Fångat "vildkatter"
Hej! Jag är ny här och hoppas ni kan hjälpa mig med några små bekymmer?
Vi bor på en gård på landet med bland annat en stor fallfärdig gammal lada på tomten. För ett tag sedan upptäckte vi att en katt tydligen fått ungar där. Jag började sitta på "jaktpass" där ute och lyckades förra söndagen fånga mamman och en unge, på måndag en unge till, och den sista på tisdag.
Vi har tänkt att behålla kattungarna och släppa mamman igen när ungarna är gamla nog (hon kommer att få mat om hon är villig att ta emot den, och det finns fina gamla soffor mm i ladan som isolerar bra på vintern). Men först vill vi kastrera henne. Jag undrar hur man kan vara säker på att hon verkligen är vild, så det inte finns en ägare som blir upprörd? Hon är skygg, men inte direkt agressiv om hon inte hanteras. Vi har alla fyra instängd i en gäststuga med stora glasdörrar mot gården, och första kvällen försökte hon gång på gång springa igenom dem. Betyder det att hon inte varit inomhus förr, eller var hon bara så skärrad att hon inte tänkte sig för? Vi bor som sagt på landet, området har ingen gemensam affär eller liknande att sätta upp lappar i, finns inga lyktstolpar, och vi känner inte våra grannar (närmaste kanske 1 km bort). Hon är inte tatuerad.
Dessutom undrar jag om det finns några bra sätt att avgöra hur gamla ungarna är? När jag tog in dem vägde de ca 400g, vilket jag trodde var ganska lite, men de har tänder (bits som själva den), går bra och kan springa och hoppa lite, även om de trillar omkull för det mesta. De äter kattmat och diar från mamman. Jag har inte haft katt på 20 år (väldigt allergisk), men jag gissade att de var kring 4 veckor när jag såg dem. Men så säger ena barnet i huset att han och en kompis såg två av dem utomhus under Kristi Himmelsfärdshelgen (kunde beskriva dem innan han såg dem, så han hittade inte på), vilket väl är fyra veckor sedan nu. Hur gamla är de innan de ger sig ut 50-100 m från boet? Vill helst veta någorlunda hur gamla de är, för vi vill kastrera och släppa mamman så snart som möjligt då hon bara sitter och gömmer sig bakom toaletten och ser ut att fara illa av att vara inne. Men jag har ju läst överallt att man inte ska skilja ungar från mamman förrän tidigast 12 veckor (annat var det på min tid, tyvärr, men det går ju framåt med kunskap antar jag
)… Dessutom avgör ju ålder väldigt mycket i vilken medicin de ska ha och hur mycket.
Om det dessutom finns någon som kan tipsa om en någorlunda billig veterinär i västra Skåne som inte har något emot att jobba med vilda katter (främst mamman, ungarna blir allt tamare). Jag vet att det inte är så dyrt att kastrera katter, men med fyra st blir det en slant ändå och jag är inte precis rik…
Tacksam för all hjälp och tips jag kan få!
Eloge och kram till dig som har tagit hand om familjen 
Säger som busiga mymlan, en eloge till dig.
Åldersbestämningen kan man kolla lite på ögonen med. Har de fortfarande blå ögon så är de 4 v och yngre tror jag det är. De får rätta mig de som är mer insatta med kattungar. Efter 4-5 veckor börjar de övergå till gulaktiga ögon.
Man kan ansöka sen om kastreringsbidrag och kanske få en liten slant till de hittekatter som en privatperson tar in. Värt ett försök så kolla in sidan på Billy hittekatt.
//Pia

Här kommer säkert under dagen att komma många bra tips till dig, av kattvänner som kan jätte mycket om hemlösa katter och kattungar. Bra om du kan ta foto på dom, det hjälper till att åldersbestämma dom.
Lycka till med hela familjen.
Framförallt, tack att du bry dig!!!
Mamman mår nog inte dåligt av att vara inne men hon är såklart rädd. Hon vet ju inte vad som kommer att hända…Det kan dröja många veckor innan hon kanske börja lita på att ni inte vill henne illa. Men med kattgodis, skinka osv kan man lugna ner de flesta katter:)
Läs här:
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Om ni skall till vetten så kan ni ju kolla chip. :)
Anmäl som upphittad till polisen.Katthem eller föreningar som jobbar i skåne är KKS, rädda katten, katthjälpen.kattjouren och på deras hemsidor kan du annonsera om upphittadkatt.Deras webadresser finns under länkar på denna sidan.
Intagna katter är ofta skärrade i början när dom kommer in ,även katter som en gång har varit tama.Men har de varit tama en gång brukar de snabt bli tama igen, det beror ju lite på vad katten har varit med om. Även förvildade katter brukar lugna ner sig efter ett tag.Vägen till deras hjärtan brukar vara god mat.
Jag läste någonstans att kattungarna ska öka 100 g i veckan, men om mamman inte har fått tillräckligt med näring antar jag att viktökningen hos ungarna blir mindre.Jag gissar på att de är 6-7 veckor.Kattungar som föds ute är ofta försigkomna, de är tvungna att utvecklas snabbt för att ha en chans att klara sig.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Tack för alla tips och uppmuntran!
Jag tog några bilder som Gullimat föreslog, ifall någon vill gissa deras ålder. De har definitivt blå ögon alla tre, men de var som sagt ute på vift för en hel månad sedan…
Nu ska jag bara se om jag kan räkna ut hur jag får in en bild. 
Om det blir en så är den på hela familjen. Jag fick ta den med telelins, för så nära mamman kommer jag inte.
Nämen titta, det gick ju!
Då kommer här en bild på Zorro också. Han har en vanlig kattleksak köpt på ICA som storleksreferens…
Jag döpte honom till Zorro dels för hans fina svarta mask i ansiktet, men framför allt för att han var den första ungen jag fångade. De andra flydde nämligen som oljade blixtar när jag kom, men han satt kvar och morrade åt mig och när jag tog honom höll han på att bita och klösa mig halvt till döds; Den Maskerade Hämnaren.
Han är den som är tamast, han kommer fram om jag lockar och han tycker om att bli klappad och kliad.
Här är hans "brorsa" (jag tror alla tre är killar, men jag är inte så bra på det här. Veterinären får väl fälla den slutgiltiga domen, men vi kallar dem "han" så länge), Tiger.
Pojkarna fick döpa varsin kattunge så storebror döpte denna till Tiger för han är randig, till lillebrors högljudda protester: det skulle ju hans kattunge heta!
Tiger är mittemellan-modig. Han var den sista jag tog, hela två dagar efter mamman. Jag hade redan bestämt mig för att släppa henne då om jag inte hittat honom inom två timmar, men som tur var hade han återvänt till (det vid det laget helt förstörda) boet, så han fick också komma in. Han accepterar att bli hanterad, äter med mig i rummet och kan leka om han har Zorro med sig.
Och så den sista. Han heter Jaguar, efter jag förklarat för lillebror att det ju passade minst lika bra då de har samma färger som tigrar, plus att Jaguarer gärna lägger sig högt och lurpassar. Så nu är alla nöjda, tack o lov.
Jaguar är skyggast. Han gömmer sig vid ljud, lämnar rummet om en människa kommer, klöser om jag försöker hantera honom, och har man honom i famnen eller knät så klättrar han envist uppåt till han kommer till högsta punkten (alltså mitt huvud, alternativt soffryggen beroende på var vi är), där han prompt somnar för det mesta. Äter bara när det är mörkt, tyr sig mycket mer till sin mamma (blir klart mer påverkad av hennes skygghet än de andra två, jag blir ibland orolig att hon skapar mer problem med dem än hon är till nytta), och hittas för det mesta inklämd i något pyttelitet utrymme.
Honom tog jag dagen efter mamman och Zorro, han hade krupit upp i en gammal fåtölj underifrån och kommit ända upp i armstödet, där det var en liten utbuktning. Jag fick vända fåtöljen upp o ner och såga isär den för att få tag på honom.
Han vägde nästan 100g mer än den minsta, och verkar hålla sitt försprång än. Hans skygghet mot människor visar sig inte mot katter, tvärtom är han ganska taskig mot sina brorsor när det ska dias. Zorro och Tiger leker gärna tillsammans, men Jaguar går nästan alltid undan. Ibland leker han, men då biter han till de andra skriker och springer ifrån honom… Knepig katt.
Jag har till och med sett honom klappa till sin mamma vid matskålen, så hon inte fick komma till förrän han var klar!
All hjälp att åldersbestämma (eller "åldersgissa") uppskattas verkligen!
Vad söta de är. Om jag skulle gissa är Tiger en hona. Ålder är jag dåligt på. Läs också : Skygg kattunge hemma-och nu? Del 1
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Kattungarna, ska de få stanna permanent hos er de också? Tänkte eftersom du nämner att de också ska kastreras ;)
Kattmamman, åt henne hade ni funderat på låta bli stallkatt och få bo i ladan?
Jag skulle bestämt säga att de är 5 veckor gamla..
Tack för att du bryr dig :-)
Vilka söööööööötnosar!! Skulle vilja adoptera allihop, men kan tyvärr inte ta någon ………..
Lycka till med dom små och stor eloge till Dig som tar hand om dom. Rosor i mängder!

Rosor till dig… mina kattungar är 3,5 vecka gamla och dina ser ut till att vara äldre, skulle gissa på 5.6 veckor. Lycka till med småttingarna…
Tack för de länkarna Alexej, det var väldigt intressant!
Jag är rädd att jag inte har någon som helst erfarenhet (hade som sagt katt för 20 år sedan, men dels var jag ett barn och dels var ingen av dem vilda), vilket verkar väldigt viktigt. Men jag vet ingen annan som kan göra det heller, så vi får väl försöka klara oss bäst det går… För i alla fall två av kattungarna går det ju ganska bra, Zorro är ju nästan helt tam efter bara en vecka.
De är ju som sagt i ett gästhus på gården just nu, främst för att det har klinkersgolv så det är lättstädat. Men då alla hållit sig till lådan de senaste tre dagarna, och åtminstone kattungarna verkar acceptera oss allt bättre tänkte vi flytta in dem i rätta huset om några dagar.
Varför tror du Tiger är en hona? Kan man se det i ansiktet? Intressant!
Imasy, ja vi tänkte behålla kattungarna. Eventuellt kanske vi kan tänka oss att hitta ett annat hem åt en eller två, men det är ju ett sådant överskott på katter och så måste man ju oroa sig för att det verkligen blir ett bra hem. Dessutom flyttar absolut inga katter någonstans förrän de är kastrerade. Jag kan inte bota hela kattöverflödet, men jag kan i alla fall se till att inte min gård bidrar till att öka det. Skulle faktiskt vilja få allihop kastrerade ganska snart (om kanske en månad eller så), men om jag förstått det rätt vill inte veterinärer göra det förrän de är könsmogna. Verkar bakvänt, men jag är ju inte veterinär.
Och ja, mamman (som vi kallar Diana) ska få komma ut igen när ungarna verkar vara kring 12 veckor. Och efter hon blivit kastrerad förstås. Vete sjutton hur vi ska göra det här, för efter vad jag förstått från Herr Internet, som ju vet allt, är risken ganska stor att hon redan väntar nya kattungar. Så då måste hon ju kastreras ganska snart, för tre kattungar och en gårdskatt är absolut max för oss. Men om man kastrerar henne förlorar hon ju mjölken. Antar jag?
Och tack för att ni försöker åldersbestämma dem åt mig, hittills verkar det landa någonstans i månad två?
Vill bara klargöra: mammakatten får givetvis stanna om hon vill! Vi har inte tänkt slänga ut henne ur huset, bara öppna så hon inte längre är instängd. Om hon flyr först och sen kommer tillbaka får hon komma och gå som hon vill.
Men då hon verkar fara rätt illa av det här (om man kommer nära henne där hon inte kan komma undan, tex för att ge henne maskmedicin, börjar hon flåsa som en hund när man är kanske en eller två meter ifrån henne, och när man hanterar henne försvinner hon liksom mentalt), har vi inte tänkt tvinga henne att bli tamare än hon vill.
Min veterinär rekommenderar p-piller tills de kan bli kastrerade. P-piller framkallar också abort ifall hon redan har blivit dräktig igen.

#18 Det är oerhört fint av er att ta hand om denna lilla familj. Stort tack för det!!
Vilka söta små missar allesammans och vilken fin mammakatt - sköldpadda och allt! Jag skulle också gissa på sisådär 5 veckor. Jag visar här en bild på vår lilla Sara som var 5 veckor på kortet.(Nu är han 8 år!) så kan du jämföra lite.
Gällande mamsenkissen så tror jag att hon kommer att lugna ner sig när hon känner sig mer hemma. Efter en kastrering blir hon ännu mer lugn. Att släppa ut henne igen känns väl inte som en god idé. Har ni någon plan för henne isåfall? Att han henne som utekatt är väl ok men då måste hon ha fått tid inne hos er för att känna sig trygg. Det tar tid men låt henne få den tiden. Det ordnar sig säkert och hon vänjer sig nog vid ert hem när hon känner att bebisarna och hon själv får god service.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

STOR eloge till dig som tagit in dessa katter! Underbart!
Jag har själv kattungar hemma (är jourhem åt Örebro Katthem) och de är idag 5 veckor gamla, och jag tycker att dina kattungar ser ut som mina storleksmässigt… så jag gissar också på att de är runt 5 veckor gamla.
Tack för att ni bryr er om katterna!!!

bra jobbat!
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Prata med din veterinär - kanske utför han/hon tidiga kastreringar. Ring till flera veterinärer om du har möjlighet och förhör dig. Här på sajten kan du hitta både trådar och info om denna sorts kastrering. Personligen ser jag bara fördelar med tidiga kastreringar. Kattungarna blöder minimalt under operationen, får bara ett litet stygn och läkningen är snabb. 
Lycka till, man blir verkligen rörd av att läsa din tråd! 
Kan ni hantera kattmamman tror jag inte att den är förvildad.Den borde åtminstone vara född inne, men kanske har levt ute länge.
Men maskmedicin kan ni ge henne i maten och om hon blir rädd om ni kommer 2 meter ifrån så gå inte närmare än 3 meter. i början. Blinka när ni tittar på henne, det betyder att ni är vänliga.Var så mycket som möjligt i rummet och bry er inte så mycket om henne till att börja med.Var så mycket som möjlig i rummet, men med 3 söta kattungar är det väl svårt att vara därifrån.
Ett tips till kattungarna är att ta in långa grässtrån som de får springa efter.Då brukar de glömma att människor är läskiga och märker inte at man klappar på dom.man kan ju ha snöre och papper också men jag tycker att grässtrået är lättare att styra dit jag vill och när jag har rädda kattungar här brukar jag ligga på golvet och kattungarna springer över mig härsan och tvärsan för att komma åt strået.Om någon försvinner med strået då tar jag bara fram nästa
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Här kan du läsa om tidiga kastreringar:
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Tack för tipset om p-piller Alexej, det ska jag genast ta itu med imorgon!
Kattassen, jag är rädd att jag inte förstår vad du menar med "plan"? Jag trodde inte att det var så illa att släppa fri en katt igen, så länge hon är kastrerad och hon har skydd och mat. Jag inser ju att katter inte är naturligt vilda, men det känns ändå ungefär som att ha fångat en räv och tagit in den i huset - den kanske ger upp om att komma ut, men det betyder inte att den kommer att trivas. Jag säger inte att det är omöjligt att det ändras, och hon ska ju stanna några månader till i alla fall, men jag tror faktiskt inte jag vill tvinga henne att vara med oss om hon fortsätter må som hon gör nu. Är det verkligen helt fel tänkt?
Jag fick ett tips från en bekant som har hästar om en veterinär, hon har tydligen kastrerat många stallkatter, så hon borde ju vara villig att ta en vild katt. Dessutom trodde min bekanta inte att det var några som helst problem att få dem kastrerade tidigt, vilket ju är jätteskönt. Ska försöka få tag på henne imorgon.
Majvi, tack för tipset om gräslek, men just nu går det inte att få någon annan än Zorro att leka med mig, och han leker helst just med mig - biter i kläderna, jagar mitt hår, osv. Tiger kan leka med Zorro om jag är i närheten och inte rör mig, men om jag försöker komma med en leksak eller något sådant slutar han genast. Och Jaguar leker över huvud taget inte, som jag berättade om honom.
Vad gäller deras ålder verkar just fem veckor vara det mest gissade här. Jag håller med om att de ser mycket ut som den bilden kattassen visade, det är bara det att det skulle betyda att de var bara en vecka gamla när de sågs ute i snåren bakom ladan. Jag trodde inte de kunde göra sådant då, trodde faktiskt de fortfarande kanske var blinda och inte heller kunde gå så bra. Visar vad lite jag vet om katter! 
Tack så mycket för hjälpen!
Behöver du ppiller akut, så kan du få en karta av mig så länge. JAg kan skicka i morogn bitti om jag bara får din adrss nu
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Du har PM
Så fint av er att ni tar hand om mamman och ungarna! 
ja och vi har ju sama situation här med lilla Mee. KAn ju int ta in henne, hur söt hon än är. Hon är hur charmig som helst. Men de går inte. Så hon får ju gå här på gården, hon är kastrerar och har magasinet att gå in på och en frigolitkoja(kattkoja att mysa i om hon vill. MAt får hon och kel i den mån hon vill.

Ulrho, titta på tråden Malikas ungar - bilder! - där har du massa bilder på kattungarna här hos mig, från nyfödda upp till fem veckors ålder (de blev fem veckor igår). Kanske kan hjälpa dig avgöra om de är fem veckor eller yngre/äldre.
Lycka till med katterna nu!