Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 7574 ggr
Magda
0

Trollmors förlossningstråd

japp Trollmorsan är dräktig och har på mkt kort tid gått från mager till stor mage och efter att vetten konstaterade att hon var för långt gången för att kastrera så har hon fått världens stor mage!

hoppas att hon väntar några veckor till att föda så att vi hunnit installera henne i lugn och ro hos mina svärföräldrar..

såg första sparken igår iallafall.. har inte sett eller känt rörelser alls innan och för ett par veckor sedan tvivlade jag på att hon alls var dräktig men nu är det TYDLIGT..

mymlanbus
0

Jösses, hur gamla är hennes ungar? Så jobbigt!

Magda
0

#1 de är runt 12 veckor nu..

mymlanbus
0

Ojojoj… stackars mamma som får bebisar så tätt. Har hon hunnit med att vila någonting?

destiny
0

Det var inte precis vad ni behövde! Fler katter! Hoppas dom andra får egna hem snart. Såg annonsen i sladderhanda idag, för visst var det din annons? Stämde bra i alla fall. Flört

martdat
0

ojdå, jobbigt för er alla, både katt o folk, men det är ju bara att göra det bässta av det.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Magda
0

#3 nej ingen vila för denna stackars mamma.. dessa ungarna har diat fram tills nu så hon har mkt jobb. men hon njuter så av att vara inne och få gos och igår kom hon upp i sängen.

#4 yes det var det nog ;) har annonserat både i Ystad och Trelleborgs allehanda för att fler ska se..

#5 ja det är jättejobbigt för alla men eftersom hon bara fått två ungar de senaste åren så hoppas vi på att det inte blir fler än så..

Naquita
0

ja, honor kan löpa väldigt fort efter förlossning, speciellt om får en litwn kull:(

hoppas allt går bra!

destiny
0

#6 OT Skäms Det fanns två likadana annonser. Har du alltså betalat för två annonser? Har undrat då och då varför det ibland finns två exakt likadana annonser men har du betalat för två har jag nog förklaringen där. Och då antar jag att det räcker med en för att annonsen ska komma i båda tidningarna.Obestämd

Magda
0

#8 japp jag betalade för en i varje tidning, men då var det alltså onödigt .. aj då..

Magda
0

jaha.. oj vad hon sväller för varje dag.. undrar just hur långt gången hon är..

Tiana
0

Oj! Detta har jag missat helt!

Misstänkte ni något innan vetten konstaterade det? Och stackars lilla mammsen, hon måste ju vara trött när hon både är dräktig och har busande ungar…

Magda
0

#11 ja jag misstänkte det helt klart, trodde bara att det var massa mask först när hon kom in för det syntes inte mkt i all päls (hon har enormt tjock päls för att vara korthårskatt) men sen började jag fundera när magen var kvar när hon vart avmaskad och sen tog det inte många dagar innan magen var jättestor..

hade jag haft mer vana av dräktiga honor så hade man säkert kunna se det direkt..

Magda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

denna bilden hör ju bättre hemma i denna tråden.. såhär har hon svällt upp EFTER att vi var hoss vetten.. hon hade  mage innan med men inte alls som detta..

och detta är en dålig bild där det itne syns så bra hur stor hon är om magen Förvånad

Magda
0

en till

Magda
0

ännu en

Tiana
0

Hihi! Det är ingen katt - det är en boll med svans!!! (Hihihi vad jag är vitsig idag Tungan ute)

Magda
0

hon äter dåligt, helst bara sånt som e extra gott typ bacon och makrill i tomatsås Förvånad kan det vara så att det närmar sig? eller får hon bara inte plats med mat i den där jättemagen?!

Tiana
0

Har ingen erfarenhet själv, men har hört från andra att bebbarna tar så mycket plats att det bara blir små portioner.

Hon är så söt!! Dräktiga honom är ju så vackra! Små bollar!

Magda
0

#18 då hoppas jag att någon som haft många dräktiga hemma trillar in på tråden :)

jag har haft två innan men båda de har hävt i sig enorma mängder mat ända in tills ett par timmar innan förlossning *S*

Hawknestgrove
0

Åh stackare…… Illa när det blir så här. hoppas som sagt, att det bara blir en eller två ungar nu.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Tiana
0

Fast i de fallen har det ju visat sig vara fler ungar än två i magen :)

Magda
0

#20 ja de senaste åren har hon tydligen bara fått två i alla kullar.. men vi får se.. de kommer väl när som helst Obestämd

tuska
0

Jag tycker att mina dräktiga honor äter mycket i perioder av dräktigheten.  Bra vore om hon kunde äta annat än bacon å makrill

Kattungemat är väl det bästa för blivande och digivande kattmammor.

Magda
0

#23 fram till nu har hon ätit mjau burkmat och Franks pro gold kitten

tuska
0

Ja då är hon bara i ett skede hon är lite kräsen av sej, får jag gissa att hon har 14 dagar kvar innan hon får sina ungar.

Magda
0

#25 ok så pass länge?? ja det skulle passa utmärkt om det stämmer för då har vi hunnit komma härifrån och installerat oss någon annanstans

Magda
0

här händer inte mkt, fast magen ser mindre ut och verkar ha sjunkit ner. hon tvättar sig mkt där bak och jag har inte sett några sparkar på ett tag..

men hon äter för fullt, vill dock bara ha torrfoder (kattunge mat)

jättegosig har hon blivit med!

men hon gillar inte detta med flyttlådor.. kanske påminner det henne om att hon blev frånflyttad? fast jag vet inte, tänker katter så?

tuska
0

Hon känner nog av oron som blir vid en flytt, att det stökas runt om henne.   Det gäller att hon har en bolåda där det inte rustas allt för mycket.

Magda
0

har inte fått henne att acceptera någon bolåda alls..

men igår trodde jag att det var dags, det gick som vågor genom pälsen på henne, men bara ett par ggr på hela dagen, för värkar kanske?

jag hittade en blöt fläck i min säng men det var inte kattkiss?

hon hade en liiiten liten vitaktig flytning men sen blev det inget mer?

hon borde ju få nu tycker jag eftersom vetten tyckte att hon var så långt gången?

ska jag ta kontakt med annan vet som får undersöka om det är på gång?

fast det känns inte bra att dra ut henne på mer äventyr än nödvändigt nu när vi redan vänder upp och ner på hennes liv i fel tid?

hon verkar må bra och äter och dricker bra, är pigg och kelar, men morrade igår när "vågorna" gick i genom pälsen…

tuska.. vad tror du?

och ni andra som har mer erfarenhet av förlossningar än jag?

behöver alla råd och tips jag kan få..

MariannE11
0

*puttar upp o undrar samtidigt hur det går*..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Magda
0

hon sover, äter och dricker, just nu ligger hon i fönstret eller under en pall..

hon är lugn men jag undrar lite…

Magda
0

*putt* här händer inget, men hon ligger i fönstret än, men äter och går på låda..

det är flytningen hon hade som jag undrar lite över.. men det var ju minimalt och inget mer har kommit..

kanske dröjer det några dagar än?

Magda
1

ingen som har några tips och råd eller tror nått?

Hennum
0

kan inget om det där. När vår katt fick ungar för många år sen. när jag var 5 år, så var hon ute i stallet och vi såg henne inte på flera dagar, när kattungarna blev större så lät hon oss träffa dem. Det är den enda erfarenhet jag har av förlossningar på någon djurart överhuvudtaget. Så det är ju inte mycket att komma med. :P hah.

Lycka till! Hoppas allt går fint.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Magda
0

här händer inte mkt.. men inga mer konstiga flytningar iallafall, och hon mår bra äter dricker och går omkring, så det var nog falskt alarm..

blondifire
0

kan varit slemproppen som gick. eftersom hon inte accepterat bolådan så minimera utrymmet för henne och håll uppsikt. tror det blir bebbar inom ett dygn. lycka till!!

S*Winsnes Wilda

tuska
0

29 #  Allt du berättar är helt normalt  Du har bra koll på kissen.

Hon kommer att gå i bolådan när det är så dax, annars lägger du dit henne när du ser att hon börjar få det jobbigt. Vid slutet  av öppningskedet brukar de läggaa sej från sida till sida.

Det där blir nog bebisar snart, det tar sin tid och man väntar och väntar.

Magda
0

inga bebisar än iallafall.. men nu har jag bäddat på platsen hon valt, tyvärr får man inte in bolådan där. men det löser sig nog..

men hon är lugn och inget har hänt alls, inga värkar vad jag kan se men magen är ganska spänd och ungarna rör sig inte mkt..

hon verkar iallafall lugn och avslappnad

Naquita
0

undrar vem som får först, din Trollmor eller min Inez?:) går också och väntar, men änsålänge är Inez bara tjock:D

MariannE11
0

önskar alla fina blivande mammor lycka till….

MariannE11
0

ingen som startat än?….

monsi
0

De berätta inte det för oss de är rädda för kattnappare undrar varför MOhaa!Cool

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

martdat
0

hoppas Trollmor är redo snart så vi får se om det räcker med två elr hur många hon nu ska få. lite spännande är det allt.

Magda
0

inget på g än! och nu får hon allt vänta tills imorgon eftermiddag när vi flyttat in i huset som vi hyrt Skrattande

#43 ja jag tycker att två busar räckerFörvånad!!

Annaliz
0

Allt låter normalt! Jag tror det kommer bebbar vilken dag som helst.

Här får du information om förlossning från Agrias hemsida;

Förlossning

Så är det dags för förlossningen och du vankar oroligt fram och tillbaka…

Det här är bra saker som du behöver till förlossningen.

• Handdukar
  • Värmedyna/Värmeflaska
  • Extra filt att lägga under efter förlossningen
  • Penna och papper
  • Steriliserad sax
  • Vaselin
  • Hushållsvåg
  • Nummer till veterinär och ev. uppfödare
  • Navelklämma (peang)
  • Vatten
  • Modermjölksersättning, pipett eller nappflaska för katt. Glaspipett finns på apoteket.

Hur vet man att förlossningen kommer att ske idag?

• Mjölkproduktionen ökar
  • Kroppstemperaturen sjunker en grad (38.5 grader) normalt 39,5 grader, ta gärna tempen på din katt de sista dagarna.
  • Magen blir mjuk och sjunker
  • Katten tvättar sig ofta i stjärten
  • Katten blir orolig och du kan se de första värkarna genom lätta sammandragningar
  • En katthona ska föda sina ungar efter 58:e dygnet och före 71:a dygnet - för tidigt eller för sent födda kattungar har mycket svårt att överleva.
  • De flesta honkatter föder själva, men vill att matte eller husse "håller tass"
  • Kattungar kan födas både med svansen först och med huvudet först.

Förlossningen
Det finns flera skeden under en förlossning och den första kan ta flera timmar och kallas för öppningsskedet.
Honan får sina första sammandragningar och letar upp sin födsloplats. Honan lägger sig i lådan och kan byta plats allteftersom värkarna kulminerar. Hon andas häftigt och ofta med öppen mun. Honor brukar spinna under förlossningen. Ansiktsuttrycket är karaktäristiskt för födande honor, koncentrerat och frånvarande. Vid slutet kommer det klar eller lätt blodig vätska från slidan.

Nästa stadium, utdrivningsstadiet, bör inte vara längre än 90 minuter och det är nu de riktiga krystvärkarna kommer. En stark sådan gör så att man kan se en grumlig grå blåsa - fosterblåsan - det är de hinnor som omger kattungen. Ett par krystvärkar till och kattungen är född.

Efterbördsstadiet är när honan föder fram moderkakan - det är den som kattungen har levt av under sina 9 veckor i sin mors mage. Honan brukar äta upp denna, låt henne göra det, den innehåller näring. Denna ger dock din hona en lätt diarré. Antalet efterbörder ska stämma med antal kattungar - om honan inte föder fram alla efterbörder, kontakta veterinär. Om du känner att din hona har ungar kvar i magen och värkarna har avtagit - försök att få igång mjölken hos henne genom att klämma på brösten - detta stimulerar sammandragningar. När en kattunge är född brukar mamman slicka rent den och bita av navelstängen, förstagångsmammor kan behöva lite hjälp med att klippa av navelsträngen och ta bort alla hinnor från kattungens ansikte. Det är viktigt att kattungens andningsvägar är fria.

Kattungar har kommit
Notera kön om möjligt, vikt och födslotid, så kan du dels hålla ordning på om kattungarna äter ordentligt och dels hur långt det är mellan kattungarna. Kattungar kan ta tid på sig, innan dom hittar "sin" tutte. Om en kattunge har svårt att andas, måste du slunga den tills den andas själv. Håll ungen från dig, håll huvudet mellan dina tummar och kroppen mellan händerna. Höj armarna och slunga kattungen med en jämn och bestämd rörelse. När den andas normalt lägger du den till modern. Du bör ge honan något stärkande - vatten med druvsocker. När hela kullen är född, bör modern ligga och vila sig medan ungarna tålmodigt diar.

När något är fel under födseln och du bör kontakta veterinär:

• Då honan krystat mer än 2 timmar utan att föda fram någon kattunge
  • Då krystvärkarna ej återkommer efter 2 timmar och honan har kattungar kvar i magen.
  • Honan är utmattad och har kattungar kvar i magen. Kattungar kvar i magen innebär en säker död om du inte tar honan till veterinär.
  • Då en kattunge verkar ha fastnat i kanalen och du inte kommer åt att dra ut den själv

När något är fel efter födseln och du bör kontakta veterinär:

• När honan blöder kraftigt - Hon kan ha ungar eller efterbörder kvar, ev. kan livmodern brista
  • Om honan får illaluktande flytningar - Hon kan ha ungar eller efterbörder kvar.
  • Om honan verkar apatisk och slö - Hon kan ha ungar eller efterbörder kvar.
  • Om honan får feber - Hon kan ha ungar eller efterbörder kvar.
  • Honan saknar aptit - Hon kan ha ungar eller efterbörder kvar.
  • Om honan inte tar hand om kattungarna - En förstföderska vill oftast att man "håller tass" första dygnet.
  • Om honan inte fått ut alla moderkakor - Kontakta veterinär för ev. penicillinkur

Hennum
0

det var bra information det där.

hur har det gått med ungarna? eller har det startats ny tråd som ja missat?

Naquita
0

här sparkas de på rejält, men inget mer;)

(hon söker btw stödhem)

blondifire
0

oj vilken mage!! tyvärr har jag redan en familj från er som kommer nästa vecka men håller tummarna för henne.

S*Winsnes Wilda

MariannE11
0

inga ungar som pluppat ut?… vill dreggla lite……Glad

Naquita
0

neh, hon e tjock:P kan fota de små korvarna som kom med sin mamma iår, 3 kolsvarta små 9-10 dgrs bebbar;)

Magda
0

här händer inget heller.. men hon ser ut ungefär som #47 ;) men magen har mjuknat liite och sitter lite lägre ner nu.. men ungarna sparkar för fullt igen

Mymlan
0

Håller tummar att allt går bra.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

MariannE11
0

pluppa ut nu… vi väntar ju… ser ju gärna bilder på andra sötnosar medan jag väntar….Glad

monsi
0

Bilder, bilder, Håller med#53 Bilder Tack!

Hennum
0

vi behööööver bilder! :P jag vet inte var jag ska ta vägen om jag inte får sen några söta kattungar snart. :P

MariannE11
0

komsi små kissebebbar…..Kyss… vi är inte farliga… bara pussiga….Oskyldig

Naquita
0

neh inget här heller;P men det ser ut som om ungarna ska sparka sig ur magen snart:P

MariannE11
0

å vilken pussmage…..får nog stänga av datorn o fokusera på något sövande…Foten i munnen

Naquita
0

Inez slempropp gick inatt:)

MariannE11
0

*sitter med glasartad blick*….stänga ner sa jag.. stänga ner…..jaaa…. då kan jag ju ut o springa en timme…. PRECIS vad jag vill… INTE….Rynkar på näsan

tuska
0

Då får du bebisar idag då, spännande jag gissar på 5 st.

Magda
0

nu har det börjat här!!! eller ja i morse, men jag har inte kommit till datorn innan!

det är hittills 4 st äckligt söta randiga slembollar *s* allt verkar bra men mamma katt är väldans trött och jag vet inte om hon är klar, hon behövde lite hjälp med att torka dem och ta av navelsträngen på en, för hon var för trött, men nu diar de fint och lugnt..

hon verkade mkt tacksam för mitt sällskap

har inte fotat dem än, men lovar att göra det senare!

tuska
0

Ge mamma katt en uppvispad äggula, då blir hon fort piggare Behövs ifall hon har fler bebisar i magen.

Magda
0

#63 ok det fixar jag på en gång Skrattande

MariannE11
0

vad duktig du är Trollmor…vila så mycket du kan sen…

Hennum
0

ja, 4 stycken är väl lagom? inte två kanske. men nästan :P

duktig trollmorsa. :)

Naquita
0

ja, här händer inget mer än att hon har öppningsvärkar..*muttra*

Trollmor hann först;)

Annaliz
0

Vad roligt :) Skönt att det gick bra! *Väntar tålmodigt på bilder* :D

Och du Naquita får också lägga in bilder sen :)

Mymlan
0

Grattis till de små, bilder vill även jag se..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

nellies-matte
0

Grattis till de små

maggan47
0

Grattis säger jag också, och bilder väntar jag också på

Maggan47

Tiana
0

Gratulerar till bebbarna! Väntar på bilder här med!

monsi
0

Bilder nu!Skrikandes Oj!

Grattis till de små!

mymlanbus
0

Grattis till småttingarna :) och skönt att det gick bra :)

Crisse-13
0

Grattis Magda till bebbarna.

martdat
0

grattis till tillskottet då.;)

Magda
0

jaa det kom inga fler iallafall :) tur det, 4 räcker mer än väl!! bilder har jag inte än :( digital kameran fungerar inte och jag kan inte hitta kortläsaren som behöv till datorn för att kunna lägga in bilde från telefonen..

men alla 4 verkar må bra och mamma katt verkar pigg,

brukar era mammor ligga hos nyfödda hela tiden? det gjorde de jag haft tidigare (ja utom för mat och toabesök) men Trollmor ligger helst i fönstret och hoppar ner när de piper..

MariannE11
0

Trollmor har väl inte riktigt hunnit vila efter de förra?… hon passar säkert på att vila när hon kan…. hon vet ju hur det blir sen vartefterde växer….

Jennie här som är 1 år o har sin första o enda kull är nästan jämnt med ungarna… det är nog bara de senaste veckorna som hon legat ensam på skrivbordet…de är snart 9 veckor…

dom andra var ju ca 7 veckor när dom kom….jag har aldrig sett att ungarna ens har diat… det är mest ungarna som gosar med sin mamma… fast i detta fallet så vet jag inte hur gammal mamman är o sen fick hon säkert snabbt bli vuxen så det spelar säkert roll…