Djurens Vänner Göteborg
Här kommer, som lovad, länken till "ledaren" jag skrev om Djurens Vänner i Göteborg:
http://www.goteborgskatthjalp.com/ledare.html
/Miranda

Om du bara vet hur många kramar jag sänder dig på denna julafton. Det är som ett fett plåster på såren, och dessutom en hård spark på lämligt ställe hos dem. Kan säga sådan härliga ord till dig just nu, men då kanske det blir lite patetiskt. Men fyll i orden själv och tänk på att de är positiva. Får jag lägga in länken på vår hemsida? /Distanskramar, Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Skrämmande läsning - även om det för oss "Göteborgare" inte är någon nyhet att Djurens Vänner i Göteborg ligger så långt från sitt djurvänliga namn som man kan komma. Och ändå värre är det med miljöförvaltningens flathet i det här ärendet. Vänter med spänning på fortsättningen i GT.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Det kanske är på sin plats med en liten förklaring från 08. För Djurens ovänner finns här också, och de gör i princip samma hemska jobb här. De har ett avlivningshus i stan som ser så fint ut med namnet djurens vänner på. Vilket jag trodde att de var tills jag ringde dem om hjälp. Har lärt mig att de går ut på kvällar och nätter och fångar katter som de sedan avlivar. Inte sunt någonstans. Usch.

Va? Är det sant? Får de verkligen göra så, Vanessa??
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Vanessa: vistt får du lägga upp länkan!
Skillnaden med Stockholms Djurens "Vänner" är , tror jag, att de har leg. veterinärer som avlivar katterna med metoder som är legala. Man får använda narkosmedel till avlivning genom intravenös eller intraperitoneal injektion.Tyvärr finns det veterinärer som vill hjälpa till med att avliva friska djur bara för att ägaren har tröttnat).
Den idioten hos Göteborgs DV har ingen utbildning som helst i djursjukvård och använder dessutom olagliga metoder.
/Miranda

#4 Nej, de får inte göra så. Men gör det med en åsikt att det är det enda som hjälper. Men då ska man ändå vänta några veckor. de gör de inte, nligt utsago.
#5 Det är sant att det är en skillnad. För det är leggade veterinärer. Men det är så j*a tråkigt att de åker ut, samlar in katter (enligt utsago) och avlivar dem. De sk kallade kolonikatterna. Men vem vet om det verkligen är det enbart. Och om det nu är det, varför ska de dö? Deras veterinärer borde kastrera, vaccinera och skicka tillbaka istället.
Är också irriterad för att folk skänker pengar till dem i tron att de är trevliga personer som är vänner till djuren. Men jag tror att de i Uppsala är okej, då de skickat katter till oss. Så alla är kanske inte lika hemska. /Vanessa
Jag hoppas verkligen att det inte är flera djurens vänner som bedriver ren avlivningsverksamhet.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
#7 Djurens Vänner har som riksorganisation en policy, som i min mening, allt för lättvindligt förordar avlivning. Sedan kan det säkert variera mellan olika lokalföreningar inom Djurens Vänner hur det fungerar i praktiken och hur man följer riksföreningens riktlinjer. På hemsidan står det dock att man som förening måste följa det på årsmötet fastställda principprogrammet för att ha rätt att bära namnet Djurens Vänner.
På riksföreningens hemsida kan du bland annat läsa följande i den inlednade texten: "Föreningen arbetar för ett realistiskt djurskydd där man bland annat av olika skäl även måste avliva djur".
Djurens Vänner - riksorganisationens hemsida
Så här skriver Bertil Lindström i en artikel på samma sajt om vad han kallar överskottskatter:
"Överskottskatter kan man kalla de källingar som föds och som man inte kan finna hem till. De blir lätt förvildade, hemlösa katter, som ingen vill kännas vid. Många av dem dör av sjukdom, svälter ihjäl, eller dör på annat sätt genom olyckor etc. Därutöver kommer också en grupp som är i ständigt växande, nämligen de katter som på grund av skilsmässor, död i familjen, allergier m.m blir utkastade.
Låt oss slå fast: Det finns helt enkelt inte hem nog ute på "marknaden" till alla katter som föds!"
I denna artikel kan man också läsa om Djurens vänners inställning i denna fråga: Katterna avlivas på löpande band
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Miranda, då vore det världens enklaste sak att anmäla f***nskapet och få stopp på eländet! Det han bedriver är ju olagligt från A till Ö!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Gunilla, tyvärr är det inte världens enklaste sak att få honom bort. Det har försökts många gånger. Det finns ca 500 sidor med anteckningar hos miljöförvaltningen med polisanmälningar och -utredningar, veterinärutlåtanden, inspektioner mm. Problemet var hittills at det inte fanns bevis att han gasade ihjäl katterna. Att han har berättat de för flera personer räcker tyvärr inte.
Förhoppningsvis har vi den här gången fått tag på bevis som räcker att få dömd honom.
/Miranda

Miranda, får jag lägga det som en artikel inne på iller.ifokus? Vet att många illerägare vurmar för även katter och andra djur. Många skickar med jämna mellanrum pengar till olika organisationer för att de vill hjälpa. men de vill inte hjälpa till döds om du fårstår vad jag menar.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Bravo!
Det är på tiden att det det sprids till allmänheten vad Djurens Vänner är för typ av organisation. Jag har stött på många aningslösa kattvänner som stolt berättat om någon hemlös "krake" dom hittat som lämnats in till Djurens Vänner. Allt i tron att katten ska få hjälp till ett bra liv.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
#12 Föreningsnamnet bidrar verkligen i det här fallet, det klingar ju så fint. Ja vet också många som har lämnat in katter på Djurens Vänner i tron att de gjort något bra. Det är oftast den enda förening som de som inte själva håller på med katter känner till. Djurens vänner har funnits sedan början av 50-talet.
//Lena

Åsa: du får gärna lägga in länkan till ledaren på iller.ifokus!
Ooh, jag hoppas verkligen att det kommer ut i kvällspressen under mellandagarna! Tror att vi har läst tillräckligt om vattnet, vägras mm!
/Miranda

Glömde berätta att Bernt Ekelund även är vice-ordförande i Djurens Vänners rikstäckande organisation….

Tackar ska genast göra det.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Miranda har du hört något mera om när artikeln kommer att publiceras? Går här i spänd förväntan på att den ska komma. :)
//Lena

Jag också. Blev det något? *Nyfiken*
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Miranda får jag lägga in din ledare på min blogg?
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
#3 Du har så rätt Vanessa och jag varnar alla för dem och vi brukar säga Djurens ovänner. Minns så väl när jag på 90-talet var aktiv i DOSO och blev uppringd av en i styrelsen. Hon var helt förtvivlad över en kisse som var på väg till Djurens vänner och det var det samma som avlivning. Då när detta utspelade sig var det chefen för Miljöförvaltningen som utförde avlivningarna. Katten hade gått ute länge och en kvinna hade tagit in den och ringde sedan till Djurombudsmannen.
Vi sade då att vi kan ta den så länge om ni under tiden kan ordna ett hem till den. Kvinnan som hade ringt kom till oss med katten. Innan jag hinner reagera öppnar hon kattburen och säger sedan jag jag måste rusa för jag har en chaufför på gatan. Katten en ung okastrerad hane helvit men smutsig och jag har aldrig tidigare eller senare sett så mycket skabb. Båda öronen såg ut som om dom var insmorda med chokladkräm. Vi stoppade in katten i en transportbur och åkte ner till Djurakuten för en första behandling.
Först badade vi kissen i ett medicinskt shampo och han skulle ha örondroppar 2ggr per dag. Sedan kammade vi med luskam vid öronen och jag kommer aldrig glömma hans blick så enormt tålmodig. Efter 14 dagar var vi tillbaka hos veterinären och då fanns inga levande djur kvar men däremot var han helt igentäppt i båda örongångarna. Nu skulle vi behandla med revaxör och han hade också fått en halsinfektion på grund av långvarig skabb och skulle ha antibiotika i 10 dagar. Därefter skulle vi tillbaka till veterinären för öronspolning och när han ändå sov ville vi få honom kastrerad och ID-märkt.
Som ni säkert gissat så kunde vi inte släppa denna underbara kisse som fått utstå så mycket lidande på grund av oansvariga människor. Han var en typisk övergiven sommarkatt och det här utspelade sig i november 95 och i september 06 fick han somna in pga sjukdom.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
#20 En varm och fin historia som står i bjär kontrast till vad Djurens Vänner så kallade realistiska djurskyddspolitik innebär. Ni gjorde en fin insats för en katt i nöd. Istället för en snabb död efter ett kort tragiskt liv fick han leva ett långt bra kattliv ihop med er. Bara för att livet börjar illa ska väl inte katter straffas med döden.
//Lena

#20 Så rörande så att jag blir alldeles matt i knäna. Ni gav honom den bästa tid i hans liv. Frisk, mätt, älskad och i värme. /Vanessa