Sjukdommar hos hittekatter
Hej!
Funderar på att eventuellt ta in en hittekatt i familjen och tänker då på det här med smittsamma sjukdommar. Saken är den att vi har en raskatt hemma och vill självklart inte att han ska smittas av något som hittekatten kanske är bärare av men själv är immun mot.
Det jag tänker på främst är corona, FiV/FeLV och skabb. Vet ni vad det kostar att testa katten för detta?
Sedan har vi HCM som är genetiskt och inte smittsamt, finns det folk som screenar sin hittekatt för detta också bara för att veta?
Vår katt är fullvaccinerad mot kattpest och kattsnuva men det finns ju mer. Har jag missat något får ni gärna uppmärksamma mig på detta.
Vill gärna kunna ge en hittekatt ett hem utan att riskera att vår första katt blir sjuk på något vis. Är väldigt mån om djurfamiljen.
Det är inte alls så att jag inte vill betala, men skulle kännas bra att ha en prislapp även på dessa tester utöver priset för hittekatten.
En följdfråga på detta blir förstås hur katthem över lag ställer sig till att man vill testa katten innan man tar hem den? Det är en risk vi tar i så fall att lägga pengar på detta och skulle katten visa sig ha corona eller FiV/FeLV så kan vi tyvär inte ta emot den.
Detta är ingen fråga angående en specifik hittekatt eller ett visst katthem, utan i största allmänhet.

tycker det bara är ansvarsfullt av dig, tror inget katthem har något emot att du tar testerna.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Då katthem arbetar helt ideelt och tack vare snälla givare så finns ju inte ekonomin att testa för det du nämner ovan. Däremot kollas (på de flesta katthem) skabb, mask och liknande på dem.
Men kan som #2 inte heller tro att du inte får testa kissen så länge du betalar för det. Gör så att innan du hittar din misse, kolla av med några katthem där du kan tänkas hitta framtida missen, och fråga dem redan nu hur de ställer sig till det.

Är din egen katt från ett fritestat katteri vad gäller corona? Bara undrar för det är inte så jättevanligt att det görs och väldigt vanligt att det finns hos både raskatter och huskatter. Skabb behöver du inte testa för om inte katten kommer direkt utifrån, och det gäller alla sjukdomar (och parasiter) som bryter ut direkt efter smittillfället, eftersom katten hunnit vara inne en tid och man därmed redan skulle upptäckt (och behandlat) dessa.
Så länge ni betalar det hela själva har jag svårt att se att ett seriöst katthem skulle neka testning, finns ingen anledning (om det inte innebär att beslut om en eventuell flytt blir fördröjd väldigt länge).
#4 Vi är fodervärdar till våran hankatt och kommer testa honom för allt ovan som inte redan gjorts av uppfödaren. Vad jag vet är han bara HCM-scannad och fullvaccinerad. Det är redan inplanerat i samband med att vi ska kastrera honom så han får bli myskisse på heltid.
Jag gör verkligen ingen skillnad på huskatter och raskatter så.
Vi får se hur det blir, min man är tveksam till att ta in en hittekatt och jag försöker övertala honom. Älskar våran raskatt, men huskatter som farit illa ligger mig extra varmt om hjärtat.
Men om min man fortsätter envisas med att han helst inte vill ta hand om en hittekatt så får jag försöka hjälpa till på annat sätt…
#4 Nästan alla katter bär på corona-viruset men det utvecklas nästa aldrig.
Om det är en katt som varit på katthem så skall den allra minst vara avlusad, behandlar för skabb och vaccinerad.