Hamnkatterna del 4
Nu börjar tråden bli så lång och trög igen så vi fortsätter på en ny där arbetet fortsätter för hamnkatterna i Malmö.
Bilden är på Håkan bland stenarna i hamnen.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

När den första katten är inne på Haga för kastrering så sätter jag in 500:-.
Jag kommer också att ge ett bidrag om det sker något för katterna nere i hamnen. Bl a Mimmis syster kämpar fortfarande nere i hamnen. Skall det aldrig ta slut?

*putt*
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Jag kommer ge bidrag till en del av (kanske hela) kastreringen av en kattmamma, till minne av min morsa samt gammelkatten. ^^ När jag ser att katter faktist börjar fångas in.

putt
Kan oxå tänka mig att ge ett bidrag om det händer nått i hamnen..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

*putt*
Lika tyst fortfarande från de som skulle engagera sig i hamnkatterna???
finns det ingen annan som kan tänkas ta över då? puttar för det jag
Händer det något i hamnen?
Den eviga frågan…
Det skulle säkert gå att kastrera hamnkatterna. Som någon skrev, går det ju att vara där innan mattanten. T.ex mycket tidigt på morgonen. På något sätt skulle det gå, om bara viljan fanns. Tyvärr verkar ingen vilja ta tag i det.
Finns det verkligen inga som kan slå näven i bordet och dra igång något? Och dessutom informera oss här på sidan lite om hur det går.
Nej jag håller med dig soso, ingen verkar villig att ta sig an hamnkatterna.
De som sa sig skulla göra det är mest bara nonchalanta och verkar tro att det ska komma in pengar när inget görs och inget rapporteras.
Jag skulle inte bli alls förvånad om där redan fötts ungar i hamnen med tanke på hur långt fram på året vi ändå är nu.
Mycket tråkigt med denna nonchalans från de som påstår sig jobba för hamnkatterna.
Det finns flera, inklusive jag själv, som uttryckt att om det görs något konkret med att fånga in katter för kastrering så kommer det skänkas pengar.
Så varför inte nappa på detta ni som är engagerade? Ta chansen att börja NU med åtminstone 1 hona så det iaf kommer igång.
Sen kommer det säkert rulla på bättre med insamlingen också. Men för att få folks förtroende så de skänker pengar till projektet krävs engagemang, förtroendeingivande handlande och ett seriöst hanterande av allt kring projektet. Detta är något som tyvärr inte funnits den senaste tiden när det gäller hamnkatterna.
Jag hoppas för katternas skull att någon kan ta tag i problemen i hamnen och se till att något blir gjort.
Det blir inte lättare med tiden när antalet bara ökar och ökar….
Finns det någon som har möjlighet att ta tag i hamnkatternas situation innan det är försent?
Jag anser det är uppenbart att KKS-projektet är nerlagt vad som än sägs. Inget har hänt på lång tid och varje dag tvingas katterna kämpa för sin överlevnad och risken är stor att alltfler katter går samma öde till mötes. Om nya tag tas kommer säkert många att bidra till kostnaderna.Jag tror att det här på forumet finns personer som är villiga att rent praktiskt hjälpa till men det behövs någon handlingskraftig person som håller i räddningsaktionen.

Tyvärr fattas det folk som kan hjälpa till.
Så alla ni som kan hjälpa till praktiskt, med att fånga katter i hamnen eller köra till veterinären eller vara stödhem under konvalicenstiden.
PM:a till Gulliver om vad ni kan göra.
Så fort det finns folk som ställer upp så kommer arbetet i hamnen i gång.
Vi är många som vill bidraga till kastreringarna så det är inga problem.
Men vad hände med dem som skulle engagera sig då? Det var ju ett gäng som skulle hjälpas åt.
#16 Undrar jag oxå? Nu när det är säsong för kattungar så är det ingen som vill hjälpa tydligen..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Nej det är verkligen tråkigt!
putt
Lika tyst som vanligt om hamnkatterna…
Hade verkligen varit trevligt att få höra om hur det går i hamnen!
Alla ni som kan bidra med pengar till hamnkatterna ,det är bra ! Men tänk om någon av er också hade kunnat ställa upp och åtminstonde vara stödhem eller hjälpa till och leta stödhem till katterna som är kvar där nere. Dom är ju inte helt skygga eftersom dom gått där och matat dem och skött om dem i flera år. Hjälp till och annonsera o.s.v.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Vad jag inte förstår är varför det inte satsas på kastreringar? Självklart vore det bästa om alla katterna fick komma in i stödhem men tyvärr ser ju verkligheten ut så att det är svårt att hitta stödhem.
Men ju längre katterna får gå okastrerade desto fler blir de och det gör det ju inte direkt lättare att hitta stödhem…
Jag har faktiskt gett upp hoppet om hamnkatterna. Det tjatas om att det inte finns stödhem. Varför inte då göra det näst bästa, kastrera och släppa ut?
Jag tycker inte att man tänker på katternas bästa, när man låter tiden gå och inte gör någonting. Dålig stil!
Självklart har det fötts ungar i hamnen nu, jag kan inte tänka mig något annat.
Jag är riktigt besviken!!
Solveig

Ett alternativ är ju, eftersom inget svar kommer, är t ex att Lena mailar högsta hönset i KKS och frågar hur det ligger till med katterna. På så sätt kanske denne kan kontrollera och skicka ett svar till Lena som hon kan lägga ut på siten, bara en tanke..
Jag känner också en total hopplöshet när det gäller hamnkatterna. Ingenting händer.Om det för tillfället inte går att få fram stödhem gör då det bästa av situationen, nämligen fånga in dem och kastrera dem! I annat fall är risken mycket stor att situationen till hösten är fullständigt ohållbar med ännu mer lidande! 
Ni som är verksamma i KKS börja agera innan det är försent!
Jag tycker vi på den här sajten kan göra jättemycket och funkar inte den ena vägen tar man en ny . Tillsammans kan vi agera starkt för att annonsera,informera om hamnkatterna ,tills vi hittar någon som kan ställa upp och hjälpa till med stödhem eller någon som vet ett tomt hus någonstans där dom kan hålla till ett tag framöver.Tror mattanten behöver all den hjälp hon kan få också.
Låt det nu vara hamnkatternas tur att få hjälp på något sätt !!!!!
Dom förtjänar något bättre innan vintern kommer !!!
Debattia

Det är verkligen akut med att få de katterna kastrerade. Jag tycker precis som många andra här att man borde fokusera på den mindre roliga plan B, att kastrera dem och låta dem gå kvar. Alternativet är att det blir ännu fler katter och det vill ju ingen.
Precis som Hennum skriver, det är akut med att få hamnkatterna kastrerade i ett läge där det f n saknas stödhem. Självfallet önskar jag också att samtliga hamnkatter skall få hem och det är det vi självfallet skall sträva efter. Men situationen är som den är och nu är vi inne i semestertider utan att något positivt hänt med hamnkatterna. Det gäller just nu att begränsa antalet hamnkatter och ett ännu större lidande nere i hamnen framöver.
KKS, sätt igång med infångningen! Bidrag kommer säkert att strömma in bara läsarna upplever att något görs för hamnkattera. Det finns inte tid att vänta längre.
Så tråkigt att inget görs för hamnkatterna. Jag bara undrar hur situationen ska redas upp sen när där än en gång är många fler katter i hamnen.
Jag kan inte förstå att det inte satsas på kastreringar. När situationen är som den är och det inte finns stödhem att tillgå måste man se till den näst bästa lösningen. Dvs KASTRERA så där inte blir fler.
Det är konstigt att KKS har kvar "Öresundskatterna" på sin hemsida, när ingenting görs.
Det blir nog avskjutning där när folk börjar klaga på alla katter. "Vildkatter" är ju inte sedda med blida ögon
.
Återigen, finns det verkligen inga som vill göra något? Strunta i KKS och mattanten, och smyg dit andra tider. Är det omöjligt?
Det är nog ingen som behöver SMYGA dit för KKS´skull. Det tar nog tacksamt emot all hjälp de kan få.
#31 Ok, GÅ dit, innan mattanten, eftersom hon verkar vara emot TNR. Om hon inte är mot TNR, vad är problemet? Varför gör ingen något? Det finns väl flera från Malmö som tycker katterna ska kastreras? Ett annat konto går alltid att fixa.

Ja att få ihop ekonomi till åtminstone 5 katter som kan kastreras borde väl gå med lite flax. Visar det sig bara att agerandet kommer i gång så kommer folk säkert att börja sala igen. Men finns inget pågående projekt uteblir bidragen också. Som regel kommer alltid bidrag när man visat att man utfört något.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
#33, exakt, jag skänker gärna pengar när jag ser att det händer något, inte annars, jag vill att det det ska gå oavkortat till hamnkatterna så att man ser resultat.
Jag har puttat och puttat tidigare för hamnkatterna, även skänkt pengar, men orkar inte lika ofta gå ut på den här tråden för det finns inget hopp längre.
Vart har engagemanget och gnistan tagit vägen???
Försvann hoppet med Crisse?

Hoppet har inte försvunnit. Engagemanget har inte förvunnit, men det har stödhemmen gjort.
Eftersom där endast finns vuxna katter är ingen intresserad.
Situationen för hamnkatterna i Malmö är oerhört dyster. Stödhem finns inte för närvarande men för den skull kan man bara inte ge upp. Det gäller att just nu begränsa antalet katter i hamnen och då gäller det att få in dem för kastrering. Varför detta motstånd? Det gäller nu att lägga all prestige åt sidan och verkligen göra något för Håkan, Mimmis syster, korta svansen och de andra innan situationen är fullständigt ohållbar och endast avskjutning återstår.
Jag tror alla har förstått vid det här laget, att det inte finns stödhem.
Nu skriker jag: VARFÖR INTE KASTRERA OCH SLÄPPA UT????
Det är i alla fall det näst bästa.
Än en gång… Varför denna motvilja mot kastreringar? Nej det finns inte stödhem och det är jättesynd. Men finns det nån som tror att det blir lättare nästa år när katterna än en gång fått försöka överleva en vinter i hamnen och dessutom är MÅNGA FLER än i år. Genom att se till att där inte blir fler ökar chansen att i slutändan hitta hem/stödhem åt alla.
Har det redan fötts ungar i hamnen???
Jag tycker det är fruktansvärt synd om hamnkatterna som lämnas åt sitt öde bara för att det i nuläget inte finns stödhem.
Det finns någon man kan göra för dem. KASTRERA!!!
Ingen, varken katterna eller dem som ska hjälpa dem, tjänar på att där blir fler katter i hamnen.
Varför inte göra det bästa av den situation som finns?
Man kan inte alltid göra allt men att göra något är 100gånger bättre än att inte göra något alls!!!
För hamnkatternas skull. Sluta skyll på att det inte finns stödhem och gör det bästa av situationen.
Finns här någon som är duktig på att skriva och som kan göra en bra artikel om hamnkatterna som man kan sätta in i olika trådar samt i tidningar ?????
Det måste också vara jobbigt för Gullimat behöva svara tråden för hon kan inte göra allt detta ensam!!!
Debattia
Det är KKS och ingen annan som tog över projektet med hamnkatterna med Gullliver i spetsen. Även insamlingen av medel togs plötsligt över av KKS genom Gulliver och det var KKS och ingen annan enligt Gulliver som kunde ges förtroendet att hantera inkomna medel. Vi ser resultatet idag. Ingen aktivitet utan handlingsförlamning råder och hamnkatternas situation kan förväntas bli alltmer akut. Det är mer än sorgligt att behöva konstatera detta. Tyvärr verkar KKS inte inse detta utan skyller ständigt på att stödhem saknas och därmed kan inget göras. Det är andra gången KKS sviker hamnkatterna i Malmö. Vi är tyvärr många som insett detta för länge sedan.
När det gäller Gullimat skall hon självfallet inte behöva ständigt stå till svars här på tråden. Jag vet inte ens om Gullimat är representant för KKS.
Men varför gör ingen av alla er som kommer med anmärkningar något själva. Vissa av er bor ju inte så långt därifrån. Ni skriver att pengar skickas till kontot så fort det börjar hända saker. Strunta i att skicka pengarna till kontot, fånga in en katt, ta den till vet och kastrera och sedan släpp ut igen. Det är ingen som hindrar er att göra så.
Vad tror ni KKS´representanter skulle göra om det sedan går in en kastrerad katt i fällan sen när de sätter igång med infångandet? Knappast bråka för att någon av katterna blivit kastrerad.
Jag menar om ni nu i första hand tänker på katterna!!
En privatperson skulle väl mycket väl kunna gå dit och ta in en av hemlösingarna. Det är inte alla som är inne på HIFs eller KKSs sidor och läser.

#41 Ja jag har varit sugen på att åka ner och sätta igång många gånger men det är för långt. Dryga 50 mil t/r blir ohållbart om man inte vet att det ger något när man kommer dit. Jag har varit på besök i hamnen så jag vet också hur det ser ut där nere IRL. Mycket folk i omlopp så här års och inget lättarbetat område.
Hoppas att ni kan mobilisera er snart där nere i Malmö och inte strida och skylla runt på varandra det hjälper inga katter.
Ni skulle tom kunna göra så att ni fångat in en katt i hamnen, kör den till Hagakliniken och kontaktar KKS. Om ni tvunget vill att KKS ska vara inblandad.
För har jag förstått det hela rätt så tillhör inte katterna KKS, förrän de har fångat in dem. Eller går de ut och paxar katterna i de olika kolonierna? De är våra!!

#43 Nej fast det är väl bra att veta om KKS har något projekt som pågår där. Enligt deras hemsida är det ju det men i praktiken?
Har det inte skrivits tillräckligt om hamnkatterna redan? Kanske dags att göra något praktiskt nu…
Jo men om de har ett projekt där, så hindrar det väl inte andra att hjälpa till, istället för att oja sig för att inget blir gjort. Jag kan förstå att man inte åket 50 mil för att hjälpa till, men en del som ojar sig bor ju för h…… i Malmö.

#46 Nej det är säkert välkommet med alla som vill vara med och hjälpa till. Skulle bara vara kul och veta om KKS är med fortfarande med ev. bidrag när vi kommer till notan så att säga.
Vill ni hjälpa katterna i hamnen så kanske någon vill hjälpa till och skriva ihop något som vi kan bredda infot om katterna innan hösten och kylan kommer.
Man kanske kan åka till Malmö och ligga över hos någon som bor där och finns här i trådarna? Hjälpa till att fånga in och kastrera.
Varför gnäller ni på KKS ? Finns fler djurskyddsföreningar i Skåne som skulle kunna ställa upp och hjälpa KKS i ärendet om dom inte har knöfullt kanske dom åtminstonde kunde ställa upp och ha katterna hos sig medans de är nyopererrade ????
Debattia
KKS har med Gulliver i spetsen med buller och bong dragit igång operation räddning av hamnkatterna för att sedan utan att något positivt har hänt för hamnkatterna uppenbarligen struntat i projektet. Jag kan inte tyda det på annat sätt än att KKS inte längre intresserar sig för hamnkatterna. Tystnaden från KKS, inte minst från ledaren för projektet, har varit anmärkningsvärd och präglats av nonchalans mot alla dem på forumet som visat intresse för hamnkatterna.
Skall hamnkatterna kunna få hjälp är det uppenbart att det krävs en person i ledningen som har förmåga att gå från ord till handling. En sådan person är Crisse som gång på gång har visat att hon har förmåga att få saker uträttade. Självfallet kan inte Crisse klara detta ensam utan behöver hjälp av andra som är villiga att inte bara skänka bidrag utan också att rent faktiskt hjälpa till att fånga in katterna och få dem kastrerade. Hur Crisse ställer sig idag vet jag inte. Något förtroende för KKS har inte jag. Det förtroende som tidigare fanns hos mig grusades ordentligt för ett år sedan vid Midsommarhelgen då lille katten Robin Hood, nyopererad och hjälplös, pga klantighet från KKS:s sida blev ihjälbiten på en åker i Skåne. Efter den händelsen och den turbulens som därefter följde under sommaren för KKS är KKS uppenbarligen ordentligt försvagat och det behövs andra krafter för att ro iland projekt Hamnkatterna.

#49 Nu har jag inte helt koll på vad du själv gör för de hemlösa katterna, men än att du högst behjärtansvärt skänkt pengar.
Men du skriver ofta starka inlägg att folk ska göra si och så, oftast i fetstil, dock inte inlägg #49. När det gäller Gulliver så verkar det som att du inte vet ett hum om hur läget är. Gulliver (med make) har många katter att sköta, Gullliver har dessutom en sak som gör att hon inte alltid kan verka 100 % som du & jag. Men det är det ju ingen som tänker, på hittekatter tänker vi enbart på katterna til 100 %, det som gör sidan emellanåt till en sjuk sida…
Det jag reagerar på är att Gulliver har skrivit i andra trådar men inte i denna!
Inte att Gulliver kanske måste hoppa av projektet, saker och ting kan hända för alla men kan man skriva i någon tråd kan man väl skriva i tråden där man själv varit pådrivande och där så många undrar…!

#51 Följer inte Hittekatter dagligen och vet inte om Gulliver skrivit i andra trådar. Men för att få svar anhående hamnkatterna är annars att ni mailar kks ordförande Birgitta Carlsson på birgitta@kks.nu alternativt ring henne på 0455-40870 (har inte henes mobilnummer)…
Men…du då. Du bor väl inte så långt ifrån?
KKS har en hel del annat på gång också. Även om de tagit på sig att hjälpa hamnkatterna, så hindrar det väl inte "alla på forumet som visat intresse för katterna" att agera. De kan väl få hjälp från båda hållen. Det finns ingen som hindrar dig och Chrisse att dra igång ett eget projekt.
Kom igen och visa KKS och alla andra vad ni går för
Det handlar inte om att visa vad någon går för, det är ingen kraftmätning det gäller utan katter som behöver all hjälp dom kan få av vem som än tar tag i det.
Mitt jobb med hamnkatterna tog slut den dagen Charrez dog och jag kommer inte att ta upp det igen.

#54 Tyvärr har jag slutat hjälpa men hoppas att det kommer personer som har engagemang 
Som andra skriver här i tråden är det väl inget som hindrar att den som har energi och ork själv tar tag i arbetet med hamnkatterna.
Om nu någon inte är fit for fight just nu, verkar det ju som att andra av er är desto mera fulla av energi. Mitt råd till er är att ni använder energin fullt ut till att hjälpa hamnkatterna. Tyvärr är det för mycket bråk och tjaffs i Malmöområdet. Men det hjälper dessvärre inga katter. Här är det istället hårt arbete som gäller.
Kom igen nu gott folk, lägg ned stridsyxorna, kavla upp skjortärmarna och skrid till verket!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Synd Crisse, du hade behövts för att något skall hända nere i hamnen. Samtidigt förstår jag dig fullt ut.
#57 Men du själv då? Vad har du för egna möjligheter att dra ett strå till stacken för dessa hamnkatter?
Vi får aldrig glömma att vi var och en har våra egna möjligher att förändra världen!
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
KKS har med Gulliver i spetsen med buller och bong dragit igång operation räddning av hamnkatterna för att sedan utan att något positivt har hänt för hamnkatterna uppenbarligen struntat i projektet. Jag kan inte tyda det på annat sätt än att KKS inte längre intresserar sig för hamnkatterna.
Hur mycket vet du om ifall dom struntat i projektet ? Dom kanske håller på och jobbar hela tiden fast dom inte är inne i den här tråden och i så fall förstår jag dom för här bara ska andra berätta och bestämma utan att bry sig om vad de tänker ,känner och säger som är på plats.
Tystnaden från KKS, inte minst från ledaren för projektet, har varit anmärkningsvärd och präglats av nonchalans mot alla dem på forumet som visat intresse för hamnkatterna.
Här kan fler ställ upp och hjälpa till, även ute i arbetslivet är det inte längre så att det enbart är en som ska göra jobbet och bestämma. Kanske kan du fråga dem vad du kan hjälpa till med för att underlätta för dem. Du själv har bestämt ge dem pengar,men dom kanske behöver annan hjälp ochså från dig.
Skall hamnkatterna kunna få hjälp är det uppenbart att det krävs en person i ledningen som har förmåga att gå från ord till handling. En sådan person är Crisse som gång på gång har visat att hon har förmåga att få saker uträttade. Självfallet kan inte Crisse klara detta ensam utan behöver hjälp av andra som är villiga att inte bara skänka bidrag utan också att rent faktiskt hjälpa till att fånga in katterna och få dem kastrerade.
Det måste väl gälla Gullimat också ??? Eller ser du henne som stålmannen som klarar allt själv ????
Hur Crisse ställer sig idag vet jag inte. Något förtroende för KKS har inte jag. Det förtroende som tidigare fanns hos mig grusades ordentligt för ett år sedan vid Midsommarhelgen då lille katten Robin Hood, nyopererad och hjälplös, pga klantighet från KKS:s sida blev ihjälbiten på en åker i Skåne. Efter den händelsen och den turbulens som därefter följde under sommaren för KKS är KKS uppenbarligen ordentligt försvagat och det behövs andra krafter för att ro iland projekt Hamnkatterna.
Här dömer du ut en hel förening över hela landet för en nyopererad kattunge, vilket jag beklagar men tänk så många,många katter KKS hjälpt under åren, icke att förglömmas. Jag vet inte hur Crisse känner sig, men många som blir sårade ,i detta fallet du ,så stannas hjälpen upp för alla de andra stackars katterna. Ska man hjälpa katter måste man tänka på dem i första hand och komma över sin egen bitterhet.Lägga energin där den behövs bäst.
Du beklagar också kattungen men du vill släppa ut nyopererade katter i hamnen.
Hur många tänker på mattanten som går där varje dag och matar och gör katterna mer och mer sociala .Alltså hjälper det till att hitta hem till dem.
Skulle kunna kunna göra en stor drive och hjälpas åt alla. Spelar ingen roll var vi bor ,det finns transporter. Vi kan fråga ,annonsera där vi bor och kolla upp om någon vill hjälpa till och ta hand om hamnkatterna. Varför bara vara så inriktad på och bestämma att dom ska vara kvar nere i hamnen. Hur hade vi själva tyckt om att bo där nere? Hur många av dessa katter som Crisse tagit in har varit sjuka.??Alltså är detta ingen bra plats för katter att vistas på…
Debattia

Det måste dock beaktas att, som Debattia säger, kan dessa katter bära på sjukdomar och att den som tar in en katt måste ha en karantän-möjlighet! Bara för att vi skall ha in katterna snabbt måste dessa saker vara genomtänkta. Jag säger inte att alla katter är sjuka men det finns säkert en del som vi inte känner till.
Ett TNR-projekt är att föredra under sommaren i allafall då vädret är gynnsamt. Då har vi inte kattungar att ta hand om till hösten. (Men det är nog redan så dags är jag rädd..)
Usch vad göra?
Vad som måste prioriteras är att få katterna kastrerade. Det är nummer ett oavsett hur miljön där nere ser ut. Även om miljön är som den är gäller det att stoppa så att inte fler katter föds i området. Och de katter som redan finns går ju därnere oavsett.
Alltså är detta ingen bra plats för katter att vistas på…
Och då är det bättre att inte göra något överhuvudtaget så att ännu fler katter kommer att finnas där?
Jag hade gärna tagit en katt men har redan maxantalet. Dessutom finns det skygga ,hemlösa katter i Uppsala som ingen hjälper.
Jag skulle gärna åka ner för att hjälpa till att fånga in katterna och få dom kastrerade, men det är inte praktiskt möjligt då det inte är lätt att få kattvakt.
Just nu tror jag att man måste inrikta sig på TNR,det är semestertider och många reser bort. Sen får man försöka med stödhem till hösten.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Självfallet hade det varit allra bäst om katterna nu kunde komma från hamnen för alltid och det har också varit min ståndpunkt tidigare. Som det ser ut nu är detta inget realistiskt mål för närvarande och det måste vi alla inse och då återstår en sak vi kan göra, nämligen att ta in dem och kastrera dem och därmed förhindra att vi till hösten har ett ännu större lidande i hamnen.Självfallet bör vi alla fram till hösten göra vårt bästa för att söka hem till dem.
Jag undrar därför om någon nu innerst inne är emot att vi gör något positivt för hamnkatterna, nämligen tar in dem för kastrering, än låta allt vara som det är med ännu flera katter i hamnen till hösten. Det brinner verkligen i knutarna. Om inget görs nu utan trätandet fortsätter bidrar vi alla till ett ökat lidande för hamnkatterna i Malmö. Låt oss alla samla oss till en kraftansamling, där var och en anmäler vad den kan bidra med, infångning, körning, bidrag m m.
MEN GÖR NÅGOT DÅ!!!! Vänta inte vid datorn på att andra ska göra det.
#64 Ärligt talat tror jag inte det är någon idé att vänta på någon form av samförståndslösning. Ni som är på banan och har tid och ork får nog samla ihop er och börja gå till aktion. Bestäm en dag, tid och plats när ni träffas IRL och skrid sedan till verket. Lite på samma sätt som Östgötagruppen har gjort.
Om Öresundskatterna är samma som Hamnkatterna men KKS inte har tid att jobba där varför har KKS en insamling på sin sida som dragit in över 28.000 kr? Kommer pengarna föras över till kostnade för kasteringar och medicin till de som ni ber ta tag i ärendet i denna tråd? Blir ju en mycket bra starthjälp för dem
KKS har tidigare tagit in katter från hamnen och haft en hel del kostnader för dom. Går man in på insamlingen för Öresundskatterna finns det en gåvoredovisning och då är det inte alls + 28.000 som gäller utan ett underskott på 10.000.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Den redovisningen skall man inte hänga upp sig på eftersom den inte stämmer.
#65. Det behövs någon driftig som kan samordna aktionen och som kan vara med ute på fältet. Eftersom jag för ett tag sedan råkade ut för en olycka och f n är handikappad när det gäller det mesta kan jag inte själv ta på mig den rollen men bidrar gärna till kastreringskostnaderna och att hålla igång tråden med diverse information som kan underlätta aktion hamnkatterna. Här finns så många duktiga och engagerade på forumet så om någon kan anmäla sig att ta på sig samordningsansvaret skulle jag tro att flera skulle kunna hjälpa till med det praktiska att fånga och transportera. Många har ledigheter som väntar och arbetet kan annars många ggr lägga hinder i vägen för att kunna hjälpa till.
Oj, vilken röra! Alla skyller på alla.
Jag bor i Stockholmstrakten, är sjukpensionär, har häst, hundar och kaniner. Mycket svårt med djurvakt. Kan inte ta in någon katt eftersom jag bor i en etta med hundar som gillar att jaga katter, i alla fall till de har vant sig. Kan bidra med några hundringar då och då. Nu är det klargjort.
Jag tycker ni tjafsar något alldeles hemskt! Käringfasoner.Jag är själv en käring och kan vara en bitch, men nån måtta får det väl vara! Det gäller ju katterna!!
För mig verkar det som någon är mot TNR.
Alla förstår ju hur det kommer att bli till hösten och vintern med många, och antagligen sjuka katter.
Usch…….
Sjävklart ska inte KKS behöva göra allt jobb för samtliga hemlösa katter i Malmö. Däremot ska man som förening vara rädd om sitt rykte. Man får inte ett särskilt seriöst intryck av en förening när den för andra gången låter ett projekt rinna ut i sanden medan det fortfarande samlas in pengar till projektet.
Kom igen nu all go folk i Malmö och samla era krafter för katternas skull!
Men herregud någon måste väl göra något vettigt praktiskt själva av dem som vill se en förbättring.
Står om hamnkatter på kattjourens sida också!
www.kattjouren.nu/annonser.php
Ingen aning om det gäller samma hamnkatter. Även dessa katterna finns i alla fall i Malmö. Kanske dom som kan hjälpa till kan samarbeta med kattjouren…?
Finns under Katter som letar hem, vuxna katter.
#69 Öresundskatterna har funnits länge och det är många som jobbat med dem under olika tidsaspekter. KKS har noga redovisat vart alla insamlade pengar gått till. Det finns ingen anledning att betvivla den redovisningen.
Nu hoppas jag att alla Malmöbor tar sig samman och gör en gemensam kraftansträngning nere i hamnen. Katterna blir inte hjälpta av att det grälas och divideras i den här tråden. Det blir bara tråkigt, tjatigt och fruktanstvärt ledsamt att läsa.
Jag tycker ni ska börja med att samlas för ett möte i all enkelhet på något café i centrala Malmö. Försök sedan att strukturera upp det hela och fördela arbetet er emellan. Det är mycket lättare att komma igång om man träffas på riktigt. Allt som händer är av goda för dessa katter.
" 74 "
Det är inte i samma hamn som Kattjouren menar. Malmö har ett antal olika hamnar och den som Kattjouren har ett projekt i ligger långt från den som Öresundskatterna finns i.
" 75 " Där står när insamlingen började och då får man räkna från den dagen och då har där inte varit många som har jobbade med dom katterna.
#77 I redovisningen fanns alla katterns namngivna och allt var specifierat in i minsta detalj. Kommer inte ihåg exakta antalet nu men det var drygt 20 katter som det handlade om. Hur somhaver fanns det ingenting att anmärka på. Inte alla som redovisar så noga.
Hur många hamnar finns det i Malmöområdet? Är det hemlösa katter i alla dessa hamnområden?
Från insamlingen började togs det in 16 katter varar 2 inte hamnade hos KKS. På redovisningen finns det iallafall 3 katter som inte kommer från hamnen och det är det jag menar att man inte skall ta den redovisningen på allvar.
Jag vet inte exakt hur många hamnar vi har här men jag skulle tippa på en 5 st kanske ännu fler. Jag vet inte om där är hemlösa katter i alla hamnarna men troligtvis. Jag vet att där är katter i 4 hamnar.
Jag antar att det finns industri i dessa hamnar också? Sjöfolk brukar inte ha något emot att det springar några katter som håller bort "skadedjur". Kan katterna få isolerade hus i närheten av fastigheter så tror jag nog att det inte skulle vara ett problem att starta TNR projekt i samtliga hamnar. Det finns ju stora företag som Stena mm som har gott om pengar, så det borde inte vara problemet. Det gäller att hitta den rätta person inom företaget, någon med hjärta för djur och som får ta beslut om eller kan påverka sponsring av TNR projekt.
Vi har egentligen aldrig haft problem att få företag intresserade i TNR (förutom bostadsbolaget Poseidon) och oftast betalar de gladligen om man berätter fördelarna som metoden har. Sen finns dt säkert några tuffa hamnsarbetare som vill hjälpa till att mata och hålla tillsyn över katterna. De brukar nämligen bara se tuff ut men har oftast ett mjukt hjärta ;)
Läs på om TNR, knacka dörr hos företagen i området och gör reklam för metoden, det skadar aldrig!
" 80 "
Det är sådana projekt som kattföreningarna kunde samsas om att ta tag i. Jag som privatperson kan inte göra mycket åt stora kolonier med katter.
Jag är absolut inte emot kastrering av katterna i hamnen, men jag tycker man kan göra både ock. Man kan också börja söka hem till dem nu och inte vänta till hösten eller göra TNR-projekt.
Hur många är från Malmö som är inne på den här tråden ?
Någon kommer med ett förslag om tid och dag ni kan träffas så ni kan prata ihop er. Spelar nog ingen roll om man tillhör en förening eller ej, hjälp varandra snälla!!! För katternas skull !!
Vi andra kan jobba och hjälpa dem på avstånd!!!!!
Debattia