Bortsprungen?
Såg en katt mitt inne i Eskilstuna city idag när jag sprang till tåget. Den hade inget halsband och jag blev lite orolig. Det är verkligen ingen miljö för en katt.
Vet inte om den är hemlös eller inte men om jag ser den igen ska jag sätta på ett halsband? Eller ska jag bara anta att den är hemlös och fånga in den direkt?
Jag har aldrig sett en katt mitt i stan förut och jag har bott här i snart 5 år.
Funderar starkt på att beställa en gäng halsband och fästa meddelanden på dem och sedan alltid ha minst ett halsband i handväskan.
Hur såg den ut? Man kan ju titta på efterlysta katter typ på blocket och se om den är efterlyst. Bor nämligen också i Eskilstuna och att ha en utekatt vid tågstation låter bara sjukt! :O
Svartvit.. Jag hann inte titta så noga eftersom jag höll på att missa tåget.
Jag reagerade på att katten såg så rädd och vilsen ut i kroppsspråket.
Ska åka hem igen nu. Ska se mig om lite på vägen hem.
Okej, jag ska hålla ögonen öppna ifall jag ser den, inte för att jag vet vad jag ska göra med den mer än kolla hur den mår :S
Ne precis.. hur ska man veta om den är hemlös? Om man tar den så kanske man snor någons katt.
ja men om du tar hand om den och annonserar så har du ju inte snott någons katt….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag har bott i Eskilstuna så jag vet hur det ser ut. I Nyfors på andra sida järnvägen finns det villaområden där jag har sett att folk släpper ut katter ( mina föräldrar bodde i övre Nyfors). Kanske hade katten förvillat sig under järnvägen på något sätt.. Det finns ju trappor och en bred gång under stationen numera.
Om man bor nedanför järnvägen mot stan till har jag svårt att tro att man släpper ut katten..
Man kunde kanske kolla på ICA på Nyforsgatan t ex, efter lappar om någon saknar katten. Det är ju väldigt nära stationen.
Som #5 skriver kan du ja ta hand om dem och samtidigt anmäla till polisen att du hittat den, sätta upp lappar och ev annonsera i dagspressen. Om katten vistas i ett olämpligt område och samtidigt verkar rädd och vilsen är det ju viktigt att den skyddas mot faror. Dessutom kan tama katter som sprungit bort snabbt bli skygga om de går ute i främmande miljöer.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag har inte möjlighet att ta in den, får inte för varken min pojkvän eller mamma :S Men jag var där igår och såg inte till den

Om inte jag gått med kryckor så hade jag kunnat gå ut och se om jag såg till katten och kolla om han såg mager och/eller tilltufsad ut.
Tyvärr finns det folk till allting, t.o.m. att släppa ut sin katt bland trafik.
Norrbysa hoppas att du ser till den igen och tips har du ju fått ovan.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Det vore väl bra om den blev omhändertagen under tiden efterlysning av ägare sker. Nu är det också den tiden då många katter råkar komma ut när de har kattvakt. Brukar alltid öka under semestertider.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Jag såg den igen igårkväll. Jag följde efter den med min kamera för att ta en bild o kolla om den hade halband eller idmärkning.
Jag la märke till att den såg "välgödd" ut och sedan såg jag hur den hoppade in på en liten altan med högt trästaket på "city-sidan" av tågspåret. Alltså inte "Nyfors-sidan".
Altandörren var lite öppen och av vad jag kunde tyda av kattens kroppsspråk så bor den troligtvis där.
Det är alltså precis vid den stora rondellen med taxiparkeringen och tågstationen. VEM VILL SLÄPPA UT EN KATT DÄR?
Det finns inte natur någonstans förutom lite rabbatter med buskar. Och för att inte tala om all trafik (tåg och bilar) och berusade hotfulla människor som stryker omkring där.
Inget halsband hade katten heller.

märkligt att ha sin katt ute i den miljön……jag blir rädd bara jag tänker på det…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Jag funderar nästan på att gå dit och prata med dem… men det skulle nog bara vara dumt.
#11 Tyvärr förekommer det allt som oftast att folk släpper ut sina katter i en miljö där katten är dödsdömd. Man brukar då försvara sig med att det inte är ett liv för en katt att vara innekatt. Bättre då med "ett kort och bra liv" än som den här kategorin tycker "inget liv alls".
Vad de inte tänker på är att det kan bli en väldigt plågsam död deras kära katt får innan det korta så kallade bra livet tar sitt slut. Synd! Innekattslivet kan var nog så bra om man som kattägare bara har lite fantasi och kattanpassar tillvaron för katten.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag kan ljuga och säga att jag såg katten på tågspåret nära att bli påkörd av tåget. Då kanske de tar sitt förnuft till fånga.
#15 Ja, en liten vit lögn
Hemskt att det finns människor som låter katter springa ute i såna miljöer, tyvärr är det allt för många som gör det. Vore bättre om de hägnar in trädgården/altanen/balkongen istället, kostar inte särskilt mycket jämfört med en veterinärräkning om katten skulle råka illa ut, tex bli påkörd av en bil…eller skadad av någon elak människa. Många tänker tyvärr inte så…
*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***
#11 Men herregud! Inte bara tåg! Bussar, bilar, taxi… det är ju en livsfarlig miljö. Med alla som är stressade och ska till tåget etc är det ju nästan farligt för människor där ibland!
Jag tycker absolut att man kan påpeka att man har sett katten i en hotande situation för att få dom att tänka till. Det vore som sagt säkert inte svårt att näta in altanen till exempel.

Ja…det vore ju väldigt bra om man kunde gå dit o prata med ägarna..sen tycker man att dom själva borde förstå att det är livsfarligt för en katt att vistas i den miljön…att här överdriva lite, o säga att man sett katten på spåret tycker jag inte är fel i det här fallet..ägarna måste ju vakna..innan det är för sent!
Jag åker bort nu i 3 veckor och kommer inte kunna säga till dem.. :-(
Men om det inte skett något när jag kommer tillbaka och ingen annan har hunnit före mig så kommer jag att säga till.. om katten lever dvs..
trevlig sommar!
#11 Då är det den katten jag brukar se när jag kommer från tåget ibland mitt på dan..Har undrat så varför den är där..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Igår natt träffade jag på katten igen… Öronen är nästan borta. Förmodligen av frostskador. Jag hälsade på kissen och den blev överlycklig och sådär mega-gosig som vissa katter blir. Den var väldigt muskulös och hade gott hull.
Jag förstår inte hur man kan släppa ut en katt på en tågstation. Vad ska jag göra?
tycker du kan hälsa på, och presentera en vit lögn, att den näääästan blev överkörd av tåget, mm tillgodo, och höra dig för om katten i största allmänhet, tala om att du känner igen den på grund av öronen m.m
lycka till
Maggan47

Åhhhh..herre jisses..!!! Hur är man skapt för att släppa ut en katt i så farlig miljö..om missen absolut inte trivs som innekatt tycker jag att man ändå håller den inne tills man hittar ett annat hem med bättre utomhusmiljö…Usch..stackars misse..personligen känner jag bara att man skulle vilja rädda den därifrån innan det värsta händer..:-(
Jag funderade på att ringa polisen och fråga om det anmälts någon bortsprungen svartvit katt i Eskilstuna.
Ägarna kommer ju bara bli sura om jag kommer förbi och tillrättavisar dem.
Finns en bra bild på katten 1.01 minuter in i det här bildspelet.
http://wwwc.aftonbladet.se/ljudbildspel/Nyfors1/
De flesta i Eskilstuna verkar känna till den här katten.
Det är kanske inte ett hem den har där utan bara några människor som matar den. Man låter väl inte sin katt gå ute och frysa sönder öronen? :( Hoppas jag iallafall… Om du pratar med dem visar det sig kanske att den är hemlös och du kan omplacera den. Nu börjar det ju bli riktigt kallt ute.
Hoppas det ordnat sig för katten!
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Säger som #26 den kanske är hemlös har du möjlighet att ta in den till dig och kolla hur den mår?
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
puttar upp för frågan, om hemlöshet
Maggan47
Jag tror inte den är hemlös. Den fick ju gå in i lägenheten. Jag såg att altandörrendörren var öppen.
Ska köpa ett halsband och sätta på katten. Sätta fast en liten lapp med ett meddelande till ägaren.
Fast är det samma katt som i inslaget ? Den hade fina öron ?