Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettertnrskygga-katter
Läst 2994 ggr
Alexej
0

TNR- metoden.se

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Välkommen till TNR-metoden.se!

TNR-metoden.se är ett samarbete mellan Göteborgs Katthjälp och Djurhemmet Tigerharen och en del av vår TNR-kampanj. Vi hoppas att fler ska få upp ögonen för metoden som är både human och effektiv.

Här på sidan samlar vi det material om TNR vi har tillgång till. Vi hoppas det ska vara till nytta både för dig som är nyfiken på vad metoden innebär och för dig som vill hjälpa till att sprida information och påverka så att metoden används oftare!

TNR-metoden.se

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

brutt
0

Mycket intreassant och lärorikt.

mymlanbus
0

Oh så bra :) måste läsa mer! Tack!

Maria-I
0

Denna information är fantastiskt och kan hjälpa så oerhört många katter. Jag har lusläst hela hemsidan och all infon från Göteborgs katthjälp, tack för att ni delar med er av den! Ju mer praktiserande av TNR, ju mer finslipad blir metoden. Det är bra att samla all info om genomförda TNR-projekt (hälsodokument över katter före och efter TNR) också för att kunna använda det som påtryckning mot myndigheterna för att lättare få bistånd.

CALA
0

Det enda jag är lite tveksam mot är hur de klarar i mer lantlig miljö? Här uppe har katterna fler naturliga fiender som Lodjur och varg plus ett strängare klimat. Å andra sidan finns det inga stora kolonier med katter som är ovana människor. de katter som finns här och går ute verkar i de flesta fall ha haft ett hem, men lämnats eller smitit. Det kan ju vara så att eventuella kolonier hindras av det vilda djurlivet här. Enstaka katter finns det som går utan hem och tillhörighet, men mig veterligen inga kolonier.

Debattia
0

Vi ska ta upp och diskutera detta också när vi träffar politikerna för här i Helsingborg för här finsn också flera kattkolonier. Läste att ni har samarbete med ett katthem. Jag ska fråga det som finns här men tror inte den möjligheten är så stor.

Undrar vika punkter ni tyckte var starkast när ni diskuterade med era politiker ? Samt var hittar man utvärderingen från Göteborg??

Tacksam för svar !

Cala ! Kan det bero på att ni i regel har mycket kallare vintrar än vad vi har i Skåne. Samt att dom kanske är oftare dräktigare härnere,även det p.g.a. att dte är varmare väder???????

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Alexej
0

Kolla allt som står under rubriken TNR. Annars ta kontakt med Miranda- Göteborgs Katthjälpen. Hon är nog den som är mest kunnig om TNR i Sverige, framförallt när det gäller myndigheter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Debattia
0

Är det någon som har erfarenhet av vandalisering av stollar som förstört husen för katterna ?

Tänker om man måste bygga någonting som kan hålla även om dom försöker slå sönder det.

Finns ju olika områden.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Katthusfarmor
0

Efter flera dagars läsande med mycket funderingar så kommer även vi fram till att detta är det mest humana och dessutom mest överkomliga att göra.

Jag kan se problem dock över tid då matningen blir jätteviktig! Börjar man måste man fortsätta. Hur trygga att så sker, både ekonomiskt och praktiskt?

Alexej
0

TNR behöver inte vara stort. Det är principen som gäller.Har man inte möjlighet att ta in en katt eller en kattfamilj är det bättre att de vuxna kastreras och att alla få sin mat.

Jag har skygga katter hos mig som bara kommer in för att äta. Ett litet TNR-projekt.

Det finns inte hem till alla hemlösa katter. Alternativet för dessa katter är en ofta plågsam död.

majvi
0

Innan kolonin blir ett TNR-projekt brukar det finnas folk där som matar.Det kan vara ett hinder ibland vid infångningen men sen kan de få fortsätta att mata katterna som de har gjort i många år och ser som sin livsuppgift.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

brutt
0

7. En kattlucka hade skruvats loss och stulits en gång på ett katthus. Kattluckor som brutits av och en gång hade någon stjälpt ett katthus åt sidan så det stod på kant.Folk som faktiskt snott katternas mat detta har förekommit alltihop under en period av två år men bara vid några enstaka tillfällen.

Danielssonsgarden
0

Har inte läst igenom länken ordentligt, är alldeles för trött för det för ögonen går i kors!

Men jag skulle vilja göra ett TNR-projekt hos grannen. Han har flera katter som har kommit till honom och han matar dem men han har inte råd att kastrera dem, han har sina två egna hanar kastrerade men sen har han 8 till som enbart går ute som kommit dit.
Frågan är hur man kan bekosta det? De får ju mat och tillsyn och han har byggt ett litet hus med värme åt dem att ha på vintern med ett litet element i.

Alexej
0

Utan kastrering blir det ingen TNR. Bara en stor grupp förvildade katter som inte har en chans.

8 katter går att kastrera. Det gäller att avstå från andra saker och kanske få rabatt hos veterinären. Men man måste börja. Kanske kastrerar hanar först och ger honorna p-piller?

Danielssonsgarden
0

Ja det förstår jag också att det inte blir nåt TNR om man inte kastrerar…

I hans fall funkar det inte med att kastrera alla då han knappt har så han klarar sig själv ens, så en summa på 800 för en honkatt funkar inte tyvärr.

Alexej
0

Då borde ni göra allt för att katterna kan komma därifrån. Att bara mata en katt hjälper ingen. För mig är det vanvård att inte kastrera en katt när man inte kan säkra framtiden för alla kattungar sedan.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#14 prova att söka bidrag ur Chickas Minnesfond och/ eller Billy hittekattsförening.  Och försöka jobba fram ett bra pris med en veterinär

Hawknestgrove
0

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Katteeen]
0

Intressant! :)

Så fort jag fått ordning på allt för min egen kisse kommer jag nog bli stödmedlem. :) Vill stödja fler saker, men nånstans måste man ju börja…

Lisabell4
0

Vilka katthem är det som jobbar med tnrmetoden? det flesta gör väl inte det?

Hemvet
0

Hej!

Mycket bra med en hemsdian om TNR och management som är lika viktigt som kastreringen.

Kattmatarna som är i ett område är oft en viktig del i ett TNR projekt. De behöver inte vara ett hinder utan en hjälp för projektet. De känner katterna och framförallt känner katterna dessa människor och är "trygga" med dem. De kan vara myckeln till att få fånga in katterna. Även efteråt kan dessa kattmatare bli en del i management. de kan mata hålla koll på katterna. Så klart behöver de ibland lite utbildning på hur TNR-m går till.

Kostnader för katsratikonerna kan man på våren få hjälp med. Djurskyddets olika kastrationskamapnjer. Djurskyddet Malmö har en kampanj som börjar februari  där får djurägaren eller katthjälpföreningen halva priset på hon och hankattskastrationen om katten även vid tillfället blir/är id märkt och vaccinerad. (tatuering brukar kosta 50 kr och vaccination från 220-300 kronor)  Man måste dock vara snabb med infångandet av katterna då pengarna i kampanjerna brukar ta slut fort.

Vid TNR-m är det viktigt att följa de riktlinjer som finns för att projekten skall vara lyckade. En kattförening som gjort några TNRm projekt i Malmö är Rädda katten. tala gärna med dem om ni vill ha råd.

Detta är den enda metod som fungerar om man vill minska lidandet för katterna och samtidigt minska kattpopulationen. Många som är emot TNR-m tror att det betyder att man inte får avliva katter som är sjuka, vilket är felaktigt. Man får avliva katter som lider och där det inte finns några behandling som vi kan ge.

Lycka till med fler TNR projekt!

/Anna-Karin