HJÄLP AKUT!
min katt har släpat in en liten fågelbebis och jag vet inte vad jag ska ta mig till..
den verkar helt oskadd förutom att den är blöt efter ösregnet.
sambon säger att jag ska sätta den där ute så någon fågel kommer och hämtar den, men där är fullt med bilar och katter..

Hur liten är den? Vad jag förstår så trillar fågelbebisar ur boet ibland och när de är aldeles för små så är det kört för dem, de kan inte flyga upp igen och mamman kan inte heller lyfta upp dem, utan de får ligga och svälta ihjäl. Men jag har ingen riktig koll på det där.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Om det är fler ungar i boet kan de äldre och starkare kasta ut den svagaste.
//Pia
Det är stor risk att annan fågel tar den som mat. Finns det djursjukhus på din ort bege dig dit med fågeln. Här i Malmö har jag lämnat in flera fåglar på djursjukhuset, som man senare släppt ut.
den är stor som en knytnäve.. en liten lorvig knytnäve..
ringde en fågeluppfödare som gav mig recept på fågelbebismat så har matat honom och han äter det :)
bajsa gör han själv med..

En liten skokartong som skydd och med tillgång till mat ofta antar jag kan rädda den lille. Är det en fågelunge av knytnävs storlek blir det nog en trast eller något större. Det finns något här i Göteborg som heter Fågelcentralen - där kan man få råd och hjälp när man hittat fåglar. Stora som små. Tror att de lyder under Djurskyddsföreningen men är inte säker.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
jag tror det är en trut eller fiskmås.
kan ringa fågelcentralen för privatpersoner får väl inte lov att själva rädda fåglar..

Här är lite information från Fågelcentralen i Kungälv utanför Göteborg:
http://www.fagelcentralen.se/index.php?parent=hittat
och även lite information om viltrehabiliterare:

#6 Enligt formuläret ovan från Fågelcentralen får man ha vilda djur hemma hos sig i max 48 timmar.
Ring Fågelcentalen, de är suveräna och kommer att göra allt för att hjälpa det lilla livet! Vet inte vart du bor, men de kan i alla fall hjälpa dig och ge råd.
Svarar de inte i kväll så se till att den har värme och försök få i den en mask eller kattmat. Ha den i en bur med ett skynke över så att den känner sig trygg. Ha lite vatten framme, men jag är tveksam om man ska tvinga i dom vätska, de kan få vatten i lungorna om man inte gör rätt.
Om du bor långt från Fågelcentralen kan de säkert rekokmmenderaandra vilvårdare i ditt område som har tillstånd och kunskap.
Tack för att du bryr dig om den lilla pippin.
KFV i skåne gav mig en blåsning när jag ringde.
Dom sa att jag skulle sätta ut honom igen för det är naturens gång…
men det var ju inte jag som tog in den, och jag vet inte var den hör hemma :(
#10 Det rådet får du räkna med leder till en säker död. Har själv erfarenhet av detta. Du bor inte nära Malmö? Som jag skrev tidigare har man där tagit hand om vilda fåglar gratis pga avtal med Malmö stad.

#10 Men ring Fågelcentralen i Kungälv och be om råd! se bif länk.
Var bor du ?? På djursjukhuset i HBG har dom en fond för vilda djur, likaså hos Din veterinär.Dom brukar ta emot,har själv varit där med fåglar.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

vilken fin människa du är Chimney som försöker för den lilla… hoppas den mår bra o att du fått bästa hjälpen någonstans….förstår att du inte vill sätta ut den lilla sötnosen…
är nyfiken så berätta gärna hur det går… håller tummarna här…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Blev uppringd av en FKV:are från halmstad :)
Supertrevlig människa till skillnad från den andra. Han kommer och hämtar den lilla i morgon, han kunde inte idag så han frågade om jag kunde ha den så länge och det kan jag självklart..
Mjukkattmat äter han för övrigt, ifall någon anna hittar en fiskmås :P och sen har han fått kokt ägg krossat med ströbröd :)
Hoppas att allt gå bra. Jag har också försökt rädda fågelungar men de klarade sig inte.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Han vräker i sig mat och gör sina behöv utan kladd i rumpan. Så han klarar det nog :)

#15 Å det var en söt liten pippi! Fint att ni brytt er han hade varit dödsdömd ute i det fria. Kattmat eller kråkmat han han blivit

En sån söt liten pippi. Hoppas det går bra.
Jag ringde Fågelcentralen för några månader sen när jag hittade en skadad koltrast här hemma. Fick kontakt med en jättetrevlig familj i närheten som skulle hämta fågeln men tyvärr dog den innan.
Sån sötnos! Tur att den inte var värre skadad, för då kan man oftast inte göra annat än att avliva själv. Får jag göra många gånger här
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Men så söt liten pippi-fågel..o så fint av dej att hjälpa den, nu känns det ju som att den kommer att klara sig tack vare din hjälp! Vet själv hur tråkigt det är när katterna kommer med skadade fåglar, i många fall har jag lyckats få dom att släppa fåglarna innan dom blivit alltför skadade, dom har alltså kunnat flyga iväg..men tyvärr har det också hänt att man fått hjälpa dom att slippa lidandet…