Feline Greenies
Jag tänkte höra hur det är med er andra. Då våra utelevande missar inte har någon som skrapar tandsten på dem, så brukar jag blanda i PlaqueOff och Feline Greenies i maten. Allt för att de ska ha bra tandstatus trotts att de inte lever inne.
Men hur gör ni andra som matar katte ute? Är det bara jag som är löjlig.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

vill åxå veta….. och funkar det att strö det över torrfoder?…..mina missar får ju bara torrmat… om det nu inte är fest då….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Veternären sa att utekatter inte får samma problem med tandsten som innekatter. Det beror på att de fångar levande bytesdjur som i sig fungerar som tandborstar.
Här hemma har vi kört med Hills Oral Care på två av katterna som har fina tänder båda två. Det fodret ger mer massage åt tandköttet då bitarna är större och lite mer "svårtuggade". Saga har inte ätit det pga av sina njurstensbesvär och henne får vi behandla tänderna på regelbundet. Har nu börjat med Oral Care även på Saga eftersom hon varit symtomfri i 5 år. Tristan har en tandsjudom orsakad av ett virus som gör att han har infekterat tandkött och senare kommer att få ta bort sina tänder. Det är en följd av att han hade kattpest som ungkatt på katthemmet. Tristan äter nu också Oral Care och det går bra. Sedan får han väl äta mera lätttuggad mat när det blir mindre tänder. Infektionen han har brukar klinga av allt eftersom tänderna försvinner sa veterinären. Vi kommer att få göra flera tandsaneringar när behovet uppstår. Tänk vad synd det är om många hittekatter som åker på så mycket tråkiga åkommer pga en dålig start.
Jag ha rsjälv ingen erfarenhet av Plauque Off. Tycker ni det fungerar bra? Är det någon som vet om det har några biverkningar? Feeline Greenies vad är det fär något? Förlåt min okunnighet på området!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Feline Greenies är väldigt populära här hemma också!
"Feline Greenies; Dental Treats Cats Love! "
Ger renare tänder och fräschare andedräkt. Finns i olika smaker såsom bla. lever, kyckling, lax. Godisbiten är utformad så att den fungerar som en liten tandborste. Minskar tandsten som kan ge dålig andedräkt.
Finns på zoobutiker eller hos veterinären. Nackdelen tycker jag är att de är ganska dyra, om man har många katter går det ju åt ganska många
/Lotta
/Lotta

#2: Fast jag syftar mer på de katter som blir matade utomhus. För de äter ju mer torrfoder än vad de äter möss och gnagare. Åtminstone ser det ut så i mina skålar.
PlaqueOff funkar bra. Man strör det lite över torrfodret bara. Nackdelen är att vissa tycker det smakar illa.
Feline Greenies har jag aldrig hört ett djur neka till att äta. Jag har blandat sådant i Missan och Mojjes mat ute och de har alltid försvunnit först. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#2 Ja det menade veterinären också, alltså inga förvildade katter. Vad han menade var att katter som går utomhus äter en och annan råtta, mus och fågel ibland vilket gör skillnad när det kommer till tandsten. Därför behöver man inte bekymra sig lika mycket för deras tänder som för innekatternas.
Man kan istället för Feline Greenies ge Hills t/r (tror det är den bokstavskombinationen). Det är ett veterinärfoder som är strået vassare mot tandsten än Hills Oral Care. T/R kan man ge några stycken av morgon och kväll. Det blir antagligen bra mycket billigare än Feline Greenies.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"