OT. "Djurprat"
Jag måste bara berätta för er om gårdagen.
De flesta känner väl till att jag har en hittekatt som heter Gustav. Han är ca 8-9 månader och vi har haft honom drygt 1 månad. Vi köpte honom från ett katthem och dit hade han kommit efter att tidigare ägaren kastat ut honom från balkongen.
Igår var jag på ett litet föredrag med Pehr Trollsveden som är bl.a. djurkommunikatör. Inför kvällen kunde man skicka in bilder på sina djur och jag hade skickat in en bild på Gustav. Hade sån tur att Gustav blev ett av fyra djur han "talade med".
Det enda han visste om Gustav var vad han hette och hur gammal han var. Det första han sa om Gustav var "Jadu Gustav, så liten men ändå har du hunnit vara med om så mycket!" Sedan sa han att han kände ett obehag och att det kliade i öronen. Gustav har öronskabb som vi behandlar honom för.
Sedan sa han att Gustav inte alls haft det bra som kattunge. Gustav hade varit väldigt mager och haft mask i magen som "ätit på honom". Han kände även att någon varit elak emot honom och velat döda honom. Han sa vidare att han hoppades verkligen inte att jag haft katten så länge eftersom han sa allt det här, men att han ju var tvungen att tala om vad han "hörde".
Han sa även att Gustav tycker om att leka med blommor, att han inte tycker om att få klorna klippta och att Gustav har en speciell svansföring. Allt det stämmer.
Var helt häpen över vad han sa om Gustav! Riktigt imponerande. Tyckte det var så roligt att jag var tvungen att skriva om det 
Vi hade även en privat sittning med Pehr med våran hund och där var det också en hel del som stämde in.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vet inte vad man ska tro. Hur mycket av det han berättade kan vara allmänt och stämma in på många katter?
Jag är också ganska nyfiken på ämnet men vet som sagt inte vad man ska tro.
Gustav är en jättefin och jättevacker liten kille.
Ja, jag både tror å inte tror på detta..Har haft kontakt med nån djurkommunikör…Har för mig att det var frun till just Trollsveden..Men kan ha fel, detta är många år tillbaka..Mycket av vad hon sa stämde med min katt, jag ville då veta varför han spydde å mådde så dåligt…Men ibland svävade hon iväg å inget stämde…
Att han tycker om blommor och inte tycker om att klippa klornakan ju stämma in på många katter.
Men att han talade om Gustavs otrevliga uppväxt tyckte jag var otroligt. Skabben i öronen tyckte jag också var lyckat, men det kanske är ganska vanligt på katter det med.
Jag tror på detta med djurkommunikation. Men jag tror inte att alla som påstår sig kunna det kan det. Tror också att man får ta saker med en nypa salt, det är mycket som man tycker passar in men som samtidigt kan vara ganska lätt att gissa eller som skulle kunna stämma in på många djur.
Han tala förresten om att vår hund hade problem med analsäckarna och att han åt medicin. Och vi var till veterinären med hunden i måndags pga av sprucken analsäck och efter det äter han pencillin 
Det finns absolut folk som "kan det". Trollsveden är en av de mest kända men det finns flera som är duktiga på det.
Ofattbart för oss, självklart för de:)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
När det gäller olika typer av spådomar och liknande (kanske även detta) brukar man ta till sig det som stämmer, men det som inte stämmer struntar man bara i och tänker inte så mycket på. Om man tänker hur mycket som stämmer och hur mycket som inte stämmer (om man inte tar med det som är enkelt att gissa om man är lite uppmärksam) går det nog ofta rätt så jämnt ut.
Det där med att när det gäller hunden var det en hel som stämde tyder på att en hel del inte gjorde det..
Sen kan ju människor vara olika mycket intuitiva, det är en helt annan sak.
Förresten, alla som har en katt som älskar att få klorna klippta kan väl räcka upp en hand
.
(Gurstav är för övrigt superfin!)
#7 *Räcker upp en hand* Min ciba brukar spinna när jag klipper hennes klor, fast hon går å andra sidan med på vad som helst så länge som man pussar och berömmer henne sammtidigt :-)
Vad det gäller allt sånt här "utomvetenskapligt" är det sunt att vara skeptisk. Man ska inte sticka under stol med att det finns folk som skor sig på andras blåögdhet. Samtidigt ska man hålla en dörr öppen, för det finns väldigt mycket vi inte vet om ännu och det finns verkligen människor med fantastisk intuition och förmågor…
Eros:_
"Sedan sa han att Gustav inte alls haft det bra som kattunge. Gustav hade varit väldigt mager och haft mask i magen som "ätit på honom". Han kände även att någon varit elak emot honom och velat döda honom. Han sa vidare att han hoppades verkligen inte att jag haft katten så länge eftersom han sa allt det här, men att han ju var tvungen att tala om vad han "hörde"."_
Jag tycker att just ovanstående citatvisar rätt tydligt att detta sannolikt inte är någon som bara säger det ägaren vill höra för att luras. Det är ju ett väldigt modigt drag att antyda att ägaren kanske misskött sin kattunge om man inte vet om att katten är en fd. hemlösing. En lurendrejare säger sådant som stämmer in på många katter men jag tror inte en sån skulle våga ta risken att antyda något sånt här.
Nu är Trollsveden en känd och erkänd djurpratare, han har skrivit böcker, håller regelbundet kurser och är med i styrelsen för sveriges djurkommunikatörförbund, en förening som har rätt hårda intagningsregler och prov för sina medlemmar för att sålla bort "oseriösa". Jag känner en som gått kurs hos honom och han verkar absolut kunnig och bra. Så ska man lita på någon djurkommunikatör så kan man nog lita på honom :-)

Låter intressant detta…tror nog att det finns dom som mer eller mindre tror sig själva..men här verkar det vara en seriös person du träffat…

Jättebra att jag fick syn på den här tråden.
Jag har nyligen pratat med en bekant om djurkommunikatörer, pga att hon har problem med sin lilla hund. Hon verkar inte ha det så gott ställt ekonomiskt, och trodde inte att hon skulle ha råd med det, men var annars intresserad av att pröva detta.
Tyvärr har jag ingen aning om hur mycket det brukar kosta att anlita en djurkommunikatör. Kan någon här vara snäll och berätta hur mycket det brukar röra sig om?
#10 Det är rätt olika, allt i från dom som övar och gör det gratis till dom som försöker försörja sig på det (vilket få klarar, det här med att det ska vara något som är lätt att sko sig på är en fördom ;-) ).
En bra grej är att titta på www.sdkf.se, de djurkommunikatörer som finns där är testade och seriösa.
Jag kan personligen VARMT rekommendera Marie Niccander som jag anlitat för mina djur och gått kurs hos. Hon är fantastiskt duktig och en djurvän med stort hjärta! Hon tar 400:-/djur, är osäker på om hon tar lägre pris för distans-snack. hemsida
400:- är så klart en slant om man har ont om pengar, men med tanke på vad en undersökning hos veterinären kostar tycker jag det är peanuts. Särskilt om det hjälper!

#11 Tack snälla för hjälpen!
Nej, 400:- är inte mycket om det kan hjälpa henne och vovven med problemen. Det kan det verkligen vara värt!
Jag ska titta in på Marie Niccanders hemsida, och ska försöka få tag på kvinnan med hunden imorgon.
Tack igen! 

Har själv varit på en mässa och sett och hört Per prata om både djur och döda anhöriga han är jättebra.
Han gjorde en chachra balansering på mig samtidigt som han beskrev en massa om mig som person och saker jag burit på inom mig mm.
Kan säg att jag häpnade över hur fasiken karln kunde veta ,det var saker och känslor som jag aldrig sagt eller visat för någon, min kompis som var med var lika häpen hon för allt han sa om min personlighet stämde in.
Så jag kan varmt rekomendera Per om man är intresserad.
Som jag skrev tidigare så tar jag allting med en nypa salt. Koncentrerar mig på det som stämde in precis. Det som stämde in mindre bra eller som kändes som att det kunde stämma in på vilka djur som helst, är jag mer skeptisk till.
Angående hunden och att jag skrev att det var en hel del som stämde. Han är 10 år och jag har bara haft honom sedan han var 6 år. En del saker som Pehr sa kände jag inte igen, men det skulle kunna stämma ändå.
Jag gjorde det här för en kul grej och hade ingen förväntan på att få höra något som stämde. Men blev positivt överraskad 
# 8 Ja jag menade mer i allmänhet, spådomar och sånt. Eftersom han bara hade sett ett kort på Gustav tyckte jag det verkade skumt, det kan man ju inte direkt kalla kommunikation. Jag tycker det är stor skillnad om man träffar djuret. Men visst är det märkligt att så mycket stämde, det håller jag med om. Om han inte är medlem på Hittekatter i Fokus förstås
.
Vi var med i tidningen idag 
http://www.dt.se/nyheter/borlange/article404889.ece
Haha tidningar ska då alltid vrida på orden, är mycket smågrejer som inte stämmer. Men jag slapp i alla fall bli med så mycket på bild, var helt nojig över det. Hade väl räckt med att de tog med Eros 

Putt

jag tror på det här men jag har lite svårt att tro på att det går med en bild…får man träffa djuret "live" så tror jag definitivt på att det finns duktiga djurpratare… men att känna via ett kort tvivlar jag på….
lycka till catfoot!
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Pehr som jag var till läste ju Gustav med bara en bild. Testa att kontakta honom?
Ja, någon måste väl ha lite medlidande och kunna avvara en stund för att försöka hjälpa!

..Har svarat henne om tips på nån annan som kan hjälpa till…Så jag fortsätter vänta..