Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 7574 ggr
ksofia
0

Kattpejl

Nu har jag skaffat kattpejl till mina kissar.

För drygt 5 veckor sedan försvann min älskade lilla Kajsa och sedan dess har min tillvaro känts som en mardröm som aldrig tar slut. På alla sätt jag kan komma på har jag sökt efter henne, utan något som helst resultat. Jag försöker hoppas att hon kommer hem igen.

Jag har två katter till, Lotta och Mimmi. De är två kloka tioåriga tjejer som går in och ut på dagarna genom sin kattlucka. Men sedan Kajsa försvann (som också naturligvis är mycket klok) har jag varit livrädd för att släppa ut dem. De älskar att vara ute, så att låsa in dem skulle kännas mycket grymt. Jag fick nys om att det finns sändare man kan sätta på sin katt och sedan kan man pejla in var hon är. Jag läste om det på denna sajt och på http://petcom.se. (man beställer på den sidan och får pejlen redan efter ett par dar) Jag konfererade med gunillah och det verkade mycket bra. Jag var lite rädd att apparaten skulle vara störande för katten och att antennen skulle vara i vägen. Men det går jättebra. Nu kan jag slappna av när jag släpper ut mina älsklingar, för även om det skulle hända något kan jag hitta dem.

Om Kajsa kommer hem, så ska hon också få en sändare. Jag önskar bara att jag skaffat detta tidigare…

Alexej
1

Hej, ja de grejerna är säkert bra, men alldeles för dyraLedsen. Antar det är en dumm fråga om du har gjort allt för att hitta Kajsa…Hoppas hon kommer tillbaka!!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Faxlin
0

Stackare som mist din katt. Ovissheten är fruktansvärd. Och jag hoppas att Kajsa kommer tillbaka.
Jag har haft funderingar på sådana där kattpejl jag med men jag undrar du som har den. Skulle du kunna mäta hur stora de är?
Jag sitter och klurar lite om jag kan sätta dem på iller:-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ksofia
0

Sändaren väger ca 30 g. Det är en plastbehållare som innehåller sändare och ett batteri. Batteriet är ett AAA-batteri, så behållaren är ungefär så stor som ett sådant batteri. Den är 5 cm lång och ca 1 cm i diameter. Antennen är drygt 10 cm och mjuk och böjlig och märks knappt. Det kanske även funkar på iller?!

Hawknestgrove
0

Ni hittar info  och även mig och Arne på bild i petcoms hemsida.

www.petcom.se  Där har ni allt ni behöver veta. Jag provar att bigoa filen här från STNB…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

smart-cat
2

Jag säljer kattpejlare i min nyöppnade webb-shop. Logga in på www.smart-cat.net

Pejlaren är enkel och smidig att använda och mina katter har alltid en sändare på sig. jag har hittat mina kissemissar i både källarutrymmen och garage! det är alltid skönt när man kan hitta dom enkelt och snabbt.

Hawknestgrove
0

ja den är väldans bra, har sett dem med1 Ok, räckvidden är ju inte så stor som petcoms, men är man ute och går med sin katt, så räcker den säkert bra!

IceJossan
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oerhört bra grejer det där!

Mina grabbar följer med mig och familjen på båtsemester 4v varje sommar (har fritidsbåt) och har då alltid pejlen på sig. I hamnar och liknande folk- och båttäta områden går de endast ut i sele, men på öar strövar de fritt :)

Vi skaffade pejlutrustning eftersom katterna har en förmåga att fösvinna och inte vilja komma fram när vi ropade på dagtid, eftersom de tyvärr lärt sig att det innebär att de ska åka båt (det är fruktansvärt läskigt när motorn är igång). De gjorde oss galna i 2 somrar innan vi tillslut fick nys om denna suveräna uppfinning :)

Sen vi skaffat pejlarna hittar vi dem alltid när det är dags att åka. Vi kan avsjöla dem på de mest svårfunna gömställena - exempelvis rakt under en "äng" av mossa! Då är det bara att leta reda på hålet de kröp in i ^^,

Även en kompisfamilj som har katten med sig på sjön har skaffat pejl till henne.

Jag ska väl tillägga att vi inte plågar katterna genom att tvinga dem med på vår båtsemester. De ÄLSKAR att vara med och se nya platser, undersöka nya skogar, framförallt när man själv följer med på upptäcktsfärderna. Detta märker man på dem framförallt när de dyker upp på eftermiddagen/kvällen, då är de superglada över att vara med familjen och ha det gott, på nya spännande platser var och varannan dag! Det är just själva transporten MELLAN dessa spännande platser som är så ruskigt otäck. Och de skulle nog knappast vilja vara hemma ensamma i 4 veckor med enbart tillsyn av halvfrämmande människor (de är reserverade mot främlingar) som matar dem, eller att sitta i trång bur på kattpensionat, ingnodda utekatter som de är.

Pejlutrustning är iaf en oslagbar grej att ha på semestern! Eller varför inte hemma, om man vill hålla koll på sina pälsklingar? :)

[LucyInTheSky]
0

Mamma hade halsband på sina ett tag men efter typ 10 köpte halsband (två till varje katt) så orkade hon inte med det mer. Dom är mästare på att få av halsbandet.. Och om de där sakerna är så dyra så hade jag nog fått bygga fast dom på katterna =)

IceJossan
0

#2 Man kan göra halsbanden hur små som helst, så det passar även iller!

Hawknestgrove
0

men Lucy, man hitar ju alltid halsbanden! Det är ju dem man pejlar in! OK, grejen är, att alltid ha superfärska batterier i dem och inte knussla på priset, i alla fall inte i halsbanden. I mottagardelen kan man vara lite slarvigare, men alltid se till att man har batterier hemma. MEn jag bytte varje vecka i Arnes pejl. och som sagt, inget lågprisbatteri där inte.

[LucyInTheSky]
0

Ha ha gud vad blåst jag är Skrattande

Hawknestgrove
0

Fullt tillåtet. Du är med i samma fina klubb som jag!

[LucyInTheSky]
0

Bra då är jag inte ensam om att inte använda hjärnan ibland då SkrattandeOskyldig

Hawknestgrove
0

Den behöver vila ibland!

ksofia
0

Angående batterier. Det blir många, många batterier, i och med att man alltid vill ha färska batterier i. Jag har skaffat laddningsbara batterier, det funkar jättebra.

IceJossan
0

Batterierna i sändaren håller ca 9 dagar, efter det riskerar man att batteriet inte riktigt orkar driva ändaren och då ger den oklara och oregelbundna signaler.

På våra grabbar byter i en bestämd dag varje vecka, då håller det sig utmärkt.

Däremot så varnar jag för billiga batterier - de har ofta för låg spänning och ger ibland inget utslag alls, som om det är slut på batteri.