Nationell databas för efterlysta katter
Har många gånger funderat på vad bra det vore om det fanns ett en nationell databas/register där alla efterlysta samt upphittade katter i hela landet alltid registrerades. Som det ser ut idag så är det ju en enda röra. Somliga annonserar på katthemmens hemsidor, och det är väl lite olika vilka katthem man mailar sin efterlysning till. Andra annonserar i lokalbladet eller liknande. Anmäler man en katt som upphittad/efterlyst hos polisen så är det olika beroende på vilken polisstation man vänder sej till. Det finns stationer som har en liten anteckningsbok i "byrålådan" där man skriver upp anmälningarna om upphittade/försvunna katter för hand, medans andra stationer lägger in en rapport i datorn om den blir "sökbar" även från andra polisdistrikt har jag ingen aning om. Tänk om man kunde få till ett samarbete med polis/katthem för att få ett gemensamt register, självklart med sökfunktioner. Om jag saknar en röd hankatt ska jag kunna söka just efter det bland upphittade katter och slippa bläddra mej igenom massa annonser om svarta eller bruntigrerade kissar.
Vad tror ni om att försöka få fram ett sådant register? Helst i samarbete med polisen om det är möjligt såklart. I andra hand kanske det vore ett samarbetsprojekt mellan katthemmen. Tror ni att detta är möjligt överhuvudtaget? Eller är det bara jag somär naiv nu igen?
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
Den här tanken har även vandrat runt i mitt huvud. Precis som du skriver är det en enda röra som det är just nu. Visst måste det vara möjligt i dessa teknikens tidevarv att skapa ett gemensamt register. Tekniskt är det fullt möjligt det är väl mera på organisationsnivån som det behövs en hel del kordination. Din idé är jättebra tycker jag.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Har själv funderat på detta, och då vi håller på med kontakt med polisen i Stockholm för att vi katthem ska samarbeta. Ett av mina förslag att de ska ha en databas som går över alla distrikt i Sverige. Jag har en kattälskande programmerar vän som gör databaser så vill jag att han ska presentera idéen för dem. Om han orkar, för jisses vad han hjälper oss med allt från databas, hemsida, kalender, fotografering, annonsering med mera.
Min tanke är att låt oss säga en svart katt med vita sockor på framtassarna och en fläck under hakan, ska noteras. Så när de söker kommer endast de katterna fram i sökningen. Om någon annan vill göra det så är det helt ok för mig. Bara det blir gjort på enklaste sättet. (Min vän gör saker enkelt och användbart. Då det är hans yrke, inte en hobby. Så det är mitt enda önskemål.)
Så ja, jag tror på den idéen. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Men om vi ska uppnå önskat syfte så måste alla Katthem ställa upp , oavsett vad vi tycker om varandra vad gäller 90-dagarsregeln,skyggisar eller ej osv. Detta borde ändå vara en fråga vi alla kunde samarbeta kring. Men den stora biten är nog att få polisen med i båten. Hur är det med Svenska Kennelklubben? Får dom inte någon form av statsbidrag för att hålla kattregistret? Eller har jag drömt det? I såfall kanske det kunde vara en ingång att få ett register finansierat på något vis för jag inbillar mej att det kommer att krävas en del resurser att sköta det. Här krävs eftertanke så att det inte stupar på glada amatörer som ska uppdatera lite hipp som happ. Sedan tror jag att vi har allt att vinna på om registret får "myndighetsstämpel" om ni förstår vad jag menar. Men
Vanessa-om din kompis kan bygga en databas så är det toppen, bara vi får den på banan och den blir bra så spelar det absolut ingen roll vem som gör jobbet.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Det här har vi diskuterat flera gånger, senast vid mötet med Djurskyddet och även då vi hade möte på Solgläntan.
Eventuellt skulle man kunna göra det till ett projekt och söka EU-bidrag? Någon som har koll på sånt?

Förresten, hejsan Johnnys girl, tack för senast :-). Min framtidsdröm är att presentera idéen för polisen och att de nappar. Han som ska presentera upplägget är min vän. Vem som sedan gör basen struntar jag i. Bara det inte blir en amatör.
SKK får betalt, men de är tyvärr en av delarna som inte anser att id-märkning på katter behövs. Så jag vet inte om de vill fortsätta om det blir lag på det hela. Det lär vi se.
Vidare så är min dröm att polisen ska ha denna bas, i samarbete med de som håller i registret. Gärna så att veterinärer snabbt kan logga in, likaså katthemmen och andra godkända instanser. Själv struntar jag i 90 dagars regeln i detta fall. Det viktigaste är att katterna kommer hem.
Enligt information jag fått från polisen tar det tre timmar för en bortsprungen hund att bli hämtad av sin ägare. De är ju trots allt id-märkta. Så om samma sak kan hända med katter så skulle de också komma hem. Överhuvudtaget.
Slutligen så är min dröm att av registreringskostnaden som alla betalar ska 10 kr gå till en pott, som katthemmen delar upp mellan sig. Hemmen får ansöka bidrag, sedan så godkänner någon myndighet att de får bidragen.
Så just nu har några av oss inlett arbetet. Men det är inget som hindrar att andra gör det också. Det vore kul att höra vad alla tycker, så att allt kan utvecklas. / Vanessa
Mycket goda och konstuktiva ideer i den här tråden. Och som sagt i en sådan här fråga har det ingen betydelse vilka regler som gäller på de olika katthemmen. Här handlar det om att hitta ett effektivt verktyg som underlättar för bortsprungna katter att "hitta hem igen".
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Puttar upp i hopp om konstruktiva kommentarer och åsikter. /Vanessa
Puttar också upp denna viktiga tråd!
//lena

Ingen som har något att säga eller tillägga? Är vi helt ute och cyklar med våran tankegång? /Vanessa
Hur får man polisen att samarbeta. Och det bör väl vara så att inte bara katthemmen ska uppdatera och informeras samt samarbeta. Kattklubbar, rasringar, vanliga kattägare måste informeras. Alltså måste man få media att vara med också. Är detta inte för stort arbete med tanke på hur våra katter behandlas idag. Finns intresset hos myndigheter bl.a. Någon måste ju också kolla upp om efterlysta katter kommer tillbaka för vem meddelar när hon/han fått tillbaka sin katt.
#10 Det är naturligtvis en del jobb med det. Tekniken finns ju redan och duktiga personer som t.ex. Vanessas kompis som skulle kunna bygga upp en databas. Det är mera ett informationstekniskt problem att få igång det skulle jag gissa. Just det här att sprida infomationen till alla berörda. Men omöjligt det kan det inte vara. Försäkringsbolagen skulle kanske vara intresserade. Agria t.ex.
//Lena

LeffeD
Det just därför jag vill ha en mer "officiell prägel" på registret, typ det register Svenska Kennelklubben sköter vad gäller id-märkta katter.