Får de göra så här?
Jag vet att det numera står i djurskyddslagen att man inte får skilja kattungarna från mamman förrän de är minst 12 veckor gamla.
Jag har frågat Jordbruksverket om det även gäller katter som fötts utomhus eftersom så många "plockas" in och alltför ofta blir mamman kvar ute.De kunde inte svara bättre än att "man får skilja dem högst tillfälligt,en kort tid,medan man försöker fånga in mamman".Hur man skulle göra om mamman försvann kunde de inte svara på.
Nåväl,nu händer det än en gång:
En förening håller på att fånga in kattungar som är ungefär 6 veckor gamla,det finns fler ungar plus kattmamma kvar.Ungarna är inte skygga vilket får mig att undra om det finns en kattägare som saknar sin honkatt.Är det någon mer än jag som tror att risken är väldigt stor att kattmamma och resterande ungar flyttar på sig när det försvinner ungar?Denna förening har tyvärr för vana att inte anstränga sig lika mycket när väl ungarna fångats. :(
Jag tycker det är så hemskt när det går till så här.Ingen har tagit bild på kattmamman och sökt eventuell ägare vilket jag tycker är horribelt.För mig är det inte med automatik en hemlös katt för att den fött ungar utomhus men framför allt - kattungarna behöver sin mamma!
Jag kommer att kontakta länsstyrelsen på måndag.
Det är ingen extremt farlig plats kattfamiljen vistas på,ett beslut om omhändertagande är knappast aktuellt.
Vill höra om fler än jag tänker i dessa banor?

ja är ungarna inte skygga så skulle i allafall jag misstänka att de har en ägare, är de inte vana vid folk så är de ju sjövilda,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
jag vet inte direkt vad jag ska skriva.. men känner att jag ändå vill försöka skriva min personliga åsikt. Om det går till så här hos denna förening, så hjälper det inte till att höja kattens status i samhället. Snarare tvärtom.. hur ska en långsiktigt förändring kunna ske hos de mest trångsynta sinnena om nu denna förening egentligen beeter sig likadant.. Att gå och norpa kattungar och utsätta både mamman och kattungarna för lidande är ju ett beetende som är lika respektlöst som de som inte ser till att ta hand om de djur de har. Jag vet hur det kan låta ute i "stugorna" ang kattens status och ska man kunna nå dessa människor så måste man själv agera utefter det man står för. Respekt föder respekt och med det så kan en ökad förståelse och kunskap börja gro istället för att aldrig kunna fästa sig.
Gör vad du känner är rätt.
Det är absolut aktuellt med ett omhändertagande. Kopierar in från Göteborgs Katthjälps hemsida:
"Enligt 24 § 2 st. djurskyddslagen samt 59 § djurskyddsförordningen ska länsstyrelserna se till att djurskyddslagstiftningen efterlevs. Ansvaret för att lagstiftningen efterlevs medför ett ansvar att faktiskt ingripa vid brister i djurskyddet. Att den som är tillsynsansvarig inte bara har möjlighet att genom direkt ingripande lösa problem inom sitt område, utan att detta snarast är en skyldighet ligger i tillsynsansvarets natur. JO har uttalat att en myndighet som har befogenhet att ingripa ska ingripa när ett ingripande behövs. Länsstyrelsens tillsynsansvar innebär alltså både ett ansvar för att djurskyddsorganisationer hanterar djuren i enlighet med djurskyddslagstiftningen, och ett direkt ansvar för att djurskyddet upprätthålls inom länets kommuner (att djur inte blir lidande, lämnas utan mat och tillsyn o.s.v.).
Den bestämmelse som snarast blir aktuell i fråga om en katt som är övergiven (utan tillräcklig tillsyn) är 32 § i djurskyddslagen där det sägs att ett djur som är utsatt för lidande ska omhändertas om det är befogat ur djurskyddsperspektiv, t.ex. då ägaren är okänd inte går att nå. Enligt uttalanden i motiven ska enbart det faktum att ett djur är övergivet innebära en presumtion för att djuret lider. (1) I den situationen aktualiseras länsstyrelsens (länsstyrelsen är enligt 59 § djurskyddsförordningen kontrollmyndighet) ansvar för djurskyddet. Polismyndigheten har samma skyldighet att ingripa."
Det finns tyvärr en hel del föreningar som jobbar på det sättet du beskriver Missesmatte. Och det gör mig väldigt upprörd. Som Forrest skriver skriker de oftast högt med att de vill höja kattens status medan de själv handlar totalt respektlöst mot katterna. Ett exempel är att plocka in ungar och lämna mamman kvar. En annan är att avliva friska katter för att de är skygga/förvildade.
Angående länsstyrelsernas ansvar för hemlösa katter kan jag tillägga att länsstyrelsen i Västra Götaland inte har fattat att de har ett ansvar för dessa. De har nämligen tillsatt en arbetsgrupp till att utreda om hemlösa katter ingår i djurskyddslagen och om länsstyrelsen har ansvar för dessa eller inte! 
Beslutet att tillsätta en arbetsgrupp har redan tagits i januari i år. Första möte har varit den 18 maj! Då ser man hur högt de hemlösa katterna är prioriterade.
Goddag yxskaft!
Om ingen ägare har funnits än, så är ett omhändertagande mycket aktuellt. Annars blir snart ungarna förvildade, startar en ny koloni och tada så finns det 25 katter till i området. Kanske får de in ungarna först? I en koloni jag hade hand om förra året var mammorna jätteluriga, så jag fick in ungarna först. mammorna gick in i fällan några timmar senare. Man kan inte alltid få in mamman först när det gäller fälla osv, det är helt omöjlgit o styra vilka som går in först. Bara man har som syfta att ta in hela kattfamiljen. det är det viktigaste!
Hur vet du säkert att de inte kollat runt efter en kattmamma? helt fel om de inte gjort det.
Tyvärr är detta en vanligä syn, att vi föreningar stöter på utkastade mammor med sina ungar för att ägaren inte orkade med dom längre, alltför sällan hittar vi ägaren igen. Jag ringer alltid polis, lägger ut hela familjen som upphuittad lite här o där, och antar att alla föreningar gör så( kanske en önskedröm men ändå)
men man ska absolut omhänderta hela familjen snarast!
Jag är tacksam, Missesmatte, Dagoe och Naquita att ni skrev era inlägg i denna tråd. Jag läser och vill gärna få en ännu större bild och inblick från flera olika vinklar kring allt detta.
Gällande lagar osv så skulle jag gärna (om jag inte nu har missat det helt härinne vill säga) ha möjlighet att hänga med i vad som sker bland pappers buntar, möten och diverse annat.
Jag slänger ivarjefall ut ett Tips på en tråd en ev Låst tråd där man kan få uppdateringar och mera inblick i hur saker och ting ligger till även på detta plan som är mycket avgörande för alla som arbetar med hittekatter. Exempel på denna information är bla det som Dagoe skrev i inlägg #4.
#4 Jag hade nästan förstått det,att hemlösa katter inte tillhör djurskyddslagstiftningen.När jag ringde och frågade kvinnan som var huvudansvarig för de nya föreskrifterna lät hon väldigt undrande över hur/om utefödda (förmodat ägarlösa) kattungar också har rätt till sin kattmamma.Det märktes tydligt att de inte alls tänkt på hemlösa katter!
Föreningar består som bekant av personer,det beror alltför mycket på hur de "tongivande" tycker och tänker.
Jag tycker de nya kraven för att få öppna katthem är bra,jag saknar nu en genomgång av samtliga befintliga föreningar och katthem för att se hur de jobbar.Om de inte klarar de nya kraven bör det ställas ultimatum att de ser till att uppfylla de kraven eller lägga ner verksamheten.
Jag har blivit kallad det ena och det andra men anser iaf att det inte räcker att "göra så gott man kan".Det tycker jag bara är ok för privatpersoner,inte när det börjar tas om hand katter i sån omfattning som kräver tillstånd.
Jo, hemlösa katter ingår visst i djurskyddslagen!
Djurskyddslagen avser vård och behadling av husdjur, försökskdjur och djur som hölls i fångenskap. Även sällskapsdjur som har kommit ur ägarens besittning omfattas av djurskyddslagen.
EUs Sällskapsdjurskonvention, som Sverige har undertecknat, gäller för sällskapsdjur och, i tillämpliga delar, herrelösa djur ("stray animals"). I konventionens 3 kap. finns också särskilda bestämmelser för herrelösa djur.
Enligt förarbetena till konventionen omfattar definitionen av sällskapsdjur bl.a. "stray animals and the first generation of animals born of stray animals.
Sverige skulle knappast kunna sägas uppfylla konventionen om djurskyddslagen skulle tolkas så att herrelösa katter inte omfattades av lagen. Herrelösa katter omfattas alltså av djurskyddslagen och dess följdförfattningar.
Oj,nu var jag otydlig.Jag menade inte att de inte ingår i djurskyddslagen utan att en del myndighetspersoner verkar tro det.Hur det kan vara möjligt vet jag inte,har inga idéer ens.
putt!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
putt igen, så ni kan läsa!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....