Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1598 ggr
[LucyInTheSky]
0

Är detta kattmynta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Grävde upp denna hemma i trädgården hos mor.. Katterna blev som galna..

[LucyInTheSky]
0

Blomma

[LucyInTheSky]
0

Pojkarna

Lena
0

Ja det ser ut som den förädlade formen av kattmynta. Den ursprungliga har vita blommor.

Vissa katter kan reagera lite på den färska varianten. Har en katt som börjar dregla jättemycket när han varit i kontakt med färsk planta.  Det bästa är att torka bladen och sedan smula sönder den. Men låt den växa till sig lite innan du skördar den. Då kan skydda den med kycklingnät runt omkring själva plantan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[LucyInTheSky]
0

Vad kul! Jag ska isåfall ta mer ur mammas trädgård för hon hade massor som växte hej vilt i hörnan på en oanvänd rabatt.. =)

Ska säga det åt henne med, hon virkar kattleksaker åt katt komando syd och egen odlad kattmynta är ju kanon då!

kattassen
0

Jajamensan! Visst är det "kantnepeta" som växten heter. Kattmynta har jag planterat i rabatterna här hemma nu. Har haft en liten kruka med en planta i. Jag brukar ta ett blad och mosa in i en virkad mus då och då. Det sätter fart på ett par av våra katter. En är helt ointresserad av doften. Märkligt.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Jenna-Gun
0

Har en tuva som  jag fått sätta små stålbägar runt för att den ska hinna växa till sej. Utan att bli rullad i och tillplattad. Alla kissarna är som galna i den.

Hawknestgrove
0

Lucy, ta inte bort den från mammas trädgård!  Det är en perenn! Klipp hellre ner och torka i buketter, som du torkar vanliga blombuketter, dvs med blommorn neråt. Då kan du skörda två gånger minst per år! OCh de mår bra bra av att klippas ner. Det är ju såna jag har på Pyssas grav och därifrån tar jag min mynta så länge den räcker. Sen köper jag på Ebay. Kolla bild

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

destiny
0

Jag har den i trädgården jag också. Brukar plocka till katterna ibland. Någon blir helt galen Skrattande andra bryr sig nästan inte. Har den väl fått fäste växer den bra. Jag hade en stor buske på ett ställe som jag tog en bit av och planterade på ett annat ställe i trädgården. D v s precis utanför rastgården! Oskyldig Den har växt till sig och blivit stor den med.