AKUT AKUT....
Nu är det så att min pappa har en helt underbar liten skogskattblandis tjej som han tyvärr inte kan behålla.
jag skulle annars ta katten själv men har en hund som inte är kattvan och dessutom ska jag flytta till finland om en vecka.
enda problemet med katten är att hon är väldigt skygg vid folk hon inte känner och det tar tid för henne att börja lita på någon, så när vi försökte omplacera henne så gav familjen upp efter 5 dagar då dom inte tyckte att katten var tillräckligt social (berättade såklart innan omplacering att katten är skygg) och efter det har ingen varit intresserad av att ta hand om katten.
Med familjen är hon jätte kelen och pratig och vill inget hellre än sitta i knät och bli klappad och vara nära hon älskar också när man kastar en liten boll åt henne som hon kan hämta och komma tillbaks med (som hundar ) och hon ÄLSKAR att bli borstad.
Hon är en riktig karaktär men tyvärr så tror jag inte att vi har något annat val än omplacer denna älskade katt för att min pappa åker in och ut ur sjukhus och under tiden har jag då tagit hand om katten (bor jätte nära) men nu ska jag flytta till finland om lite över en vecka och då kan min pappa inte ha kvar hon då…
Det känns oerhört svårt att inte veta vad jag kan göra med katten då vi har försökt att omplacera henne i snart ett år och nu är läget AKUT. Hon är en underbar och älskad familjemedlem som inte har något fel och är bara 3 år gammal.
har försökt att omplacer henne i snart ett år och även ringt till olika katthem men eftersom hon inte är vaccinerat och kastrerad vill dom inte ta in henne…
anledningen till att hon inte är vac. och kastrerad är för att min pappa räddade henne från en gubbe som tänkte skjuta hon och då visste min pappa inte så mycket om katter detta var för ca. 1 år sen och nästan direkt försökte vi leta efter nytt hem till katten det var aldrig riktikt meningen att han skulle ha kvar den.
Och pengarna är ett problem då min pappa är pensionär och åker in och ut ur sjukhuset och har stora kostnader pga. det. jag skulle mer än gärna hjälpt till ekonomiskt men jag är själv arbetslös just nu och ska flytta till finland om en vecka.
kan någon hjälpa oss????

Det kanske är lättare att du får hjälp om du skriver vart du och katten bor. Jag har för tillfället inte möjlighet att hjälpa till tyvärr, då jag har två hittekatter som behöver mig massor, och sedan de andra katterna och djuren att ta hand om också.
Hoppas någon kan hjälpa dig.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Som Åsa skriver är det jättebra om du skriver var du bor. Kanske det finns någon i närheten som har möjlighet att ställa upp. Du kan även sätta in annons på det större kattsajterna www.katter.nu och www.katt.nu
Hoppas det finns någon som har plats för kissen.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena tipsar dej om bra ställen, pröva annonsera där.
Har du prövat annonsera på blocket? Se bara till att hon får ett bra hem, var kräsen. Det man ser på bilden så är hon jättesöt. Det ska inte vara svårt att hitta ett hem till henne.
Lycka till och håll oss gärna uppdaterade
Jag tror att kissen finns i Eskilstuna. Det var jag som tipsade apsa om Hittekatter i fokus. Hoppas att det finns någon som vill ha henne. Skulle själv ha möjlighet att ta en katt till. Men tyvärr bor jag långt ifrån den lilla kattflickan (i Norrbotten) och det är inte så troligt att hon kan få transport hit upp. Bättre för henne också att få ett hem i närheten så hon inte behöver åka lång väg med all den stress det innebär.
#4 Transport brukar kunna ordnas om det väl finns ett hem att komma till. Har nyligen adopterat en kisse från Norrland och det gick jättebra. Kissen fick flyga samt åka X2000. Jag mötte honom i Stockholm. Innan resan sprayades flygväskan med Felliway vilket har en lungnande inverkan. En annan gång flyttade en hittekatt från Göteborg till Gävle med förenade krafters verk.
Om hemmet väl är fixat kan vi hjälpas åt att lägga ut meddelanden om transport på alla forum som finns.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Vad söt hon är..
Hoppas hon hittar ett bra hem snart.

Det hade nog varit enklare om ni hade steriliserat henne först. För det första för att det är rätt så dyrt. Det är en kostnad som man helst inte vill ta direkt när man tar emot en äldre katt från någon familj och för det andra så brukar kisset lukta mindre. Går inte katten och skriker, jamar när den är brunstig? Heter det brunstig förresten eller är det bara ston som kallas så?
När jag tog hand om 1 årig honkatt som skulle ha avlivats om inte jag tog den från en familj. Då betalade dom steriliseringen och vaccineringen. Fast jag tog den innan och åkte och gjorde det själv.
Hej!
Är katten van att vara utomhus? Dvs är det nödvändigt att den har möjlighet att gå ut dagligen, eller är det en innekatt?
Mvh
Ida
hej såg alla svar nu TACK för era svar!!!!
Ja katten är alltså i eskilstuna.
Hon har varit en inne katt men även fått vara ute några gånger vilket hon tycker väldigt mycket om, hon är en sån nyfiken liten sak.
Och sen varför vi inte har kastrerat henne är att när pappa räddade katten så var han som sagt ovan med katter och det var aldrig meningen att han skulle behålla den utan bara ville att hon skulle få leva.
Hon är verkligen en gosig katt när man får lära känna hon och hon sover varje natt brevid min pappa och sätter sig gärna framför han när han kollar på tv och vill prata.
jag har haft annons på blocket men fick inte så många svar och dom jag fick tyckte inte jag verkade sådär jätte bra tyvärr…
nu har jag även annons på kattforum.se och försökte att lägga in en annons på katter.nu ca 10 ggr men det gick inte =(
om ni har frågor så svarar jag gärna!!
MVH/Teresa
Åh va söt hon är!! Hon ser precis ut som min systers katt som bodde hos mig i 1,5 år. Jag saknar henne så…
Varför jag undrade om hon är van att vara ute var för att katten som bodde med mig blev jätteledsen om hon inte fick gå ut varje dag men då bodde jag så att hon kunde göra det. Nu bor jag så att jag inte har möjlighet att släppa ut katten varje dag, men helt säkert någon gång då och då.
Min familj har tidigare haft katter (en i taget dock) som varit äldre när vi fått dem och som alltid varit mycket skygga. Katten på min presentationssida (Nemi) har nog inte haft det så lätt tidigare, men hon förändrades mycket hos oss och nu bor hon lycklig som ingen annan med min syster.
Jag skulle jättegärna ta katten, blir så sugen! Jag bor med min pojkvän utan barn och utan andra djur, så katten skulle säkert trivas bra här. Krävs dock antagligen en del övertalning av pojkvännen då vi egentligen inte tänkt ha någon katt…
Hur mycket kostar det att sterilisera katten om man gör det nu? Funkar det att vaccinera även fast den inte fått några vacciner innan och i så fall, vad kostar det?
Såg bilder på din syrras katt dom var verkligen lika =)
Ang. kastrering och vaccinationer så tror jag nog att det borde ju kunna göras nu..Men priser har jag ingen aning om tyvärr.
jag har själv hundar och jobbar ideelt runt dom så är tyvärr mer insatt i det…
vart i landet bor du?
katten skulle ju såklart omplaceras gratis och vi har införskaffat en hel del till henne som man då skulle få med.
jag ska flytta nästa fredag så jag söker ju hem till henne snarast möjligt.
#12 Vi bor i Stockholm, mitt i stan, därav de begränsade möjligheterna för henne att gå ut.
Vad heter katten? Hur är hon förutom att hon är skygg? Är hon nervös av sig eller är hon lugn till sinnet?
/Ida
hon hade egentligen inget namn när min pappa tog hon.. gubben som hade hon innan var en alkis som hade köpt katten till sin dotter när katten var 7!!! veckor gammal men han fick inte ens träffa sin dotter så han hade ju bara katten där hemma och hon fick säkert tåla massor… hon var väldigt smal när pappa tog henne och det förklarar ju också varför hon har svårt att lita på folk.
Hon är en lung katt annars som tar livet med ro och älskar att slappa och hellst i närheten av husse/matte. hon spinner väldigt lätt och hällsar dig alltid välkommen hem med ett jammande.
hon kan visst hoppa till av höga plötsliga ljud men inget värre än det.
Hon har heller ALDRIG rivit eller bitit någon utan om hon känner sig obekväm drar hon sig hellre undan och varnar genom arr fräsa eller tom. morra men mer än så blir det inte.
hon har ALDRIG någonsin heller kissat eller balsat på golvet och är väldigt ren av sig.
Hon älskar som sagt att jaga fjärilar och flyger inomhus på sommaren och älskar när man kastar boll till henne.
vi har kallat henne bebis kom jag också på att jag kan säga =)
Att kastrera en honkatt brukar kosta mellan 800 - 1200 kronor. Efter kastreringen blir de ofta mer tillgivna och trevligare till sättet. Ett gott råd är att försöka hitta en veterinär som kan kastrera med titthålsmetoden vilket är mycket skonsammare. Det blir bara ett litet operationsärr och katten behöver inte ha krage.
Vaccination kan göras när som helst förutsatt att katten inte är medtagen av sjukdom.
//Lena

Missen är verkligen fin…vill bara i sammanhanget berätta att Zazza, min pappas kisse som är en blandning mellan skogis och perser också är en skygg misse, dvs..hon är tillbakadragen när hon träffar människor hon inte känner. Först tydde hon sig nästan bara till min mamma..hon var min mammas totala kelgris..efter att min mamma gick bort, tog det sin tid innan hon blev "min pappas katt" som hon är idag..jag var hos henne som kattvakt några veckor här i höstas..det tog några dagar..sen var hon även gentlemot mej den mest tillgivna misse man kan tänka sig..
Vill med detta bara säga att endel katter kan behöva få sin tid på sig att gömma sig..gå undan…osv innan dom är mogna att ge av all den kärlek och tillgivenhet som finns innanför den fina, mjuka pälsen…
Önskar verkligen att det snart löser sig för den fina missen!
Det verkar vara en underbar liten krabat och hon är så fin!
Jag tror hon skulle trivas här eftersom (som ni nämner) en sådan katt behöver tid att lära känna såväl sitt nya hem som sin nya husse och matte. Det är nog en fördel att man inte har små barn eller andra djur, eftersom det krävs en del tålamod för att katten skall kunna få komma fram själv när den är redo.
Det låter inte så dyrt det där med kastrering. Kan ni rekommendera det eller är det bättre att hon tar p-piller? Vi har en del mycket bra kliniker här så den metoden finns helt säkert att tillgå om det är det bästa.

Hon är så vacker den lilla sötnosen. Hon kommer få det underbart hos dej Skogskatten. 
#18 Vi får se om jag har möjlighet att ta hand om henne, det är inte säkert tyvärr….
Men jag hoppas!
Mvh
Ida
jag tror också att hon skulle trivas bra och vi skulle kunna skjussa henne dit till stockholm ifall det skulle bli så att du kan ta hon. Jag tror också att ett hem utan barn och djur skulle vara det bästa för henne och tror inte att det skulle ta lång tid innan hon skulle bli hemmastad där och börja visa sina bästa sidor…
Vad bra Skogskatten om du kan ta hand om lilla bebis! Jag ville bara svara på din fråga ang p-piller. Det är mycket bättre att kastrera en katthona. Långvarig p-piller behandling leder tyvärr nästan eller alltid?! till juvertumörer hos katthonan när hon blir gammal. Det är en enormt vanlig dödsorsak. Veterinärmedicinen säger att kastrering före 2-års ålder leder till att katten troligen aldrig får juvertumörer. Så blir du bebis ägare tycker jag du ska kastrera henne när hon blivit van vid sitt nya hem och fått förtroende för dig och din pojkvän.
tack så jätte mycket än en gång för alla er som svarat.. Äntligen känner jag att det finns lite hopp att våran bebis får ett nytt hem och det gör mig otroligt glad…
hoppas du lyckas övertala din pojkvän skogskatten. hur gammal var katten? väldigt vackra ögon!
Håller tummarna att Skogskatten kan ta henne! :)
//Lena

Vilken myskisse. Skygg, nä, det var att inte ge en chans. Angående kastrering så donerar du en peng till nya ägaren, oavsett om det är Skogskatten eller annan med tur. Sedan så kanske Skogskatten kan ta hand om henne tillfälligt, bättre det än alternativen som dåliga hem, och så slipper du stressa innan flytten. Har själv en tam honkatt som var skygg. Idag är hon påfrestande kelig :-), tills vi får besök. Då vet de inte ens om att den kissen finns. Men vad gör det, för jag vet och jag älskar henne.
Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Tyvärr ser det inte ut som att jag har möjlighet att skaffa katt för tillfället trots allt, hur gärna jag än skulle vilja.
Din katt verkar underbar och förtjänar en plats i livet där hon kan stanna och må bra. I ett svagt ögonblick trodde jag att den platsen kunde vara hos mig, men jag har nu insett att det tyvärr inte är möjligt utan bara kommer leva kvar i minnet som en dröm. 
Hoppas att allt löser på bästa tänkbara sätt.
Ida
va tråkigt ida att det inte blev så:( vill inte din pojkvännP

Inte ens tillfälligt tills nytt hem kan ordnas?
#27 Vad synd att det inte blev så! Tror kissen och du hade trivts bra med varandra!
//Lena
Jag tror också att vi hade trivts bra med varandra men tyvärr kan jag inte ta det här beslutet själv och därmed inte hjälpa till den här gången. Ledsen om jag ingav några falska förhoppningar. :(
va tråkigt skogskatten men jag förstår helt att inte du kan ta denna beslut ensam.
hoppas bara at det finns någon annan som kan tänka sig ta hand om våran lilla bebis…
finns det ingen annan som kan tänka sig att ta hand om lilla bebisen? eller kan ge mig tips på vad jag kan göra???
snälla någon???
Håller tummarna åter igen att det ska lösa sig! Ring runt till katthemmen och hör om de inte kan ta emot kissen för en omplaceringsavgift!
//Lena
Ge inte upp nu! Kämpa var envis, gör allt för att hitta ett hem till din vackra katt. Det förtjänar hon. Gör allt du kan! Har du ringt runt till olika katthem? Har du annonserat på katter.nu? Har du annonserat i din lokala tidning?

Hej. Jag flyttar till stockholm om en månad. Jag kanske kan bli omplaceringskoordinator till henne om du inte hittar nåt hem innan dess. Jag lovar inget, men det kan ju va en sista lösning :o)
Hej apsa86 och sophia_doos!
Först och främst - vad tråkigt för lilla kissen att ha en husse, som är sjuk och kanske inte kan erbjuda ett hem längre - och sophia_doos - du har nog hjärtat på rätta stället! Det är ju alltid extra problematiskt att placera om en katt, som varken är vaccinerad eller kastrerad. Jag ordnade det för en kisse, som gick omkring i området, där jag bor. Hösten med regn och rusk kom och jag kunde själv inte ta hand om honom. I alla fall så lyckades jag övertala en äldre dam att "ställa upp" under konvalecensen (fast det egentligen inte är det för en hankatt - jag låtsades det och hoppades på, att hon skulle hinna bli förtjust i honom. Det blev hon, så nu har han ett väldigt bra hem!
Jag och kanske fler, som läser det här, kan väl hjälpa till ekonomiskt, om du, asap86, kan ordna med veterinär!! Det blir ju två veterinärbesök, eftersom vaccinationen sker i två steg. Jag kan betala 300:-! Hör av er till min mailadress: yvonne.rydberg@valoratrade.se

Yvonne det va ju jätterart av dig att försöka hjälpa till! Hoppas det är fler här inne som kan det, så att hon får ett hem. Problemet är väl mest att hon är skygg och osteriliserad dock :o(

Stackars lilla flickan. Jag skulle annonsera massor i affärerna omkring där du bor, gärna med bild och var ärlig. Säg att hon är an apporterande gosboll, men oroad i början för nytt folk. Av en underlig anledning så brukar saker och ting ordna sig, även om det tar tid. Kontakta även katthem i Stocholm så kanske de kan ordna något. Till katthemmen berättar du ärligt hur din pappa räddade henne till livet, att du flyttar till Finland med mera.
Sedan att inte ta emot henne för att hon är okastrerad och ovaccinerad är väldigt oproffesionellt av katthemmen. Det låter mer som om de är pensionat med omplaceringsverksamhet… De behöver inte vara det, men är önskvärt. Däremot så vill många katthem få en slant för att ta emot kissen, från 500 kr och eventuellt någon hundralapp till.
Hoppas innerligen att det ordnar sig. Suck, om du bara visste hur myckte hon påminner om min Tilda, okej även min Findus. Men framförallt Tilda. Fast henne berättar jag mer om en annan dag. Tills dess får ni njuta av en bild på henne.
Vanessa
Men så positivt det låter när flera här kommer med goda lösningar! Skriver som Vanessa, ge inte upp utan kämpa vidare så kommer det här att lösa sig.
//Lena
Är det någon som vet hur det gått för lilla bebis?

Jag funderar också på hur det gått för henne. Hoppas verkligen att allt löst sig.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Undrar också…
hejjhej!
Är det någon som vet en katt som jag kan köpa?
Gärna en tjej men en kille går åxå bra.
Jag har en kastrerad kille sen tidigare…så jag är van vid katter
Mvh Carolina
#44 Det finns många katter som behöver goda hem. Det ska absolut inte vara några problem för dig att hitta den katt du söker. Var i Sverige bor du någonstanns? Om vi vet det kan vi ge dig länkar till katthem som finns i ditt område.
//Lena

Hur gick det med den här katten då i tråden? Någon som vet?
#46 Nej vi har tyvärr inte hört något mera sedan. Man hoppas ju verkligen att det löste sig.
//Lena
men kanske hon 44# kan ta hand om henne?
Vi har ju inte hört något sedan nov verkar det som……
//Pia