Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 5130 ggr
Ankie
0

Dö efter kastrering?!

Jag var in och läste i Svenska katters diskussionsforum och läste om en katt som hade avlidit efter en kastrering. Detta har jag aldrig hört talas om. Hur vanligt är det och vad är det som händer eftersom katten kan dö? Tur jag inte läste detta innan Simon skulle kastreras, usch vad obehagligt. Men fy vad fruktansvärt….

Engla
0

Jag har hört talas om det tidigare, men vet inte hur vanligt det är. Usch, vilken marddrömssituation!

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

[helenal]
0

:( ska kastrera mina sötnosar snart:/

vanessa
0

Det är inte vanligt. Någon sjukdom/skada ligger förmodligen och spökar. Vi kastrerar massor av katter årligen.  Det är viktigt att veterinären kollar andning, hjärta och sådant innan de börjar kastreringen. Det är fruktansvärt jobbigt att råka ut för det, men inget som man kan räkna ut i förväg. Vi har en katt på hemmet som fortfarande väntar på att bli kastrerad, för han har en fästingsjukdom. Inte förrän alla värden är ok, så kastreras han. Och det är bra att veterinären har den kollen. Så, kastrera och andas lugnt. Be dem att ta blodprov om ni känner er oroliga. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lena
0

Jag kan inte heller påminna mig att jag hört talas om att en katt dött efter kastrering. Men det är viktigt att veterinären undersöker katten ordentligt innan katten sövs. Det är själva narkosen som är påfrestande för katten om den inte är i bra skick. Men i regel är det ju unga katter som kastreras och då är de i regel även vid god vigör om de inte drabbats av något speciellt.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jenna-Gun
0

Det är inte alls vanligt at t katten dör vid kastrring 

Katten kan ju ha en dold sjukdom så den bör ju kollas innan att den är frisk.

Jenna

Hawknestgrove
0

Det har hänt mig en gång. Jag kastrearde en honkatt för många år sedan. Frisk och fin… Hon vaknade aldrig. Men det är sällsynt, jag lovar. Se till att du inte behöver åka hem med nedsövd katt, utan att få en bekräftelse på, att du kan få tillgång till veten om du tycke det tar för lång tid! Allara helst, se till att katten stannar hos veten till den vaknat.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

gejsa
0

En utav våra katter dog av att dom tog bort tandsten. Hon var helt frisk när hon åkte in. Två dagar senare var hon så sjuk så vi var tvungna att avliva henne. En erkände att det kunde ha varit så att det hamnade lite i magen på henne.

Destany
0

Pumas ena kattunge dog kort efter han blev kastrerad.. han var fullt frisk innan vad jag förstått

vanessa
1

Ja, det är viktigt att kissen är vaken innan man kör hem den. Jag bad dock på ett sjukhus att de inte skulle söva honom för han är blixtstilla ändå vid röntgen och har svårt att vakna, De sövde honom ändå. Jag fick be på mina bara knän om uppvakningsspruta. De vägrade och sa att vi kunde åka hem. Vägrade att lämna sjukhuset, och sedan började kisse på ryckningar. Då reagerade de. Så dit åker jag inte igen. Som om man inte känner sin katt bäst. Inga andra veterinärer har behövt söva honom för han är ändå paralyserad av skräck hos veterinären. Blir så arg. Dags att ta några djupa endetag. Var så rädd att han skulle dö då. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

miranda1
0

Det har förmodligen inte med själva ingreppet att göra att dessa katter inte klarade kastreringen. Att sova ner en katt medför alltid en viss risk oavsett ingreppet, en kastrering är en mindre ingrepp och krävs mindre djup narkos och risken är därför lägre att katten inte vaknar. En honkattskastrering t ex krävs djupare narkos och längre narkostid vilket innebär en större risk.

Jag har jobbat som djursjuksköterska i flera år och har aldrig varit med om att en hankatt inte klarade narkosen ism kastrering.

Oftast handlar det om en oupptäckt sjukdom att katten dör av narkosen. Är man osäker på kattens hälsotillstånd bör man ta blodprov innan narkosen.

Ja Vanessa, det finns veterinärer som är helt omöjliga och saknar klart kompetensen att bedöma varje djur som individ. De kör sinna stela rutiner utan att ta hänsyn till patienten.

/Miranda

Hawknestgrove
0

Ja, för snart ett år sedan, då var det ju dags för mig att kastrera lilla Ebba. Ni som är med i MSN-grupperna kommer väl ihåg cirkusen….EbbA var ju inte vår katt då,, utan sambons sonsons och hon hade supersvårt att vakna upp. Men tack och lov, så förstod Ola och lät mig komma in igen, då började hon kvickna till, men han gav henne en uppvakningsspruta i alla fall. Ni fattar dilemmat, hur skall man förklara för en 13-åring att man gett katten den bästa gåva som finns, och katten kolar av? Nu gick allt bra och Ola så åt mig, att åk nu hem och ta dej en rejäl whisky, för det är precis vad du behöver……Räcka ut tungan

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....