Utvärdering av Dettol?
Undrar bara, hur det har funkat för er alla, som har köpt Dettol. Det vore så kul att höra om det fungerar lika bra som hos mig! Ok, jag har ju ine haft några textilier, som behövts prepareras,men väl ett hörn i köket, bakom den vackra kaminen och i duschavloppet.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hej!
Jag använder nästan inget annat än Dettol numera. Möjligen kan jag ta en extra moppning med lite grönsåpa. Jag använder ofta Dettol i tvättmaskinen tillsammans med flytande tvättmedel för bl a fläckurtagning. Det tar det mesta även i den vägen, så jag är mycket nöjd med det.
Mettan
#0 Kan man fortfarande beställa det genom dig? Missade förra omgången när du erbjöd oss att köpa genom dig. Har inte hittat någon som säljer det häromkring.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jag googlade lite på Dettol. Är det det medlet som används som överföringsvätska vid tatueringar?
En desinfektionsvätska 500 ml flaskor. Stämmer det? Verkar som det går att nät-shoppa isåfall.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Jag köper mitt i olika invandraraffärer. Sist jag köpte kostade en flaska 500 ml 40:--. Nästan alla små invandraraffärer har det, åtminstone här i landskrona.
Mettan

Har Pm:at dig Gunilla! Hittar heller ingen Dettol här :(

vad är dettol??
undrar jag oxå, aldrig hrt talas om det

#7 / 8 Kolla under min länk. Det är ett slags rengöringsmedel.
Jag skulle bara vilja veta vilken produkt av märket Dettol som ni köper ni som brukar göra det.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

ok..tack kattassen..
JA Lena, visst kan jag skicka dig.Jag packar två åt dig i kväll och skickar.
Kattassen, stämmer. Men har du kollat de hutlösa priserna de tar på nätet? de är inte kloka…..Dettol har även ett preparat som heter Santol, men det luktar inte lika friskt.
Mettan, det var dyrt…… Jag betalar i dag 28 kr för samma flaska. de vet att ta betalt… Hm…. undrar vad det kostar i Danmark….
Men ta sen och kolla, Lena, ifall de inte finns på orten du jobbar på. så slipper du det dyra portot. I fall du gillar det, alltså!
KArin, har bara en flaska kvar just nu. Så jag handlar fler i morgon. Sätt inte in några pengar än. Man vet ju inte vad som kan hända. Jag kan ju faktiskt köra ihjäl mig ellernåt i morron
Hehe, de på HutturuHutturubutiken tror väl jag är koko

Det får vi ju verkligen hoppas att du inte gör Gunilla. Jag väntar lite med att sätta in pengar.
funkar jättebra här. är nöjd.
Är så nyfiken på detta medel.. Hur anväder ni det? Utspädd el outspädd där ni sprayar? Hur mkt har ni i tvättmaskinen när ni har det där i?
Ingen som har något svar? 

Vad är dettol?
Dettol är att desinfektionsmedel som fungerar för lite av varje. Bland annat på kattkiss om olyckan skulle vara framme någon gång. Det både desinfekterar och tar bort lukten.
Här är länken som Kattassen tagit fram i #3: Dettol
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tack!
Ska dettolen späs i vatten? El skall den används som den är till kiss olyckor? Hur mkt ska man ha i maskinen, är det i tvättfacket el i sköljfacket man ska tillsätta?
Har sett att många här använder det, men ingen som kan ge mig råd på hur det skall anvädas?
ja kan ngn svara på #20 frågor snälla.
//Pia
*putt*
Gunilla: kan du vara snäll och svara på sagans frågor om dettol när du ser detta. Tror det kan finnas fler som kan undra.
//Pia
putt
Gunilla kommer nog när hon kan. Hon har haft åskrisk igen och vill inte riskera ytterligare en dator. X antal har pajat hitills.
//Pia
Ska dettolen späs i vatten? Ja det kan man göra. Om du vill spraya på ställen, där katten går och markerar, så kan du blanda två kapsyler i en sån där enliters sprayflaska och ha att spruta på ställena.
El skall den används som den är till kiss olyckor?_Ja det kan du också göra, om du har fått kiss på saker som inte går att tvätta. Så kan du badda lite outspädd på stället. Jag brukar ha en outspädd kapsyl i duscheavloppet, då lilla Esther har en benägenhet att ibland sätta sig där.
_
Hur mkt ska man ha i maskinen, är det i tvättfacket el i sköljfacket man ska tillsätta? Du kan ha både och. Men ta inte för mycket. Just i tvätttmaskinen har jag inte behövt, men Mettan vet jag använde det i amskinen om olckor har hänt. Ta och PM:A henne om det förfaringssättet.
Har sett att många här använder det, men ingen som kan ge mig råd på hur det skall anvädas?_Hoppas du fick lite svar på dina frågor! det är även bra att outspätt stryka på myggbettt….. Lindrar….
_
Dettol Antiseptic Disinfectant Liquid
* Proven safe and effective concentrated antiseptic disinfectant.
* Kills bacteria and provides protection against germs which can cause infection and illness.
* Use diluted (1 in 20) for antiseptic wound cleansing for cuts, grazes, bites and stings.
* Available in 125ml, 250ml, 500ml, 750ml and 4Ltr bottles.
* Contains Chloroxylenol B.P.4.8%w/v-Always read the label.
* Use as directed in and around the home.
HAde varit bra att ha tillgång till alla varianterna, som finns i länken….. Finns ju tyvärr inte här!
Tack så jätte mycket för utförligt svar… Bra till myggbett lät toppen då jag kliar sönder mig totalt och lindrar det så är det en räddare i nöden. Tack 

Det låter ju bra att det lindrar mot myggbett oxå. Måste jag testa på alla mina myggbett!
Ja det står såpå baksidan på flaskan. Har inte testat själv…..
Ruskar liv i tråden. Finns det recensioner?
Tycker Dettol är jätte bra, gjorde som du skrev att man kunde ha den färdig blandat i en blomsterspruta. Så nu har jag sprejat där Milou kissade utanför. Luktade gott oxå..
Tar sånt när någon har kräks på golvet och det går utmärkt med det oxå.
Så tack Gunilla för flaskorna och tipset.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Katterna kissade på sängkläder
. Slängde dom i maskinen tillsammans med en kapsyl Dettol. Dom luktar fräscht och gott efter tvätt. Hela tvättstugan och halva källaren luktade Dettol en bra stund efteråt. Man ska nog akta sig att ta för mycket. Och det är ju bra för då varar flaskan länge. 
Jag ska göra en blandning också och spruta på något ställe där jag tycker det finns en svag stank av kattpink. Ska bara komma ihåg att skaffa en blomsterspruta till… 
Jag har nu använt det några gånger när jag städat. Det fungerar bra tycker jag och den frescha lukten sitter i länge. Ska ävan ta och göra iordning en sprayflaska som står i beredskap.
Toppenbra tips och tack för hjälpen att skaffa det!
//Lena
Kul! Roligt att kunna hjälpa till och göra folk glada!

Jag är också jättenöjd med min Dettol, jag skurar,tvättar och torkar av bortikring med det och det funkar kanonbra 
Putt vill gärna höra fler personers erfarenheter!
När Pontus var sjuk så kissade han överallt, även på min ryggsäck, skor osv. Så jag la ryggsäcken i tvättmaskinen och hade en kapsyl Dettol tvättmedelsluckan. Helt perfekt ingen lukt av kiss efteråt. Har även tvättat lakan, täcke som var fullt av kiss. Så jag tycker Dettol är verkligen bra medel.
Tyvärr är den så dyr här i Stockholm, min jobbar kompis köpte en flaska till mig i Skärholmen för 40 kr.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Det måste vara något fel på min dettol, det luktar som övervattnad blomkruka, inte särskilt "frächt". Kanske beror på att jag missade att man skulle spädda ut det?
Jag sprayar och sprayar där där mitt svartsjuka troll brukar kissar men hon går dit igen och igen. I sängen och vid ytterdörren, min pojkvän börjar få nog av hjärtat. Har någon något tips tas det tacksamt emot.
Jag tror jag betalde 38 kr för 500 ml, i gamlestan, göteborg.
Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...
#40 min luktar heller inte gott. Vet inte om man köpt fel sort?? Googlade på dettol och det finns tydligen fler sorter än den jag köpte. Köpte den brunare sorten som ser ut som fotot Hawknest… satte in i #27. Man ska kunna använda det outspätt enligt Hawknest….
Lite tips på vad du kan göra iaf vid ytterdörren där misse kissar. Ställ antingen en toalåda el matskål. Oftast vill dem inte kissa där det äts. Ni kan även ta bort dörrmatta om ni har sådan, ta av er skorna utanför o lägga upp på hylla. Kan tänka mig att lukterna ni tar in kan trigga henne till att kissa. Värt ett försök iaf. Sängen skulle jag plasta in, pressening el duschdraperi när ni inte är hemma. Om hon kissar när ni lagt er finns det bara en lösning som fungerar. Och det är att hon inte får komma in nå mer.. försöka ge mat i sängen kankse oxå kan fungera. Synd bara att man inte kan låta matskålar stå kvar i sängen för jämnan =(.. Om ni inte tvättat sängkläder i ättika el dettol skulle jag oxå föreslå det. Köp plastad frotté på ikea så ni kan skydda madrasserna iaf, om ni inte vill stänga henne ute. Det ser ut som om du funnit orsaken till att hon kissar. Det är bra. Men kanske inte går att få bukt med om det är svartsjuka. Kanske ger med sig med tiden!! Lycka till.

Nej, stänga ut henne vill jag inte, tror det skulle bli värre, hon ska alltid ligga tätt intill matte. Men vi stänger dörren till sovrummet när vi inte är hemma. Jag tor hon är svartsjuk och osäker på de andra jittekatterna. Endå får hon mer uppmärksamhet än alla andra 8 katter tillsammans. För någon vecka sedan såg hom mig hålla på och borsta en av hittekatterna och då gick hon raka vägen i i sovrummet och kissade i sängen. När jag går till jobbet på morgon går hon in i sovrummet och kissar i sängen hon vet om när jag ksa iväg och kissar i sängen eller vid ytterdörren, medans jag håller på i badrummet, spelar ingen roll om badrummsdörren är öppen eller inte.
Det är mitt fel som tog in hitterkatter och mitt fel som måste jobba när jag får tillfälle, det var lungt när jag var arbetslös och hemma mkt. Jag har varit på flera undersökningar i tron att det kanske skulle vara något fysiskt, men det verkar vara helt och hållet psykiskt. Hon är rätt osäker i grund och botten, var en liten skyggis när hon kom till mig, uppvuxen på ett stort katteri med massa andra katter. Vi har även felinway och problemen var borta länge efter kastering och felinway, tills jag börja jobba och tog hand om hittekatterna. Hon är väldigt "mattig" och tyr sig väldigt mkt till mig.
Jag ska kolla på ikea efter det där skyddet, har funderat om det inte finns någon som är strort nog att täcka sängen för att skydda madrasserna tills man får ordning på problemet. matskål vid ytter dörren får det också bli, är inte så förtjust i en låda där så det får bli sista alternativet. Finns trevligare saker att se när man kommer hem än kattlåda. Dörrmattan är bort men problemet kvarstår.
OBS! Ni kan ha fått fel sort! Det finns något, som heter SAntol, kolla på kapsylen. Även om det stårDettol på flaskan, så kan det vara Santol! Den är decinficerande, men luktar inte som Dettol. Du ser på kapsylen, den ska vara med Dettoltexten i upphöjd relief! Står det inget på kapsylen, så har du fått Santol i Dettolflaska. Så när du köper, sniffa på innehållet för säkerhets skull. Det ska liksom lukta tallbarr, kraftigt. OCh visst kan du använda det outspätt. MEn det brukar jag bara gör amed en lite dutt i duschen för att Esther brukar vilja kissa där. Oj, dyrt….. JAg brukar betala mellan 25 och 30 kr flaskan här i Strömstad…..

När jag skulle köpa stod det två flaskor att välja enna stod det sanitol på och andra dettol, merna du att de skulle vara sanitol i dettol flaskan? Har slängt flaska, men ska kolla nästa gång jag är där igen.
Exakt. JAg påpekade det, när jag köpte sist, att en del flaskor var felmärkta. Så du bör lukta på flaskorna innna du köper.
Googlade på tyska sidor om Dettol. Verkar vara väldigt uppskattat. Finns där också som tvål och salva. Salvan är desinficerande och bra mot alla slags sår. I Tyskland finns det många afro och indiska affärer som säljer det. Används jättemycket i Afrika och Asien. Där diskar man tom i Dettol.
I Amerika säljs det under namnet Lysol.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
JA Alexej, tvålen finns även här i Strömstad också i Hammele-Hammele affären………
Jag kanske behöver en flaska framöver Gunilla ifall att, man vet aldrig om olyckan är framme när man har nya katter hemma och då är det bra om det finns hemma. Men jag hör av mig;)
//Pia
Ja jag vet ju liksom din adress,hahaha!
Gunilla, du har hittat ditt namn på affären:)
Jag skulle vara intresserade av salvan. Läste att det skulle vara rena mirakelsalva både för människor och djur. Kan du inte kolla om de kan få tag i det?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ska checka upp det på måndag. jag lovar!
Min Dettol köper jag i en invandrarbutik i Väsby, kostar 28:- för 500 ml, och det är den rätta, jättebra att ha också, när man gör ren kattlådorna, häller i en kapsyl + lite vatten, låter det stå en stund, och lådan blir fräschare, tvätta har jag också gjort med den, när min lilla stödis, bajsat på fel kläder, dvs, mina, hon gör aldrig det när jag är borta, utan om jag kommer hem, och ska ut igen av någon anledning, sätter hon sig, om något plagg är framme, håhjaj, vad gör man inte för sina 10 månaders bebisar, alldeles för mycket tycket Beata och Flisan
Maggan47
#43 Tack ska verkligen kolla upp när jag köper nästa… Tyckte då rakt inte att denna doft var angenäm
Har kollat min flaska och det stod inte Dettol upphöjt på kapsylen.. Så det verkar vara Santol jag fått iaf.. Men hur kan dem hälla fel i flaskan tro? Tack för info 
#42 Förstår att du inte vill stänga henne ute..Men ibland kan en tids utstängning göra susen. Tillräckligt stor Presenning täcker sängen bra 
Vet att detta är en gammal tråd, men jag vill hylla Dettol så jhag återupplivar tråden.
Efter att haft en katt som protestkissade här och var så ville jag ha nått som funkade.
Googlade en massa på vad som tar bort kattkiss lukt och då fann jag denna tråd.
Hittade tillslut Dettol på Göteborgs orienthus och har använt det några gånger.
My gosh vad bra det är!
Lade sofföverdragen i badkaret och hälde i en kapsyl dettol.
Lukten är borta.
Har en sprayflaska med dettol och vatten i som jag sprayar på kräksfläckar och i handfat m.m.
Tar bort lukten.
Hällde i outspedd dettol i botten på katttoan sist vid rengöring, lukten borta!
Just i toan går det ju aldrig bort med vanliga medel!
Jag är helt såld på Dettol!
Tackar så mycket för underbara tips om att man kan använda detta.
/Hannah
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
KUL! OCh som sagt, jag jkan köpa för 37 kr nu per halvliter, men då får ni fnna er i att jag packar om i anonym plastflaska. För dem de säljer nu är i glasflaskor och det vågar jag då rakt inte skicka med posten. OK, postkontoren luktar ju fräscht, men det var väl inte det som menades….Givetvis tillkommer frakten
Låter som rena mirakelmedlet 
Måste testa….Jag hittar det alltså i utländska butiker?
#56 Var ligger Göteborgs Orienthus?
använde det när jag tvättade täcket som Billy kissade på, även kudden som var med om en liten olycka och det luktar inget om det.
//Pia

Dettol är toppen tycker jag! Använt det där katterna kissat fel, och efter att man kört med medlet så har problemet blivit betydligt bättre! Sen luktar det starkt i lägenheten efteråt, men då känns det också rent! - Kan verkligen rekommendera Dettol, bra också att tvätta filtar o andra sänkläder med!
Jag ska försöka hitta detta mirakelmedel i Malmö nu också… Om det är något vi har i Malmö så är det ju innehållsrika Habla-Habla-butiker! 
Vad säger ni att det luktar? Tallbarr?
Tycker det luktar lite desinfektionsmedel men inte som vanligt utan bättre. Luktar i alla fall fräschare.
//Pia
ja lite tallbarr också. Hutturu- hutturu-butiker….
#Siden# Var har du köpt ditt Dettol?
Minka:
Hahaha… nej tallbarr vill jag inte kalla det utan JOD.
Abdos, Scheelegatan i Malmö. Där handlar vi.
ALLA:
Detta är ett mirakelmedel, jag har t.o.m tvättat sår med medlet.

#66 gunilla hade några flaskor, så hon var snäll o lät mej köpa av henne…(Tack så jättemycket Gunilla, toppenmedel!) Men om jag inte minns fel ska det finna en sådan affär i Skäggetorp..kan va värt att prova om det finns där.

Gunilla är medlet tillåtet i sverige?
Har letat som en galning efter en svensk återförsäljare.
Har provat det o är jätte nöjd med det.
Fungera mycket bättre än de medel jag har på jobbet att tvätta med.
Vissa saker som kommer in lucktar värre än stinkbomber o ser ut som någon spytt ner dem.
En sak är säker jag vill inte bli gammal eller handikappad i sverige med tanke på hur vissa hjälpmedel ser ut när de kommer till baka blä
finns en affär nära mig som säljer det för 45kr flaskan.
hoppas kunna få jobb att köpa in det, men de vill nog inte köpa det i en affär med tanke på fakturor mm
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
nemen tjena.
har man lärt sig något nytt idag med :P
Dettol använder jag när jag tatuerar, men inte har jag tänkt på att använda det mot kattkiss. Det tackar jag för!

#70 var köper du det?
Monsi; vad jobbar du på?
//Pia
det finns att köpa på simmos i halmstad.

Tvätta handikaphjälpmedel bla
Trevligt monsi:S Misstänkte att det var något sådant.
//Pia
Nu är jag (nyfiken) ägare av en flaska Dettol 
Fanns i "mitt" centrum att köpa…finns en utländsk affär där så jag tänkte kolla om de hade det…oh ja de fanns. 45 riksdaler för 500ml, de hade även Dettol-tvålar.
Så nu ska här testas. 
Atiz: Tack för tipset, sådant ska inhandlas.
Verkar ju jättebra vid tvätt av kattlådorna - jag tycker aldrig att de blir helt luktfria även med en massa diskmedel… 
Ja, Det som luktar jod är liknande preparat från samma firma, Det heter SANTOL. Luktar Bläh. MEn nääääääää inte tvätta kattlådorna med det! Då går ju inte katterna dit! JAg har ju sånt utspätt i en sprayflaska att spaya på ett par ställen, som Arne gärna sätter sig på i proterst mot "smutsig" kattlåda. Så ska du ha lockande och decinficerad kattlåda, så ska du använda klorin där. JAg kör bara med såpa.
Nu är jag också en ägare till en Dettol flaska.
Det fanns här på arabaffären för 50kr 500ml. De var så snälla och öppnade en flaska åt mig för att jag skulle kunna lukta på den haha…
Så nu ska jag tvätta alla hundfiltar i den. Den vanliga tvätten hjälper inte och filtarna stinker blött hund även direkt efter tvätten…
Hur mycket Dettol ska jag ha till en tvätt på 5-6kg? Ska det i samma fack som tvättmedel? Samtidigt?
Jag lade i en kork med dettol i tvättmaskinen, istället för sköljmedel, Men det går säkert på fler sätt.
//Pia
Tack Pia :-)
Nu ska det tvättas här ;-)
Sådär, nu har jag tvättat alla filtar och de luktar sååå fräscht och rent.. Mmmm…
Jag är jättenöjd jippi… :-)
Härligt Tervis;) visst blev det fräschare:)
//Pia
haha Arabaffären! Vi får passa oss, så vi inte åker dit för hets mot folkgrupp1 Det är därför jag kallar det för hutturuhutturubutiker!

kan man hälla rakt ned i en soffa o få bort kisslukt tror ni? kajsa är huvudmisstänkt till att ha kissat ned min nya soffa, hon gjorde ju det när hon hadde UV och det har hänt ijen ett par ggr, tror luckten sitter kvar även fasst jag skurat som sjutton med ättika,, soffan e bytt precis o plånboken tunn, vill inte lägga pengar på en ny ijen,, men man kan ju inte ha en soffa som luktar kattkiss, vågar ju inte bju hem folk längre,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Vet inte om det funkar rakt av, kanske är lite starkt. Jag skulle nog testa till en början med utspätt. Man vill ju inte förstöra soffan heller.
//Pia

Prova tror det funkar. Fast använd inte jättte stark blandinig annars kanske kisarna inte vill vara där o mysa med er längre
Har använt det på en matta som en hund med dålig mage hadde råkat träffa hela den. Den är jätte fin nu o luktar så gott men Häxan vill inte gå nära den hi hi!
Idag har jag skurat köksgolvet, hallen och badrummet med dettol.
//Pia
Ska också göra det imorgon 
Puttar upp denna tråd på förekommen anledning
I inlägg 60 står en län till ett ställe i Göteborg där det finns att köpa!
Det här verkar riktigt bra,det ska provas.