Gul hankatt
Vi har en gul, skygg hankatt som springer omkring runt vårat hus.. Eftersom vår ena katt ska ha kattungar vill vi inte ha den i närheten eftersom många hankatter äter kattungar.. Dessutom så pissar han i vårat pannrum där vi har fixat en kattlucka till våra katter så de ska kunna värma sig när de är ute på natten.
Hur fångar man in en vild katt? och vad gör man med den sen? Kan en skygg katt någonsin bli tam om man lämnar in den hos tex ett katthem? Och katthem brukar väl vara ganska fulla? Dessutom är jag inte säker på om den tillhör någon, vi har ganska många gårdar här omkring som har halvvilda katter som springer runt..
Vad ska man göra? :S

menar du att det finns något alternativ till att lämna det till ett katthem? 

Nej, jag menar att jag inte har någon aning om vad jag ska göra!

Börja med att försöka ta ett kort på honom och sätt upp överallt med ditt telenummer att folk ska ringa om dom känner till honom/äger honom.
Om det finns ägare så får du upplysa dom om hur viktigt det är att kastrera sin katt så att det inte blir hoppsankullar. En kastrerad katt håller sig mera hemomkring också.
Var bor du någonstans? Kanske det finns nån här på forumet som bor i närheten och kan hjälpa/tipsa dig?
Förövrigt så äter inte hankatter kattungar, och att din ena katt ska få kattungar är väl inget problem för ugarna håller du väl inne tills dom är 12 veckor och leveransklara?
Lycka till!
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Äter kattungar???Vad har du fått det ifrån????
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Var finns katten? Skokloster?
/Suzanne

#5 Såg på TS sida att hon bor i Vagnhärad som ligger strax före Trosa.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Hankatter äter inga ungar…! 
Sätt en halsband på honom med en lapp. Har han en ägare kanske den hör av sig.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
MJa, Alexej, en okastrerad hankatt kan om den har riktigt stark revirkänsla, ha ihjäl kattungar. För han ser dem som rivaler och vill itne att någon annan ska "sätta på"….HAn är noga med att det är hans gener som ska överleva.
Så ytterligare anledning till att kastrera….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....