6 hemlösa småttingar
Jag åkte i tisdags ca 30 mil för att hämta hem 6 stycken alldeles för unga bebisar.
I en annons var det ett pu… förlåt, en kille, som annonserade ut 6 st upphittade 8-9 veckors kattungar som han ville bli av med. Han skänkte alltså bort dom. Annars skulle dom avlivas.
Jag kontaktade honom och frågade om mamman, men han sa att det inte fanns någon. Han hade hittat ungarna. Jag upplyste honom om 12-veckorsregeln, men då upphörde all kontakt. Jag blev lite orolig, så jag kontaktade honom under annat namn, och sa att jag kunde hämta hela högen… Då blev det fart på honom. Så i tisdags tog jag med mig syrran och hennes kompis och åkte dit.
Möttes utav modern till killen (han själv var på jobbet). Ut kom 2 hundar, varav den ena var dräktig, trodde dom. Det var ju inte säkert, men hon hade "blitt rund om magen".
Inne i köket var det kattungar överallt, kändes det som. Jag ville inte predika någonting, ville bygga upp förtroendet så tanten kunde släppa missarna till mig. Jag tänkte hela tiden, att hellre att dom får fortsätta ihop hos mig, tills dom är mogna för egna hem, än att dom ska skänka bort dom till höger och vänster, alternativt slå ihjäl dom.
Till saken hör att från början skulle där vara 6 st. Killen sa att sen att han hade hunnit "bli av" med 1, så där var bara 5 kvar. Men när vi räknade i köket var det 8 st!!!
1 var lite större. Men den var från en tidigare kull, sa mamman, och den skulle dom behålla.
1 av "mina" ville hon minsann spara, för en tjej hade ringt och varit intresserad, och skulle komma senare på kvällen, och dom ville ju ha nånting att "visa upp".
Alltså fanns 6 st kvar. Trots att killen sagt 5. Jag ville inte bråka. Ville bara få ut dom ur huset så fort som möjligt.
I köket fanns också 2 vuxna katter. På kökssoffan låg en, som tydligen var mamma till den från förra kullen.
På golvet låg mamman till dessa kattungar. Fast killen sa att ungarna var UPPHITTADE!!! Tydligen hade han inte informerat mamma om vad hon fick säga.
Sagt och gjort. Jag packade in 6 ungar i buren jag hade med mig. Fort in i bilen och drog iväg.
Men jag tänker hela tiden på dom 2 som blev kvar. Och dom 2 vuxna som inte är kastrerade. Snart är det samma visa där igen.
Och hundarna för den delen.
Nåja, detta blev långt. Men, nu har jag i alla fall huset nerröjt av 6 st ligister. Mina katter är inte stormförtjusta. Det spottas och fräses som bara den.
Däremot vovven, Nappe, han har tydligen blivit pappa. Han bara ääääälskar sina bebisar.
Har idag inhandlat schampoo, för imorrn ska här badas. Dom är så små, så dom lyckas inte tvätta sig själva ordentligt, så dom luktar illa, tänkte att dom kanske ville bli rena o fina. Jag måste rensa öronen på dom också. Klorna klippte jag igår, dock bara på framtassar, men jag var själv, och det var inte enkelt ska jag säga, haha. Undrar hur badningen blir i morrn. Hade hoppats på att någon av mina nära kunde komma och hjälpa, men tyvärr är det ingen som har tid.
På måndag väntar tidsbeställning hos veterinär, för könsbestämning (jag har inte en aning), och lite ålderscheck, sen ska vi också boka tid för vaccinering.
När jag bara vet vem som är pojke och flicka, ska jag väl börja annonsera lite.
Ska försöka mig på att lägga ut bilder här, men jag sitter mitt ute på landet, med världens segaste mobila bredband, så det kan ta lite tid….
Men det är inte mycket sömn man får nu, med 6 stycken motorsågar ihopkravlade på magen, runt halsen och gud vet vart på nätterna. Tur att några väljer att krypa in under svansen på hunden…
Alla djur behöver någon som bryr sig!

ojdå, anmäl dem då om det nu var mamman som var där.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

putt hoppas någon kan ta dem hur gammla är de?
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad

Glömde säga det, självklart har jag anmält. Gjorde det när jag kom hem och missarna var i tryggt förvar. Dom jag lyckades få med mig vill säga… I anmälan meddelade jag också namn, adress, personnummer, telefonnummer och att jag sparat samtliga mail och gjort skärmdumpningar på annonserna.
Men hjärtat blöder ändå för dom som är kvar.

#4 Bra hoppas att det händer något nu,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hoppas rättvisans kvarnar maler fort för en gångs skull.
De där typerna skulle inte få ha djur.

Killen trodde runt 8-9 veckor. Men det är klart han visste. Mamman låg ju i köket. Jag ska ändå åka med dom till farbror doktor och kolla lite bättre.
Det var så många år sen jag hade kattungar, så jag minns inte riktigt hur dom ska se ut vid 8-9 v. Personligen tycker jag att dom verkar mindre. Men som sagt, jag vet ju inte. Jag har ju inte alla hästar i mitt stall heller 
Men söta som få, det är dom. Tror jag kommer få diabetes.
Jag kommer vara som en igel bland annonser från det länet angående dom 2 som är kvar. Även i framtiden. För dessa katthonor som låg i köket, är snart mammor igen, tyvärr.
Valparna, om det blir några, kommer han säkert ta en bra slant för, men jag ska hålla ögonen öppna för det också.
Åååh, tänk om man fick träffa en sån kille en kväll……..Nej, nu säger jag inte för mycket, eller hur Catfoot

ÅåÅ söta gosisar.
Skulle du inte ha alla hästar i stallet mison ????????
Älskade svart o grå snyft vill haaaaaa!

Har fått diabetes hi hi!
Säger som Bunnifoot (catfoot) skulle aldrig få något gjort skulle bara sitta o lala o le med sånna söt saker i huset.
Vilka godingar !! Så bra att du räddat dom!!En stor eloge till dig !!!
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

Nää, inga hästar här inte. Tur att gårdsägaren har hästar precis utanför fönstret så man känner sig lite hemma i alla fall…

Ingen respekt. Busarna kom farande nerför trappan här ikväll. Lilla "Vit Nr 1" for upp i fönstret, där min Turbo satt. Turbo morrade och fräste för fullt. Vitis burrade upp sig och skulle stödda, men ramlade istället ner på golvet. Då, minsann blev Turbo orolig och flög fram för att titta. När hon såg att Vitis var i full fräs med att fortsätta busa, började hon morra igen. Hahaha, vilken bitch…..

#10 "H*n är grå på kroppen, men har svarta öron och ben, det syns inte så bra på bilden." wow! :D

#20 det syns tydligt på bild #11 den är bara så söt
Dina vuxna katter undrar nog vad de gjort för ont för att behöva stå ut med dessa små månster Mison hi hi!
Bra de redan är så tuffa.

Haha, ja, mina missar är allt annat än glada. Men dom har sinne nog för att inte göra bebisarna nånting. Bara fräs och morr. Fast fräser dom för mycket får dom med Nappe att göra. 3 st har legat och sovit under hans svans inatt…
Din gråa katt blir svart, detta fenomen på färgen beror på att katten haft en infektion, eller blev född med infektion i kroppen.

Jaså? Vad märkligt? Kan det vara nånting han lider av än, tror du? Han verkar i alla fall inte hängig det minsta. Han är en av de busigaste…
Just sådant här gillar inte jag.
Helt ok att anmäla kattägare om de vanvårdar eller som i det här fallet - skiljer kattungarna från kattmamman före de är minst 12 veckor gamla.Jag kan däremot inte se vitsen med anmälan om man själv tagit kattungarna från mamman,Då är man själv med om att utföra brottet.
Hade det gått rätt till skulle antingen ungarna stannat hos mamman tills de var äldre eller så skulle du bett att få låna med kattmamman tills ungarna var äldre.
Förstår inte ens vad din anmälan grundades på,om kattungarna skulle avlivats vore det inte olagligt men det ni nu gjort - både ägaren OCH du som tog ungarna från mamman - är däremot olagligt.
Hur kan ni som bara hejar på inte låtsas om det?

Jag frågade om dom inte kunde skicka med mamman också, men nej, den var dom så förtjust i. Jag tyckte det var bättre att ungarna fick hålla ihop istället för att skickas runt till olika hem hej vilt. Dom hade redan börjat ge bort dom. Nu får dom hålla ihop tillsammans tills dom är mogna nog att flytta till egna hem.

#24 Det är mammakatt som haft en infektion när hon var dräktig, då blir ungarna "frostade" i pälsen. Det kommer att försvinna. Behöver inte påverka ungen alls att mammakatt haft en infektion, så du behöver inte vara orolig.

Ok, så bra. Tack, då vet jag.
#26 Jag förstår att du tycker det men jag skrev om vad lagen säger.Lagen handlar enbart om att kattungarna behöver sin kattmamma det står inget om kullsyskon öht.
Vad anmälde du egentligen?Om du anmälde att de skiljer kattungarna från mamman för tidigt ser det konstigt ut för mig eftersom du själv,iom att du tar kattungarna från mamman,godkänner det.Dubbelmoral så det skriker om det.
Ursäkta min grinighet,jag är trött på att människor - både katthatare och kattälskare - fortsätter att ta kattungar från sin kattmamma på ena eller andra sättet.ALLA som gör det struntar i djurskyddslagen vare sig de förstår det eller inte.

#29 Vilket är bäst? att ungarna flyttar till olika hem o förtidigt eller att de får komma till samma hem med andra vuxna ketter som kan lära dem vara kisar?
Mison försökte få med mamman, men de vill ju inte släppa iväg henne.
Mison informerade om vad som gälde o de sket i det.
Så långsamt som lagens kvarnar arbetar så hadde dessa små varit i nya hem o spridda gud vet var eller så hade de varit döda.
#29 hur hade du gjort i Misons ställe?
Jadu,jag hade bara anmält och talat om att det var bråttom.Absolut inte hämtat någon kattunge själv.
För mig är det solklart att och varför lagen är viktig och för mig är det stor skillnad på om andra gör fel mot kattungar eller om jag gör det själv.Om jag inte vill medverka till lagbrott då gör jag det inte.
Det är för mig en gåta hur man kan informera någon annan om vad som gäller och sen strunta i det själv.Vad ger det för signaler till den kattägaren om ni tänker eter utan att enbart försvara det som gjorts.
Det var ju inte frågan om att rädda liv,inga hemlösa kattungar..
#30 Det som är bäst är förstås att ungarna får vara kvar hos mamman,det hade iaf funnits en chans med en snabb anmälan utan hämtning,då måste man verkligen göra klart för djurinspektören att det är ett brådskande ärende.

#31 inte frågan om att rädda liv? dom skulle ju avlivas som dom inte blev sålda. och hade man anmält och dom som hade kissarna hade varit tvungna att ha kvar kissarna hade dom ju kissarna kanske blivit avlivade. jag skulle faktiskt inte våga chansa. jag skulle hämta hem kissarna innan jag anmälde.
#32 Nej,jag ser det inte som att rädda liv.Jag ser det som att rädda ägaren från "besvär".
Det är ju bara hot som tyvärr fungerar nästan jämt.Det är lika troligt att de inte blivit avlivade som att de blivit det.De som använder sig av hoten spelar på folks rädsla för döden.
Sedan är rubriken här väldigt missvisande,dessa kattungar har aldrig varit hemlösa.De hade ett hem innan och de har ett hem nu.
Märkligt att den här frågan är en het potatis.Alla ni som håller med om att lagen är bra,att kattungar behöver sin mamma tills de är minst 12 veckor (egentligen ännu längre) hur kommer det sig att ni samtidigt kan försvara dem som trots att de vet att det är fel ändå själva tar ungarna från mamman?
Sedan är det inte TS här som ska behöva svara för alla,jag ville bara framföra mina åsikter som givetvis gäller alla som gör på detta sätt.Det värsta tycker jag är att de som vet vad lagen säger och t o m klandrar och anmäler ägaren själv agerar mot lagen.