Vide. Karantänplats AKUT
Vide är akut infångad. Det visade sig att han är en okastrerad, tam tröttis, oerhört tacksam, ursnäll, äldre gosse. Sjuk. En gosse som varmt rör om i hjärtat.
Men Vide måste i strikt karantän - till ett hem där inga andra katter finns under karantänstiden. Ett badrum (i ett hem där katt vistas i övriga lägenheten) visade sig inte fungera eftersom han är sjuk. Man vet ännu inte vad det är han lider av. Vad allt är..
Det man vet, efter en hälsokoll, är att han har svår skabb. Öronen är igenproppade av klumpiga "kakor". Hans ögon rinner (ingen klar vätska) och är rödaktiga i vitan. Det är en del besvär med just ögonen. Han hostar, nyser och har en ansträngd andning. Han hade 38, 7 i temp tror jag det var och efter att veterinären känt på honom misstänkte hon att han kunde ha svårigheter att kissa eftersom han "knep" därbak. Verkar som att det är lite allt möjligt med lille kämpen.
Han fick penicillin i spruta + någon annan spruta (misstänker att det var metacam) + behandling mot skabb och sedan blev det vila i ett separat utrymme som de hade ordnat för honom, avskilt.
Kunde inte veta att det var så illa med honom som det var, han höll sig helst på avstånd ute och försvann in bland buskarna när man närmade sig. Att han föredrog mörkret har inte gjort det lättare. Men jag märkte nu att han låg mer stilla i kojan och tog beslutet, där och då (för några timmar sedan) att han måste till veterinär.
Ångrar det absolut inte, nu när jag fått veta hur han faktiskt mår - han har lidit länge nog och skulle behövt lindring för länge sedan.
Även fast det nu visat sig bli en svår sits, så kan jag därför inte känna att det är fel att han inne. Då skulle jag behövt läsa på om djurskydd, anser jag själv. Har tidigare ibland haft tillgång till ett hem utan katt, ifall det varit nödvändigt (vilket det egentligen alltid är). Men nu har jag inte det, vilket däremot känns bedrövligt.
Han får vistas på kliniken över natten och jag har dagen imorgon (till 18) på mig att finna karantänplats.
Det ska vara hos någon seriös, givetvis. Ingen aska in i eld, utan det ska vara en trygg plats.
Håller på att "nödropa" runt men hjälp gärna Vide i detta ni med. Han förtjänar ett liv och en chans att bli frisk.
Jag kollar imorgon av min mejl kusten@live.se. Ofta.
Vet ni någon som kan ställa upp, som ingen katt har hemma (inser att oddsen är emot..), hör jättegärna av er. Knivigt detta.. de flesta har ju några katter..
Vi håller våra oroliga tassar/tummar hårt
Varma Hälsningar Vide och Kusten
En av få bilder jag har på Vide
Intill nyponbuskarna, alldeles bakom spårvägen.
Kojan/fällan är utanför bild..
Det hittades en stackars död katt (var inte mycket kvar av den..) i buskarna bland en massa bråte för några månader sedan och den släta stenen under äppleträdet som ni ser, är lagd vid minnesplatsen.

Oj! Lilla Vide en sån kämpe.
Puttar för hem utan mise eller med bra karantäns möjligheter.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad

Skönt Vide är inne, misstänkte det var en gosse.
Hoppas du hittar ett goshem till honom. Sätter in en slant märkt VIDE

putt
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Oj vad svårt Kusten! Ett hem utan katter blir jättesvårt att få till. Jag menar naturligtvis inte kvantitetsmässigt utan mer att hitta någon som är villig att ställa upp men inte har katt själv. De största entusiasterna har ju troligtvis fullt hus
Gud vad gör man? Det är ju inte många timmars frist kvar. Finns någon lösning i sikte?
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Åh puttar upp för dettta!!!!!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ja hoppas att det har hittats stödhem

superputt för Vide…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Åh så nervöst det är om det skall ordna sig för Vide-gubben håller tummarna så knogarna vitnar. Hoppas hoppas………..
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Usch nu är kl över 18. Hoppas du funnit en lösning. Ledsen att jag inte kan bidra med något konstruktivt…
Lite solsken! Fick mejlsvar från två goda änglar som kunde erbjuda Vide karantän. Ena hemmet i Stockholm, hos en underbar kvinna som även innan bidragit med stor hjälp till kustkatterna. Det andra hemmet i Göteborg, även där hos en underbart snäll djurräddare. Avstånden fick avgöra eftersom Vide är så dålig. Jag har inte hunnit berätta hela den soliga nyheten för honom ännu eftersom han var så borta när jag hälsade på tidigare under dagen.
Han har fått vara kvar på kliniken, med dropp.
Eftersom han kräkts, inte ätit (fick i sig väldigt lite till slut med hjälp av tålamod och handmatning från sjukvårdaren) och inte gått på låda så har han fått stanna där ännu ett dygn för övervakning. De brukar inte ha inneliggande djur där annars, så jag är tacksam att de gjort undantag. Han får sin penicillin och ser bättre ut kring ögonen och öronen nu när det tvättats.
Var alltså där hos honom idag och hälsade på och han har verkligen uppskattat att bli ompysslad även fast han mest varit i sömnens dimmor.. Han är så trött att han ser ut att vara nedsövd (personal på morgonen trodde också att han var nedsövd), som inför en operation.. Vi avvaktar hur det går med hans återhämtning, men nu kan jag i alla fall glädja med er att han har ett varmt hem som tar emot honom och att han säkert är mycket tacksam över att slippa vistas ute mer. Idag föll snöblandat blask ner över Göteborg och det är fuktigt och kallt.
Gullimat - tack är för lite, men tusen tack ska du ha. Jag uppskattar all hjälp väldigt mycket, för det kan nog på en del detta.
Imorgon ska jag hälsa på Vide igen och då ska jag hälsa honom att ni är många som bryr er om honom. Det har hjälpt innan, när någon är dålig.. Omtanke är som medicin även det. :)

Å vilka fina nyheter. Det är tur att det finns änglar (för att svara på den gamla filmtiteln "Änglar finns dom?"
)
Det låter dock lite oroligt läge för Vide
Hoppas han tar igen sig och återhämtar sig utan att det är något allvarligare fel.
*viskar*Vem var den vänliga kattängeln?
Blir glad över dessa nyheter och att du hittat änglar som vill hjälpa helt underbart. Härligt också att kliniken ställer upp och vill hjälpa till och nu får vi fortsätta att hålla tummarna för lille gubben att det vänder för honom. Det måste kännas bättre för Vide nu när han får dropp och medicin och han har så mycket sömn att ta igen. Det värmer i hjärtat när jag tänker på att han är omhändertagen och inne i värmen och tryggheten.
Om det någon annan gång behövs ett akut karantänhem och det fungerar med en väldigt liten toalett och två hundar så kan du höra av dig hit också. Vet att du har haft mitt nummer men det kan ju ha kommit bort, i vilket fall så har jag möjlighet att hjälpa till om det är tidbegränsat och någon kan låna ut en kattlåda. =)

puss på dej kusten….o vilken ängel att kunna ta hand om vide när han får komma "hem"…

Å ett hem vad skönt! Håller tummarna att han är lite piggare i dag stackars liten måste ju vara helt chokad av all omvårdnad.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Jag fick ett litet samtal nyss ifrån kliniken (rättare sagt ifrån djursjukvårdaren som ringde hemifrån för hon är egentligen ledig idag) och hon berättade att Vide får komma hem till praktikanten som främst är den som skött om Vide på kliniken. Eftersom djursjukvårdaren bor granne med praktikanten så kommer Vide få besök av henne dagligen och han kommer då få sin penicillin i sprutform och även öronmedicinen + annat som han kan behöva i omsorg och vård. Vilken fin chans han nu får, är så glad!
Han har troligen ett kraftigare infektion i örat efter ett bett, för det hade spruckit en större varböld inne i örongången och en massa var hade runnit ut.. Vide hade skrikit till när den sprack.. så det är nog en stor bov i allt.. skönt för honom att slippa trycket från bölden.
Han hade också ätit lite i/d idag.
Karantänshemmet som från början erbjudit sig var också nu glada att Vide får möjligheten att friskna till på bästa tänkbara sätt och hon var så gullig när jag ringde som samtidigt sa att de finns kvar som akutplats om det skulle behövas. Vilka änglar det finns..
Svante aka Kortsvans räddare (soso) är den andra kattängeln som erbjudit sin hjälp. Tack ska ni ha, detta glömmer jag aldrig!
Kalli - och du är ännu en ängel!

på #15 och på er allihop 
Tack Kusten vilka underbara nyheter du kommer med för visst tänker jag på lille Vide hela tiden. Supergulligt av praktikanten att ställa upp för kissen och nu känns det som allt går åt rätt håll.
Tack till er också som ville ställa upp som akuthem för det betyder så mycket i en krissituation.

En lättnandes suck, varit så orolig att det hänt Vide något. Och vilken proffshjälp han får, helt otroligt, vilka människor som ställer upp helt privat.
Underbart, det kunde ju inte bli bättre! Har ständigt tänkt på Vide sedan i går. Nu hoppas vi det går åt rätt håll med lilla gubben!
Bidrag kommer.

#17 De är så fantastiska på kliniken som vänder ut och in på sig nästan! Det är glädjande.
Nu får vi verkligen inte "skylla på praktikanten" som är så inne just nu
Denna praktikant hos veterinären gjorde en stor insats!
Stackars Vide som haft böld i örat och allting. Måste ha varit smärtsamt, men skönt att den är sprucken nu och troligtvis inte spänner så illa längre.

Å en sån underbar klinik, praktikant och djursjukvårdare. Dom får du vara rädda om Kusten.
Var också rädd om dig själv så att du kan fortsätta rädda katter.
Du är GULD värd!
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Åh Kusten … så underbart att Vide har fått komma in och få vård och omsorg. Fantastiska insatser ni alla har gjort som hjälpt Vide.
Nu hoppas vi på att han snart ska må bättre och kunna njuta fullt ut av att vara inne i värmen och tryggheten.
GULDSTJÄRNOR till alla samariter som hjälper Vide
Kram till Dig Kusten, hoppas du mår lite bättre nu!

å vad skönt att höra….nospuss till vide från alla oss här…

Vilken superpraktikant!!!!
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
vad lycklig jag blir att lilla Vide slipper ligga ute i kylan, med värk och feber, lilla lilla gubben, och vilken lycka att det finns människor som bryr sig, kunde inte lösa sig bättre just nu för honom, med omvårdnad och hem, och tusen kramar till dig Kusten att du trots din egen sjukdom, inte gav upp om honom, vilken lycka, sätter in en slant i morgon för hans och övriga katters tillfrisknande, har letat efter tråd om Vide, och här fanns den
Solsken i novembermörker…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....