Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattmat
Läst 638 ggr
liinah
0

Öka i vikt

Skulle behöva lite råd!

Två av mina missar (Maja + Alli) här hemma börjar bli alldeles för tunna och jag måste få dem till att gå upp i vikt. Dessa två har alltid varit små katter, men såhär lite ska de inte väga. Kruxet är det att den tredje missen (Smilla) är ett matvrak med ätstörning som INTE bör gå upp mer i vikt.

Jag kan inte ha framme mjukmat då Smilla äter tills allt är slut, hur mycket mat som än finns. Så fort hon ätit upp sin mat tränger hon bort de andra från sina skålar och äter upp det också.

Kan inte utfodra dem "separat" heller, de äter ju naturligtvis inte när jag vill att de ska göra det..

Torrfoder (royal canin indoor) står alltid framme i obegränsad mängd.

Finns det någon som sitter inne på ett dundertips hur sjutton jag ska lösa detta? Obestämd

Kittekatten
0

Man får anpassa lösningar efter vilka katter man har. Jag har fyra katter och ett av dem är det stora matvraket. Två får mat tre gånger om dagen, blötmat, övervakat. En tredje är mindre än de andra och får sin mat i en kartong med ett litet hål i så att inte matvraket kommer in. Den fjärde får sin mat på en hylla ovanpå tv:n. Hyllan kräver ett rejält hopp och det fixar inte matvraket.

Skulle matvraket komma nära någon annans mat under de övervakade måltiderna (som serveras ovanpå två olika bänkar) puttar jag bort honom.

Kurran
0

I min kattfarm har jag allt från matglada tjockisar till magra katter som saknar hull över huvud taget. Så har jag en katt P som är glad i mat men inte blir tjock.

Det finns aldrig någon mat som står framme hela tiden. Katterna får mat två gånger per dag för det mesta Royal Canin 33 som de tycker bäst om. De får mindre än 1 dl var och jag måste passa dem för tjockisarna stjäl mat från de andra och ett par väjer alltför lätt när tjockisarna kommer. All mat som blir över ställer jag undan i ett skåp. Morgon- och kvällsmaten serveras i tvättstugan. Katterna har lärt sig klockan bra.

För ett par som behöver mer mat och för kattan P som äter mycket utan att gå upp i vikt har jag lite torrmat på några andra ställen. Jag har en stor koppplus en skål i ett badrumsskåp och P går till badrummet när hon vill ha lite extra för sig själv. Då skjuter jag bara till dörren så öppnar hon när hon ätit färdigt.

De magra katterna går till ett annat rum för de vet att jag har mat där bakom en stängd skåpdörr och medan de äter stänger jag in dem där. I det rummet finns alltid sandlåda och vatten för det är bra att ha ett rum där någon katt som vara för sig själv en stund kan stängas in snabbt.

MaalinF
0

Mina dundertips är blötmat och köttfärs med äggula.

Blötmat är det optimala oavsett om katten ska banta eller gå upp i vikt då det innehåller mer närning än något torrfoder. Eventuellt kan man ge lite öljäst eller bvitamin för ökad apitit, eller kattungefoder.