Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1190 ggr
Gardens
0

jag blir lessen

tråd på tråd,på tråd på tråd där läser man om katter som måste tas om hand,men DET HÄNDER INGET!

är det inte burar,så är det infångning,transporter eller nåt annat som står i vägen och det händer ingenting PÅ FLERA DAGAR.

vill man hjälpa till så ska man göra det DIREKT,inom 24 timmar.

jag tycker att att det är alldeles för rörigt och för många personer inblandade många gånger!!

usch,jag va bara tvungen att gnälla av mig lite,jag är en person som vill att saker ska ske NU och helst IGÅR.

Hawknestgrove
0

Ja det är frustrerande. MEn det beror ju mycket på, att internet är en bra men väldigt styltad kommunikationsväg.

ÄR också en sån som du, när läpparna rör sig, ska benen redan gå…..Flört

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Imasy
0

Det fungerar väl inte riktigt så att man kanske kan släppa allt man har för händerna och bara åka.

Jag kan då inte göra det iallafall, så skulle jag ha ett krav på mig att jag skulle ha allt ordnat inom 24 timmar skulle jag inte kunna hjälpa till något alls :(

Gardens
0

24 timmar är låång tid,mycket kan hända.

vad menar du med "allt ordnat"

OM jag kunde ta emot katter,så hade jag varit redo för att ta emot en katt på 1timme..tyvärr vill inte sambon…

så jag är sååå ledsen att delt infångningen tar tid,men oxå att det verkar vara svårt att få fram transpotburar.

sagodjuret
0

jag blir också otroligt frustrerad av att saker har en tendens att ta så lång tid. men det är nog lite svårt att ändra på det. det är mycket som ska "klaffa" och det är ju som sagt inte alla som bara kan släppa allt för att hjälpa till.

Gardens
0

Gunilla,jag funderar på att hjälpa er med medlemsregistrering.

maila mig på: nettan@hemtrevligt.dinstudio.se

beskriv vad exakt det är ni behöver hjälp med,även annat inom registering,jag tycker sådant är kul.

kram nettan

Imasy
0

Av 24 timmar sover jag iaf minst 8 av dem ;)

Då har jag 16 timmar kvar av dygnet.

Jag har barn och en hund som måste tas om hand tex, och fixa barnvakt/hundvakt är inte det lättaste att fixa på fem minuter.

Jobbar man dessutom heltid försvinner ju ytterligare 9-10 timmar av dagen på jobbet samt resan till och från. På jobbet kanske man heller inte kan/får ringa/maila/sitta på forum och fixa med allt som blir runt i kring att ordna transport etc.

Min gubbe jobbar inte ens i Sverige, så jag är själv 2-3 veckor i stöten, så är han hemma i 1 v osv.

Så näe, även om katten var infångad och klar och bara väntar på att någon ska hämta den, skulle jag inte kunna fixa det på en timme.

Gardens
0

#6 ok,där har jag ju en klar fördel,inga barn,ingen hund,inget jobb för jag är pensionär(32år gammal),men däremot oftast ingen bil.

inget fel på mig kroppsligt.

men kan folk i gÖTEBORG hämta upp mig,så följer jag gärna med på kastreringar,matningar,infångningar mm.mm

ni i göteborgsområdet som behöver hjälp/moraliskt stöd maila mig gärna.

TYVÄRR kan jag ej ta hem katter,sambon vägrar,men jag kan hjälpa till på andra sätt som sagt,kattmatsköp osv.

Imasy
0

Glömde även att säga att jag är körkortslös, och så många kilometer tar jag mig inte på hojen ;)

Alexej
0

Tyvärr tar allting tid. Ofta finns ingen här som kan ta in nya katter för att nästan alla här har fler katter än planerad. Ofta måste man åka långt och kanske fånga in en familj som gömmer sig.

När jag hämtade Värnamofamiljen blev det 3 turer innan hela familjen var med. Det blev 1200 km!!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

MaalinF
0

Gardens, allt händer inte med en gång. Innan man ens kan göra något är det saker som behöver ordnas, framför alls någonstanns för katterna att vara och det är inte alltid det lättaste.

Hennum
0

mm.. innan jag gav mig in på att försöka fånga in JP tillsammans med Praxis så kunde jag aldrig tro hur jobbigt det är. Det är väl bara att få det gjort tänkte jag. Men det är tidskrävande och knepigt och dyrt att få allt att funka. Speciellt när man som jag inte har körkort.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

TereseE
0

Jag kan också känna att saker och ting tar väldigt lång tid och varje timme räknas för en katt i utsatt situation. Men samtidigt så krävs det ju planering och allt ska klaffa mellan alla leden och det ska finnas ett akuthem/jourhem/permanent hem för katten att komma till.

Tycker det här forumet är guld värt just för att det finns så många snälla, omtänksamma och generösa människor här som verkligen vill hjälpa alla dessa katter.

Stor eloge till er alla!

emjon
0

Kan förstå ditt inlägg till viss del där det går hur lång tid som helst och inget händer. Det är nog inte så ofta en katt blir hjälpt inom 24 timmar då det inte växer stödhem på träd.

Det finns så otroligt många eldsjälar här som lägger ner väldigt mycket av sin fritid på att hjälpa utsatta katter. Det finns också många många trådar där samarbetet varit fantastiskt och kissen blivit räddad.

Ibland kanske det är lite för många personer som är inblandade och då blir det rörigt och då behövs en samordnare. Det som också händer är att de som kommit med uppropet om hjälp inte bryr sig om att svara och informera. Det tycker jag är oerhört viktigt att ta vara på alla de som erbjuder sin hjälp. Det behövs inga lång utlägg bara att de svarar så den som erbjuder hjälpen får kontakt. Sker inte det så tror jag att många värdefulla personer går förlorade och inte vill hjälpa något mer..

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

majvi
0

¤7 göteborgs katthjälp söker voluntärer till TNR-projekt Vakta fällor, mata katter m.m det kanske skulle passa dig.

http://v2.goteborgskatthjalp.com/

Svårigheten med forumet är att vi bor i olika delar av landet och då kan det vara svårt att samordna.Sen är det mycket jobb som sker i det tysta och vi vet inte här vad som händer.

Vid infångning kan det vara någon som inte vill att katten ska fångas och ger den mat, katten har åsikter om att den inte ska gå in i fällan,Efter 4 timmars vakt vid fällan och katten är halvvägs inne kan den bliskrämd av nåt skräp som blåser förbi. Har katten bosatt sig i en central håla i staden har man problemet med att det nästan alltid finns folk i rörelse.För mig tog det 6-7 månader att överhuvud se en av katterna som skulle fångas in.Ibland var den långt inne i sin håla-andra hade sett att katten hade gått in-eller så var den ute på besök hos några kompiskatter?.Det tog inte 24 timmar med den katten utan 9 månader.Det kunde ha gått snabbare om man hade varit flera som kunde stå morgon och kväll tills katten var infångad, men det fanns jobb att sköta också.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Hawknestgrove
0

Just när det gäller fångstbur, så skulle det vara toppen att kanske ha en som kunde vandra. Hm,. ska kolla vad xemplevis bussgods tar för transport av en sån….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

kattassen
0

#7 Låter ju jättebra om du vill finnas tillhands i Göteborgsområdet. Det finns ju ex. en katt i Örgryte som verkar vara försvunnen (alla fakta är inte klargjorda förvisso ännu) men där skulle man kanske så småningom behöva gå runt och lägga lappar i brevlådor och sätta upp lappar lite här och där. Sådant behövs hjälp med och det är jättesvårt för oss som jobbar att hinna med.

Svårigheten här i Göteborg är att vi som finns på forumet inte är så många och de flesta har inte bil, därför blir det tungt. Att åka runt och hämta folk som inte kan ta sig själva är svårorganiserat många gånger. Men vi har ju en väl utbyggd kollektivtrafik gudskelov;-)

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

forrest
0

Jag känner även att efter mitt utbrott i tråden Akut svältande katter så är det också Viktigt att ev kontaktpersoner informerar Tydligt sin roll i ärendet och vad som kan göras TEX ev lämna vidare telefonnummer till den som har gjort utropet ang katterna som i detta fall. ideer och samarbete är det enda som kan göra så en lösning kan ske. Och All hjälp som går att få är väll bra?

TereseE
0

Telefonnummer och direkt kontakt med inblandade tror jag skulle underlätta väldigt mycket. Jag vill inte lämna ut mitt nummer på öppet forum, men kanske någon Medarbetare eller annan aktiv person härinne skulle kunna ha en lista med telefonnummer till personer som finns och var samt vad dessa vill och kan hjälpa till med. Skulle kunna underlätta mycket när det gäller akuta ärenden tror jag… Glad

Delvoriah
0

För några veckor sedan läste jag följande: "Fokusera på det som är bra, och fundera över hur du kan göra det bättre".

En nigning och ett leende till alla er som tar er tid och hjälper så otroligt många katter. Tid, tid, tid… bättre lång tid innan allt klaffar, än ingen tid engagerad alls.

http://brisingasmycket.se

forrest
0

Mycket går att sköta via nätet, men det krävs att man är tydlig helst övertydlig eftersom det i många fall även handlar om en tolkningsfråga krign vad en person kan skriva, flera personer kan läsa samma text och ändå läsa den ur lika många olika synvinklar, när mkt känslor helst är med. Detta kanske inte är så många fall härinne på detta forum just men sker ofta eftersom vi alla är olika människor. Därför föredrar jag nog samtal vid tex akuta ärenden överlag..

martdat
0

tycker du är lite hård i ditt inlägg. ok, jag kan hålla med om att vissa trådar kan kännas frustrerande som andra nämnt tex där de som ber om hjälp sen inte är tillgängliga,

Men överlag tycker jag det händer MYCKET här, man får tänka på att vi alla sitter över hela sverige och vissa inte ens i sverige, Då kan man inte begära att det ska ordna sig på en timme, Som andra nämnt så har alla här egna liv bortsett från sträckan, Bra om du kan var på plats inom en timme om det händer något i Göteborg, de flessta av oss har ju inte möjlighet att vara så snabba i vändningarna, Pma Kusten, hon finns i Göteborg och kan  nog behöva din hjälp med körning till veterinär, infångning, mm ,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

kattassen
0

#21 Problemet var nog att TS inte hade tillgång till bil utan kunde hjälpa till om hon blev upplockad. Det hjälper kanske inte Kusten tyvärr som behöver mest körhjälp.

Men det finns säkert mycket annat man kan göraGlad

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Lena
0

#3 Det är inte alltid så enkelt att få till det med alla hemlösa katter "på sju röda sekunder". Om du förväntar dig att det ska lösa sig på 24 timmar är jag rädd att du kommer att bli besviken ganska ofta.

Problemet är att det finns så oerhört många hemlösa katter i förhållandet till dem som hjälper dem. Vi har brist på precis allt! Jourhemsplatser, pengar, katthem, tid, volontärer som kan hjälpa till och andra resurser. De flesta av oss aktiva har dessutom redan huset fullt av egna hittekatter. Vi gör det vi gör på vår fritid. Jobbar man t.ex. heltid så blir det inte så mycket kvar av dessa 24 timmar. Sedan måste vi ju som sagt sova lite också. ;)

Vill dock poängtera att enormt många katter blivit räddade till livet under de 3 år som Hittekatter iFokus funnits. Ofta brukar det infinna sig en lösning efter lite dividerande, diskuterande och att vi slår våra kloka huvuden ihop. Någon ordnar transport, någon annan fångar in katten, en trejde ställer upp som jourhem och en fjärde skänker en slant för omkostnaderna. Som jag skriver i förordet till sajten "Ingen kan göra allt, men alla kan göra något".

Visst det finns en del trådar som kanske inte leder fram till så mycket av olika rutiga och randiga skäl. Men om man ser det generellt över tid är det dock vanligare att det blir konkreta resultat av det hela än ingenting alls. Fast så snabbt som 24 timmar det brukar det sällan gå. Då har man helt enkelt inte realistiska förväntningar på vad hittekattfolk ska kunna åstadkomma.

Du skriver ju själv att du inte kan ställa upp och ta in katter pga din sambo. Så ser ju ofta verkligheten ut. Vi har våra olika begränsningar som gör att det inte alltid går att lösa allt på 24 timmar. Det finns ett litet OM som gör att man inte räcker till som man skulle vilja. Tyvärr vi är inte mer än människor någon av oss, men man får göra så gott man kan och vara nöjd med att man gör det man faktiskt gör. Eller hur?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hennum
0

Tänker på JP nu exempelvis. Vi har hittat jourhem efter jourhem, men alla har bangat ur. Det är ju inget man kan göra något åt… Och när det blir så tar det en hiskelig tid. Väldigt frustrerande, men så är det väl.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan