Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 3210 ggr
Crisse
0

FIV i Helsingborg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lester en FIV katt.

Lester kommer från en kattkoloni i Helsingborg och det har visat sig att han har FIV och nu är frågan om hur många av dom andra i kolonin som är smittbärare.

Crisse
0

Lester såg hängig ut igår så jag tog honom till Haga. Idag ringde jag dit för att höra hur det var med honom och fick då beskedet att han har FIV. Han har inga röda blodkroppar och han är väldigt dålig idag så dom kommer att avliva honom.

Jag har ringt till dom som har Buster så att dom åker iväg och tar blodprov på honom och som tur är så har dom honom isolerad i sovrummet eftersom han inte är tam så det är ingen fara för deras andra katt.

Jag har även ringt damen som matar i Helsingborg så att hon kan ta kontakt med personen som släpper ut sina 2 svarta tamkatter att dom får kolla sina katter eller hålla dom inne.

Crisse
0

Jag vet att detta kommer att ställa till problem för att där kanske inte är någon som vill ta in katterna från Helsingborg men jag tycker samtidigt att det är min skyldighet att tala om att risken finns att katterna är bärare av FIV. Veterinären har meddelat smittskyddet eftersom det är deras plikt att göra det.

En katt kan leva en 5-6 år med FIV men den kan inte bo ihop med andra katter. Det smittar likadant som HIV hos människor så därför måste man hålla en katt isolerad tills prover är tagna och konstaterat om dom är bärare eller inte. Det första blodprover som blir taget visar kanske inte på FIV så man måste ta ytterligare ett prov ca. 3 månader efter.

Crisse
0

Detta kommer inte att stoppa mig för att ta in katterna från denna koloni eftersom jag har balkongen att isolera dom på. Vi kommer förmodligen att åka upp i helgen och försöka få ett par av dom dräktiga honorna med oss hem. Visar det sig att katterna är bärare av FIV så kommer jag att avliva dom.

Ett blodprov kostar 700:- så detta kommer att bli dyrt men om jag inte klarar av kostnaderna senare så kommer jag att be om hjälp. Varje katt behöver ta 2 prover så det är 2.800:- på 2 katter på 3 månader.

Gronstedt
0

Crisse, du gör absolut rätt som talar om detta öppet! Jag antar att veterinärer inte testar för FIV rutinmässigt, när en infångad katt blir undersökt?

Om en katt i kolonin har FIV, i synnerhet en okastrerad hane, är det inte osannolikt att fler har det, och FIV måste ju bekämpas om det inte ska sprida sig till alla katter, förvildade som tama. Att fånga in, testa och, om så är, avliva dessa kolonikatter brådskar verkligen och jag hoppas att ingen av dem som jobbar med det backar ur på grund av detta. Om FIV är som HIV så smittar det ju inte utan blodkontakt eller sexuell kontakt, så det borde inte vara någon risk om man har hittekatten i ett annat rum än sina egna katter.

Debattia
0

Ja, vi i Helsingborg tar nu  och kollar upp katterna. Vi kommer att fånga in hankatten som är sjuk nu i dagarna och ta prov på honom. Du ska ha mycket tack Crisse för all hjälp du gett dessa, men du behöver inte åka ända från Malmö,här finns några tjejer nu som ska fånga in  och ta till vetten.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Crisse
0

Nej det går bra att ta in en av dessa katter men om dom är bärare är det svårt att omplacera. Jag behöver inte vara orolig för mina katter eftersom Lester har suttit på balkongen så jag tänker plocka in 2 katter åt gången och testa dom så det betyder att jag kan ta katter var 3: dje månad och det betyder att det kommer att ta lång tid om jag skall göra detta ensam. Det är 4 katter på 6 månader jag kan ta och där är ca. 15 katter så är det lätt att räkna ut att det behövs hjälp.

Det jag kan behöva hjälp med är mina katter jag har som skall ut i nya hem och där är det främst Mickie jag tänker på som fortfarande är skygg, Lotta som är heltam och Mischa. Jag kan inte ta in katter från Helsingborg om jag inte får ut iallafall dessa 3 för annars får jag för många katter här.

tuska
0

Oj ,  det här va inte roligt att läsa, vilket jobb som ligger framför er i Helsingborg.    

Jag tyckte det va lite dyrt med det provet om det nu är den vanliga snabbtestet,  mina katter testas då tar vet. 200 kr provet

Crisse
0

# 5

Vi kommer att åka till Helsingborg ändå för jag har torrfoder till damen som matar och då passar vi på att fånga någon katt när vi är där.

Crisse
0

# 7

Det var det beskedet jag fick idag från Haga.

Gronstedt
0

När mina Gårdstenskatter flyttar kan jag "förvara" karantänkatter mellan proven här hos mig. Fast jag bor inte nästgårds, precis.

Om första provet är positivt kan väl katten tas bort direkt. Men kan man ha flera i karantän tillsammans? Är det inte risk att de smittar varandra då?

Jag tänker också på Kustens katter, Atlas Hängöra hade ju FIV. Hur ser det ut i kolonin han kom från?

Josefa
0

Hur yttrade sig Lesters Fiv?`

Jag har förstått att Fiv är en sjukdom som tar lång tid på sig att bryta ut. Varför misstänktes inget när Lester var inlagd på Haga. Han kom ju hem och var pigg och behövde inte ens antibiotika med det samma? Varför skulle han vänta med antibiotikan?

Fiv kan inte med säkerhet fastställas utan obduktion!! När man tar blodprov kan man bara kolla om katten har antikroppar mot coronavirus. Och det har väl de flesta katter som lever i sådana förhållanden. Det är en väldigt liten del av de som bär på coronavirus som  coronaviruset sedan muterar på, som leder till sjukdomar som Fiv eller Fip.

Kamomill
0

FIV har inget med coronaviruset att göra. För att veta säkert ska dock blod skickas för analys hos SVA. http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Katt/Infektionssjukdomar/Kattens-FIV/

Väldigt sorgligt med Lester. Hoppas övriga katter är friska. I vart fall vad gäller honkatterna är chansen stor att de har klarat sig utan att bli smittade.

Om någon skulle visa sig vara smittad tycker jag det är lite hårt att avliva direkt - om katten inte visar symptom kan de ju leva friska i i vart fall 5 - 6 år och det finns ju många som vill ha ensamkatter så det borde väl inte vara omöjligt att hitta hem åt i var fall någon av dem. Det finns ju också människor som har katter med FIV sen innan och de kanske kan tänka sig en annan smittad katt som kompis…

Tycker iaf det är jättebra att ni fortsätter jobba för katterna och inte bara lämnar dem åt sitt öde!

Crisse
0

Lester fick en speciell sort penicilin på Haga och det var därför jag skulle avvakta. Det togs inget blodprov när han var på Haga första gången för då hade man sett det redan där.

Naturligtvis försöker man i den mån det går att hitta hem till katterna om dom inte är så pass sjuka redan så att där inte är något att göra. Eftersom jag har balkongen så kan dom vara kvar där och jag kan försöka få ut dom som ensamkatter. Proven skall skickas till SVA det är därför jag skall betala 700:- men dom tar ett snabbtest på Haga.

Kamomill
0

Är du säker på att det var FIV och inte FeLv han hade? FeLv kan ge blodbrist (få röda blodkroppar) medan FIV ger minskat antal vita blodkroppar. Du skrev att Lester i stort sett inte hade några röda blodkroppar…

Kamomill
0

#13 Vad bra:D Jag förstår att det kanske inte går men jag tyckte bara det var lite sorgligt om man inte ens skulle försöka.

Crisse
0

Jag är osäker på om hon sa vita eller röda, jag vet bara att Lester var så dålig idag och dom hade tagit ett snabbtest som visade FIV så dom ansåg att där var inget att göra. Lester hade slutat äta och det redan i lördags så det var därför jag åkte iväg med honom för han började se hängig ut igår.

Crisse
0

Damen som matar skulle försöka fånga in den svart/vita hanen idag och åka och avliva honom för hon har den inställningen att katter har inte ett värdigt liv när dom får leva sitt liv som innekatter. Jag hoppas att denna inställningen inte smittar av sig på dom som skall fånga katter nu i dagarna utan iallafall att prover tas med 3 månaders mellanrum.

tuska
0

Varför skulle "matdamen" just avliva den svart/vita ???? 

Är det för att den är lättaste att fånga in och tamast

Crisse
0

Nej den svart/vita är inte tamast man kan inte komma nära den. Hon har en fälla så hon skall försöka få in honom. Denna katten är redan sjuk och det är därför hon vill avliva honom. Hon har fångat några katter innan och avlivat och sen om dom har varit sjuka vet jag inte.

Josefa
0

Okey, förklara någon som vet.

Jag fattade det som att både FIP och FIV orsakades av olika muterade coronavirusstammar.

Debattia
0

Tackar än en gång för hjälpen men vi gör detta själva nu i Helsingborg med de katter som är kvar.

Debattia

Crisse
0

Det är konstigt att det finns så många hem nu till katterna när det inte har funnits innan.

Minka040
0

Jag tycker också att 700 är för dyrt… Jag testar mina katter för FIV/FeLV hos "Jiri Hospes Veterinärpraktik". Proven skickas till Finland för fullständig analys och totalt kostar det mig 800 kr för två katter.  

Billiga snabbtest verkar inte finnas att få här nere i Malmö (och jag har letat, tro mig!)… Skrikandes

kattassen
0

#20 FIP är en sjukdom som utvecklas av det sk. coronaviruset. Det sprids via avföringen och närmast då via kattlådorna. Många katter kan bära på coronavirus men aldrig utveckla FIP. Coronaviruset smittar men inte själva sjukdomen.

FIV är en annan virussjukdom som är besläktad med FeLV och är angriper blodet och immunförsvaret, därav brukar man jämföra det med människans HIV-virus. Dessa virus smittar i huvudsak genom saliv och blod varför katter i kolonier kan smitta varandra genom bett och rivsår vid slagsmål osv.

I all hast och lite förenklat;-)

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

gulliver
0

700:- för FIV test är dyrt såvida man inte först tar snabbtest och om det blir positivt skickar för ett mer specifikt konfirmerande test.

Eva Heger Kattens veterinär i Kävlinge skickar FIV prover för konfirmation till University of Glasgow Faculty of Veterinary Medicine. Det är inte så dyrt som 700:-.

FIV är som tidigare sagts kattens HIV-infektion. FIV angriper liksom HIV en typ av vita blodkroppar som heter lymfocyter.

Fagerljung
0

Crisse,

Jag har en säck kattsand till övers om du vill ha den? Finns i Hbg. Är väl det enda jag kan bidra med i nuläget, tyvärr.

Crisse
0

Jag tackar och tar emot. Vi skall upp till Helsingborg så jag hör av mig när vi skall köra dit så kan vi hämta den då.

Josefa
0

Jo, men orsakas inte Fiv också av coronavirus. Det finns ju en massa olika stammar som orsakar lika många olika sjukdomar?

Fagerljung
0

#27 Kanon, gör så!

Minka040
0

#28 Jag har för mig att FIV finns i familjen retrovirus (själva viruset är ett lentivirus)… Tror inte att det är kopplat till corona som kommer från familjen coronaviridae.

*försöker minnas immunologin*

martdat
0

Inte roligt att höra detta, men det var tur i allafall att det uppdagades så fort så att inte katter i de hem som tar emot blir smittade, ja de kan leva och må väl ett par år med fiv, min faster har en fivkatt, han är nog i allafall 7 år nu, men han får gå på pensilin offta för han är infektionskänslig,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

gulliver
0

#30 Det stämmer alldeles utmärkt!

kattassen
0

#28 Nej det är inte corona.

Se #30 där är svaret.

Josefa
0

Jag har redan läst.Får ta ett allvarligt snack med min veterinär!!  Han kanske trodde jag pratade om FIP, men det påpekade jag för honom att jag inte gjorde, när han började prata om coronavirus

annebeate
0

Så sorgligt med Lester och den svart-vite katten. Jag har läst om så många fall på olika kattsidor den sista tiden att det gör en riktigt orolig. Jag har för mig att stress hos katten kan vara en utlösande faktor men jag har kanske fel.

chrisse-77
0

Ja, det är riktigt tråkigt. Men det e ju bra att man är förberedd på det om man tar in en av dessa katterna, vilket jag hoppas att det planeras göras ännu. Mest så att det inte sprids till andra katter om de skulle bråka o dyl. Det hade varit hemskt oansvarigt att inte berätta detta då det är en allvarlig sjukdom.

Som sagt vi vet ju inte att alla katterna har det där uppe. Så jag hoppas att man inte sviker dem nu. Utan ger dem en chans genom att kolla upp om de har FIV och om de har det i första hand hitta ett ensamhem eller med en annan FIV katt kanske.

Hoppas att man  inte slösar bort deras liv utan att veta att det inte går att rädda.

Undrar om tamkatternas ägare har fått veta att deras katt kan ha blivit smittade om de har otur. Obestämd

Atiz
0

När det gäller FIP kan stress vara avgörande..

Atiz
0

Kan ju vara så enkelt som att det plötsligt blivit omsättning på katter….

Crisse-13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag fick jag en kopia på det papper som veterinären skickade till länsstyrelsen angående Lesters FIV. Kopian är dålig men om ni förstorar den så tror jag att ni kan se vad där står eller spara det på skrivbordet och sen förstora det.

Det är diariefört på länsstyrelsen att dom har fått detta papper men dom har inte kunnat hitta det.

Debattia
0

Det går ju inte att läsa texten bara !! Varför skulle det ligga oöppnat där hur länge som helst !!!Rynkar på näsan

Debattia

Debattia
0

Okey !!Nu såg jag det. Det är inte i kryssat att det är insänt.

Debattia

essut50
0

Tack för kopian på pappret.

#41 Han kanske bara har glömt att fylla i krysset. Ibland kan man glömma sånt när man har bråttom…

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Crisse-13
0

Om det inte hade varit insänt så hade det inte varit diariefört på länsstyrelsen att dom har fått det.

Gronstedt
0

Att den person som svarar i telefon på en myndighet inte hittar eller känner till ett visst papper när någon ringer och frågar efter det är tyvärr inte alls ovanligt. Det är därför systemet med diarieföring finns.

kattassen
0

Det krysset betyder inte att provsvaret är insänt till Länsstyrelsen utan om provet är insänt till SVA. Det är det ju inte eftersom Haga har tagit ett snabbtest själva för egen analys antar jag. Som ni ser finns det inget uppdragsnummer från SVA heller vilket är naturligt eftersom Haga själv tagit och analyserat provet.

Krysset har inget med inskicket till Länsstyrelsen att göra.

Maria-I
0

Ärligt talat förstår jag inte denna diskussion, kanske för att jag inte har läst samtliga inlägg. Uppenbart har en av katterna från kattkolonin i Helsingborg haft FIV, det finns det ju klart och tydligt intyg på av en veterinärklinik som jag personligen har fullaste förtroende för. Att det någonstans i ledet kanske gått tokigt hos Länsstyrelsen (eller någon annanstans) förändrar inte det faktum att katten hade FIV och det är väl det viktigaste i sammanhanget?? Nu är FIV bekräftat och det gäller att fokusera på att hjälpa övriga katter i kolonin istället, de behöver inte ha FIV som denna Lester.

Kamomill
0

Jag skulle gissa att det inte blivit antecknat som FIV hos Länsstyrelsen eftersom inget blod har skickats för analys hos SVA. Från http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Katt/Infektionssjukdomar/Kattens-FIV/

Diagnos

Antikroppar kan påvisas i blod (utan tillsats) som skickas till SVA, Avdelningen för virologi, Travvägen 20, 751 89 Uppsala.

Det har provet verkar bara vara analyserat hos veterinären. Väldigt synd att inget prov skickades till SVA så att det kunde fastställts med säkerhet. I ett så här viktigt fall ska man inte nöja sig med ett snabbtest. Det pratades ju också om att ett ytterligare prov skulle tas och skickas till SVA, men det verkar ju inte ha blivit utfört:/

Gronstedt
0

#47: Snabbtesten är tillräckligt säkra för att veterinärer ska avliva vid positivt provsvar, så det är väl inte speciellt konstigt? Snabbtesten kan möjligen ge falskt negativt svar, men inte falskt positivt, efter vad jag förstått av veterinärer jag pratat med. Ett positivt snabbtestsvar är alltså säkert.

kattassen
0

#48 Japp så har jag också hört! Nu tycker jag det är slutdiskuterat om detta. Vi har sett intyg på att Lester hade FIV.

I övrigt håller jag med #46 Maria-I i hennes inlägg.

katterna
0

hejsan. tycker det är konstigt att du crisse inte blir upprörd att det inte kommit rätt till länsstyrelsen att det är FIV. och borde ta tag i det.

Minka040
0

Skönt att se papper på det även om det är absurt att det ska behövas… Nu hoppas jag också att det blir slut på alla tråkningar som skrivs angående det här. Lester hade FIV och det är dags att handla vuxet och ansvarsfullt utifrån den informationen.

Minka040
0

Jag tänkte på sak Crisse, det finns möjlighet att själv beställa FIV-snabbtest från Swevet (ca 430 kr för 6 test). Dessa snabbtest tar man bara med sig sedan till veterinären - det är samma som veterinärerna köper in. Men, då behöver du bara betala för att dra blod! Skrattande 

Kanske ett tips för de andra katterna från Helsinborg också, var de nu är utplacerade.

Kamomill
0

Jag googlade nyss på "snabbtest fiv" och hittar flera påpekanden om att de ibland kan ge felaktigt positiva utslag och att man därför efter ett positivt svar på ett snabbtest alltid ska skicka blodet vidare för analys. Eftersom det är en anmälningspliktig sjukdom är det ju oerhört viktigt att förfarandet går rätt till, därför beklagar jag djupt att man inte skickade in ett prov till SVA.

Jag tror säkerligen att han var mycket sjuk och det är fullt möjligt att han hade FIV men säker kan man inte vara eftersom man tyvärr underlät att skicka in prov för analys hos SVA.

För alla händelser kan det ju dock vara bra att göra snabbtest på i vart fall de hankatter som tas in.

katterna
0

hur har det förresten gått med den andra långhåriga han katten från hbg som fick ett nytt hem snabbt? man hör aldrig något om den längre. hade han förresten gjort ett FIV test han också?

Alexej
0

Uppmana igen, bara tillsammans är vi starka. Det är bra om alla har blivit kunnigare om FIV och hur man kan hjälpa dessa katter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Caitlin
0

Vilken katt menar du? Kom denna katt från samma koloni som Lester?

Josefa
0

Katterna menar Buster som fångades i samma koloni som Lester några dagar tidigare.

Caitlin
0

Hur har det gått med Buster?

Har det gjorts FIV-prov även på honom?

Bigless
0

#55 Bra skrivet ""Uppmana igen, bara tillsammans är vi starka". Tyvärr har ju det ofta inom kattvärlden visat sig att ni kattvänner tillsammans inte är starka utan snarare tvärtom. Tyvärr för många viljor inblandade men hoppas det nu fungerar med katterna i Helsingborg. Glad Men även om ni inte lyckas med detta ärende så lär väl fler kattärenden inkomma nu samt framöver…

Debattia
0

Har pratat med Länsveterinären igen och den 16 maj kom det in en rapport från denna veterinär om en snabbtest på Lester som påvisade FIV.

Tyvärr vet vi inte riktigt om han hade det eller inte för dels står där inget om vilken snabbtest han använt sig av sen har inte provet skickats vidare till SVA för analys. Längre än så här kommer vi inte.

Lester var säkert sjuk och slipper nu lida. Hans diagnos får vi aldrig veta till 100 %.

Det enda vi får ut av detta är att vi kanske lärt oss lite mer ingående om förfaringssättet ang dessa sjukdomar.

Debattia

mymlanbus
0

Innebär det här att alla katterna från Helsingborg testas för FIV när de tas in, eller hur går man tillväga?

Gullimat
0

16 maj???? men det är ju nyligen?????

Josefa
0

Men måste inte provet vidare till SVA för yttterligare koll? Det borde väl veterinären veta.

Inte konstigt att man börjar ifrågasätta det hela. Speciellt om Länsstyrelsen inte fått något besked förrän nyligen. Jag tycker att vid en så pass ovanlig sjukdom borde vet.kliniken vara mer allert.

Hur är det? Har Buster blivit testad? Och vad blev resultatet på honom?

Josefa
0

Putt

Vill ha svar på föregående fråga

Crisse-13
0

Det är längesedan jag skrev att Buster hade varit inne på provtagning och första provet var negativt, dom kommer att testa honom igen.

Josefa
0

OK, förlåt. Då har jag missat det. Var har du skrivit det? Inte i denna tråden väl?

Crisse-13
0

Nej jag tror det var i den gamla Hemlösa i Skåne med min andra Avatar.

Josefa
0

Jag kan alltså inte hitta det någonstans!!!

Crisse-13
0

Jag tror att det är i samma tråd där jag skrev att Buster hade fått ett hem.

Josefa
0

Det är möjligt att jag är blind, men jag har läst dina inlägg, skrivna efter att Lester avlivades, i trådarna som på något sätt handlar om dessa katter. Och jag hittar det inte.

Gronstedt
0

Crisse, jag tror du skrev att du skulle meddela dem Buster flyttat till och att prov skulle göras, men jag har inte heller sett meddelande om provresultatet. Men det var skönt att det var negativt.

Josefa
0

Hm?

Crisse-13
0

Jag är nästan säker på att jag skrev det i samma tråd som Buster fick ett hem. Jag kan inte söka efter gamla trådar för sökmotorn fungerar inte.

chrisse-77
0

Jag undrar om det togs ngt prov på den svart/vita hanen när han avlivades för FIV?

Hade juh varit bra om det hade blivit gjort eftersom han var sjuk.

Jag hoppas att det löser sig för katterna där uppe och önskar er lycka till.

chrisse-77
0

ok, såg nu att det kunde misstolkas. Jag menar inte att han hade FIV utan jag undrar om det togs prov på FIV.

Debattia
0

Det fanns inte pengar till det. Det var en fredagkväll som han fångades in och togs till djursjukhuset. Dom vägrade ta fiv-prov på honom dels för  han inte hade någon ägare och sen hade det kostat flera tusen. Det kostar två tusen att bara gå över tröskeln en fredagkväll där .Tyvärr !!!

Debattia

Crisse-13
0

Men KKS står ju som ägare till dessa katter enligt dig och dom avlivar inga katter utan en utredning är gjord.

Debattia
0

Den här katten var mycket sjuk.Den hade influensa och ögoninflammation. Den behövde salva i ögonen och mediciner. Det gick tyvärr inte att medicinera  eftersom den var skygg och hemlös. Ingen av oss hade flera tusen att betala med oavsett om vi tillhör KKS  eller inte.

Debattia

Crisse-13
0

Dom kan inte vägra att ta ett prov om någon begär det.

Gullimat
0

Vem äger Zazza?

Debattia
0

Eftersom vi berättade att katten kom från en koloni  menade dom att vi då inte ägde den och dom tog bara dessa prover om katter har en ägare. Vi skulle också betalat flera tusen kronor kontant vilket vi inte hade pengar till och frågan är också om det är logiskt ?? Det viktigaste var själva katten och att det blev en fredagkväll han gick  i fällan var också otur,men eftersom han redan hade gått in så ville vi inte släppa ut honom igen . Hade hellre velat någon av de andra gått in den kvällen,ekonomiskt sett.

Debattia

Josefa
0

Nä de kan inte vägra, men efttersom katten är hemlös, vill väl Djursjukhuset ha betalt i förskott. Finns inte pengar blir det inget test. KKS har inte kredit på Djursjukhuset i Helsingborg

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.