Färg och personlighet
Jag läste en artikel att man kan se vilken personlighet en katt har, genom deras färg på pälsen. Stämmer det? Är verkligen sköldpaddskatter så bitchiga, som det stod i artikeln? 
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Det kan allt ligga något i det när det kommer till Sköldpaddsfärgade katter. Våran katt Lina som vi hade för många år sedan var mycket dominant och till slut fick hon flytta till en släkting eftersom hon var så elak mot vår äldre katt Tina. Tina blev deprimerad och tappade sugen helt. Lina fungerade bättre som ensamkatt och blev riktigt gamal i sitt nya hem. Vetrinären menade att det var ganska vanligt just med Sköldpaddsfärgade kissar det där dominanta beteendet. Har även hört andra som haft samma erfarenheter. Fast ingen regel utan undantag.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Men hur är det med röda, svarta, vita katter osv?

jag har en padda…. hon är lite bitch….fast det kan bero på att hon är äldst på plats föståss… fast när de BARA var tre här så var hon en snäll ledarkatt som emellanåt lät sej jagas av de andra två…. tänk er att se en liten kisse på drygt 2 kilo jaga en medelstor klumpeduns som lätt EGENTLIGEN skulle ha satt henne på plats..
har ju en röd katt som har temperament… men där vet jag inte hur mycket det spelar i att han med stor sannolikhet har 50% abessinier i sej…. struntar i det dessutom för han är en sån stor personlighet….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Av någon underlig anledning så har jag samma erfarenhet av sköldpaddor. Vilket går emot min bild på det hela. Nämligen att inte färg påverkar, utan uppfostran och arv.
Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Annars kan jag inte säga att färgen verkat ha någon betydelse. Alla katter är ju utpräglade individer som formas mycket av det de varit med om. Sedan när det kommer till huskatter kan de ju ha alla möjliga rasinslag i sig som säkert kan påverka hur de är mer än färgen.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jag tror inte alls att färgen har någon som helst betydelse. Det är genetiskt med vilka arvsanlag, hur mamman har lärt den som kattunge och så det den får med sig av oss människor. Allt detta ihop skapar en individ som är på ett eller anat sätt. Inte färgen.
Det är i alla fall min övertygelse.
Jag läste visserligen inte artikeln om färgerna. Men det då jag inte alls tror på det.
Räcker med att säga att min erfarenhet av sköldpaddor är en helt annan.
De flesta jag har mött har till 99% varit trevliga individer. Riktigt gosiga och mysiga. Har inte märkt av att de ksulle vara mer dominerande eller bitchigare än andra.
Men som sagt var, detta är bara min privata åsikt.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Det var dumt att jag inte sparade artikeln. Men den stod i Sydöstran för ett par dagar sedan. Förmodligen var den inköpt…
Jag har en padda som är både dominant och bitchig. Hon tar verkligen för sej sedan hon kom hit. och de andra låter henne göra det. Till en viss gräns . Bamse som är äldst i gården, han har satt henne på plats.
Men hon är orädd och slåss hejvilt med främmande katter.
Men hon är så himla go, när hon får bestämma när.
Jenna

jag kanske uttryckte mej oklart om min padda… hon är den mest underbara katten….(precis som mina övriga 4 förståss
)…. supergosig och snäll mot 2 beningar… älskar att mysa med mej…. är jag lessen kommer hon pinnandes och tröstar på katters vis…. hon kan säga ifrån om jag är alldeles för dum….. men i kontakten med andra katter är hon lite bitch…dom ska veta sin plats annars får dom sej ett hugg i luften… min sista akutmisse insåg att Zazza muckar man inte gräl med så vad jag såg så rörde han inte henne en enda gång…men de andra respekterade han inte det minsta utan skulle gärna brottas, jagas, bitas och lekas.. Zazza har den utstrålningen att hon bara behöver visa att hon inte är god att tas med…. Bruno får visa sin respekt VARJE gång genom att jaga och trakassera.. Zazza behöver bara visa kroppsspråket och OM det behövs med så räcker det med ett hugg i luften eller en svingande tass…
men som sagt…. det är hon som är äldst både i ålder och i hushållet…så det spelar ju stor roll…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

jag har samma erfarenhet med sköldpaddsfärgade katter, de är väldigt bestämda!
När jag jobbade i Holland som paraveterinär märkte jag att sköldpadder oftare var mycket "jobbigare" än katter med andra färger. Samma sak upplevde jag i USA och här i Sverige…..
Har själv en sköldpadd som också är väldigt bestämd och har väldigt långa tår
/Miranda
Nä, nu blir lilla Esther lessen…. Hon är ju så snäll! Bitchig???? Nä snarare som tjuren Ferdinand, han som sitter under sin korkek och luktar på blommorna……Hon klarar inte ens av att döda mössen som fångas i skrubbben eller äta upp dem…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Be då Esther läsa min komentar i #6 :-)
Kanske blir hon gladare då. hihi
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars