Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketthuskatten
Läst 1004 ggr
Elega
0

Elaka katter

Vi fick hem en hemlös hona (vi är stödhem åt kks) som hade 4 st 3 dagar gamla kattungar för 6 veckor sedan.

Nu springer ju ungarna omkring och vill inte längre vara instängda i det förr så trygga sovrummet. Problemet är bara att mina andra katter är jätteelaka mot dom små! Fräser och smäller till dom bla. Alla 4 gör likadant och i andra fall brukar iallafall två av mina katter vara jättesnälla mot nykomlingar.

Hur ska vi göra för att få dom att sluta? Kan kattungarna få men av detta?

Misan
0

vuxna katter som inte är vana med kattungar brukar fräsa fäktas och backar undan, går de till attack eller är det bara när ungarna kommer för nära. Är det bara när kattungarna själva kommer dit så låt dem vara, de måste lära sig veta hut och respekt för de äldre, värre är det om dina katter går till attack oavsett vart kattungarna är
Hemma har jag två tanter som tycker att ungar är det äckligaste som finns och de springer undan allt de kan, ha ha ha ser så fånigt ut.

Förr om åren körde jag hem mycket katter åt Sthlms katthem och det var övervägande fräs från den stora katten som redan bodde där, ofta hoppade de upp på en stol också och undrade vad i hela fridens dar har ni släpat in. ;-)

Lena
0

Är dina andra katter kastrerade? Fertila hankatter kan vara ett hot för kattungar som inte är deras egna.

I annat fall handlar det nog bara om uppfostran. Det kan se ganska brutalt ut många gånger när de vuxna katterna sätter kattungarna på plats. Det är dock ett naturligt beteende. Det kommer säkert att mattas av när de blivit lite mera vana vid varandra. Man ska inte lägga sig i för mycket för då kan man förvärra det hela. Försök att ha lite is i magen och vänta ut det hela.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Elega
0

Det är bara när dom kommer nära som dom fräser och fäktas. Så då är detta bara uppfostran? Gud vad skönt att veta.

majvi
0

Jag hade en kattmamma som var mycket skygg och hon låg inuti soffan med de små.När kattungarna började tassa omkring möttes de av både fräsningar, morrningar och en och annan tilltassning från en del av de övriga katterna men mamman låg kvar inne i soffan.

Det hände väl att kattmamman morrade lite där hon låg men hon kom inte fram för att försvara ungarna.Dålig mor tänkte jag men senare kom jag på att jag var hemifrån 10 timmar om dagen alla vardagar, jag sov på nätterna och var ute på kattjakt emellanåt.Hon hade gott om tid att vara framme utan att jag märkte det och hon kände de andra katterna och visste att de inte skulle skada hennes ungar.Hon morrade bara lite då hon tyckte att det blev lite för mycket uppfostran.

Det var bara 2 kattungar varav den ena fick avlivas pga medfött fel, men den andra var riktigt morsk när hon kom till sitt nya hem.Jag åkte till det nya hemmet med henne och släppte ut henne ur buren och hon började utforska lägenheten och brydde sig inte alls om att den äldre katten morrade åt henne.Kattungen gick lugnt runt och tittade, morrningar hade hon hört förut och hon var inte rädd.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.