Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 846 ggr
Hawknestgrove
0

VIKTIG upplysning!

Vill bara tala om för dem som händelsevis forfarande tror, att kattmammaor inte kan bli gravida när de har ungar…..

Vi har ju här i lilla Strömstad förmedlat 3 kattungar. Mamman har ägaren inte ens brytt sig om, så hon har tagit sin tillflykt till en farbror som är granne.

nåväl, ungarna är nu idag 13 veckor och farbrorn trodde inte hon kunde bli gravid när hon hade ungar…..

Med hjälp av de små ungarnas förmedlingsavgifter och en bra rabatt från veten, så blev mammakatt kastrerad i dag….. OBS!!! Hon har gått på ppiller i 6 veckor…  Trots detta, så hade hon hade 3 st foster i magen, som var 6-7 veckor…… Så med andra ord, hade vi inte kastrerat henne, så hade hon knappt blivit av med sin kull förrän det var dags att nästa föddes! Nu är det en unge kvar, som ska flytta  den 19:e.

Så snälla.

DÖDA MYTEN OM ATT KATTER INTE KAN BLI GRAVIDA SÅ LÄNGE DE HAR UNGAR!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

kattassen
0

Den myten kan jag definitivt krossa då grannar här i omgivningarna för ett antal år sedan hade en hona som fick ungar. Honan släpptes ut direkt i tron om att hon inte kunde blir dräktig men vips var hon det igen. Nya ungar 3 månader senareGråter

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Debattia
0

Håller med helt och fullt !! Bra ni kastrerade den !!!!!!!

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Alexej
0

Min veterinär sa att han har den regeln som räknas efter kattungar. Har mamman en unge kan hon bli dräktig efter 1 vecka, 2 ungar efter 2 veckor osv.

Han rekommendera p-piller efter den veckorsregeln tills mamman kan bli kastrerad.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

anebit
0

Min Rasmus är bara 4 månader yngre än sin syster så nog blir mammorna med ungar igen snabbt.

Detta var för 16 år sen och min bror och svägerska "hann" inte kastrera p.g.a. okunskap. Och jag var också grön och okunnig.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

majvi
0

Jag tycker jag har läst flera trådar om att katten ska kastreras när den har fått sin kull men de hinner aldrig till veterinären för katten som måste få gå ut hinner bli dräktig igen.

Men strömstadskissen blev dräktig trots p-piller då?Eller hon kanske hade hunnit bli dräktig innan hon började med pillerna.

Ja då är en till katt kastrerad, nu har vi bara resten kvar..

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Naquita
0

jo tack, den myten är verkligen just en MYT.

Tänker på Blissa som jag tog in förrförra året. Hon hade en kull ute på 6 månader ( 6 stycken), en kull på ca 8-9 veckor I( 7 stycken) men TROTS stora kullar var hon HÖGdräktig igen. Tyvärr klarade den lilla kroppen inte det och hon fick kastreras akut eftersom ungarna dött o börjat ruttna:(

emjon
0

Blir så frustrerad på all okunskap hos folk som har katter. Skaffar man katt och inte vet så mycket så finns det hur mycket information som helst att läsa. 

Första steget är ju att den som förmedlar katten tar reda på hur mycket kattkunskap den blivande ägaren har. För övrigt är jag ingen vän av p-piller som ställer till så mycket. Då är det betydligt säkrare för kissen att den får vara innekatt tills den är kastrerad.

Då skulle det inte födas så mycket oönskade kattungar.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Hawknestgrove
0

nä, jag är ingen vän av det heller, men nu var ju katten varken vår eller farbrorns. Ok, nu när hon är färdig, så har vi fått löfte om att lägga ut henne. En väldigt vacker semilånghårig dam på 4-5 år. så hon blev med barn innan vi började ge henne ppiller. Att hon kastrerades akut var enbart på grund av, att vi misstänkte att hon var gravid igen, annars så hade vi låtit henne gå på piller. Så vi fick gräva i vår lilla tunna kassa och kastrera akut. Nu finansieras visserligen den kastreringen delvis av pengen från ungarna.

Alexej, det  du säger, verkar ju vara ganska bra och enkel tumregel. Denna kisse hade ju tre ungar, och hon var gravid i 7:e veckan….Hennes kattungar var ju 13 veckor.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....