Vädra kattsäkert!
Vad bra att du påminner alla att ska vädra kattsäkert. Tyvärr så kan katterna göra sig så smala om dom bara vill..
Våra fönster ser ut så här när vi ska vädra.
Man ser Milou på fönsterbrädan
Förutom i "datarummet" där är det vanliga fönster utan vädringsmöjlighet. Men där hade förra hyresgästerna gjort ett nätt för ett av fönsterna. Dom hade katt själva.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
OJ! ja där kan de ju inte ta sig upp.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
hehe lille Milou……

#4 Dessa vädringsfönster är dock inte helt säkra. Vet tyvärr om en person som bodde i lägenhet och hade fönster öppet just på detta sätt. När personen i fråga väl kom hem så hade en katt av någon lustig anledning kunnat hoppa upp och när ägaren kom hem så hade katten självdött… Detta skedde för 4-7 år sedan, kommer inte ihåg år exakt när det skedde.
Du menar Essuts? JA vill det sig illa, så kan de ta sig upp via gardinen eller handtaget och tränga sig emellan. För högst upp, så kommer de emellan, det är sant!
MEnar du mina, så åker vi aldrig hemifrån med fönster öppna så. För de är ju inte säkra ur inbrottsynpunkt.
Gunilla,jag trodde att det var kattsäkert när jag använde fönsterspärr.Men en tidig morgon var jag på kattjakt och när jag kom hem var jag trött och lade mig och sov.När jag vaknade var det ovanligt lugnt och 2 katter saknades. Någon hade fått upp fönsterspärren så att det blev en större glipa där en katt kunde ta sig ut.
det var en katt som löpte och var ytterst angelägen om att träffa några stiliga kattherrar.Damen ifråga var ett djurskyddsärende och vi fick inte kastrera henne förrän ett ev övertagande.Hon var tam och kom tillbaks efter ett dygn.4 veckor senare fick vi överta henne och då såg jag till att hon blev kastrerad snarast.Annars hade det blivit 7 ungar till att ta hand dom.
men de klarar väl inte barnsäkra spärrar?Fast man vet aldrig med katter.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

När vi hade kopplade fönster satt det alltid en tråd i öglan på fönsterhaspen som vi surrade fast i kroken på fönsterbågen. Allt för i fall fönsterspärren skulle gå upp eller gå sönder.
Nu med de nya vridfönstrena är det svårare att låsa fast men de fönstrena är också lite tunga att trycka upp för en katt eftersom fönstret liksom sviktar tillbaka.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
#7 När vi går ut så stänger vi alla fönster, så dom är bara öppna när vi är hemma.. Förresten så är våra katter "tjocka" så dom orkar inte klättra eller hoppa upp så långt.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Nä, vi har ju aldrig öppet när vi sover(mygg) eller när vi nte är hemma. Vi bor ju i markplan, så det är ju inbrottsrisk.
#1. En sån där vill jag ha, vi har haft det i lägenheten men det är borttaget. Hum, måste nog sätta dit nya själv!

Jag har både vädringshasp och buntband (tror jag dom heter) på dom fönster som jag öppnar.
D v s jag fäster buntband i dom befintliga hasparnas öglor, ett par buntband som jag fäst ihop och går från det ena fönstrets ögla till det andra fönstrets ögla. Ingen katt som tar sig ut där!
Hoppas jag! 
På några fönster har jag fått monerat låsbara haspar… eller vad dom kallas!
ja, de kostar inte mycket.
Vädringshasp är alltid bra, men nackdelen är ju att man får in så lite luft!!! Min vän hade en katt som lyckades ta sig ut genom en springa i fönstret, trots att han trodde det var säkert med haspen, och det slutade i tragedi. :( 
Har själv nätat in två fönster hemma så jag kan vädra. Bor högt så ingen inbrotts risk heller!!!
Använder nettysskyddsnät som de har på sin sida (www.nettyskyddsnat.se) sida. Den där lilla varianten av dom.!! 

#17 Här där jag bor (vid havet) blåser det nästan alltid. Så trots liten springa kommer det oftast in ganska bra med luft ändå. 

jag har bara ett läge att sätta fönstret på o då så är det så pyttelitet öppet så jag knappt kan se om det är öppet eller stängt…. men känns bra att veta att det verkligen är kattsäkrat…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/