aldrig sett en kattfödsel. Veterinären sa att jag skulle kolla fostervattnet hm.. var det rött eller brunfärgat så hade jag endast 40 minuter på mig att komma in för akut snitt. Blir ju lite skrämd.
Blir nog en lång natt usch.
Håller tummar nu för fullt, så det kommer igång snabbt nu.
Stackars lilla Tös.
en kattförlossning är ganska blodigt ha mycket ombyten att putta under rumpan mellan varje unge. När hon fått sina bebisar byt rent i bolådan, annars flyttar hon ungarna så inte rovdjuren får vittring på dem. Eller ha en renbäddad bolåda och flytta ungarna dit när allt är överstökat.
hur långt har hon mellan sina sammandragningar, det står kanske inte på förän hon börjar att krysta ut dem.
Lycka till som barnmorka.

Hej vänner, ja, det blev en lång och jobbig natt men inga ungar. Hon ligger och vilar nu och det tänker jag också göra.
Hon äter, dricker, tvättar sig och sköter magen så inget "fel" på henne.
Natti/god morgon.
Vilken lurig liten tös
/Maria

Lycka till och gott nytt år till er båda! Loggar in bara för att läsa hur det går för er..
Du är 100 på, att hon verkligen har bebbar?

De kommer nästa år 
Gott nytt år på dig lilla fräskatta
#187 undrar jag med.. Är ju ganska ovanligt uppåt landet och hela sverige btw att katter får kullar såhär års, även om det händer.
Kan ju vara mask i magen, då svullnar dom och "rycker" i pälsen.
Om du är helt säker på att hon ska ha ungar, vad exakt är det för värkar? Det är livsfarligt för henne att gå med öppningsvärkar(inte förvärkar) mer än 24 timmar..
Hur ser värkarna ut?
Det känns lite olustigt, det har gått lite väl lång tid. Tycker att ungarna skulle ha kommit eftersom hon har tydliga tecken av obehag.
Minns en annan tråd här då vi väntade så länge att ungar skulle komma och då va det mask som förde runt i magen på katta. Kan det vara så tror du ullebull ?

Ja hör ni, maken och jag såg riktiga sparkar från "tassar" det var inte bara rörelser utan pang ut från kroppen.
Hon har stor hängmage, i övrigt alltid väldigt smal katt.
Värkarna, tja, hon ligger med huvudet på tassarna hela bakkroppen drar ihop sig, vänder sig på sidan och man ser hur bakkroppen drar ihop sig och att hon har ont.
OM MASK gör likadant så kanske jag har fel. När hon står upp är hon smal över ryggen bredare över bakdelen och har en rejäl hängmage. Hon slickar sig i underredet ibland mellan värkarna.
Ja hörni, jag kan ju bara avvakta som vetrinären säger.
Vad gör man om det är mask då?? Blir det så stor mage av det och smärtor?? Äter, dricker och bajsar de normalt om det är svamp??
Många frågor till er men… jag tror på baby.
Gott nytt år på er så länge, skall ner nu och kolla.

Det är säkert kattungar. Hoppas det inte blir några komplikationer.
Ja säger veten att du kan avvakta, Ok. Men nu är det egentligen väldigt dumt att ha avvaktat ur ekonomisk synpunkt. För nu blir det ju jouravgift vad det än blir, eller hur?
Om hon äter och dricker normalt, skulle jag inte vara orolig. Är hon dräktig och du nu ser tydliga värkar så bör ungarna komma inom snar framtid - senast under natten.
Om värkar är tydliga nu och dom sedan sluta och kissen slutar äta och dricka - ja då kan det vara stopp och då är det bums till veterinären.

Ja en liten hälsning igen, hon har bajsat, ätit, tvättat sig och nu lagt sig till ro igen. Sammandragningar igen sååå förhoppningsvis blir det väl inom de närmsta dagarna.
Om inget hänt innan månd-tisd eller vid akut sjukdom så blir det in till veterinären oavsett kostnader. Den lilla tjejen skall inte lida.
Jag tror att jag själv är orsak till den lilla "hysteri" som det blivit i tråden. Jag TRODDE ju att hon skulle ha så fort jag fångat henne, så är det när man är novis på området.
Jag får ju lita på veterinären och ge henne den tid som de har sagt.
Enligt min bedömning så är det förvärkar hon har om jag skall jämföra med mig själv. (3 förlossningar)
Ang mask, jag fick inget svar. Skall det inte vara mask i avföringen då?? Får en katt värkarbete av mask?? tror inte det, för mig är hon gravid.
Tycker att det låter precis som om hon ska ha kattungar… Vad ligger hon på? Om du kan få henne att ligga på ett vitt underlag (typ ett lakan) kan man lättare hålla koll på underliga flytningar (ex gröna) och om honan har blödningar (det ska hon inte ha).
I vilket fall som helst är kraftiga värkar utan resultat inte särskilt bra… Att ni såg rörelser är dock ett bra tecken, det kan vara ungarna som lägger sig tillrätta i hornen.
Hade det varit min hona hade jag nog avvaktat och kollat allmäntillståndet. Att ha sådana värkar utan att något händer måste ju vara väldigt uttröttande om inte annat…
Hon har säkert bebisar i magen och kattmamman kan reagera om det är kraftiga rörelser i magen det är obehagligt och kan göra ont…har hennes mage blivit mera hängande har ungarna lagt sej på plats och honan brukar då kasta sej från sida till sida, bädda och riva i bolådan.
Man kan se på blicken på katten när de är värkar på G. De blir helt frånvarande , ögonen går långt in i skallen om du förstår hur jag menar. Är förlossningen på gång, tror jag du märker det så mycket uppsikt tycker jag mej du har. Å vad mina honor har lurat mej många dygn.
Om det skulle vara mask så behöver det inte visa sej synligt i avf. Men det är nog ungar som sparkar sej tillrätta. Det är lätt att göra sej en problematisk bild så här på nätat, men jag tror att du har läget under kontroll. Håller tummarna att ni får kissebebisar efter midnatt

Minka, hon är ju en vildkatt, jag kan inte bestämma vad hon skall ligga på, hon har själv valt golvet, men jag håller så mycket koll jag kan på henne.
Hon mår som jag sagt innan bra för övrigt.
Jo, det har jag läst… Till sist brukar de ändå vilja dra sig undan och "boa" i någon låda/kartong, speciellt om de är lite otrygga, kan jag tänka mig… Det var bara ett förslag hur man man underlätta om man vill försöka hålla koll på avstånd…
Ja, lite synd det där, för om man bortser från det känslomässiga, så hade du oavsett kunnat kastrera henne när du tog in henne. Jag vet, att många tycker det är barbariskt, men det går alldeles utmärkt att kastrera ända fram till och med 6:e veckan. Personligen så ser inet jag något fel i det, men det är bara min åsikt.
Jag kastrerar också fram till 6e veckan, även om jag tycker det är hemskt. Men ett ont måste:( Dock skulle jag aldrig, bortsett från om det var något fel, kastrera vöer de 6 veckorna..Då känner mamman sina ungar, har fått mjölk, ungarna kan snart överleva utanför mamman.
Mask kan ge myckt gaser och behöver inte alltid synas i avföring, kräks hon?
Vi får vänta o se:) Trivs hon inte alls med dig i närheten, skulle jag för hennes skull låta henne vara ifreds å mycket som möjligt och bara titta till henne lite då och då.
Har det hänt något?
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.

God fortsättning på det nya året.
Nej tyvärr har det inte hänt något. Tösen trivs bra med att jag sitter hos henne, sitter i regel tyst , småpratar med henne ibland och löser korsord tex och hon lägger sig fint till ro ca 1 m ifrån mig, inga problem att vara ganska nära henne alltså. Inatt var hon rädd för allt smällande, ljudet kom in via ventilen.
Ang mask, tror absolut inte på det, kräks inte i heller, pigg i övrigt men tycker säkert att det är pest att vara inlåst hihi. Ser en katt med mask ut som om de är höggravida????
Jag tor dock att det är bra att "vi" fått lära känna varandra lite genom den tiden hon varit här, kanske kan jag få henne tam, vem vet.
Jaja, vi kan bara avvakta
Håller tummarna! dom kommer ju ut såsmåningom det vet vi ju. Tur att Tösen får vara inne i värmen hos dig under tiden. Ni kommer säkert bli jättetighta efter hela upplevelsen, det är väl som du säger bra att ni får lära känna varandra nu så du kan få vara med o ta hand om hennes ungar sedan

Jovisst kan maskiga katter se gravida ut, mask har hon med största sannolikhet eftersom hon varit ute. De utekatter jag haft in har alla haft mask. Tänk på bilder på svältande människobarn så inser du hur det kan se ut även på katt. Magra med magar som spärrballonger. Det blir ofta mindre uppenbart med inte så magra katter.
Men visst är det så, ni som vet, att man kan avmaska även digivande och dräktiga numera? Så att blanda avmaskningsmedel i maten vore väl inte helt fel fast hon är dräktig? Ibland får man avmaska flera ggr för att det ska hjälpa. Jag har varit med om att jag fått avmaska 3 ggr på samma lilla katt innan hennes mage slutáde vara dålig (och efter varje omgång bajsade hon ut mask, varken ägg eller mask fanns i avföringen när hon inte fått maskmedel)
Det ena utesluter inte det andra sas, hon kan mycket väl vara både dräktig och full i mask

Ja susdus, jag längtar verkligen efter de små liven. Jag hoppas bara att jag får ta och gosa med dem utan att få alla Tösens klor i handen/armen. Det finns ju gränser för vad hon godkänner haha.
Oj inget hänt än? Sicken brud va!

Följt tråden några dagar nu. Håller tummarna att kattungarna kommer snart
Låter jättejobbigt för henne att ha haft sammandragningar sedan lucia!?? Låter inte normalt… jag hade blivit orolig.. OM hon nu har bebisar i magen…
Du har iallafall gjort ett jättefint jobb med henne, tänk vilken tur hon haft i all kyla och snö utomhus! All cred till dig! Önskar er all lycka till!!!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Hur går det för er?

Ja hörni, jag tappar snart hoppet om små kisar,
#209, vill bara påpeka att hon har inte haft värkar konstant sedan Lucia, då hade hon varit hos veterinären för länge sedan.
Tösen har nu 1,5 dygn på sig att fixa det innan transporten till veterinären går av stapeln. Vad gör jag då??? Jaja, kastrerar men sedan då??? Vem tar hand om henne??? Jag skall inte ha katt som jag sagt innan.
Det blir svårt att ta fatt i henne, klorna är vässade på klösträdet och tänderna färdiga till hugg, ajajaj.
Hon är så söt.
håll kontakten här inne och annonsera ut henne på Blocket. Ok, du kan ju aldrig räkna med att få igen pengarna för kastreringen, men du har rättat ett litet liv!

Ojoj, jag räknar inte med en krona, det jag lägger på katten gör jag för att jag tycker om den och för att jag vill hjälpa den.
Vi får se vad som händer, tror inte det finns många som vill ha en vildkatt, märk väl hon är vild,
Vi hörs, hej så länge
Ja, men hon kan bli tam. Lycka till nu. OCh om du sätter ut på Blocket, då ska du ha pengar för henne.
Det finns inga vildkatter, bara tamkatter som tappat tron på människan… Som blivit skygga på grund av det liv de levt.

Jamen en unge som föds ute och lever sitt liv i 2-3 generationer, är de inte vilda då??? Hon är som ett litet vildjur ibland, fräser, spottar och går på, det biter inte på mig. Varför skulle jag ta betalt för katten menar ni??
Det finns förvildade katter men det finns inte vildkatter. Det är väl inte så konstigt att en skygg katt fräser det gör de av rädsla. Men med tålamod, lugn och kärlek kan man få de att lita på människan igen. Att inte ta betalt för en katt gör bara att kattens låga status försämras ännu mer.
Varför skulle du inte ta betalt om du ordnat med kastrering, vaccinering och id-märkning? Detta bör vara en självklarhet att man gör innan man placerar katten i nytt hem.Självklart ska även en katt som inte är gjort något med kosta. Varför ska katter vara gratis när inga andra djur är det?
Jo så här… Förvildade katter är vad det är. Om man ska använda det helt riktiga ordet.
Betalt?Jo för att man ska ge katten ett värde. En som inte vill betala för katten kommer aldrig att värdesätta den. Det är en annan sak, om den får ett hem hos någon här inne, här är det eldsjälar på ett annat sätt liksom.

Ok, tack för era svar, har bara svårt att se att någon tar emot en sådan liten argbigga som den här. Jag vill defenitivt inte sänka statusen på en katt, tvärt om, jag tjatar jämt om att de borde värdesättas mer, det är inget köp och släng djur. Jag vill att katter skall ha minst samma status som en hund.
Vad tar man då betalt för en katt??? Vem köper en liten argbigga?? Vem här av er eldsjälar kan tänka er att ta emot henne gratis???

någon som älskar katter för vad de är i sig själva och inte bara som sällskapsdjur. Bara det fanns fler som ser det så..

#219 På sätt och vis hade det allra bästa sättet varit om du kunde låta mamma katt och hennes bäbisar (om det nu blir några) få vara i lugn och ro hos dig de närmaste 12 veckorna. Under tiden så gör du så mycket du kan för att socialisera mamman och givetvis även ungarna. De kommer med största sannolikhet att vara helt socialiserade vid 12 veckor om du jobbar med dem. Att sälja en mamma (förvildad, ohanterbar) på Blocket är inte enkelt. Även om det nu blir en kastration inom kort och katthonan inte har några ungar skulle det vara en oerhörd hjälp om hon fick vara kvar hos dig ett tag för socialisering. När hon väl blivit kastrerad och av med det som smärtar henne (om det inte är försent) mår hon säkert bättre och kommer förmodligen att bli mer och mer hanterbar efter hand. En annonskampanj kan också ta tid och det är absolut lättare att få sålt en mer hanterbar katt.
Så mitt förslag är att du åtminstone kunde hjälpa katthonan att bli lite mer social och hanterbar innan hon måst flytta. Det bör du klara av bra eftersom hon redan vet vem du är. Anledningen till allt fräsande kan vara att hon har ont och ett veterinärbesök kan faktiskt vara behövligt. Något kan vara fel. Hör med veterinären vad ni kan göra för att få in henne lite lugnare. (Ev. med medicineringshjälp)

Jag lovar, jag gör redan nu allt jag kan och tänker fortsätta med det. Hon har blivit lite bortskämd nu haha, gillar verkligen varmrökt lax, jaja, kanske inte rätt föda men hon har snart allt man kan tänka sig till sitt förfogande. Klösträdet fungerar utmärkt, det ser jag på de spånor som ramlar av, vatten, grädde, torrfoder, lax, sill, kattmat, äggula allt går bra men, jag tog på en handske och närmade mig försiktigt för att klappa, smack så satt alla klor i min handske, hihi.
Jag kämpar vidare och kanske får hon barn innan vet.beöket, vem vet.
Klappa med en pinne! och du gör verkligen massor. Det låter det verkligen som!

Jaja, nu är det tid för sängen efter en timmas småsnack med katten, tyvärr inga svar men jag såg att hon verkligen kopplade av, lade sig tillrätta, höjde ett ögonbryn när jag rörde mig, i övrigt låg hon stilla.
Men, suck suck inga barn p.g. JAG vet att katten är/var med barn. Skendräktig??? Vem sparkar då i magen, maken och jag är inte helt dumma, han har alltid haft katt och hjälpt till ibland vid förlossningar. Vad kan ha hänt???
Jaja, hörs i morgon/idag.
#224 Det verkar ju endå som att kissen ifråga gör framsteg. När det gäller skygga katter behöver de mycket tid. Man brukar tala om de tre T´na. Tid, Tålamod och Tillit. Nu kan hon koppla av och går inte undan när du kommer. Det är ett stort framsteg med tanke på att det ändå bara gått drygt tre veckor. Bra jobbat!
Hur lyckades du fånga in henne i samband med att du tog in henne? Hade du tillgång till fälla eller vilken metod använde du?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hej Lena, ja jag fick låna en riktig kattfälla av en vänlig kattälskare via kattkommando syd.
Det gick lätt men tror ju inte hon gör om det hihi.
#226 Vad bra! KKS brukar låna ut fällor. Det gör det så mycket lättare när det handlar om lite skyggare katter.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Har inte sett om du fått detta rådet förut men eftersom hon är skygg och inte går att klappa direkt med handen kan man börja klappa henne med t ex en elementpensel.
Hoppas det går bra med födsel och allt.

Ja du, tack för rådet men nu har jag gett upp hoppet om källingar. Tyvärr, men rådet med en lång elementpensel är bra, tack.
ja det är nog falsklarm, med ungar. Vilet i så fall är bra.
Vad va det som krälade i kattens mage ??? Har du fått någon klarhet i det

Nu måste väl ändå katten varit hos veterinär om det fortfarande var sammandragningar…
Jag tog hand om en utmärglad hittekatt där magen fullkomligt rörde sig när han började äta men eftersom det var en "han" så fanns det liksom inga frågetecken
/Maria
Ja hur har det gått Ullebull? Vi är många som går här och väntar på att få höra.

Jag undrar också! Visst har väl katten varit hos vet nu?
Oj vilken spännande tråd. Hoppas det går bra och även jag undrar hur det gått?

"fnys, fräs o morr"
Nej jag har inte varit hos vet. ännu, behövs inte, jag mår skitbra, sköter både inkomster och utgifter och håller mig ren. Jag närmar mig kattnapparen lite mer nu och hon sitter väldigt mycket hos mig, hon kollar allt. Igår blev det ett farligt liv i magen, ungarna busade och jag fick krystvärkar, ojoj, då satt hon här och talade lugnt och tröstande. JO, jag har ungar i magen. Nuu har till och med kattnapparen fått tron tillbaka, hon ser dem busa, hihi. Ingen av er vet ju när jag var ute och blev våldtagen av den förskräcklige Ture, han vill ha tjejer hela tiden. Nu åker han snart dit hihi, bara han kommer tillbaka så kör de in med honom, straff för att han varit dum emot mig säger kattnapparen. Jag vet att det är ovanligt men veterinären säger att vi skall vänta till efter helgen, jaja, om jag inte visar tendenser att bli sjuk eller så, då sticker de in med mig.
Nu har jag ont igen, och nu har kattnapparen lärt sig hur jag beter mig och hur mina ögon ser "borta ut. Jag hoppas de kommer i natt, jag är trött och det är kattnapparen också, hon får aldrig sova för hon är så nyfiken.
Fräs, fräs, jaja ni skall få se hur jag mår, se foto och fler kommer när mina ungar kommer, ha det bra, misströsta inte, hon tar hand om mig.

Hm har hon verkligen haft krystvärkar i en timma utan resultat så skulle jag vara orolig. Andra värkar visst, men inte krystvärkar - för när dom väl startar så brukar det gå rätt snabbt.
Ni kanske redan pratat om det här, men du kan titta på om hon har slickat rent runt bröstvårtorna, dvs slickat bort allt katthår så att de blir lätta att hitta för ungarna?
Det brukar vara det sista som händer innan förlossning. =)
jag tog in en högdräktig katthona i somras - helt novis, och det gick superbra! Jag hade skaffat förlossningsvakt medan jag var i skolan, men hon blåste oss på hela kalaset och födde under de 2 1/2 timme som hon var ensam.
Lycka Till!
ja då hoppas vi att allt går bra här för lilla tjuriga gumman!
Hade hon varit dräktig hade hon haft tydliga bröstvårtor och tappat päls runtomkring. Att inte ta henne till veterinären om hon verkar "krysta" utan att vara dräktig är inte alls seriöst!
ja, nu var ju vet kontaktad. och stödmatte åker ju in om det är så, att det blir konstigt.
Sen en sak, hon söker ju hem efter detta, så vi puttar för det med!
Om en kattförlossning drar ut på tiden kan det om man har otur bero på att en kattunge istället för att komma ut råkar glida över i det andra hornet, dvs om man tänker sig att kattungarna ligger på rad i v:et som bildar överdelen av bokstaven "Y" och i stället för att åka ut genom benet på "Y"-et så glider den upp i det andra sidan av vinkeln. Om det händer kan inte någon av kattungarna komma ut naturligt utan man måste åka till veterinäreren för kejsarsnitt. Det är bråttom annars dör kattungarna och kejsarsnitt måste till för att få ut kattungarna annars dör mamman också.
Detta hände en hittekatta hos mig en gång för länge sedan, 1973. Kattungarna dog men kattan klarade sig.
Fast nu har ju både matte och katta varit med förr så jag tycker det verkar lugnt.
/Maria
Det syns på hennes ögon att hon är inne i ett smärt tillstånd.
Håller tummarna för er att allt går jättebra.
Hoppas att hon fått någon bebis nu, sen går det i en rask takt bara den första gjort "resvägen"

Ja vänner, vi kör enligt principen att katten klarar av det själv dvs vet. katten och jag. OM något verkar annorlunda så åker vi in, hav tröst, jag är inte helt idiot. Vårtorna är helt fria, men… någon sa här att en del kattor verkar vilja" hålla tass" och när jag sitter där så är hon lugn, lägger sig till ro osv. JAG HAR INTE TAGIT IN EN KATT FÖR ATT DEN SKALL LIDA/ FARA ILLA så ta det lugnt är ni snälla. Jag kan trots allt "läsa" av min lilla katt ganska bra OCH om jag ser något konstigt så åker vi in. Ta det lugnt, ni vet ju inte lika lite som mig NÄR hon blev gravid.
Jag är tacksam om jag slipper kritik framöver, jag har bett om seriösa råd.
Hade hon varit dräktig hade hon haft tydliga bröstvårtor och tappat päls runtomkring. Att inte ta henne till veterinären om hon verkar "krysta" utan att vara dräktig är inte alls seriöst!
Har du frågat mig om det????
ja ingen vinner på att vi rackar ner.. Nu tror jag också, att ullebull vill kissens bästa. Och som sagt, vi vet inte när kissen blev gravid. och blir det kris, så åker ju ullebull in.Det är ju en omtänksam extramatte vi har här, till skillnad från många andra kufar som passerat Hittekatter, ingen nämnd och ingen glömd.
Så nu peppar vi i stället och kanske tar våra funderingar i framtida svängar? Nytt hem till kissen? OCh till bebbar?

Tack för de orden Gunilla, de värmer, jag gör allt vad jag kan för att den lilla katten skall må bra och nu är hon bortskämd också. jaja av mig alltså. Det kommer att bli svårt att lämna iväg henne när den dagen kommer men…. jag kan ju bara ha en katt som är med från början, vi kör till stugan, åker husbil, kör till kompisar i dk och jag vill inte att katten skall komma vilse. (inte lätt lära gammal katt gå i sele)
Blir lite ledsen över kritiken, skulle kanske inte startat min tråd utan endast haft tel. med kattkommando syd. tja jag vet inte men blir klokare av varje kommentar så tack alla ni som stöttar.
Jag gör så gott jag kan.
Naquita, kom och hämta henne. Bor du nära Malmö???
Jag kritiserar inte, jag blir bara orolig över att du säger att hon haft krystvärkar i över en timma (måste vara två nu) och det är inte normalt om inget unge fötts än. Vanliga värkar är en helt annan sak och kan hålla på ett antal timmar - men inte krystvärkar.
Jag kopierar in om kattförlossning - ett stycke som är väldigt viktigt och det som gjorde mig orolig:
"Nästa stadium, utdrivningstadiet, bör inte vara längre än 90 minuter och det är nu de riktiga krystvärkarna kommer."
Jag vet hur lätt det är att missförstå saker som skrivs - har precis varit med om det själv =(
Mitt råd till dig Ullebull är att läsa mellan raderna, alla här är oroliga tillsammans med dig och vill kattens bästa.
Kanske ska du ringa en veterinär nu och få råd - du ser katten och kan lättast se tillståndet för att bedömma hur hon mår. Det är lika svårt för oss att ge råd över denna tråd som det är för dig att berätta om hennes exakta tillstånd.
Jag önskar dig lycka till med förlossningen och tippar på att det blir av imorgon bitti, när du inte är med..

#250 Jag har två hittekatter som jag lärt upp att gå i sele. Ingen av mina 4 är utespringandes på egen tass. Endast i trädgården med koppel. Fungerar utmärkt. I synnerhet storkatten Baffe som kom till oss som 4-5-åring och går "fot" när vi promenerar runt i området. Det kan gå
Förlåt trådstölden!
Lycka till med mamsen!

Ok, nu kritiserade jag inte dig lo-katt och det är jättebra det du säger ang "de riktiga krystvärkaren" det vet jag ju inte riktigt hur de ser ut, det är ju därför jag bad er kattvänner om råd. Värkarna hon hade igår i ca 1 timma trodde jag var utdrivningsskedet, men sorry, har nog fel. Tack i alla fall alla ni som hjälper mig, jag vill bara katten väl. Skall gå ner och kolla henne omg.
En katt låg på vår trappa i fjor, såg nästan död ut, vi tog in den, ringde vet. körde dit och enligt vet så var det i sista minuten, penicillin, och övriga mediciner och katten hamnade sedan via kattkommando syd i ett hjälphem för vidare transport men… hon var så mysig så hon fick stanna i genomgångshemmet, vå lilla Tussan. ok, det kostade oss över 2,500 kr, men det var det värt. Gud så söt hon var/är. Grannen lämnade henne när de flyttat och sådant gör mig skitarg.
Nu kämpar jag vidare med lilla Tösen och den stora sexförbrytaren Ture som just nu ligger i hallen och älskar att kelas.
JAG SKALL JU INTE HA KATT, varför kommer alla till mig???
JAG SKALL JU INTE HA KATT, varför kommer alla till mig???
Det kan jag svara på: Du har ett rent hjärta, och du utstrålar det. Katter läser det på människor…
Det är min tro, i alla, fall…

Tack, jag kan förstå att alla är lika oroliga som vad jag är men har lite svårt för att ta kritiken. JAG VILL JU BARA KATTENS BÄSTA och eftersom jag talar kontinuerligt med veterinär så känner jag mig ganska trygg. Jag försöker avläsa Tösens reaktioner, är hos henne mer än hos min svårt sjuke make. jaja. kolla foto av min stora "sexdåre" som tar alla tjejer i omgivningen.
Han är så otoligt kelen och har lärt sig att våra sängar är bra att ligga i. F-n, men god kille.
Du gör så gott du kan, det vet vi om.
Hoppas att allt går bra NÄR det händer!
Håller tummarna för er alla!

Hej Ullebull,
Detta kanske är en annan sak då jag har raskatter - perser - men jag såg när hanen och honan parades. Sen gick jag ivrigt o väntade på förlossningen men inget hände. Vet att det ska ske normalt mellan dag 63-70 men inget hände. Ringde vetten och då sa hon att jag önskade så mkt att få kattungar så min hona infann sig i det skedet fast hon inte var dräktig. Hade gjort i ordning allt för henne, men inga ungar blev det. Jag vet inte det kanske är skillnad mellan hittekatter och raskatter - men alla ungar ska ta hands om väl!!!!!!!
Önskar dig lycka till.
Monica

#259 dvs, skendräktig

Hoppas de små behagar titta ut snart så både mamma och du får sova =)

#260 Förmodligen men jag önskade perserkattungar så mkt då!!!!!!!!
Monica

Ja och gissa om jagh önskar ungar, men, vi tog ju in henne för att vi såg källingarna sparka, hon är ju mer vild än tam.
Jaja, nu skall jag ta mitt lilla pass hos lilla Tösen i källaren, oj vad jag lider med henne, frihet måste vara bättre än att vara i ett torkrum, hm…

#263 Inte i denna kylan skulle jag vilja säga. Brrr!
Föda barn i snödriva - nej tack säger hon säkert
Om din katt skulle bli värksvag kan veterinären känna om hon har öppnat sej och då ge värkstimulerande medel, så ett kejsarsnitt behöver inte göras alla gånger, kanske något att tänka på, men det är under förutsättning att hon är öppen.
Om hon fortfarande ligger i värkar behöver hon med stor sannolikhet hjälp nu.
Hur tätt är det mellan värkarna ?
Tycker det låter konstigt att du enl. vet. ska vänta till efter helgen om hon legat så länge med värkar.
Hoppas innerligt att din misse fått sina bebisar nu så det inte blir nå strul för er.

#263 Troligen inte… De flesta skygga som passerat mig genom åren (bara några få nu, annars är det många år sedan sist) har verkat tacksamma att ha det varmt och få mat, även om det initialt har varit förfärligt att behöva dela denna bekväma tillvaro med mig.
Och även rätt gamla katter, som våran strykar-Mirre hos mormor, har faktiskt blivit tama. Mirre träffade jag första gången för sisådär 25 år sedan, och på den tiden var det inte så mycket så att man tog in och tog ansvar för hittekatter. Mormor gjorde det inte. Men hon matade honom varje dag - efter att ha sett den magra fullvuxna katten äta gröt som hon ställt till fåglarna. Första åren fick man inte ta i honom, men trots att han alltså inte tvingades till kontakt blev han en katt jag fick bära på till slut. Och han var fullvuxen och fullt förvildad när han dök upp.
Svea, som finns i mitt hem just nu, var väl inte fullt förvildad men heller aldrig socialiserad som liten. Och hon kom inte till stödhem förrän i höst. Som halvvuxen. Bara några månader senare kan jag faktiskt ta i henne nu (nåja, jag har just klippt hennes klor så jag misstänker att jag inte får se henne förrän ikväll nu - men hon är alltså så hanterlig att jag kan hålla i henne). Och hon verkar inte det minsta störd över att vara inomhus längre. Det är en bekväm tillvaro, och katten som djur är domesticerat just för dess förmåga att söka sig till bekväma källor för värme och mat - opportunistisk om än inte flockdjur (fast de flesta uppskattar en eller ett par kattkompisar)
Vad jag menar är ungefär: Känn inte att du gör katten illa genom att hålla den inständ. Den mår förmodligen bättre inne i värmen med tillgång till mat än den gjorde ute i kylan…
#263 Nej frihet ute i 25 graders kyla är inget himelrike för en katt. Särskilt inte om det är en hemlös katt som dessutom är dräktig. Det leder till förfrysningskadoch och ungarna skulle inte ha en chans när de väl föds.
säger också lycka till med lilla mamman, hur går det?
Maggan47

Hon tycker kanske det är lite tråkigt just nu i väntans tider men får hon bara sina små kommer hon att ha fullt upp.
Ute hade familjen inte haft en chans. T o m här nere i Skåne har det varit kallt, -10/11 har det varit flera gånger redan denna vintern. Men värst är det nästan när temperaturen håller sig kring noll och det blåser isiga vindar som går genom precis allt. Brrr Stackars alla katter som inte har något hem.
Den här lilla tjejen har haft tur som kom in.

Jag måste erkänna, ingenting och inte någon tendens till födande, har nu ringt runt till veterinärer för mer råd eller få komma in, men de har ju stängt över helgen. Endast tillgång till akut på djursjukhuset. Hon mår bra, ser inga tecken på slöhet men ätit lite mindre idag. Kan hon ha fött och ätit upp dem??? Ja nu vet jag snart inte hur jag skall göra.
Hur kan hon verka pigg och kry om hon har problem??
En tanke, OM hon blivit gravid i början av november och vi räknar framåt så bör ju ungarna komma nu.
Jaja, ser jag att hon mår dåligt så får det bli akuten, jag lovar.
Skall försöka ringa akuten nu.

Nu har jag talat med akuten, jag fick i uppgift att kolla om hon hade fula flytningar bla. Katter gör så att de kryster ibland och sedan vilar upp sig så om jag inte såg något oroande, slöhet osv så skulle jag bara avvakta. Hm…
Jag gör vad jag kan för henne.
#271 Jag tycker du gör en "ängels" arbete och hon är så bra och trygg hos dig lilla argbiggan
/Maria

Hej, kan någon låsa denna tråden nu, den är alldeles för lång redan.
Startar ny när jag har mer att berätta.
Tack för alla råd, ni är jättegoa.
Innan tråden låses vill jag framföra en liten sak. Kan det vara så att Ullebull är en människa med mycket humor och därför iscensatt ett litet practical joke med oss alla. Det kanske inte ens finns en katt mer än här på tråden. Om det nu är så har vi säkert gett Ullebull ett och annat gott skratt.

Nej, nej, tro för allt i världen inte att jag skämtar, jag har mycket humor men skulle aldrig använda humorn för att ställa till något sådant.
Jag lovar, jag är för tillfället skitnervös för kattens skull och vet inte riktigt om jag skall ta henne till akuten eller ej. Varför vill hon inte äta idag, gör mig orolig, har provat med allt. Tösen glor med stora ögon och försvinner in i kartongen.
Jag har bla annat telkontakt med Birgitta Axelsson i Sölvesborg =kattkommando syd och Anette här i Malmö.
Jag har faktiskt annat att göra än att dra igång practical jokes.
Passa katten tar mycket tid och ett farligt rännande upp och ner i källaren.
Ingen som bor nära som kan komma hit och kolla katten.

Ullebull! Eftersom du skrivit att du aldrig har haft katt innan skulle jag be Anette komma och titta på henne, hon kan nog bedöma henne. Trevlig människa och tala med desutom

Ja hon är verkligen trevlig, har varit och kollat hennes katter.
Skall omg slå henne en signal
vill ge dig en jätte kram att du tog in henne trots mot hennes vilje för det är bäst att komma in i värmen och få mat med. Där ute hade ungarna inte klarat sig så bra inte som det ser ut nu minusgrader o allt brrr. Sen kan katter ha lite förkänningar med, oftast brukar det gå väl och jag håller tummarna att de där bäbisarna tar o tittar ut snart med.
Tala om vad du ska kalla din nya tråd…
/Maria

Låser tråden på Ullebulls begäran i #273 då den blivit alldeles för lång och trög.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna