Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 5433 ggr
Hennum
0

Bygga droptrap

Hej!

Jag ska bygga en droptrap i sommar, mest för att jag nog inte fått sommarjobb, och vill ha något att göra.

Skulle vara bra med ett mönster på det. Någon här som byggt?

Hur långa ska plankorna vara? på vilket sätt fäster man nätet (insidan eller utsidan?) Så mycket detaljer som möjligt är bra. Vad är viktigt att tänka på? Jag är lite dålig på att tänka efter när det gäller sånna här saker. Hur det ska göras på bästa sätt. Även om pappa kan hjälpa mig så slutar det oftast med att han gör allt.

Skulle jag kanske ha möjlighet att titta på någons droptrap, ta foton och så, så jag vet hur jag ska göra?

Allt material finns hos pappsen, jag ska bara göra det oxå.

/Johanna

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Hawknestgrove
0

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

johnnys girl
0

Här är länk till en film som visar hur en drop-trap fungerar

http://www.youtube.com/profile?user=jennknott

Och här är beskrivningen på hur man bygger den.

http://catinfo.org/buildingadroptrap.htm

Och här är en länk som är bra att ha om man ska omvandla tum till cm +en massa andra saker.

http://omvandlare.com/

Lycka till.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Om du inte har ett sommarjobb kanske du ska kolla ifall någon/några andra här är intresserade av dem, så kan du bygga fler och sälja Glad

Hawknestgrove
0

Daisy, vilken bra ide!

Gullimat
0

En Drop-Trap användes väl i sista försöket med JP. Fråga Crisse77 som var med, bild på den finns i JP- tråden, den såg jättefin ut. Det bästa är och göra den ihopfällbar med tanke på förvaring och transport. Annars kan jag fråga min man som har gjort min, tror bara inte där finns ritning på den.

Hennum
0

jag har redan sett alla dom där filmerna skulle jag tro. såvida det inte är någon ny bland länkarna som inte redan finns utlagd på forumet. Och känner inte att jag vill titta igenom alla igen.

Daisy- det var ingen dum idé! :D jag får väl bygga en först och sedan kanske jag får in lite rutin på det hela. och så ska de ju bli bra nog för att det ska vara lönt för folk o köpa.

Det hade varit tjusigt att göra en hopfällbar. men jag har inte råd att köpa gångjärn, och tror inte pappa har så många…

Hennum
0

var någonstans ska gångjärnen sitta om den ska fällas ihop?

Puma77
0

Ha ha det är nästan så man hör kugghjulen malla hos Hennum när hon funderar på denna lödsning.Flört

//Pia

Imasy
0

Hennum, du vet väl att detta är början på ditt nya företag? ;)

Gångjärnen får väl bli Drop Trap Deluxe modellen vet du väl ;)

Hennum
0

hahaha :P

Puma och Imasy, ni är knasiga! ^^

Men bara så ni vet så har ni med era små inlägg gjort min dag bra mycket ljusare. :)

Puma77
0

Haha jag ser att jag stavat lite knasigt också *fniss*

Det var så lite så att vi kunde lysa upp dagen lite för dig, det gör så gärna såFlört

//Pia

Imasy
0

Vem vet, du kanske får stor framgång med dessa en dag :)

Du får väl hitta på små finurligheter på dem som inte finns annars? ;)

johnnys girl
0

#7 Om du kollar länken med beskrivning på hur man bygger som jag av dig i #2 så ser du exakt hur man sätter gångjärnen

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Gullimat
0

Vet inte om Crisse77 har en ritning på den Drop-Trapen, men jag fick nog vår ritning via sajten, men vet ej av vem. Skall se om jag kan hitta det

Puma77
0

det var ju en ritning sopm cirkulerade här som en hade gjort. Jag har den på datorn om det är av intresse.

//Pia

Hennum
0

#13: okej, då ska jag kolla den länken :)

#15:Jag tar gärna emot den. Du kanske kan maila mig den? hennum88@hotmail.com

chrisse-77
0

Nä, ngn ritning finns inte på min droptrap. Min mammas sambo gjorde den droptrapen. Men jag kan juh höra om han kan göra en ritning i efterhand på den.

Puma77
0

Hennum; jag har mailat dig ritningen.

//Pia

Imasy
0

Hihi, fler än jag som tror Hennum kommer att massproducera fällor som som hon står i och tänker ? ;)

Sommaren är lång och tyvärr är ju behovet av fällor stort, så jag tror nog att snart finns Deluxe modellen på marknaden ;)

Du vet att jag har startat en annonssajt nu va? :P

Puma77
0

Japp och Gunilla och jag kommer starta traderaförsäljning på drop-trap fällan sen.

//Pia

Hennum
0

hahaha, idag igen! :P

ni kan få köpa dem billigt av mig, så får ni sälja dem vidare :P

och ni kan ju alla glömma att eventuella förtjänster skulle gå till hittekatterna! Bah! ;)

Puma77
0

Bara o sätta igång och snickra nu Hennum. Skrattande

deluxemodellen är det med förgyllda gångjärn eller?Cool

//Pia

Hennum
0

jajjemään. och så har jag en modell med lite blingbling här och var ^^

Puma77
0

Den kommer gå i massor. Måla dem i rosa och kamouflagefärgat också så blir detty en succé.

//Pia

Kurran
0

Jag har aldrig gjort enn fälla utan bara lånat fällor av kommunen och har därför ingen egen erfarenhet av bygga en men från de fällor som jag lånat har jag sett några saker som man borde tänka på för att göra dem så bra som möjligt.

Det finns föreskrifter om hur lång en fälla måste vara men snåla inte på längden för jag har v arit med om hur en listig katt, Frode Houdini, helt enkelt gick in i fällan och backade ut eftersom svansen höll fällan från att gå i lås.

Det är praktiskt om man kan öppna ovansidan när man ska ta ut katten men kan man öppna ovansidan ska man inte fästa handtaget att bära den i på ovansidan utan i stället på vardera sidan. Sitter det ett handtag på ovansidan blir det stora påfrestningar på låsanordningen när det ska hålla för fällans hela tyngd.

Ha så lite nät som möjligt för en fångad katt kommer att till varje pris försöka ta sig ut och kan då göra illa sig på ett nät alternativt helt enkelt riva sönder det. Bättre än nät är nog att borra hål i en playwood-skiva.

Se till att fällan inte blir ohanterligt tung, dvs gör inte väggarna onödigt tjocka. Din pappa har nog känsla för vad som håller men 7 mm playwood med ribbor att skruva mot längs hörnen räcker nog, 5 mm räcker kanske också.

Det svåraste är att få mekanismen som stänger fällan lagom trög/lätt så att den inte slår igen vid minsta beröring av fällan men ändå inte är så trög att katten hinner ändra sig och gå ut.

Lycka till med fällbygget. Tala om hur det går och ha en bra sommar.

Naquita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

lycka till med byggandet, den Droptrapen jag har har jag haft mycket nytta utav!

#25 dropen måste ha nät, den är inte som alla andra fällor.

Hawknestgrove
0

haha PUma, det var kul! Ska vi skicka den med Schenker då?

Puma77
0

Gunila; jag vet inte vad som blir billigast och bäst men det går ju att kolla upop *fniss* Det bästa vore ju en deluxe ihopfällbar till tradera.Flört

//Pia

Naquita
0

åh, en ihopfällbar skulle jag inte tveka på att köpa in om den inte är för dyr, den jag har nu är så bökig när den är så stor och inte går att fälla ihop:(

Imasy
0

Hmm, kanske en i aluminium är att satsa på Hennum? Den väger väl inte så mycket då ;)

Hennum
0

aluminium med små glasbitar på som ser ut som diamanter! :D heh

Om jag börjar med att göra en, och upptäcker att det inte är så svårt, och gör fler. så kommer jag verkligen inte sälja dem för mer än kostnaden för själva materialet, och dom pengarna tänker jag sätta in till diverse kastreringar osv. Kanske gångjärn kan vara lite dyrt (noll koll) och då kanske man vill behålla några spänn för dom…

ju fler man gör desto lättare blir det väl oxå, när man lärt sig.

destiny
0

Övning ger färdighet! Flört Jag har gjort några nätdörrar på senare år. Den första har jag förpassat ner i källaren. Tungan ute Men jag lärde mig mycket på den första som jag hade användning för när jag gjorde dom andra. Bl a hur man gör hörn! Cool

Har faktiskt tänkt göra en droptrap jag också. Kanske kommer till skott i sommar. Man vet aldrig när kan få användning för en sån! Obestämd Har nog det mesta materialet redan jag också.Skrattande

Hennum
0

Ska vi tävla!? :P ungefär som projekt runway, men istället projekt drop-trap. Eller kanske som det här programmet där de ska inreda hus, kanske är mer jämförbart.

en tävling i drop-trap design med ett diplom som pris. :P

höhö

Puma77
0

Ha ha ja det vore något i alla fall *fniss*

//Pia

Hennum
0

har vi tur kanske vi kan få ihop det till en tv-serie. :P Och eftersom vi hittekatts-folk uppenbarligen är duktiga på intriger så borde det väl falla tittarna i smaken :P hihi

Hennum
0

det krävs lite klureri för att veta hur man ska göra med locket. vi har ju metallnät och det funkar inte så bra att vika, blir svårt att få det fint igen, så därför måste vi på något vis kunna vika ihop locket och det kan bara sitta fast på en sida eftersom de andra delarna ska vikas. Vi kan med andra ord inte bara ha nät på ovansidan, utan vi måste ha ett lock som sitter för sig. Såvida ni inte har någon annan lösning?

Det här är väldigt klurigt…

vi funderar på att ha sånt där tygnät som de har i den där länken på ovansidan, så att det går att knyckla ihop, och vanligt järnnät på sidorna.

Det är en himla massa gångjärn o grejer som behövs… så det blir ganska dyrt… Vi ska försöka räkna ut lite vad det kommer kosta för en fälla, och så berättar jag för er här och så kan folk anmäla intresse. ^^

Ska försöka göra en ritning av det här med, så att folk kan göra egna.

Hennum
0

någon som vet var man kan köpa tygnät i stil med det dom hade i länken där uppe?

destiny
0

Jag har inte kollat länken ovan men jag vet att jag köpte en sorts tygnät på ett byggvaruhus. Tror det var Optimera. Jag skulle bara ha en pytteliten bit men har för mig att det var dyrt som poker! Finns förhoppningsvis andra varianter än det jag köpte.

Hennum
0

usch då… trist!

så knepigt det ska vara då…

nåja, det kommer ändå bli ganska dyra fällor, alla gångjärn o sånt är rätt dyrt. :(

Hawknestgrove
0

HEnnum. det tygnät jag har är inte dyrt! Kommer från HH KRistiansen i Göteborg. Starkt som attan. Här är telefonnumret. De skickar också.031421845

Hennum
0

tack för tipset! :D

vi funderar på att använda oss av läderbitar istället för gångjärn, billigare och precis lika bra. Så om det är någon som har gamla men fina läderskärp att skänka till ett gott ändamål så skicka dom till mig :P

Hennum
0

Hur många cm bred ska öppningen vara, med skivan man drar upp? Det ska ju inte vara för stort så katterna kan smita mellan. Hur bred är den öppningen på era?

Hawknestgrove
0

Puttar upp hennums fråga!

PSt Hennum,  HAr du inga gamla skor eller väskor? Där har du ju också lädermaterial?

Hennum
0

jag har oftast tygskor och väskor, men någon borde där ju finnas. :) dessutom jobbar pappa på loppis och där kan han köpa många skärp.

Hawknestgrove
0

ja det går ju.

destiny
0

Jag cyklade förbi en byggarbetsplats idag på vägen till jobbet. Såg att dom hade någon form av nät på rulle. Vitt nät.  Ingen aning om hur böjbart just detta nätet är men det finns säkert olika varianter på byggvaruhus.

Hennum
0

jo, vi har tänkt titta in om något sådant så snart vi kan. det borde ju finnas.

Hennum
0

*putt* för min fråga om storleken på luckan… Är ganska viktigt att veta…

Hawknestgrove
0

har du hört med Miranda eller Naquita? De har väl båda två?

Hawknestgrove
0

Hennum
0

Jag och pappa har nu kommit en liten bit på drop-trap byggandet. Synd bara att jag aldrig fick veta i förväg hur stor en drop-trap ska vara, för denna är nog aldeles för stor. 120x120x60. Gullimats är 90x90x30.  På bilder kan det vara svårt att uppskatta hur stor den är. Nåja, säkert kan denna vara bra till att fånga kattfamiljer, då det kan vara bra att den är lite större så man får in alla ungarna.

Ni som är intresserad av att köpa en droptrap får säga till mig vilka mått ni vill ha, för jag vet inte vad som är bäst.

Hennum
0

Den första droptrapen är byggd, men den är väldigt förvuxen :P Ganska pinsamt att jag trodde att de behövde vara så stora! Skäms

Men antingen så behåller vi den själva eller så säljer vi den för en 100lapp eller så.

Nu har jag och pappa vanan inne lite grann, så nästa droptrap kommer gå snabbare att bygga. Om någon har intresse för att köpa en hopfällbar droptrap så säg vilka mått ni vill ha så bygger vi en sån åt er. Hur mycket de får kosta har vi inte hunnit räkna ut än, men pappa ska ha pengar för alla häftor, skruvar, borr, lim, linolja, nät osv som han har betalt. :)

Hennum
0

Nu är nästa droptrap på väg, den kommer vara 100x100x35. Snart börjar plugget och så där så det kommer inte gå jättesnabbt, dessutom har pappa ryggskott och kan inte hjälpa så mycket, men å andra sidan har vi vanan inne och mycket kan ja göra själv nu.

Hennum
0

på önskan från gullimat vars gubbe ska bygga om hennes fälla så kommer här lite bilder!

Hennum
0

vi har använt läderbitar från skärp som gångjärn. De har vi skruvat fast med två hål på varje sida och en metall"bit" (vet ej vad det kallas) mellan skruven och lädret för att skydda lädret mot skruven som kan skada lädret. blir hållbarare.

vi har byggt 6 st ramar och satt fast nätet på varje ram för sig, och sedan satt ihop dessa med gångjärnen. en liten hasp har vi skruvat fast på sidorna där fällan viks inåt.

på bilden ser man inte taket så tydligt, men det är för att vi använt rådjursnät som är väldigt starkt och som är av plast och därför kan knycklas ihop utan problem. Kommande fällor kommer vi göra av bara sånt nät.

Hennum
0

och för att undvika missförstånd. den kan självklart vikas ut helt. :)

om någon vill köpa så följer pinne att lyfta upp den med såklart. eller det är två pinnar med två tvärslåar. men som sagt ska ja bygga några mindre. har redan börjat på nästa.

grundig
0

haha nu vart ju jag sugen o bygga med =) , men läre avsluta mina andra projekt först

Hennum
0

det var skoj. och tar inte så lång tid.