Köpekontrakt
Hade ett inlägg tidigare angående giltigheten av köpekontrakt av katt. Har nu varit hos advokat och fått veta att man kan sätta upp de villkor man vill skall gälla. MEN det är noga med utformningen. Skriver man att katten inte får omplaceras utan att säljaren först kontaktats och att säljaren är den som i första hand har rätt att återta katten så är det fritt fram att AVLIVA kattstackaren. Allt skall vara med - katten får inte säljas, omplaceras eller avlivas utan att säljaren kontaktats. Naturligtvis kan katten ha råkat ut för en olycka eller blivit sjuk, men det är en annan sak. Att kissa på fel ställe är ingen ursäkt att avliva en katt. En sista, mycket viktig punkt måste också stå med. "Bryter köparen mot någon av ovanstående punkter skall köparen till säljaren erlägga vite om 5000 kr" Summan är valfri, men bör vara hög om den skall avskräcka. Uppföljning av köpet är viktigt. Kommer man per telefon överens om, som i mitt fall, att man i första hand skall kastrera katten som håller på att bli könsmogen för att därefter meddela resultatet till säljaren är detta beslut också bindande OM men skriver ett mail, en BEKRÄFTELSE på telefonsamtalet som köparen skall svara på. Detta mail skall dras ut på skrivaren och gäller som ny överenskommelse, också den juridiskt bindande.
Mitt köpekontrakt är nu omskrivet. Om en köparen inte kan skriva under ett sådant kontrakt är det inte en seriös köpare utan någon som vill kunna göra hur den vill med katten. Får jag i fortsättningen problem är jag välkommen att kontakta min advokat - en kattälskande advokat som uppmuntrar mig i mitt arbete och ger sitt fulla stöd.
Vad bra att du fått så god hjälp av advokaten! Det här är något som hjälper oss alla framöver. Tusen tack för informationen! Vi bör lägga in detta i en artikel så att det ligger kvar. Är det okey för dig om vi gör det?
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Vad bra, då är våra kontrakt giltiga. Vi har allt med från omplacering, kastrering, avlivning till skadestånd. Skönt.
Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Sådana kontrakt har jag till mina illrar med. Detta efter att ha pratat med advokater vad som är juridiskt bindande.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tack för denna info. På SKS är det en megadiskussion om katthemmens ansvar för att det är så många katter ute och förökar sig! Som om det vore vårt fel. Samt att kontrakten inte kan gälla. Nu fick jag svaret jag behövde. Så lånade lite av dit material och la in det där. Nej, jag skrev inte exakt av, då måste jag ju citera och namnge dig. Ville inte göra det utan godkännande. Men ville hinna innan jag åker till julbasaren. Nu åker jag. Hej då alla.
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Naturligtvis är det meningen att ni skall dra nytta av vad jag fått veta av advokaten och sprida det vidare till alla som säljer katter. Ett stort obs dock! Den sista punkten måste stå på egen rad, i annat fall tolkas den som att den enbart gäller den sista punkten och inte dom övriga. Numrera alltså raderna, 1, 2 osv så att den om vite har ett eget nummer. Jag är så glad om jag kunnat hjälpa till. Har förstått att detta varit ett tvisteämne.
Så Lena, lägg gärna in det i din artikel som du skriver om.
Jättebra.
Jenna
#5 Så fort jag är hemma igen från min Hollands resa kommer jag att lägga in artikeln! Jättebra är det att du hjälpt oss få rätsida på detta!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kankse en dum fråga, men vem/vad är SKS? 

Svenska katters sida http://www.katter.nu/
Bra med utlåtande från en advokat och jag supportar verkligen utlåtandet. Däremot så ifrågasätter jag det utifrån avtalslagen. Enligt lagen är katten betraktat som "sak" ungefär som en tv. Finns ingenting i avtalslagen som säger att vi inte får göra vad vi vill med vår tv. När du väl har köpt den får du får slänga den, kasta den i golvet utan att säljaren får ha en åsikt, när väl katten har traderats dvs bytt ägare har säljaren ingen rätt.. Det är tom så att om man köper en katt från någon som kan vara betraktad som näringsidkare så har köparen ännu större rätt då konsumentköplagen gäller, till konsumentens fördel.
Jag är personligen för oerhört tuffa avtal i enlighet med det första inlägget -och tror och anser att det kan fungera som en tecken på seriositet- men tror att avtalet enligt ovan skulle i en domstol bli betraktat som oskäligt §36 avtalslagen. Men vi har en blivande jurist här på sidan- kanske hon kan hjälpa oss att klargöra vad som gäller?
Märk väl att jag inte är en jurist! och det kanske kan framstå som irriterande att ifrågasätta en advokat som är meriterad. Men som sagt jag undrar bara då lagen (enligt min tolkning) säger annat än advokaten. Sen är all juridik en tolkningsfråga och självfallet har advokaten betydligt större tolkningsföreträde än jag. Men för katterna skull är det viktigt. Sen om vi kan skrämma iväg oseriösa köpare genom att skriva hårda avtal är ingen gladare än jag, men om det kommer så långt som till tingsrätten vill vi väl ändå att vi för kattens skull, ska ha rätt?
Mvh Helene