Mathilda är hemma igen!
Ja, efter två och en halv veckas äventyr är Mathilda tillbaka hemma. Hon ligger för tillfället och halvsover på golvet, medan ungarna oroligt tassar omkring. Hittills har hon enbart fräst surt åt dem och verkar inte känna igen dem.
Mathilda hittades utanför Ellysee i Malmö, vilket var heeeelt fel ställe mot var vi har letat… Några damer och en uteliggare la märke till henne. Kvinnan som till slut tog hem henne åkte hem och hämtade en bur och sa att om katten var kvar när hon kom tillbaka så skulle hon ta med den hem. Mathilda var kontaktsökande men lite rädd och att få in henne i transportburen var tydligen inte det lättaste.
Kvinnan hörde av en bekant (eller bekants bekant) om "Kvällsposten-katten", som den bekante tyckte lät som den upphittade. Långt om länge fick kvinnan mitt rätta telefonnummer och vi fick kontakt igår. Eftersom vi bägge var upptagna hann vi inte ses förrän idag och jag var inte särskilt hoppfull om att det faktiskt var Mathilda - men när jag plockade ut Mathilda ur buren (kvinnan kom hit med henne) var det, efter jämförelse med några bilder jag har av Mathilda, uppenbart att det var hon.
Kvinnan vill inte ha hittelön, utan sa till mig att skänka pengarna till "du kanske har hört talas om den, det är en organisation som heter Kattkommando Syd". Så det är dit pengarna ska gå!
Mathilda är välnärd nu, men var tydligen lite tunn när hon kom till kvinnan (tro det, efter en dryg veckas äventyr…). Som sagt gör hon inte mycket annat än fräser åt ungarna som fräser tillbaka.
Jag tänker stänga in henne under natten i köket, så får de bekanta sig när jag är i närheten imorgon. Hon vande sig vid Giles på en dag, så förhoppningsvis går det här lika bra. Om inte får väl någon annan lösning hittas.
/En mycket lättad Camilla

Underbart! Vad glad jag blir. Vad det gäller kattungarna så brukar honkatter "glömma" sina ungar efter ca en vecka. Kanske är det i avvänjningsyfte. Vet inte. Men oavsett så är hon nog trött på dem. Mammakatter bruakr bli det efter en tid. Minns inte hur gamla de var, men det var inga småbebisar så hon skjuter nog dem gärna ifrån sig.
Underbart. Då är det bara kastreringen som återstår sedan kan hon få ett hem. Du får skriva om henne som utbrytaren som älskar människor med inte selar :-).
Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Men gud vad skönt att Mathilda är hemma igen! Det var en god nyhet så här på nattkröken! Vilken lättnad! Där ser man att artikeln gjorde nytta i alla fall.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Vilken härlig nyhet!

Ohh, detta var nog det underbaraste jag läst i ag.
Har tänkt så mycket på dig och på Mathilda. Skönt att veta att hon är i säkerhet igen.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Vilken lättnad! 
Mojje & jag e så himla glada för din skull och för Mathildas…så skönt att det fick ett lyckligt slut …ett litet julmirakel 
Massor med Tassar till hela Mathilda familjen från Eva & Mojje
Ps…Mojje ger dig Camilla en julblomma för att du inte gav upp hoppet på Mathilda…
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Tack för alla vänliga ord! :D Och till alla som hållt tummarna sedan hon försvann….
Jag är osäker på om Mathilda kan stanna kvar här nu dock. Varesig hon och ungarna slutar fräsa på varandra eller inte så tror jag inte att hon kommer vara särskilt glad här. Sju galna ungar som leker konstant och aldrig lämnar varandra i fred och som dessutom inte har den minsta aning om sånt där som rank… jag tror inte hon kommer vara glad. Hon var ju inte ens särskild nöjd när hon visste att de var hennes ungar.
Vi får väl se, men sannolikt blir det till att hitta ett nytt hem åt henne, permanent eller ej.
/Camilla
#7 Det är nog en form av uppfostran hon ägnar sig åt. Det kan ofta se mycket värre ut än der verkar. Trots allt är det bra för kattungarna att det finns en vuxen katt i närheten då de lär sig mycket av denne. Mitt råd till dig är att vänta någon vecka och se hur det avlöper. Efter den här vandringen blir det som en nystart för Mathilda och småkatterna då relationen mor - barn sannolikt är bruten. När man sammanför nya katter brukar det vara mycket fräs i början men det avtar i regel inom en vecka.
Sedan finns risken att Mathilda varit ute och träffat hankatter och är dräktig igen. Hon kan helt enkelt ha varit inne i en löpperiod då när han var så rastlös i samband med att hon försvann och det kan i sin tur ha gjort henne extra rymningsbenägen. Det behöver inte vara på det här sättet men tanken slog mig plötsligt. Är det nya kattungar på gång då brukar de inte alls vara intresserade av den gamla kullen.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

skönt att matilda kommit hem,, är så oroligt att ha en katt på vift hoppas det kommer att ordna sig med resten.kan ju vara som Lena säger du får vänta och se..
Jag tror precis som Lena #8 att det är en form av uppfostran och sen får det ta sin tid helt enkelt alla kattmammor är inte så mammiga helt enkelt precis som i människo världen…
Ha de bra
Eva & Mojje
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Men så glad jag blir av att se detta!!! Underbart helt enkelt…när jag har haft kullar här hemma..har mamman börjat att avvisa dom så smått när dom varit ca 8-9 veckor gamla, dom har fått dia..o dom har blivit tvättade o omskötta, men mamma-katt har också tydligt visat att dom ska börja klara saker på egen tass också!
Sidentass

#8 Vi ska kastrera Mathilda på tisdag, så det får ju sägas att det inte spelar någon roll om det är nya kattungar på gång. Förhoppningsvis är det ju inte det, men…
Så nah, jag tror nog mer att det är uppfostran. Sju ungar som inte har en aning om att det finns sånt som rank och att respektera de äldre ^^ Klart Mathilda blir tjurig. Dock tror jag att hon hade mått bra av någon annan vuxen att "prata" med.
Jag kommer låta det gå ett tag så ser vi…
/Camilla
Jättebra att Mathilda blir kasterad så snart. Skulle det har varit något galejande med hankatter blir det så att säga löst på samma gång. Då är det alltid lättare också när det åtgärdas så tidigt som möjligt. Vad bra du sköter detta! :) Mathilda har haft tur som fått en så klok och bra jourmatte! :)
//Lena
Vad skönt att hon har kommit hem igen. När hon kastreras kanske det blir lugnare med fräsandet också.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Skönt att Mathilda är hemma igen..

Vilket härlig nyhet! Vad skönt att hon har kommit in i värmen igen.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Mathilda och ungarna har börjat bli snällare mot varandra! :) Mathilda har till och med börjat tvätta några av ungarna, och de verkar trivas med det. Misstänker att de små illbattingarna mår bra av att ha lite vuxen översyn. De är ju både lite bortskämda och ganska galna ^^
Kvällspostens artikel om hemkommandet:
/Camilla
Va skönt *L*

Vad skönt att höra att det går bättre. Har tänkt massor på er och hållit tummaran här hemma. :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#17 Skönt att höra att relationen mamma och ungar nu börjar bli bättre igen. Det är mycket bra för ungarnas skull som nu går in i den fas när de ska lära sig att bli riktiga katter.
Så fint att Kvällsposten skrev en ny artikel om Mathilda. Just den här typen av uppföljande reportage är så viktiga, då får människor se att det ger resultat och blir mer sporrade att hjälpa till. Det påverkar även kattens status på ett postivt sätt.
//Lena
Åh… så bra! Hoppas fyrverkeriet syns nu som jag la i här! Lite sent inlägg, men jag är sån som prenumererar på inläg och på flera dagar har denna funktion inte fungerat. Skall påtala det i värdgruppen
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#21 Vilket häftigt fyrverkeri du lagt in! :) Det syns så fint så.
//Lena
Kul att det syntes. Smiley Central. De har en bra sökfunktion, så jag skrev in ordet "fireworks" och då kom detta upp som förslag

vad skönt att höra!
såg ett program om hemlösa kissar i Rom för ett tag sen.. där sa dom att kattmammor brukar "glömma" sina ungar om de kommer ifrån varandra efter en vecka… men det låter hoppfullt att hon numera tvättar ungarna… håller tummarna för att dom snart hittar helt tillbaka till varandra…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Så idag, är Mathilda kastrerad? Det är ju torsdag idag…

Mathilda blir kastrerad först den 3 januari, då Haga inte hade några tider kvar den här veckan och, som jag förstod det, har stängt (eller mindre öppet) under mellandagarna. Hon visar dock inga som helst tecken på att vara dräktig, utan välkomnar numera ungarna med öppna tassar.
#26 Julen kan vara en svår tid om man behöver kastrera sin katt. Minns en hankatt vi hade som plötsligt blev könsmogen och började skvätta inne vid jul. (Innekatt) Vi fick vänta till efter trettonhelgen innan vi fick någon tid. Vårt hem luktade skunk. Har aldrig städat så mycket som då.
Skönt att höra att Mathilda är glad i sina kattungar igen.
//Lena
Ja, då är det inte långt kvar. Skulle det vara så, att det är ungar i magen, så åker de ju med vid kastreringen.Så nu gäller det bara att ha haspen på tills den 3:e.