Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 3080 ggr
Adelle
0

Hittekatt trassel! Råd efterfrågas!

Hej! 

Det är första gången jag är här på forumet men har suttit och läst och ser att det finns massa kunskap och seriösa kattägare här! Kanske att ni kan hjälpa med råd??

Ska försöka förklara situationen lite kort: 

För 3 dagar sedan hittade vi en lite katt tjej på gatan, Adelle heter hon nu, och hon var så vänlig att vi trodde att hon hade en ägare. Så vi tog hem henne men hade henne i "karantän" då vi redan har katter, fd. ute katter som vi adopterat via katthem, och inte ville ta några risker. 

Snabbt upptäckte vi att hon inte alls mådde bra när vi tittade närmare och nu har hon varit hos veterinären och fått medicin mot skabb, diarré, frontline, mask tablett och special foder då hennes tänder saknas! Troligen från en olycka eller slag och de få tänder som finns kvar måste tas bort då de är infekterade. 

Hon är inte gammal och veterinären sa att med de skador hon hade, öronen kommer aldrig bli helt bra men hon kommer kunna leva med det, så har hon levt ute hela livet.

Den stora choken kom när veterinären sa att hon ska föda inom 8 dagar!! 

Vi är vana kattägare men ingen av oss har varit med vid en födsel och jag har suttit här och läst nu men skulle bli så tacksam om någon här skulle vilja skriva en lite lista på vad jag bör ha hemma!! 

- Mjölkersättning

- Nummer till veterinär

- Mysigt ställe att sova/handdukar

- Hålla koll/vakta

Men sedan har jag inte kommit längre..

Vad bör vi tänka på??!!

Och finn det någon som vet ett bra ställe att sälja kattmöss med kattmynta? Är student och kostnaderna bara rasar iväg. Tänderna kommer bara de gå på 3000kr.. Men jag vill kunna göra allt som går för denna charmiga tjej!! Hon och hennes småttingar förtjänar en framtid. 

Kattungarna trodde veterinären skulle bli friska och de kommer behöva hem!! De ska absolut inte bli 100krs katter på blocket! 

Vart vänder man sig? Tänkt jag ska ringa och se om det finns kattorganisationer som kan hjälpa men antar att de har fulla hus…Att vi kan vara stödhem till kattungarna tills de är över 12 veckor och kan lämna mamman? 

Fortfarande lite lätt panikslagen men jag hoppas jag lyckas förklara situationen relativt tydligt! 

Alla råd mottages tacksamt!!

Imasy
0

Härligt att höra att mammakatt träffade rätt personer :)

Jag tror nog att de flesta katthem har knökfullt, men de kanske kan ta katten under sina vingar om ni kan ställa upp som stödhem? På så sätt får du ju även hjälp med kostnadera och tips och råd.

Kattförlossningar brukar väl gå relativt smärtfritt. Var bor du någonstans? Kanske du kan annonsera på de andra kattforumen efter en uppfödare i närheten som kanske kan vara med under förlossningen och assistera vid ev problem?

En sak till att lägga på listan: En digital våg, så du kan väga ungarna och se att de går upp i vikt som de ska.

Ett bra foder för dräktiga/divivande katter. Kattungefoder ska väl egentligen fungera lika bra om jag har förstått det rätt, och då kan ju ungarna också äta det när det är dags.

Adelle
0

#1) Tack för svar! 

Vi bor i Malmö. Det hade varit så härligt att ha någon att ringa ifall någonting går fel, men hoppas så att allt ska gå bra!!!

Våg ja! Får låna min mosters! Den enda jag vet som faktiskt väger alla sina brev :-)

Just nu äter hon mjukmat för tänderna och diarrén men det skulle bara vara tillfällig mat så jag måste gå och prata och se om man kan lägga torrfoder i vatten kanske? Eller om det finns andra alternativ.

Imasy
0

Här har du en länk till Skånes Kattklubb, kanske ni kan hitta någon uppfödare där?

Vad har ni fått för direktiv ifrån veterinären ang fodret?

Adelle
0

Va fint!

Men kan man bara ringa?  Känns lite konstigt att ringa och kanske störa till någon man inte känner..Hmn..Tänker att de kanske blir jätte irriterade..

Fast det kan man leva med såklart. 

Ang. fodret så fick hon light foder i påsar och zoolag (hmn så hete det inte) zoo..har inte det här så jag kan inte kolla. Men fodret skulle hon bara ha i 4-6 dagar och sedan skulle man börja blanda in det fodret hon ska äta. Och sprutan man blandade i maten skulle hon ha 3 gånger per dag. 

Hon har redan börjat bli bra i magen! Så himla skönt!

Vi har torrfoder för kastrerade katter till de andra och det fungerar super bra. Men just pga av hennes tänder så tänker jag att det är svårt med torrfoder för henne. Men man vill ju att det ska vara näringsrik mat. 

Litar inte på whiskas mat etc. Och har bara sett torrfoder till gravida katter men det måste ju finnas fler alternativ.

Vi fick inga råd om fortsatt mat utan bara om den hon skulle ha så länge magen var dålig..

Adelle
0

Nu tittade jag lite på nätet och hittade mjukmat för kattungar som ska fungera för gravida katter också. Men oj oj jag undrar verkligen hur många hon ska ha per dag..

Blandar nog ihop fodrena lite men aldrig haft en gravid katt förut Tungan ute

Lite positivt är iallafall att en vän funderar på att skaffa katt så jag håller tummen för att ungarna ska kunna få ett hem..

Josefa
0

Jag måste bara ge dig en stor eloge för det du gjort. Den här katten kommer att vara dig evigt tacksam, och du har en stor stjärna på himlen som lyser bara för dig.

Lena
0

Vill också ge dig applåder och rosor för att du ställer upp så fint på den stackars kattmamman. Sådant värmer gott hos oss hittekattfolk.

Det finns en del föreningar i Malmö som du kan ringa och be om hjälp. När man själv kan ställa upp som stödhem brukar det ställa sig i ett annat läge.

Här är länkar till några av katthemmen/föreningarna i Malmöområdet:

Katthjälpen

Rädda Katten

Skånekatten

Kattkommando Syd

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

catfoot
0

Jag kan bara skicka dig en jättkram, för att du finns å tog hand om denna blivnade kattmamma..Sånt värmer kattvänner hjärtan, å sådan är det många av här..Lycka till, du fixar detta…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

dezzi83
0

En digivande katt eller dräcktig katt mamma skall helst ha tillgång till mat hela tiden så det kan ju vara bra om du kan blöta upp torrfoder till henne och ha vid sidan om också. Glad

gulliver
0

Hej Adelle!

Du har PM.

Gullimat
0

Eloge till dig, och vilken tur hon hade som träffade på dig i rätt tid.Glad

maggan47
0

säger också allvärldens rosor till dig, Mjau blötmat i tetra är bra, eller Bozita i tetra om det finns, är vad jag vet om blötmat

Maggan47

Kittekatten
0

Kan inget om kattfödslar men lite mer om foder. :-) Precis som maggan47 säger så funkar det alldeles utmärkt att ge Mjaus tetror om du vill ge blötmat. Det är mer näringsrikt än torrfoder så där behöver man inte ge speciell sort till kattungar/dräktiga/digivande som man gör med torrfoder. Du kan också ge lite rå äggula (inte vitan dock) som extragott om katten gillar det, vet t ex en del uppfödare som ger det när katten föder (ja, inte precis då hon föder men då hon tar en paus :-)).

Imasy
0

Rå köttfärs brukar funka bra med dåliga magar också, med en äggula i ;)

emjon
0

Vill också ge dig ett helt fång med rosor för att du tog hand om kissen och tog henne till veterinären och hon får den hjälp hon behöver.

Blir helt varm i hjärtat för människor som du som öppnar ditt hem för en behövande kisse och jag önskar lycka till med allt.

Hoppas du vill fortsättta och skriva hur det går för er.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

johnnys girl
0

Säger som alla förgående talare. Underbart att du ställer upp för den lilla mamman. Du har fått många bra tips redan  och jag håller tummarna att allst ska gå bra och att du kan få hjälp via ett katthem. Men jag tänkte på att det finns fonder man kan vända sig till för att ev. få ekonomisk hjälp med veterinärvården. Att fixa hennes tänder lär kosta en slant.

Angående torrfoder, visst fungerar det att blöta upp fodret, men jag känner faktiskt till helt tandlösa katter som äter torrfoder utan problem.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Här är iallafall 2 fonder du kan kika in på för att söka ekonomisk hjälp från

Chickas Minnesfond

http://www.djurensratt.se/portal/page/portal/djurens_ratt/djurskyddsinsatser/chickas_minnesfond

Och Billy hittekatt

http://www.billyhittekatt.se/

MariannE11
0

fantastiskt att du ställer upp….håller tummarna att allt kommer att gå bra…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

tervmatte
0

Hej

För det första tack för att du ställer upp för kissen. Det gör en stor skillnad i både hennes och hennes barns liv.

När det gäller foder.

Vi har en katt som endast har fyra hörntänder kvar och han har inga problem med att äta torrfoder.

Katter tuggar sällan maten och sväljer oftast hela bitar.

Om hon är undernärd så rekommenderar jag starkt att du köper Royal Canin Babycat torrfoder till henne. Det innehåller myckt fett och proteiner och är precis det hon nu behöver för att klara av graviditeten, förlossningen och för att kunna ge di.

Babycat bitarna är supersmå så hon kommer absolut inte ha några problem med att äta dem.

Har för mig att i babycat finns rätt så mycket kalcium vilket en dräktig katta behöver för att klara av förlossningen. Det kan hända att hon drabbas av förlossningsförlamning om hon har för lite kalcium. Jag vill inte skrämma dig men det händer faktiskt om än väldigt sällan.

Och som andra redan skrivit. Se till att hon har fri mattillgång hela tiden.

Till listan du presenterade ovan skulle jag tillägga:

* steril sax ifall ni får avnavla ungarna

Lycka till med mamman och ungarna.

Och ännu en gång. Tack för att du finns…

Ps. Om maten igen. Du får gärna blanda rå äggula i hennes mat (inte äggvita då den tar bort B-vitamin), lika så riven lagrad ost, kvarg.

Du kan kolla på Apoteket efter kalciumpreparat som man kan blanda i maten.

Adelle
0

Hej alla!!

Tack för alla era råd och er värme!! 

I går fick vi flytt henne så jag har varit utan internet och inte kunnat svara. Har haft helt fantastiska vänner som ställt upp! 

Vi fick flytta henne då vi har tre katter där vi bor och dörren till hennes rum gick upp hela tiden och det kändes inte bra. Och så kommer familjen till de jag delar lägenhet med i veckan..så det blev lite för mycket tycker de jag bor med.

Men nu bor hon och jag :-) i ett rum i en stor lägenhet där hon trivs massa. Här får hon föda i lugn och ro och vara lugn. Hon är en sådan modig tjej och så trygg i sig själv! 

Hon har frisk aptit och det är så härligt att hon kan äta torrfoder! Skönt att tänderna inte har sådan stor betydelse i det här fallet.

Alltid trott att torrfoder varit det bästa för katter. Våra andra katter mår så bra av det. Men nu förstår jag att blötmat tydligen också ska vara riktigt näringsrikt. Alltid trott blötmat innehöll massa socker och sånt. Så jag har alltid bara givit det i små portioner när man vill ge någonting gott. Men vad härligt det är att få mer kunskap!

Ska försöka lägga in lite bilder på henne så ni få ser den charmiga Adelle! 

Nu väntar vi med spänning…har fått för mig att hon kommer föda på onsdag men stämmer säkert inte alls :-)

Tusen tack för länkarna om bidrag! Önskar verkligen jag hade lyckats få ett sommar jobb just nu eller att skolan snart började igen så man iallafall hade CSN men samtidigt som det är tur att jag är ledig så jag verkligen kan ta hand om henne. Men vi hade ju inte alls planerat in det här i vår sommar budget..men livet får man ta det som det kommer! :-)

tervmatte
0

Mjukmat är det nästbästa som finns. Bäst är att ge katten BARF (du kan googla på de).

Man brukar säga att den sämsta mjukmaten är bättre än det bästa torrfodret :-)

Mjau är bland den bästa mjukmaten som finns på marknaden, tätt följd av Icas egna mat. Svenskt kött, inget spannmål, inget socker, inga färgämnen eller konserveringmedel. I Mjau tetra bitar finns sockerkulör i minimala mängder, vilket inte gör något alltså.

I Whiskas och i många andra matsorter finns det spannmål vilken inte är så bra för katter. Undantaget är Whiskas Mmmmm.. serien.

Jag rekommenderade dig RC Babycat då den innehåller massor med proteiner och fett, men du kan lika bra ge henne Mjau blandat med extra proteinter och fett i form av äggula, ost, äkta smör, etc.

Jag var likadan som du och trodde att torrfodret var det bästa som finns, men ack så fel man hade…  Jag ångrar massor att jag inte tog i kattens närigslära tidigare och lärde mig mycket av en mängd avhanlingar och andra kattägares erfarenheter och litade blind på vad de stora fodertillerkarna, fina reklamerna och veterinärerna som var utbildade av dessa tillverkarna sade.

Nu kör vi mest med BARF och Mjau tetra. Torrisar får de som lördagsgodis, en kanske 10 bitar var.

Bumbis
0

Härligt att du ställer upp för Adelle!!! Glad Många kramar och tack!!! Flört

Adelle
0

#17 Nu har jag sökt från en av fonderna!

#19 Oj oj nu blev jag riktigt nervös försökt förstå vad avnala är och det är ju så mycket som kan gå fel! Måste ta ett djupt andetag!

Steril sax är nu på listan! Stort tack! RC är också med så hon kommer få allt hon behöver. Bara så orolig att det är så kort tid kvar och att hon kan ha haft brist så länge att det nu är försent!! Men hopppas hoppas inte!!!

Skriver ner alla era råd och är så tacksam!! 

Nu kommer jag vara utan internet i kväll men jag har lagt upp lite bilder på Adelle o Tulle-"Bullen" o Novis om ni vill se familjen :-)

Adelle
0

#24 Kanon! Tack!

det bör ju gå bra koka en sax? Eller bör man köpa en på apoteket? Läste att man kunde använda händerna men det tyckte jag var lite läskigt med tanke på bakterier och så..haha nu börjar jag oroa mig för allt :-)! Klumpen i magen växer…

Tänkte också höra om det möjligen finns någon som har kvar av mjölkersättning som inte används kollat på nätet och insåg att den kostade över 400kr! Att man kanske kunde köpa en halv burk till att börja med nu.. vill spara det lilla vi har kvar ifall hon måste in akut till veterinären vid förlossning!

Magda
0

#25 har tyvärr ingen mjölkersättning men såg att på foderbilen hade de ersättning för 121 kr

foderbilen

har ingen erfarenhet av den sorten (Beaphar) men någon annan här kanske har provat?

destiny
0

Jag köpte KMR på apoteket i veckan till min kull men dom gillar inte det! Mina små är så stora så dom behöver egentligen inte någon mjölkersättning, mest jag som tyckte dom skulle ha lite gott. Men dom gillar Whiskas kattmjölk bättre! Får dom det dricker dom upp varenda droppe, KMR dricker dom bara lite av sen lämnar dom det mesta. Tungan ute

Vill du ha det skickar jag det gärna. Fast det blir kanske utan burk om jag inte lyckas trycka ihop den så den går i ett kuvert! Obestämd

Skicka pm med din adress om du vill ha det.

MewTwo
0

Mamma Katt brukar ju för det mesta klara avnavlingen alldeles på egen tass, om allt går bra. Liksom hela förlossningen… Men det är ju ett plus att vara förberedd.

Här finns en bra lista med råd: http://hem.passagen.se/alminah/kattdiv/duetime.htm

Du kan sterilisera en sax du redan har genom att lägga den i kokande vatten i fem minuter. Häll av vattnet och låt saxen ånga torr i den varma kastrullen, ta upp den med en bit hushållspapper och ha den i lite hushållspapper tills den sak användas.

Med tanke på hur vilda katter föder ungar utan särskilt mycket hygien, så behöver man inte överdriva renlighetshysterin - mina katter har haft BB-låda med bara tidningspapper i botten och ett gammalt lakan som man slängt sedan. Katter är otroliga, en födde tre ungar hemma och sedan två till ute i en lada en dag senare. Vilket vi inte visste om förrän hon ville bära ut de tre innebarnen till ladan…

Lycka till!

tuska
0

Det där med kattförlossning går så bra, har du någon vän som kan stå vid din sida ?  Det känns alltid bra om man är två.  För visst har man en spänning varje gång en kull ska födas fast man kallas uppfödare.

Ha en klocka till hands så du ser när de föds och hur länge hon har krystvärkar.   En kattförlossning tar lite tid det kan vara en timme mellan ungarna och mer, ett livmoderhorn tömmas först sen kan mamma katt göra en liten paus, bli inte orolig om inte huvudet på ungen kommer först det är lika vanligt att svans och bakben tittar ut först.

låt mammakatt fixa mycket själv när det gäller tvättning av kattenungen.  Lägg torra "trasor" under henne efter varje unge som föds, det blir lite blodigt blött och kladdigt.

Att avnavla är inge svårt du ser navelsträngen som sitter fast i moderkakan du klipper med en skö sax som du kokat, saxen ska likna tuggandet av kattens tänder därför rekomenderas det en slö sax.  men ofta fixar mamma katt det själv. Hon börjar tuggar i sej moderkakan först tills hon kommer till navelsträngen, iband kan det se ut som mamma katt håller på att äta upp kattungenSkrattande 

Hjälper du till sprita dina rena händer, nypåt navelsträngen så det inte blöder många knyter med en tråd spara ca 3 cm.  det är lika som en människobebis föds.

Jag själv ligger med vid kattförlossningar först avlägsnar jag fosterhinnan kring kattens ansikte med mina fingrar.

Använser hörnet på en frotehanduk att torka ur munnen och näsan på ungen, sen klipper jag navelsträng och kattmamman får äta moderkakan. De tre första moderkakor brukar jag tillåta att hon får äta upp, för många kan ge diarre på mammakatt.

Lycka till det är så spännande med kattförlossning, har du funderingar och känner oro få du PM:a mej

Adelle
0

Nu har jag blivit lugnare efter alla era råd!!!!Skrattande Att jag är enormt tacksam hoppas jag verkligen ni alla har förstått! Vet inte hur jag hade hanterat denna situation utan stödet här ifrån! 

Ska skriva ut all information! Det är ju viktigt att inte vara hysterisk själv när födseln kommer men med all den här kunskapen ska det nog gå bra! Och idag var en sådan fantastisk dag! Skrev lite i bloggan här om vilken tur vi haft denna söndag!

Och jag har en pojkvän som kommer vara med! Och en vän om det skulle behövas men min pojkvän är timanställd och är ledig fram till slutet av veckan och det vore typsikt, :-), om hon föder just de få dagar han jobbar. Men nu tar jag ett problem i taget! Och som sagt så håller vännen handen annars.

Min pojkvän var med och sov i den andra lägenheten i natt och Adelle sov på hans ansikte hela natten, :-), så söta de var! Önskar jag hade en bild.

Läst på om BARF-verkligen intressant!

Och nu har vi inhandlat massa burkar med ICA's kattmat, ägg, och jag ska iväg till Apoteket och kolla efter kalciumpreparat. Annars får det bli RC. Vi köpte det på djursjukhuset när hon skulle ha special mat så jag hoppas veterinären gav oss mat med mycket kalcium då hon visste att hon väntade kattungar! 

Det här ska gå bra! Glad

Hawknestgrove
0

Ja det kommer ng at gå fint. OCh lägg dig inte i för mycket i hennes födsel, Hon grejwar nog det mesta själv. Ho n kan bli nervös av att du pillar för mycket. Det är helt säkert inte första gågn för den lilla stackan, ska du tro. OCh en jättekram till dig för att du ställer upp på denna stackars lilla kisse!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

tuska
0

Du gör allt så rätt, det känns att du blir en riktig "matmor".

Lycka till med bebisfödsel det är verkligen en upplevelse och se de små "råttorna" komma till världen.

Berätta för oss förloppet

Adelle
0

#31 Ja du har så rätt! Ska göra mitt bästa för att hålla mig lugn och låta Adelle få ta hand om det!

#32 Tack tack! Längtar så efter att få se dem och att allt går smidigt och bra! Ska berätta hur det går! Massa bilder blir det nog på de små! Glad

destiny
0

Svarar här i stället. Sitter på jobbet och det går inte att svara på pm här. Tungan ute

Nappflaska ska det vara! Det finns det ingen med i KMR:en. Men som sagt dom har såna på apoteket på djurhyllan. I alla fall här i stan.

Vet inte om någon skrivit det men om jag inte minns helt fel är det ca 10 gram ungarna ska upp om dagen. Någon dag kan det nästan stå stilla men nästa dag ska dom gå upp igen.

Lycka till! Skrattande

Imasy
0

Är det inte milliliter du tänker på? ;)

destiny
0

Nä! Flört Ungarna ska gå upp i vikt ca 10 gram/dygn.

Och om jag inte minns fel väger nyfödda oftast ca 80-110 gram.

Imasy
0

Haha, ser nu att det var vikten du pratade om, trodde det var mängden KMR du menade ;D

Josefa
0

Ja men tryck för allt i världen inte i en nyfödd bebbe 10 ml mjölk.

Josefa
0

Royal Canin har också mjölkersättning till kissar. Där ingår en bra nappflaska i förpackningen. Royal finns i djuraffär.

Hawknestgrove
0

Ja men hon kommer med allra största säkerhet ha egen mat åt de små. Det där med att väga och fixa när de är alldeles nya, tror jag kan oroa väldigt mycket. Då finns det risk att hon sk**er i dem  helt.

Zingon
0

Vilken underbar människa du är, som ger mamma katt och hennes bebisar en sån här chans!! All världens rosor till dig!!!

Ang förlossningen har du fått en massa bra råd, och tänk på att de allra allra flesta kattförlossningar, fixar de alldeles utmärkt själva :)

Adelle
0

#34-39 Ha ha! Skönt att det där blev uppklarat. Skrattande 

#40 Ja jag hoppas det! När borde man börja/vågar man väga dem tror ni? 

Adelle tyr sig ju mycket till oss nu trots att hon fortfarande får örondroppar mot skabben.. populär är man ju inte då..så jag hoppas hon ska lita på oss när barnen kommer.

#41 Tack! Men det hade aldrig gått utan mina fina vänner! Men jag sänder rosorna vidare!

Råden här har verkligen varit kanon och nu börjar jag känna att det här kommer gå bra och att jag inte ska lägga mig i för mycket!Oskyldig

tuska
0

#42    När mammakatt krystar på för att få fram unge nr 2 då är det ett ypperligt tillfälle att väga första ungen, för då ligger ungen ändå ivägen.

Adelle
0

#43 det ska jag ha i tankarna! Men här verkar det inte bli några kattungar..Adelle går omkring hur lugnt som helst och verkar inte det minsta intresserad av att föda Skrattande men det borde inte vara många dagar kvar nu..

Zingon
0

KOm att tänka på en sak. När en av mina skruttar skulle föda sin första kull, så hade hon tänkt sig att göra det i min säng, så när hon bröjade få värkar kröp hon upp till mig och jamade för fulla muggar. Jag hade gjort en mysig "föda bebis koja" åt henne, så jag flyttade henne försiktigt dit. Hon hade "boat" in sig i kojan innan förlossningen startade, men kände sig kanske tryggare i min säng ändå, eller så ville hon ha mitt sällskap bara. Iallafall, när hon krystat fram unge nummer ett, blev hon tydligen så chockad eller rädd, så jag hinner precis ta emot den innan hon springer iväg och gömmer sig under en byrå! Så ett gott råd kan ju vara att se till att ha dörrarna stängda in i rummet när hon skall föda ;)

Det gick jättebra sedan efter det, jag tog bort fostersäcken och började gnugga den lilla, då kom mammakatt fram igen och började slicka ungen :) De andra bebbarna födde hon prydligt i kojan, och hon blev en fantastiskt duktig liten mamma åt dem :)

Sidentass
0

Så underbart att du ställer upp för missen o hennes blivande småttingar..vågar inte tänka tanken på om hon varit tvungen att lägga katterna ute…ser att du fått flera råd här ovan..i de flesta fall brukar förlossningarna gå bra..när jag haft kullar förr..har jag haft nummer till jourvet redo..o jag har också under tiden haft samtal med andra som varit med vid flera förlossningar..kattmamman säger kanske till dej när det är dags..ofta brukar honorna vilja ha vårt sällskap då som att hålla tass..mina har visat det genom att spinna högljutt och "gått o hämtat mej till bolådan"

Önskar allt lycka till med allt..vad spännande detta känns!

maggan47
0

spännande att se när bebisarna kommer, onlineförlossning föredrar viFlört

Maggan47

Zingon
0

#47 Strålande idé! SkrattandeFlört

Gardens
0

va det möjligen zoolac du fick? det är för att stabilisera magen.

hade det på en utav mina katter.

Tiana
0

*Väntar med spänning på vad det blir för små*

Adelle
0

Måste skriva lite snabbt då jag sitter med lånat internet. Men det har kommit tre små vänner till världen!! Allt gick jätte bra trots att jag var mer eller mindre nevrotisk Skrattande

Fantiska är de!! Friska och äter massor!!

Skriver mer i morgon! Önskar jag hade haft internet under förlossningen!

MewTwo
0

GRATTIS!!!

Tänk vilken skillnad för Adelle att ha fått föda i trygghet och med stöd av en vänlig människa!

Du är värds en stor kram från allra största kattfamnen!

M.

MariannE11
0

grattis!

tuska
0

Grattis till dina små.

Kanske det kommit någon mer bebis under natten.

destiny
0

Grattis till dom små Skrattande

Zingon
0

Grattis till bebbarna :D Tänk vilken skillnad du gjort för lilla mammakatt! Det skall bli jättekul att få se bilderna på de små sen :D

maggan47
0

Grattis till bebisarna, så skönt att allt gick bra, nu är det bilder som gäller

Maggan47

emjon
0

Vad roligt att höra att allt gick bra. Grattis till mamma Adelle och hennes bebbar.

Är också så glad att du hand om henne så hon fick komma in i tryggheten stor eloge till dig för det.

Adelle
0

De är så fina. Man kan ju sitta hur länge som helst och bara titta på dem. Tänkte jag skulle lägga upp en liten video på de små men måste klara ut hur man gör..

Men hon blöder ganska mycket. Lämnar spår av fläckar efter sig. Vet att människor blöder mycket och länge efter en förlossning men är det normalt med katter?? Och hur länge kan det vara så?

För hon är pigg och glad annars.

Tack alla för ert stöd!

tervmatte
0
tuska
0

En mammakatt brukar blöda i ett par dagar efter förlossningen. Man får byta underlägg flera gånger dagligen. det kan droppa av dem när de går till sin toalåda, men man ska ju ha koll på att det avtar och blir mindra blödning för var dag.

Fick hon ut moderkakorna då är nog allt som det ska vara.

Adelle
0

Hej igen! Nu har jag äntligen internet men vilken vecka detta har varit! 

Adelle blöda ju lite, det har avtagot nu, men mådde bra och hon tar super hand om de små och de växer och mår bra. Hennes favorit just nu är att bli klappad medan hon matar de små. Jag fick inte gå ifrån henne när hon skulle föda då kom hon efter på engång och släpade in mig på rummet Skrattande Det tog 12 timmar och jag vågade inte lämna lägenheten. Skulle ner snabbt och handla och då fick hon för sig att hon skulle med. 

Men några dagar innan hennes födsel så fick jag ont i bröstet men tänkte inte så mycket mer på det. Tänkte att jag var stressad över att det blev lite mycket att hitta ett bra ställe där hon kunde föda då det inte gick hos oss och att ekonomin pajade etc. Att stressen blev lite mycket bara.

Gick till vårdcentralen på onsdagen och de sade åt mig att gå till akuten så det gjorde jag men då kände jag mig så mycket bättre så jag frågade om jag kunde få gå hem i receptionen och de tyckte att om jag inte längre hade ont kunde jag väll göra det men komma tillbaka om det började igen. Och jag ville ju vara med Adelle så glad var jag! Men i söndags fick jag söka hjälp akut då jag var så andfådd och sedan dess är jag fast på sjukhuset. 

En mindre operation då lungan hade pajat och så kollar de hjärtat men det ska nog inte vara något farligt tror jag. Som tur är har jag nu fått lånat ett trådlöst internet så jag håller mig igång! Att ligga ner i en säng hela dagarna är si så där roligt men med dator och film så har det blivit drägligare.

Men Adelle bor kvar med min vän och sover bredvid hans säng i sin säng och spinner massa. Ska testa att sända filmen med de små igen!

MariannE11
0

krya på dej…. viktigt att du lyssnar på kroppen o sköter om dej….

snickan
0

Roligt ska det bli att se bilder på dom små

huskatt08
0

Grattis till de små liven och skönt att mamma katt mår bra Skrattande

Oj..oj..såhär i efterhand hade det nog varit bra om du inte gått hem från vårdcentralen Obestämd nu får du ta det lugnt och vara rädd om dig (lilla familjen behöver dig juSkrattande)

tervmatte
0

Adelle, du måste i första taget ta hand om dig själv och din hälsa!

Det är det viktigaste just nu!

Tänker på dig

maggan47
0

krya på dig Adelle, så du blir bra, och får komma hem till lilla familjenKyss

kram Maggan47

Adelle
0

Tack alla!

Efter mer än 2 veckor nu och en operation är jag hemma igen. Träffade de små igår och ojojoj vad stora de har blivit!! Trodde nästan någon hade bytt ut dem Skrattande Nu tittar de och Adelle var så gosig och jag så glad att se dem!

Men nu ligger jag i sängen och försöker vila, men det går si så där efter att ha varit fast är det så skönt att kunna röra sig! 

Fotograferade dem men bilderna blev så suddiga så jag ska testa igen nästa gång!

Hawknestgrove
0

HAr du fått nån kläm på om du kan få nån ekonomisk hjälp från någon fond?

Adelle
0

#69 Nej det har inte gått och nu har det varit så mycket. Kunde ju inte jobba pga sjukhusvistelsen och nu krånglar csn så det är panik här. Men tur i oturen är att vi fick hjälp av en vän att lösa lånet vi tog, ett sånt där rysligt dumnt sms lån, för att ta Adelle till veterinären. Ska skriva till en annan fond och hoppas.

Men nu ska de nog snart till veterinären igen och jag vet faktiskt inte hur det ska gå ihop men skam den som ger sig!

När bör man ta kattungarna till veterinären för första gången? Och när avmaskar man dem första gången?! 

Skulle bli så glad för råd!

tuska
0

ska du vaccinera dem så avmaska dem 14 dagar före så dom är friska å krya innan vaccinationen.

Jag ger mina ungar vaccin vid 9 veckor och 12 veckor

Sidentass
0

#62 Åhhh…så mycket på en gång..kattfödsel..o sen blir du så dålig..hoppas verkligen att du känner dej bättre nu, och att du får den hjälp du behöver för att bli återställd..

Tusen tack till dej för allt du gör för Mamma-katt o hennes småttingar..

*kramar om er alla*

emjon
0

Oj vad mycket du haft omkring dig med kissarna och att du inte själv mått bra.

Underbar person är du som tagit så fint hand om Adelle och hennes bebbar. Du beskriver henne så kärleksfullt så ögonen tåras och du var säkert rörd och då tar man suddiga bilder.

Hoppas att du belönas med att få hjälp från någon fond när du så osjälviskt tog ett dyrt lån för att hjälpa kissen.

Adelle
0

Hej alla! Och tack för alla era fina ord!

Här har trasslet bara fortsatt dock för min egen del men Adelle har det bra! Vi ska snart till veterinären och haft sådan tur att vi fått stöd från en fond! 

Dock blev operationssåren infekterade och nu har jag åkt på något virus som kan vara den där svin-historian så jag får inte vara bland människor på 5 dagar. Dock känner jag mig bättre och tror inte jag är så smittsam men man ska ju inte ta några risker. Fast det kan lika gärna vara en vanlig förkylning som slår hårt för att immunförsvaret är nersatt…

Och så river de köket så vi har ingen spis eller kylskåp och min pojkvän jobbar över då hans chef är sjuk så idag svälter jag…

Men trista är att skolan har börjat och jag längtar efter att få en vanlig vardag igen!

Fast just nu kan jag bara skratta åt allt för det är så mycket Skrattande

Och Adelle har det bra och kattungarna växer som tusan! Fast nu får jag inte träffa dem…suck…men sitter och försöker hitta lite fina bilder jag kan lägga upp men är de inte suddiga så är det filmat men någon måste ju ha blivit bra tycker man! Men det verkar inte så..ska fotografera mer när jag blir bättre!