OT behöver några valpar...
Ja jösses. trodde vi klarat oss efter en månad på svältkur, men inte då. Min hund är nu åter skendräktig och idag satte mjölkbaren igång. Hon är en ypperlig mamma och har både satt en egen kull till världen och även utfodrat en annan småtting tidigare. Just nu försöker hon övertala Lokatten om hon möjligtvis kan tänka sig att vara bebis ett tag…
Min hund Puma är anmäld till ammacentralen ifall det dyker upp valpar som behöver en extramamma, men dessa två ting inträffar sällan samtidigt - fast man vet aldrig. Nu har vi några veckor med mjölkdrällande framför oss
Har ni tänkt kastrera henne?
Tankarna har funnits, men det kostar en halv hund att kastrera en tik…
Hon har aldrig verkar lida av sina skendräktigheter själv, utan det är mest jag som tycker det är lite trist med en halvsovande hund i två månader efter löp - och sedan en mjölkbar på det.
Det verkar vara jobbigt :-(
Jag tänkte på kastration för att skendräktigheter kan leda till juvercancer.
Och sedan på ålders höst så brukar de flesta tikar få livmodersinflammation vilket kan leda till döden om man inte reagerar i tid och få hunden till sjukhuset. Och då kostar den flera gånger mer än kastrering….
Hoppas att du inte uppfattar mitt inlägg som om jag hoppar på dig av någon anledning ;-)
MVH
Anna
Nejdå, jag tar det absolut inte som något påhopp:)
Livmoderinflammation är tack och lov något som inte är vanligt i min ras - det finns så mycket andra problem i rasen så det räcker. Inte heller ljuvertumörer är något som är vanligt. Vore det så skulle valet varit lätt.
Jag är så kliven här. Å ena sidan skulle en kastrering vara skönt då hon inte ska gå mer i avel, men å andra sidan är katrering ett rätt stort ingrepp på en hund. Jag skulle inte tveka en sekund om jag trodde hon mådde dåligt, men i dagsläget känns det inte akut och jag väljer att avvakta.

Det är synd det är så dyrt att kastrera tikar grrr. Man skulle slippa många problem då.
Finns medecin mot skendräcktighet.
Tyvärr ökar riskerana med cancer mm ju äldre de blir o oftare de blir skendräcktiga.
Förstår du är kluven har två tikar jälv som jag vill sterilisera men ja 6000kr per hund är inte billigt precis.
Mina är gudskelov inte sken dräcktiga men mor o dottter så inför varje löp byter de personlighet o försöker äta upp varndra, när jag inte är i närheten. Kommisar annars.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Här i stan skulle jag få betala 12-15.000 kr för att kastrera min hund. Och nej, hon är ingen stor häst.
Tyvärr är vi många som inte har dessa pengar att hosta upp bara sådär, så man får helt enkelt låta bli och vänta på sjukdom så försäkringen täcker.
Men ja, hade man tagit bort en nolla i priset så hade jag garanterat kastrerat av flera olika skäl.
#6 är absolut enig med dig. Tror absolut många fler skulle kastrera om priserna sjönk.
Fast undrar vad min tik skulle tycka om att bli kastrat. Hon är världens snällaste hund i vanliga fall, men av någon anledning så avskyr hon hundar som är just kastrerade. I alla fall hanar - helt värdelösa enligt henne
#5 Det finns ett medel som heter Galastop som tar bort mjölkproduktionen. Superbra om tiken tål det
Min tös kräks hejdlöst av det alla dagar under medicineringen, så jag försöker i möjligaste mån att inte ge henne det.
Är hormonspruta farligt för hundar?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Det där med hundar är jag inte riktigt hemma på men har enkompis som gav sin tik horomsprutor. Dessvärre fick hon juvertömörer som de opererade bort i 2 omgångar .Dessvärre fick hon sedan tumörer på njurarna och efter en tid fick lilla Becky soma in.
Enligt vet så fanns det möjlighet att hormonsprutorna kunnat bidra till dessa tumörer.
Hormonspruta är bra mycket mer riskfyllt för en hund, än vad skendräktighet är. Skendräktighet är naturligt för en tik, men långt ifrån alla visar symptom lika mycket som min gör.
P-sprutor kan däremot på vissa tikar snabbt ge livmoderinflammation, medans andra klarar det utmärkt. Svårt bara veta vilka det fungerar på utan biverkningar. Jag har tidigare haft en P-sprutad tik och det blev aldrig några problem under den tiden hon levde, fast å andra sidan så gick hon bort i förtid pga andra orsaker så jag vet inte hur det skulle blivit på längre sikt.