SKs Hamnkatter
Nu har jag ett glatt besked till alla er som har hoppats på att hamnkatterna skall få någon form av hjälp.
Jag har fått besked från SkåneKatten idag att dom går in med ett TNR projekt i hamnen. Eftersom det är i stort sätt det dom i huvudsak har sysslat med i sin förening så har dom vanan inne. Infångandet startar redan imorgon och jag hoppas på att dom kan få tag i någon katt redan då. Jag har sagt att jag hjälper till när det behövs och då kanske framförallt att visa var katterna finns och även Chrisse 77 kommer att hjälpa till att köra.
Eva i SkåneKatten var med för 1,5 år sedan när vi började jobba med dessa katter och hon har följt trådarna och sett att inget händer och hon känner oxå Håkan och Timmy och tycker det är tråkigt att där skall födas fler ungar där nere.
Det kommer att öppnas ett nytt konto på Haga eftersom det bara är KKS som kan använda det kontot som Gulliver öppnade.
Kontot på Haga heter SKs Hamnkatter.
Kontonummer 352414-7 som många redan känner till.
Det kommer att gå åt en hel del pengar och katterna kommer att kastreras efterhand som pengar kommer in.
Det kan tänkas att där kommer att finnas kattungar i hamnen vilket jag är ganska säker på och dom ungarna behöver hjälp att komma in. Så är där någon som känner att dom kan ta hand om någon eller några av dom så skicka ett PM. Nu är det inte stödhem som söks utan personer som själv tar ansvar för dom små och skaffar hem till dom.
Härligt att Skånekatten tar tag i och iallafall ordnar ett TNR i hamnen. Och jag håller tummarna att även några akuthem kommer fram så man kan ta in kattungarna och kanske några av de vuxna med.
Så roliga nyheter på söndagkvällen
Äntligen får hamnkatterna hjälp.
Då blir jag den förste att sätta in ett bidrag, hoppas att det ger er tur. Jag kan hjälpa till med körning om det behövs.
Ah men nu blir jag glad
. Även fast min ekonomi är skral så ska jag sätta in en liten slant. Härligt att det börjar röra på sig 
Äntligen händer det nått, sätter in en peng jag oxå…
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Toppen, Lycka till i morgon!
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Äntligen!! 
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Underbart!
Det kommer in 500:- i morgon till kastreringar.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Jag tackar för SkåneKattens och hamnkatternas räkning.
Jag tror att Atiz som är SkåneKattens språkrör kommer att gå in och skriva här när hon kommer hem från semestern så ni får nöja er med mig så länge.
Crisse, vilken glädjande nyhet du kommer med denna söndagskväll. All heder åt SkåneKatten!
Jag hoppas alla som kan erbjuder hjälp åt SkåneKatten på olika sätt. Det vore underbart om vi andra även kunde hjälpa till med hem. Hoppas alla som kan ger ett bidrag , själv sätter jag in pengar på kontot i morgon.
Bra att ni börjar ta initiativ för att hjälpa katterna. Hoppas nu på ett samarbete över blockgränserna för katternas bästa !!!!!
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Vilken glad nyhet
!!! Bidrag kommer!
Grattis!
Kolla med företagarna i området och informera om TNRs fördelar så kanske ni kan få ekonomiskt och praktiskt hjälp där.
Om fördelarna med TNR:
http://v2.goteborgskatthjalp.com/index.php?option=com_content&task=view&id=19&Itemid=77
(I spalten till höger, klicka på texten så kommer det mer info)
Härligt Crisse!
Bidrag kommer när lönelappen anländer!
Det vore kanon om det kunder komma igång ett TNR-projekt i hamnen. Den bästa lösningen i rådande situation.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
5 stjärnor åt SkåneKatten
Vilken härlig nyhet!
Ser fram emot att följa tråden!
SkåneKatten fick ingen chans att fånga några katter i hemlighet utan damen som matar fick reda på det med en gång så det är inte alla här som tycker om att katterna blir kastrerade. Vi hade hoppats på att det skulle dröja ett tag innan hon visste om det så att det skulle vara lugnt ett tag men så blev det inte utan hon har redan börjat ringa.
Vad synd, undrar vem det är som skvallrar för mattanten?
Ni får sluta skriva om katterna i hamnen tydligen..Så den person som skvallrar har ingen chans att varna tanten..
#19 vi i rydsgård håller tummarna och hejjar på dig och skånekatten och hoppas att det inte blir rent för illa med telefonsamtal och sånt..
Stor Kram för att du trots allt du har på g orkar bry dig om hamnkatterna!!

# 19 Skriv inte här nästa gång ni ska fånga in.
Vad jag tycker om detta beteende som hon ägnar sig åt lämpar sig inte i tryck… 
Sätter in en liten slant när det kommer pengar
Det är ju helt otroligt…………..
Det är tråkigt att vi inte skall kunna informera er om hur det går och vad som händer i hamnen. Man kan kanske hålla sig till information 1 gång i veckan och informera er om där har fångats några katter för det är det enda sättet att kunna redovisa för dom pengar som har kommit in.
Det är inte ett lätt jobb SkåneKatten har framför sig för katterna finns på olika håll och då bara ett par stycken i varje grupp så det kommer att ta tid men jag och Chrisse 77 skall försöka att hjälpa till att fånga någon katt när Chrisse är ledig.
Men vad är det för en människa denna mattant…
Vill hon att där ska bli fler katter i hamnen eller…
Och vad är det för sätt att skvallra för henne om vad som ska ske.
UPPRÖRANDE!!!
Sådana där kattmatartanter har jag svårt att förstå mig på. Men vad kan hon göra egentligen om ni bara sätter igång och fångar in katterna? Hon går väl inte till fysiskt angrepp hoppas jag?
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Det var inte mig hon ringde till utan till Eva.
Vad jag vet så sa hon att dom fick skaffa hem till katterna och hon sa det inte i en vänlig ton utan höjde rösten.
Hon är inte alls tacksam för den hjälp hon får nu och förstår inte att det är lättare för henne att själv kunna placera katterna sen hos vänner och bekanta för hon behöver inte betala kastreringarna. Även KKS kan kanske hjälpa till med hem nu när det inte kostar dom något.
Där fanns ett avlivningshot för 1,5 år sedan när vi började med dessa katter och Eva har tagit kontakt med kommunen idag för att höra hur läget är. Den personen som har hand om dom delarna av Malmö var inte anträffbar men mannen hon pratade med visste att det fanns ett ärende om avskjutning av något i hamnen men sen om det var fiskmåsar, duvor, mink eller katter visste han inte men jag tror hon skulle få besked imorgon.
Grr… vem är den stollen som skvallrar för att sätta käppar i hjulet? Uppenbarligen gör denna människa inget själv för att aktivt hitta hem åt katterna så… skäms! Katterna blir ju lättare att placera efter det här! 
Jag håller med om att ni gärna får rapportera i efterhand så att ingen av oss vet när ni ska ner. Allt för att ni ska få jobba ostört från tokiga människor som inte sätter katternas behov i första rummet.

Hon har väl en dator och kan läsa själv kanske? Man skall inte underskatta folk. Vem vet?
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
#29 Naturligtvis obehagligt om hon är ovänlig i tonen. Men det behöver ni väl inte bry er så mycket om egentligen. Eller?
Tror ni att hon är inne och läser på Hittekatter själv eller har hon någon bundsförvant som förser henne med information? För att vara på den säkra sidan kan det ju, som sagt, vara smart att inte skriva förrän efteråt när ni planerar besök i hamnen.
Hon har ingen dator själv och hon får informationen från en som skriver här som alltid har rapporterat vad som skrivs om hamnkatterna. Jag trodde att denna personen oxå förstod att det enda som just nu går att göra är just att kastrera katterna så att dom inte blir fler och hon var själv med och drev på när Gulliver försökte starta något men som det inte blev något av.
#33 I så fall är det ju väldigt olyckligt om det ligger till på det viset.
Men det är väl bara att strunta i henne. Om hon blir hotfull så det är obehagligt för de som ska jobba med katterna i hamnen så ring polisen och anmäl henne.
Om man inte vill prata med henne i telefon om hamnkatterna så kan man ju bara låta bli att svara när hon ringer.
Ge henne inte chansen att gnälla!
Hon har ingen rätt att vara otrevlig eller komma med krav när hon inte själv gör något för att förbättra situationen för katterna.
Finns det ingen av de engagerade som vågar säga ifrån till henne?

Eftersom inte Crisse och Skånekatten har ringt Mattanten och informerat eller komunicerat med henne, har naturligtvis jag gjort det. Hur skulle det annars vara om helt plötsligt någon eller flera av katterna saknades och hon skulle oroa sig vart dom tagit vägen. Så gör man inte. Och det visste du innan, så detta är bara ett spel för gallerian.Det kommer förmodligen bara att visas intresse för kattungar om det kan hittas några.
Om det nu blir ett TNR- projekt i hamnen, vem betalar kattmaten? Vem matar varje dag? Skånekatten? Crisse?
ANM. Har redigerat i inlägget då det innehöll personangrepp vilket inte är tillåtet enligt våra Skrivregler. //Lena - Sajtvärd för Hittekatter iFokus

#37 Vem matar och betalar maten idag?

Jag undrar också varför inte mattanten kan fortsätta som hon gör idag?
Om dom inte blir kastrerade så har hon snart massor med katter att betala mat till och mata.

Frågan var vem som fortsättningsvis skall göra det. Lite framförhållning får man nog ha när man startar ett TNR-projekt och inte bara från en sen kväll till nästa dag, och som det känns, för att straffa en del människor som arbetar varje dag, för en lösning för hamnkatterna
Eftersom mattanten inte vill att katterna ska kastreras och försvårar arbetet för de som tar tag i problemet så är det väl självklart att hon måste hållas utanför!
Att springa med skvaller till en sån människa är bara fel!!!
Nu finns det ju en förening bakom arbetet med hamnkatterna så strunta i mattanten och låt de som ser till katternas bästa sköta om allt.
Eftersom det är bevisat att det springs med skvaller till mattanten så berätt absolut inget i öppen tråd här på forumet.
Se helt enkelt till att mattanten inte får en chans att förstöra mer. Eller säg ifrån på skarpen så människan fattar att det hon gör är fel!!!

#39 Ja det borde ju vara ett mycket bättre utgångsläge att få tillbaka kastrerade och veterinärkollade katter som sedan kan matas som vanligt under tiden man ordnar hem. Det blir ju absolut lättare att hitta hem åt dem i det kastrerade skicket. Fattar hon inte det? Gullimat - vad säger hon? Är det fler som är emot detta eller? Vad är problemet?
Det är bedrövligt. När nu äntligen hamnkatterna skall få hjälp skall det med en gång sättas stopp för detta.
Gullimat, även om du är frustrerad över att du och Gulliver inte lyckades hjälpa hamnkatterna låt då andra försöka och sätt inte omdelbart käppar i hjulet för SkåneKatten. Jag är övertygad om att du innerst inne vill det bästa för hamnkatterna och låt därför inte prestigen ta överhanden.

Inte lyckades? Käppar i hjulet? Det arbetas för fullt med att hitta lösningar för hamnkatterna, precis som för många andra katter JP och Tyr t.e.x
Man kan inte hoppa från den ena föreningen till den andra utan kommunikation, från en dag till en annan. Lösningen med vem som skall betala maten och vem som skall mata måste först lösas. Vem tror att maten skall finansieras av dom som blir överkörda utan ett enda ord. Nej, samarbete är att föredra
#44 När det inte går att sammarbeta, vad ska man göra då?? Varför kan inte mattanten fortsätta mata katterna när dom är kastrerade? Det undrar jag?? Nä låt Skånekatten fånga in katterna så det inte blir några fler..
Så jäkla trist att att man går in och skvallrar på andra föreningar och sen har mage och sitta och gapa om samarbete när man beteer sig så.
Vad vet andra än SkåneKatten om hur de planerat för hamnkatterna i framtiden? Varför utgår vissa föreningar från att andra föreningar är inkompenta och ens egen den bästa?
Låt nu SkåneKatten sköta det här, Skitsamma i om mattanten slutar mata, hon äger inte katterna , hon plågar katterna med att vägra dem kastering och föda ännu fler kattungar som troligen fryser ihjäl i hamnen
Det är uppenbart att SkåneKatten själv behöver sköta det hela om något positivt skall hända för hamnkatterna. Tiden är knapp redan.
Låt oss ge SkåneKatten allt stöd i deras osjälviska engagemang för hamnkatterna! Du som kan skänk ett bidrag till kastrering av katterna.
Jag är övertygad om att en förening, i detta fallet skånekatten, vet vad de ger sig in på. Det är knappast första gången de arbetar med att kastrera katter.
Jag säger som annebeate låt de sköta detta så något vettigt blir gjort.
Sen jag blev medlem här på hittis så har jag följt de flesta trådarna. Jag tycker att det är helt otroligt hur en människa kan få styra och ställa över de stackars hamnkatterna. Med så många insatser som varit på gång i hamnen borde det redan vara löst.
Men alla insatser har slutat innan de började pga av mattanten. Hur kan en människa ha sån makt över alla?
Jag hoppas verkligen för hamnkatternas skull att skånekatten fortsätter det de påbörjat och inte låter sig avskräckas av mattanten eller andra som motsätter sig arbetet med hamnkatterna.
Jag kan nästan lova utan att ha pratat med SkåneKatten att dom kommer inte att avskräckas av dom så kallade hoten.
Om hon slutar mata så hade det varit en fördel för då är det lättare att fånga katterna för då är dom kanske hungriga. Det är nämnligen så att där är flera stycken som matar i hamnen det är därför det alltid har varit svårt att fånga dom för dom får för mycket mat. Jag vet iallafall att dom matas av 5 personer på olika ställen så alla katterna får mat och skulle någon inte få det på precis det stället den bor på så flyttar katten dit där det finns mat.
Gullimat. Säg åt mattanten att sluta mata katterna och håll er sedan utanför det här. Mattanten kan väl börja knyppla eller nåt istället. För katternas bästa.
Jag hoppas det är lite krut i Skånekatten, att de inte bryr sig om sådana där tjafsmänniskor.
Usch igen……
Skånekatten: lägg upp en upprop på hemsidan att ni letar volontärer som vill hjälpa med matning mm. Vi på Göteborgs Katthjälp har ett formulär på vår hemsida där man kan anmäla sig som TNR volontär. Funkar jättebra! Det kommer in anmälningar nästan dagligen. De flesta ställer gladeligen upp med mat om vi inte har sponsrat mat för tillfället.
Ta kontakt med företagarna i området och propagera TNR. Garanterad att det finns en och annan människa som vill hjälpa till med matning och tillsyn och kanske även sponsring av projektet.
Här kan ni ladda ner en broschyr och affisch om TNR: http://v2.goteborgskatthjalp.com/index.php?option=com_content&task=view&id=55&Itemid=59
Skit i mattanten om hon beter sig som hon gör, hon borde skämma ihjäl sig!!! Skulle hon sluta mata nu har hon ju brutit mot djurskyddslagen också!
Bifogar även våra riktlinjerna vi jobbar efter i TNR projekt, kanske ni kan ha lite stöd av den.
Ta även kontakt med Maria Isabel som är medlem här. Hon driver ett stort TNR projekt i Malmö för Rädda Katten. Crisse tror jag känner henne.
Lycka till!!!
Ja jag har träffat Maria när vi har varit på Haga samtidigt.
SkåneKatten har haft många TNR projekt redan och ibland även långt utanför Malmö så dom har vanan inne. Problemet i hamnen är att katterna har 5 matställen och bara ett par stycken katter på varje ställe. Katterna vandrar runt i hamnen och är inte alltid på plats och går även och får mat hos dom som står och fiskar. Där matas även katter uppe bland husen av snälla människor.
Där är inga företag i hamnen det är ett bostadsområde där merparten av husen ägs av det kommunala och dom är inte villiga att hjälpa till för dom har jag redan haft kontakt med för olika kattprojekt.
Men folket som bor i bostadsområdet då? Det finns ju alltid någon som vill hjälpa till. Operation dörrknackning :)
Göteborgs katthjälp kan kanske hjälpa några utav katterna eller om det hittas kattungar där för här är ingen som kan ta ungarna. Vi skall nog alltid på något sätt ordna transport för dom.

fruktansvärt omoget att skvallra för matttanten. jag vet inte vem i kks som står bakom hamnkatterna men jag kan i allafall inte tänka mig att Birgitta .styrelsen har något emot att en annan förening går in och hjälper i hamnen , absolut inte, spelar väll ingen roll vilken förening som hjälper katterna, bara de får hjälp, sen att det hadde varit bättre att ha mattanten med på noterna, tycker jag med men nu går ju inte det, Så länge katterna springer i hamnen så är de ägarlösa och tillhör ingen, varesig förening elr privatperson,
önskar crisse och skånekatten all lycka till, och även kks , kan ni inte samarbeta så arbeta på varsitt håll då,
#54 Tyvärr har vi tillräckligt med hemlösa katter häruppe…. ca 10 000 sådana :-S
Det vi kan hjälpa til med är att påverka myndigheter, företag, privatpersoner att jobba med TNR. Vi har lyckats övertyga en och annan som först tyckte avskjutning vär lösningen.

Ett förslag: Samarbete över gränserna!
Skånekatten, Gulliver, Crisse, Gullmat, mattanten kanske annebeate med flera träffas på ett neutralt ställe och pratar igenom hur ni ska gå tillväga för att fånga och kastrera samtliga katter i hamnen.
Ni borde väl kunna samarbeta, för ni har ju redan det gemensamt att ni vill hjälpa katterna innan det kryllar av kattungar i hamnen.
Vem vet ni kanske kommer jättebra överens om ni bara träffas. 
Jag väntar med att sätta in pengar tills jag ser att det finns en katt infångad.
Se också till att det finns bara ett konto hos veterinären till Hamnkatterna, som det ser ut nu så finns det två och det är så förvirrande för folk vet snart inte vilket konto dom ska sätta in pengar på.
#57 Instämmer till fullo i vad du skriver!
Enda sättet för er att lyckas i det här segdragna ärendet är via samarbete över gränserna. Försök nu att svälja allt gamalt groll, ta nya tag och möts på en neutral plats med katternas bästa i siktet. Då blir alla vinnare, framförallt de utsatta katterna.
Nu har Eva på SkåneKatten pratat med kommunjägaren för just det området och dom känner till katterna i hamnen. Just nu finns där inget avskjutningsbeslut men om någon fastighetsägare ringer till dom så blir katterna skjutna. Eva berättade för honom att katterna kommer att kastreras och märkas och dom katterna kommer dom isåfall inte att skjuta så nu är det viktigaste att få alla kastrerade och märkta.
Någon kan kanske leta hem under tiden eftersom SkåneKatten inte har några stödhem utan tar den delen med TNR jobbet så kan kanske KKS kan ordna stödhem och permanenta hem. Jag förstår att det är svårt att ta in dom här skygga katterna och inte alla vill jobba med dom och jag vet oxå att det har funnits lediga stödhem hos KKS men det är inga hamnkatter som får dom kanske för att folk bara vill ta in tama katter.
Ja det gäller verkligen att SkåneKatten får allt stöd nu så de kan skrida till verket.
Mållös……..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ja det sistnämnda stämmer:
Det är väldigt få stödhem som vill ta in skygga/förvildade katter.
De flesta som anmäler sig som stödhem vill ta in kattungar. Några kan tänka sig att vara stödhem till en hel kattfamilj.

Känner mig nästan lite provocerad av "nu kan ju KKS hjälpa till med hem när det inte kostar dem något"
Varför detta behov av att tala illa om KKS…förstår verkligen inte?

Skånekatten släppte ut nykastrerade katter i det fria vid Sorgenfri i okt-nov, innan dom ens var riktigt vakna, trots lovord till dom som hjälpte katterna om att dom skulle få stanna ett dygn hos veterinären. En del av dom har försvunnit efter ingreppet. Kan inte tänka mig eller jag vet att Rädda Katten och Maria arbetar på detta vis.
Får en rysning när jag tänker på att dom gör likadant med hamnkatterna.
Hoppas att Skånekatten efter kastreing, har en plan för tillsyn och matning, annars är det djurplågeri.
#64 Kan inte du då ställa upp för katterna???????
Gullimat: Om katterna inte blir kastrerade och det födds ungar på löpande band varav de flesta dör, vad anser du det är? Är det ett bra plan?
Du kan ju ha katterna hemma hos dig för konvalescens så kan du själv se till att allt sköts som det ska. De behöver inte mycket plats, en hundbur med transportbur, låda, mat och vattenskål i.
Vidare är det mattanten som ska fortsätta mata, hon har inget val. Skulle hon sluta nu utan att se till att andra tar över är det ett brott mot djurskyddslagen och borde hon anmälas.
Naturligtvis skulle det vara bra om fler kommer att hjälpa till med matning och tillsyn, men hon har än så länge det yttersta ansvaret och hon ska vara j*vligt glad att hon får hjälp med att stabilisera antalet katter.
Ska det till ett TNR-projekt i hamnen är det viktigaste att veta vem som sköter vad efteråt och vem som tar ansvar. Jag kan förstå att mattanten blev kontaktad, det är ju inte snällt om katter försvinner och hon inte vet varför. Hon kommer ju säkert fortsätta mata vilket katterna är kastrerade eller inte. Även om Skånekatten har huvudansvaret resten av katternas liv ute i det fria, kan det vara bra att mattanten finns där i bakgrunden, det är ju ändå hon som känner katterna.
Jag är jättglad att det äntligen händer något konkret för hamnkatterna, och min förhoppning är att någon kan tänka sig öppna sin dörr för katterna när de är infångade innan de släpps ut igen. Det är ju mycket större chans att få hem när katterna är kastrerade och veterinärbesiktigade. Vem tar in katterna efter veterinärbesöket? Vore ju bra om de hinner läka ihop innan de släpps igen.
TNR är ett bra alternativ till avlivning av kolonier, men det måste skötas rätt och vara genomtänkt. Tänk om en kisse blir sjuk och inte går i fälla något mer? Finns det folk som är beredda att i ur och skur mata två gånger om dagen och se till att katterna har ett torrt utrymme? Man kanske ska vara rädd om mattanten även om det är jobbigt nu.
Jag är inte negativ över projektet, jag är glad att det händer något, men jag hoppas att det är genomtänkt och att någon tar ansvar så länge katterna lever.

Anser inte det är en bra plan att släppa ut nykastrerade katter innan dom är vakna.
Har aldrig haft något ansvar för något och det har jag inte nu. Det har Skånekatten tagit på sig, så då är det dom som får ordna och söka hjälp, av vem dom vill, om dom behöver det.
"64"
Det var era katter som SkåneKatten hjälpte till med, katter som du själv sätter ut mat till, då kunde du tagit in katterna några dagar och tagit ditt ansvar som du ändå har när du matar. Det var 2 hankatter som blev utsläppta samma dag som dom blev kastrerade på morgonen eftersom där inte fanns plats för dom att stanna på Haga. Det är ju så vid TNR man vet aldrig när man kan fånga en katt så man kan inte boka tid och plats för dom i förväg.
ja Crisse, en fjärdedel av koftan går till dina katter, så ser vi att det går bra här, så hamnar den fjärdelen hos dessa katter.
OCh jag håller med om, att OM en hankatt som blivit kastrerad på morognen vill gå ut, så är det ju inte hela världen om han får gå ut på kvällen.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Det var inget hon visste om att dom skulle göra. Dom bara gjorde det, och det vet du. Då kunde dom tagit in katterna eftersom hon som har hand om det är allergisk.
Om det stämmer vad Crisse skriver så borde du verkligen inte vädra dina åsikter här gullimat… att själv mata katter och inte se till att de i alla fall blir kastrerade ….. verkar som du själv är en sån mattant som inte tänker vidare än näsan räcker…
Varför ska TNR alltid vara 110% säkert? Ingen form av djurhållning är säker, det finns altid risker. TNR är i alla fall bra mycket säkrare än att enbart mata och låta kattungarna fara illa. Dessutom finns det ju hur mycket vetenskaplig bevis som helst att kastrerade katter har en mycket bättre hälsa än okastrerade.
TNR är en metod till att förbättre de hemlösa katternas livsförhållanden, ingen metod som förebygger att katterna sedan kommer att bli sjuka, påkörda eller försvinner. Risken är dock många gånger mindre hos kastrerade katter att råka ut för just sånna grejer.
TNR gör livet lättare för de katterna som vi inte kan erbjuda ett riktigt hem just nu. Det är en tillfälligt lösning på ett jättestort djurskyddsproblem. Den stabiliserar i första hand antalet hemlösa katter. Sjävklart skulle det vara bättre att alla katter skulle ha sin alldeles egen matte eller husse men detta är just nu en utopi.
Alla levande varelser kommer någon gång i deras liv att bli utsatt för lidande. Vissa för stora, andra för mindre stora lidanden. Vill man ha en lösning fri från eventuellt lidande på framtiden ska man avliva katterna (ochkanske även alla andra levande varelser?) på förhand.

TNR-projektet var nästan slutfört när jag lärde känna henne som har tagit hand om det. Dom katterna har blivit matade i flera år av flera olika i hennes förening, där flera slutade bry sig. Hon har gjort ett enormt arbete med dom katterna och vi på min arbetsplats har försökt hjälpa till i smyg eftersom vi egentligen inte får. Det kostar en hel del och hon behöver hjälp med att köpa mat.
Katterna blev utsläppta innan dom var riktigt vakna,bara några timmar efter ingreppet, och är övertygad om att Haga inte visste om att så skulle ske.
Du är rolig du Gunilla, då vill jag ha en del av ryggen så katterna kan få en filt Hi Hi.
Tack så mycket.

Dom hankatterna lämnade Malmö kl.11.00 och var tillbaka 15.00 alltså 4 timmar med transport, kastrering, transport tillbaka och kastreringen var förbeställd om någon katt gick in.
Är generellt inte emot TNR om det sköts med respekt för katterna, med tillsyn och skyddade ställe att vistas på om vintern. och det finns för dessa katter.

#77 Oj det var snabbt jobbat av veterinären. Här måste man lämna in kl. 8.30 och får inte hämta ut förrän tidigast 15.30. Allt för att vet skall kunna kolla om katten vaknat ordentligt och att allt står bra till.
Men det är klart - har inte vet plats att hysa katten blir det ju svårt. Och har ingen annan plats heller så är ju inte det heller en lätt uppgift.
En idé är ju om man inte har plats hemma hos någon så kanske det går att hålla katterna i bur i bilen med luft och vatten att tillgå samt översyn förstås. Där kan man ju hålla dem i flera timmar så att de vaknar ordentligt. Nu är det ju också varmt och gott ute så ingen fryser i en bil några timmar.
Kanske hankatterna fick en uppvakningsspruta? … i USA är det inte alls ovanligt att man släpper ut hankatter så fort de har vaknat och är pigga. Därmed inte sagt att jag tycker att vi också ska göra det men det verkar i alla fall inte medföra stora problem.
Det finns väl alltid plats för en konvalescensbur i badrummet eller sovrummet eller i garaget när det är sommar? Den är ju bara 60 x 45 cm på ett ungefär… att låsa in djur i en bil låter inte som en bra lösning tycker jag.
#74, man måste väl i alla fall veta att det finns någon uppbackning om den som matar inte längre orkar och att det finns någon annan som tar över.
Jag har lärt mig att det inte är många som vill göra något ideellt, än mindre pulsa i snö och mata när det är snöstorm. Jag tycker det är oerhört viktigt att veta att det finns folk som är villiga att göra det och ställa upp när det verkligen gäller.

#79 Jag menade inte att låsa in en katt i en bil!
Jag menade givetvis att man själv skulle finnas där också, tillsammans med katterna. Det skall väl dock betraktas som en yttersta nödlösning om inget annat finns att uppbringa.
Vi åker ofta med katterna ganska långt i bur och ett par timmar klarar en vaken och frisk katt utan problem. Att husera en sövd katt några timmar i en bil ser jag inte som något bekymmer om man finns med själv förstås!!
Katterna får uppvakningsprutor direkt dom är klara med ingreppet. När jag var nere med Buster för att kolla om det var en flicka eller pojke och så skulle vi raka bort hans knutor, då blev han sövd och eftersom det var en pojke och han redan var nersövd så kastrerades han oxå. 45 minuter efter vi hade kommit dit var vi på väg hem med en vaken Buster i bilen och när jag släppte ut honom på balkongen så var han så pass pigg att han hoppade upp på klösbrädan.

Då har väl inte uppvakningssprutan verkat på dessa två, eftersom dom vinglade och trillade iväg och kunde inte fångas.
Kunde ni inte fånga dom då måste dom varit pigga annars hade det varit lätt att få tag i dom.

Vilka ni? Du vet själv detta. Det var Skånekatten som var där, och som släppte ut dom.
Nu gäller det hamnkatterna och jag hoppas bara att dom arbetar på ett seriösare sätt nu

Men för allt i världen!! Detta skall väl inte behöva bli en repris om det nu visade sig ha varit en felbedömning av läget hos någon (jag säger inte bu eller bä för jag vet inget om det).
Det viktigaste nu är väl att det bästa görs för hamnkatterna med all den erfarenhet alla tillsammans besitter. Varför träter ni hela tiden och mäter er styrka istället för att ta till er av varandras erfarenheter och inte upprepa ev. misstag!
Detta är helt otroligt hur vuxna människor kan hålla sig på sandlådenivå och anklaga varandra för gamla händelser som ingen ändå känner till här. Nu handlar tråden om hamnkatterna och hur de bäst skall bli omhändertagna. Det skall väl inte behöva bli några konstigheter och lidande i samband med kastreringskampanjen om alla bara tänker till och gör sitt yttersta för att få det att funka.
Jag håller med de som skriver om ett samarbete för katternas skull med respekt för varandras åsikter ,tankar och förslag. Förstår också att man känner man vill visa matanten den respekten och berätta vad som kommer att hända med katterna. Det är dock hon som går dit och matar dem varje dag,har så gjort i flera år oavsett vilket väder. Crisse skrev själv hon satt och torkade dem torra och verkligen brydde sig. Vi har aldrig hört henne yttra sig här i trådarna utan bara den ena sidan och oftast brukar det inte enbart vara ens fel. Jag fick också besked och info om mattanten i Hbg som gjorde jag reagerade mycket starkt men efter att träffat henne fick jag en helt annan bild. Varför tror ni att hon som brytt sig om dem i flera år om hon inte vill katternas bästa,lika väl som ni??? Då hade hon väl struntat i dem för längesen.
Tycker också förslaget om att behålla katterna inomhus under en viss tid låter mycket klokt. Gör Hagaveterinärerna titthålskastreringar???
Debattia
"87"
Nej det gör dom inte för dom tycker inte det är tillförlitligt.
Varför???
Debattia
Vi har pratat om det när jag har varit där och jag tror att dom sa att metoden inte är helt säker för man ser inte om några organ skadas eftersom det är ett litet utrymme det handlar om. Däremot så syr dom med stygn som inte syns och det är bara ett litet ärr på ca.4- 5 cm katterna får.
# 81 Då förstår jag :)
Har för mig att någon klinik i Malmö gör titthålskastrering, Maria från Rädda Katten berättade något om det någonstans…
#88 Titthålskastrering är en mycket bra metod, men den kräver att veterinären har specialistkunskaper. För att kunna utföra en titthålskastrering måste veterinären utbilda sig utomlands. Det är inte så många svenska veterinärer som har skaffat sig en sådan vidareutbildning. För honkatten är det mycket lindrigare med en titthålskastrering än med en vanlig som faktiskt innebär större risker då sårläkningen tar längre tid.
Jag vet ingen i Malmö som gör det men däremot i Höllviken som ligger någon mil söder om Malmö.

hoppas att det här kommer funka nu! :) Håller tummarna för er. Pengar kommer från mig när första katten är infångad.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Putt

Ser nu ikväll att Gulliver startat ett par nya trådar men ser ingen ny information vad som gäller för hamnkatterna för kks del. Är de fortfarande involverade, gäller deras konto fortfarande. Dessa frågor sdamt vissa andra bör väl redas ut eftersom det i denna tråd finns ännu ett kontonummer gällande hamnkatterna. Bara en tanke…
Denna tråd är inte KKS utan skånekatten SKs.
//Pia
Det här är ju SKS tråd om arbetet ner i hamnen varför ska det hänvisas till KKS i den? #98 Är du rädd att folk skänker mer pengar till SKS arbete för de tror på det än till KKS?

#99 Jag ställde frågan och ärligt talat bryr jag mig vare sig man skänker till sks (om skånekatten nu förkortas det) eller kks för själv hjälper jag numera inte några hemlösa katter över huvudtaget. Men tyckte det verkade lustigt att i s f kks tråd med hamnkatterna var avslutat utan total hänvisning till att man nu skulle skänka till skånekattens via denna tråd, hade varit mer naturligt liksom…
100. tror jag förstår hur du menar. Hoppas dom diskuterat med varandra och kommit överens om hur det ska fungera.
Kan ju hända att KKS arb för katterna utan att det skrivits här i trådarna om dem?
Debattia
vad jag vet har inte KKS lagt ner arbetet med hamnkatterna. Säger som Debattia.
//Pia
Nej man kan inte lägga ner något som man inte har börjat med. Om KKS skulle arbeta med katterna utan att det skrivs något om det så tycker jag det är väldigt konstigt eftersom så många har varit inne och frågat om både det ena och det andra och inte fått några svar. Där var många som ville skänka pengar men ville inte sätta in eftersom ingen svarade i den tråden så om KKS jobbar med katterna i tysthet så är det ju bra att dom klarar kostnaderna utan bidrag.
Nästa vecka börjar försöken att fånga in någon katt från hamnen. SkåneKatten har varit där nere och kollat läget och träffat på en del av katterna så dom vet var dom skall börja sätta fällorna. Jag följer kanske med ner någon dag så jag får se katterna igen för det var längesen nu.
Om det nu är så att både SkåneKatten och KKS jobbar för hamnkatterna så skall det väl gå fort att få in och kastrera alla katterna där nere.

#103 ser med spänning fram emot infångandet, 
Nu hoppas vi på det bästa vad gäller infångandet och kastreringarna!
Jag har precis kommit hem från hamnen.
SkåneKatten hade fått ett tips om en katt som brukar sitta under borden på ett café och tigga mat så vi körde dit för att prata med pesonalen. Katten är svart och dom tror att det är en ungkatt för den är inte så stor. Dom fick Evas telefonnummer så dom ringer när katten kommer.
När vi ändå var där nere så tog vi en runda bland katternas matställen för att se om någon katt syntes och vi träffade på Timmy och det var ingen rolig syn för det ser ut som han har brutit käken för han kan inte stänga munnen och det ser snett ut. Eva hade fällan i bilen men bara torrfoder så vi försökte med det men det gick inte att få in honom. Nu får dom koncentrera sig på att fånga Timmy innan han svälter ihjäl för jag tror inte han kan äta.
Så sorgligt besked beträffande Timmy.
Måtte han snabbt kunna fångas in och komma till veterinär.
Tråkigt med Timmy, hoppas på att ni får in honom så snabbt som möjligt.

nä men fyy, kanske någon har sparkat honom elr en bil, ,hoppas ni får tag i honom,,,

Å detta skär i hjärtat när man läser om lille Timmy
Hoppas hoppas det går att fånga in honom bland de första nu så han får komma till veterinären fort. Är det inget man kan göra så hoppas jag att han får somna fort isåfall. Bättre än att svälta ihjäl i hamnen.

Stackars lille Timmy! Måste varit nån som sparkat dig. 
Hoppas att du nu är duktig pojke och går in i fällan så att du får hjälp. För så här kan du inte gå.
Ja det var verkligen tråkigt att se honom och han gick och jamade hela tiden så då tyckte man ännu mer synd om honom. Risken är stor att han inte bryr sig om mat för han vet att han inte kan äta och då blir det problem att fånga honom.
Men har inte mattanten sett detta om hon nu matar de varje dag?
Håller tummarna för att Timmy låter sig fångas snart så han kan få hjälp!!!
Hoppas det görs försök under morgondagen att fånga in Timmy, stackars liten. Så ont han måste ha.

Men vad *är* hon för en människa den där mattanten om hon inte vill medverka till att en skadad katt blir infångad! 
Jag är mållös. Hoppas ni får tag på honom så han får hjälp.

91
Det finns en veterinär i Helsingborg som också gör titthålskastrering utöver Näset veterinären, men denna veterinär tar bara emot en dag i veckan.
Försök görs idag att fånga Timmy.

*hoppas och håller tummar*
Stackars Timmy, hoppas han blir infångad idag..
Så tragiskt
hoppas av hela mitt hjärta att han låter sig fångas fortast möjligt.
Ja..man kan verkligen undra om inte mattanten sett hur det är fatt med Timmy….
Låt oss hoppas att Timmy blir infångad under dagen, tänker ständigt på honom.
Jag begriper inte varför inte mattanten larmat eller hade det hänt helt nyligen?
Men stackars katt
! Hoppas verkligen att det går att fånga honom!
#119 Det är samma veterinär som vi anlitade när vi bodde i Göteborg. Han är specialicerad på katter och kanonbra.
#120 Men vad hemskt att Timmy har blivit skadad! Hoppas att ni lyckas fånga in honom idag.
Håller med om att den vetten är jättebra och det spelar ingen roll hur skygg katten är heller! Han bara klarar av det.Har varit dit med flera skyggisar .Han har aldrig behövt använda sin klämbur.
Debattia
Visst är han jättebra, men han har semester nu till åtminstone i slutet av juli!!

Stackars Timmy… Här hålls det både tassar och tummar för att allt ska gå bra.
Stackars kämpen Timmy, hoppas han kommer må bättre snart….

håller tummarna för Timmy…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Tänker på Timmy och undrar hur det går med infångandet.
Dom har varit nere i hamnen idag och letat efter Timmy men kunde inte hitta honom så nya försök görs imorgon.
#134 Så synd. Vem brukar mata Timmy, mattanten eller är det någon annan?
Det är mattanten.
Har någon varit i kontakt med henne och vad hon vet om Timmy?
Där är ingen av oss som har kontakt med henne, det är bara Gullimat som har det.
OK!
Idag har jag och min kollega i SkåneKatten varit i hamnen för att försöka fånga någon katt.
Där sprang vi på mattanten och gullimat. Det blev först starka diskussioner om att vi inte fick fånga katter. Men efter diskussioner så gjorde vi dock ett försök med mattantens tillstånd. Det misslyckades tyvärr då mattanten redan hade gett dem mat. Men vi kom överens om en ny tid, då mattanten lovade att inte mata den dagen och bara lite dagen innan så dom är riktikt hungriga. Vi stannade ca en timme efter att mattanten och gullimat hade lämnat matplatsen men som sagt ingen lycka.
Vi såg tre katter var av den ene var Timmy, har ser inte helt ok ut i munnen men enl mattanten är det medfött. Timmy åt inget när vi var där men han drack en stor mängd grädde/vattenblandning. Han såg dock inte helt fräsch ut så det är nog bra om han kommer in som första katt.
De övriga två katterna är enl mattanten honor.
Håller tummarna för att ni lyckas vid nästa försök!
Skamlig av mattanten att ge sig in i diskussioner om att ni inte skulle få hjälpa katterna.
Ja, det är lite tråkigt. Men nu har vi ju fått till en vapenvila så bara att hålla tummarna att det hinner komma in några katter.
Eftersom där är 3 Timmy i hamnen så kan jag nu skriva att detta gäller stygge Timmy som vi har kallat honom och det är honom ni ser på bilden överst.
Vid nästa försök (håller dag o tid hemligt så länge) ska vi ha minst två fäller helst fler. Så då vore det väl attans om vi inte får in någon katt.
Ja det stämmer bra. Mattanten pratade om att timmy är stygg mot de andra. Men det grundar sig i att han är alfahane där. Mattanten nog inte riktigt har förstått att han vaktar sitt revir.
Alla håller vi tummarna på att mattanten inte ångrar sig om att vi ska få plocka Timmy och hans tjejer..
Hur går det med katterna ?? Har ni fångat in några ???
Debattia
Nej… inte ännu.. men vi hoppas på att det händer snart
Vi håller alla tummar och tassar att stackars Timmy ska få hjälp!
Ja vi får hålla tummarna att Timmy låter sig fångas nästa gång det beger sig. Han ser som sagt ut att behöva bli lite allmänt omplåstrad hos veterinären.
Ja.. Lena… Timmy såg inte helt frisk ut.
Hoppas ni kan fånga in Tommy…
Undrar varför inte mattanten och Gullimat kan fånga in några katter när det anser att det är deras…??

# 153
Ja eller hur? Eller kastrera dem och skaffa hem åt dem
Borde man inte bara bli tacksam att någon försöker hjälpa katterna?
För mig fullständigt obegripligt…
Hoppas att Timmy får hjälp med en gång!! 
Idag var den dagen vi hade bestämt med mattanten, kl 3 närmare bestämt.
Vi anade "ugglor i mossen" när mattanten ringde till kollegan på förmiddagen och sa att hon har inte sett några katter på flera dagar och att det inte va lönt att vi kom dit. Eller att vi ev kom en annan dag. Så vi bestämde oss för att åka dit tidigere. Våra aningar var helt rätt för vem mötte oss i hamnen två timmar för tidigt med en massa mat, om inte mattanten och Gullimat!
De hade alltså ingen tanke på att låta oss plocka några katter! Men, nu har mattanten fått sin chans. Vi tänker inte ge upp, inte ännu iaf, men det kommer bli svårt eftersom mattanten uppenbarligen öser mat över hamnkatterna just för att de inte ska gå i fällan.
Vi skulle behöva vara fler som kan hålla koll nere i hamnen. Finns det några frivilliga???
Dessutom tror jag att vi behöver en drop-trapp finns det någon i närheten som vi kan låna?
Snälla, snälla, alla ni som engagerar er, tänk på katternas bästa!!! Är Timmy skadad måste han få hjälp!!!!!!
Jag ber er, snälla, tänk med hjärtat!!!! 
Jaja… du kan vara lugn… vi ger inte upp!
Idag såg vi bara en katt och det var inte timmy.
Du det där stämmer inte alls
#159 Vad stämmer inte?
Tycker ni verkar mer intresserad av att klaga på mattanten än att hjälpa katterna. Skriver ingenting om katterna,hur såg dom ut?vad gjorde dom? Hur många fångade ni? Och om ni inte fångade,varför?
Tog ni några kort på kissarna ??
Debattia
Låter fruktansvärt det här. Hur man kan hålla på och förstöra för katterna när de nu äntligen är på gång att få hjälp. Det är SKAMLIGT!!!
Finns det några kattungar där?
Vem eller vilka ska mata katterna när dom släpps ut igen?
Ett mynt har alltid två sidor.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
#161 Jag förstår inte vad du vill att jag ska berätta efter mitt inlägg i #158 "Idag såg vi bara en katt och det var inte timmy."
I mitt tidigare inägg #140 berättade jag om hur vi uppfatted Timmys hälsa. Därefter har vi inte sett varken honom eller någon annan, föränn idag eftetersom vi har försökt samarbeta med mattanten. och det var ev en av honorna som mattanten kallar Mischa o Myran.
#163 Vi har ännu inte sett några kattungar där men det betyder inte att det inte finns några.
Mattanten är inte den ende som matar där nere så dom kommer få fortsatt omvårdnad.

Skall man nu skriva något, så tycker jag man skall hålla sig till sanningen. Det var bestämt till kl. 5 inte kl.3. Hon ringde mig i förrgår och sa att det var ingen katt inte heller igår. Tyckte det var konstigt.Skålarna var i oreda så misstanke finns att någon varit där. Tyckte inte det var lönt att åka dit för att fånga. Ny tid bestämdes till kl.9 ikväll. Hon var orolig för katterna så hon ville kolla att allt stod rätt till. Någon har varit där och skrämt alla katterna, dom går inte ens fram till henne, sprang bara fram och tillbaka. Det är inget samarbete det inte. Vi åkte därifrån utan att mata. Hade önskat att ni åtminstone kunde gett dom lite att dricka. Det har varit oehört varmt idag
#166 Snälla du… du kanske ska börja att kolla sanningshalten i vad mattanten säger istället för att bara hålla dej undan när vi är där! Du hörde inte vad vi bestämde för tid!
Det blev inte bestämt kl 5! Dessutom gav mattanten dem vatten. Det fanns fortfarande vatten där när jag var där kl 19-00!
Om det nu skulle stämma som du sa att ny tid var bestämd kl 5, VARFÖR hade mattanten då fullt med mat och gräddvatten som hon tänkte ställa ut???
Eftersom du inte tycks våga att visa dej så tycker jag inte att du ska blanda dej i våra överenskommelser med mattanten!
OK det finns folk som matar nu.Men hur är det när vintervindarna börjar blåsa och det är iskallt ute, är det säkert att katterna får mat då?
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Josefa:
Vad har jag skrivit som inte stämmer??
Detta är folk som redan matat i flera år.
Kan kanske du ta in någon av dessa katter??
Finns det någen i Malmö med omnejd som kan tänka sej hjälpa till??
Vi kommer behöva all hjälp vi kan få!

När vi var där sist och ni skrämt iväg dom flesta, var vi alla tillsammans och ni bestämde kl. 5 jag hörde det själv. Jag går aldrig fram till katterna för att inte skrämma dom. Det vet du, för när ni kom sist satt jag långt ifrån där katterna matas och där brukar jag sitta eller utanför stängslet och vad skall jag göra där? för att skrämma dom, som ni gjorde. Köra ända in med två bilar och springa runt med 4 fällor och skrämma dom. Det funkar inte. Man får nog gå lite varligare fram. Mattanten känner katterna och hon har sagt att hon vill hjälpa er att fånga Timmy. Och ni pratade om samarbete

På tal om mat så matar hon fler katter än dom vid huset som du vet. Hon skulle inte mata bara kolla vad som var fel. Överenskommelsen var idag, inte dagarna emellan förra gången.
Jag ska inte säga vad jag tänker just nu om de som saboterar för det passar sig inte på denna sida…
"171"
Jag har meddelat din kollega om eventuell hjälp utifrån. Det är personer som är vana vid TNR projekt så ring och prata med dom.
#172 Har du hört kl 5, så behöver du nog kolla din hörsel!
När vi kom med våra bilar och burar så fanns det inga katter att skrämma bort!
Man kan inte skrämma bort katter med stillastående bilar på ett område där bilar alltid rör sig!
Jag förstår inte varför du ljuger om saker som du sedan säger att du inte är delaktig i eller har ansvar för. Antingen tar man ansvar eller så håller man sej undan!
Sen kan jag ju tycka att det vore bra att DU som så ofta är där ihop med mattanten visar dig så att katterna blir vana vid dej oxå OM det nu skulle råka vara så att mattanten blir sjuk någon gång.
För övrigt så "springer inte vi runt med fällor" vi satte dem på plats och gick sedan där ifrån!
har pratat med kollegan om detta :-)
Bra, ta kontakt redan imorgon för jag kan tänka mig att dom ställer upp och skulle där finnas kattungar så tror jag att dom kan ta hand om dom.

Ni får nog större framgång om mattanten själv sätter ut fällorna och ni håller er utanför staketet. Det behövs inte extra band att dra med, dom fällorna slår själv igen när katten är tillräckligt långt inne, annars finns risk att skada katten, Drop-Trapen får man också vara försiktig med.
All hjälp behövs för att lösa detta projekt! Vi vill inget hellre än att arbeta över alla gränser för att få dessa katter kastrerade och OM DET ÄR MÖJLIGT att få hem åt dem!
Så känner du dej träffas så hör av dej på ett PM
Alla dessa personliga vendettor som pågår här är tydligen viktigare än katternas hälsa och framtid.
Bedrövligt är bara förnamnet!!!
Gullimat:
Tack för tipsen…. MEN hur många katter har DU fångat??
Dagoe:
Jag o kollegan håller fullständigt med dig!
Vi gick in i detta projekt för att hjälpa hamnkatterna. Vi förväntade inte oss detta motstånd.
Stackars Timmy måste få komma in snabbt. Jag brukar sitta inuti en bil om möjligt (vet att det är varmt nu, så vissa tidpunkter då solen står högt kan vara svårt om man inte önskar sig ett värmeslag) när det rör sig om mer skygga katter. I vissa fall drar jag ett snöre genom fönstret och kan sedan styra när luckan ska falla igen. Vet inte om den metoden är möjlig därnere.
När det finns flera katter som ska matas brukar jag komma till stället ett par eller några timmar innan själva infångningen av den aktuella katten och mata de andra (främst i fällan på öppet läge) som dyker upp. Då blir det mycket lugnare.. och man kan koncentera sig på den mest akuta.
Jag hoppas ni kan samarbeta för främst Timmy nu. Han har säkert ont och måste få hjälp. Med det som varit med gamla pojkar häruppe i färskt minne, rinner nu tårarna.
Kan ni inte ta en fika ihop och prata? För Timmys och katternas skull? Kram på er
Timmy har högsta prioritet, även hos mattanten. Men han dyker inte alltid upp vid matstället eftersom mattanten ibland jagar bort honom eftersom hon tycker han är elak mot de andra katterna… (han är antagligen en Alfahane)
Vi är öppna för sammarbete över alla gränser!
Ps. Innuti en bil med snöre ÄR oslagbart!
Vad gäller Timmy, så sist vi såg honom så lapade han enbart i sig lite grädde med vatten, han åt ingenting!
När jag såg Timmy sist så var det en mager och tärd kisse. Jag har alltid tyckt att Timmy såg så ståtlig ut för han var stor och kraftig så det är stor skillnad nu. Det är kanske så att han inte kan äta utan bara dricker det där gräddeblasket och det ger honom inte någon näring.
När vi såg honom… så drack han enbart "gräddblasket"… och var där efter ganska kladdig runt munnen. Han brydde sig inte ens om markill i tomatsås…
Och i "min kattvärld" så en katt som "säger nej tack" till makrill i tomatsås är inte frisk!
Katterna i hamnen tycker om makrill, vänta bara så skall du se när ni skall fånga Håkan då får ni ha många burkar makrill med er.
Haha låter bra
Och då lovar jag att jag skall hjälpa er när det är dags att fånga honom eftersom han kommer när jag kallar på honom.
Har ni någon plan ifall Timmy har en sjukdom som behöver medicineras,kanske tas in någonstans för detta??
Debattia
Ja, vi har en plan ifall han är sjuk och behöver vård.

vilken dramatik… hoppas det löser sig för katterna.
Atiz, hoppas ni lyckas denna vecka. Önskar jag kunde hjälpa er nere i hamnen men är f n förhindrad pga olycka. Hoppas andra erbjuder er sin hjälp.
#Atiz
Jag vet av vilken anledning de var nere i hamnen igår, och det var inte för att mata eller skrämma iväg katterna
Stackars Timmy,hoppas ni kan fånga in honom snarast.
Undrar varför ni inte kan sammarbeta för Timmys skull..???????

Timmy ser inte helt ok ut men som herrar när dom jagar honor blir dom lite tagna av allt springande. Timmy åt jättemycket igår och det verkade inte vara några problem, om det kan lugna några av er. Men visst, han behöver komma in, och det behöver dom andra herrarna också.
Essut
Mattanten anser inte att Timmy är sjuk utan hon menar att han alltid har sett ut så vid munnen men fotot jag har tagit som är överst syns det klart och tydligt att han inte har något fel. Jag tror inte hon vill medverka till att fånga Timmy eftersom hon inte vill att där skall fångas någon katt överhuvud taget. Timmy var inte där igår när SkåneKatten var där så jag tänkte gå en runda i hamnen och se om jag kan hitta honom på något annat ställe om han inte är där nästa gång SkåneKatten skall fånga. Jag vet några ställen han brukade dyka upp på när man var där nere och skulle fånga någon katt.
Känns lugnande höra det inte är så illa med lilla Timmy !
Men vad har ni för plan då om han tas in till vetten och han kräver medicinering varje dag,t,e,x. ???
Känns bra veta ifall man ska hjälpa till och skicka pengar till kontot!
Debattia
Hur det egentligen förhåller sig med Timmy vet vi först när vi får in honom.
Planer är: Efter besöket hos veterinären så kommer katterna att vistas i en utställningsbur tills katten är redo att släppas ut igen. Varje katt får en dubbel utställningsbur till sitt förfogande och kommer alltså ha egen kisslåda o matskål där ev medicin kan blandas i maten.
Vi har fått låna 2 sådana burar av Sydkatten. Dessa båda burar kommer stå i ett eget rum där katterna får lugn o ro.
#201 Det låter ju jättebra!
Nu hoppas jag verkligen att vissa skärper sig lite, och slutar hacka och kackla. Låt nu SK få sköta det här så katterna får hjälp någongång!
Mer bidrag kommer så fort någon katt är inne.
Josefa:
Mattanten hade lagt ut mat igår om jag inte hade stoppat henne.
Soso:
Det tackar vi för

lycka till! måtte det gå att fånga in Timmy snart.

Väntar på att lilla "stygga" Timmy ska komma in och få hjälp.
Då kommer 500:- som ett brev på posten.
Chrisse 77 och jag har varit en runda i hamnen idag eftersom hon var ledig och det var fint väder. Vi såg inga katter men det var kanske för varmt för dom så att dom höll sig nere i stenarna.
Jag o gubben har oxå varit en runda i hamnen ikväll men tyvärr hade mattanten hunnit före så vi det blev ingen fångst ikväll.
Vi såg dock två katter där. Den ene tror var är den honan som mattanten kallar Myran, en helsvart flicka. Den andre har jag inte sett tidigare. En stor hel svart, troligen hane… det kanske är en av de som kallas Janne?? De båda lekte och hade det trevligt men var inte intresserade av mat.
Timmy syntes dessvärre inte till.
hoppas att det ska gå att fånga in Timmy snart, så han blir veterinärundersökt, och blir kastrerad, har inte blandat mig i debatten förut, men står undrande nu, varför vill man inte se till att så många som möjligt, helst alla såklart, blir kastrerade, föds ju fler och fler ungar annars, och går åt mer och mer mat, och alla far illa, i den bästa av världar får alla eget hem, men vi lever inte i den världen ännu, så låt oss samarbeta för katternas skull
Maggan47
I morgon åker vi och hämtar utställningsburarna! Sen ska burarna inredas så att katterna får lite "privat liv"
:-) kan ni se Timmy en inredd bur med volanger och spetts?

ser fram emot att se Timmys bur…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Undrar varför mattanten måste sabba allt..
Vill hon inte att nån katt ska fångas in?????
Nej mattanten vill inte att katterna ska kastreras. Hon säger att de i så fall även ska ha hem, men personligen tror jag inte att hon överhuvudtaget vill de ska fångas in.
Ikväll var jag i hamnen med Vargtassen. Katterna var så mätta och belåtna så de brydde sig inte om fällorna trots att de var laddade med grillad kyckling. Så det blev ingen fångst idag heller, tyvärr..
Vi såg tre katter idag. Två stora svarta var av åtmistonne den ene hade några vita strå på halsen. Vi tror de båda är hanar.
Sen såg vi en lite svart katt. Det såg ut som det var en fjolårsunge, typ 6-7 månader. Den har jag inte sett där innan. Den är ju viktig att få in, speciellt om det är en hona, så den inte blir dräktig.
Mattanten säger att hon tror det finns ungar i hamnen.
Finns det någon som vill/kan ta in ungar från hamnen??
Vi har ganska fullt nu och har lovat flera personer att vi ska ta in ungar så det blir svårt för oss att ta in dessa oxå.
#213 Det är svårt att förstå hur denna mattant resonerar. Vill hon att eländet ska fortsätta i hamnen i all evighet eller hur tänker människan? Hur kan hon vara emot att katterna blir kastrerade?
Ja du… jag förstår det inte, men vi ger inte upp..
Mattanten har matat dessa katter i sju år eller så… hon kanske är rädd att mista sin sysselsättning… vad vet jag??
Hon är mycket svår att förstå sej på.. hon pratar runt en massa och sedan behärskar hon inte svenskan helt så det kan vara svårt att förstå henne ibland.
Tog en runda i hamnen med gubben ikväll, men intresset från katterna var inte mycket bättre idag. Tror att mattanten övermatar katterna just för att vi inte ska kunna fånga in dem.
Sen är det ju mycket varmt vilket leder till att många människor rör sig i hamnen och då håller sig katterna undan.
vi såg tre katter, alla svarta. Två av katterna var samma som som vi sett flera gånger. Precis när vi kom så fanns det en (oxå svart) katt som jag tror är en hona. Det såg ut som hon hade ett ljuver som var välanvänt. Vargtassen gissar (efter min beskrivning) att det är Mischa från stenarna. Denna katt var mycket skygg och försvann när direkt.
Timmy har jag inte sett på en ca en vecka.
Vi behöver en dropp-trapp!
Finns det någon som har en till utlåning??
Vi kan ev låna av crisse-77, men det vore bra om det fanns en annan som vi kan ha i reserv.
Har nu startat en uppföljare till denna tråd "SK;s Hamnkatter del 2" så det går bra att låsa denna tråden, såvida crisse-13 inte har något emot det… men det tror jag inte 
Ps.. länka gärna mellan trådarna och vår hemsida.. Ds
Klart jag inte har.