Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 4734 ggr
Puma77
0

Hamnkatterna del 3

Åter igen börjar tråden bli lång så vi fortsätter på en ny där arbetet fortsätter för hamnkatterna i Malmö.

Här är den första tråden.

Här är den andra tråden.

//Pia

Hennum
0

*putt!*

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Debattia
0

Putt !

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Gullimat
0

Vi jobbar på för att få ihop tider och infångning. Det är svårt med så många helgdagar

soso
0

Putt

gulliver
0

#1 Hennum du har PM!

gulliver
0

Putt!

gulliver
0

Putt igen. Hennum var blev du av? Kan du vara med imorgon kväll?

kattassen
0

#7 Skulle inte Hennum vara ute och fånga JP ikväll?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

gulliver
0

#8 Vet inte men tanken var imorgon kväll.

Debattia
0

Puttar upp !

Debattia

gulliver
0

Putt! Behövs fler som antingen är vana vid att fånga katter med fälla eller som är villiga att lära sig.

Hennum
0

Jag var inte hemma, det var därför jag inte svarade innan ^^

gulliver
0

Idag ska, om han nu är samarbetsvillig vill säga, Håkan fångas och tas in till Haga. Håkan blöder undertill på svansen och hans ögon rinner. Vet inte om hans rinnande ögon är nytt eller om det är återkommande pga trånga tårkanaler etc

Eventuellt så kan det bli försök att fånga en katt till.

Håkan kommer efter kastrering, ID-märkning, avmaskning, vaccination etc att flytta till ett stödhem som kan ta hand om ytterligare en katt.

Debattia
0

Håller tummar och tassar för er!!!!! Så bra att Håkan får ett stödhem!!! Ni är ena riktiga pärlor !!!!!!!

Debattia

gulliver
0

#14 Tack Skäms. Du är inte så dum du heller Flört.

Caitlin
0

Infångning av Håkan misslyckades idag, då han inte ville gå in i transportburen som mataren skulle fånga honom i. Var själv inte på plats men har fått info av Gullimat.

Håkan är i mycket dåligt skick enligt Gullimat som var med på plats i hamnen idag.

Debattia
0

Stackars lilal Håkan, hoppas han har förstånd på att krypa in i morgon. Hur är det med de andra katterna i hamnen ??? Tack och lov har det blivit varmare ute nu.

Debattia

annebeate
0

Så sorgligt med Håkan. Hoppas att det snart kan ske ett nytt  försök att fånga in honom.

Gullimat
0

Dom andra katterna ser det ut att vara bra med. I sällskap med Håkan nere i stenarna var det en ungkatt, tror det kan vara den som vi inte kunde få in, av dom små, som vi fångade i november. Vet ej könet på den. Det var full storm i hamnen idag och dom ville absolut inte vara där uppe, utan höll till nere i stenarna, där dom också får sin mat.

Bumbis
0

Håller tummar och tassar att äntligen Håkan kan låta sig fångas in och få omvårdnad!

Tack alla ni som kämpar!

Gullimat
0

Nya försök skall göras, så fort det bara går.

gulliver
0

Hagavet kan ta emot hamnkatt/katter idag, imorgon, lördag och söndag. Vardagarna även efter stängningsdags. Men det blåser tyvärr rejält idag också här i Malmö.

Ska lämna en hel del mat till damen som matar idag.

gulliver
0

Putt!

Caitlin
0

Ett av våra KKS-stödhem är ledig några veckor framåt och vill gärna hjälpa till med infångning av hamnkatterna. Hon har inte bil el. körkort.

Caitlin
0

Gulliver och Gullimat

Har smsat stödhemmets nummer till Gulliver.

Jag kan även pm:a det till dig Gullimat!

Caitlin
0

Gullimat

Om ni inte kommer använda min fälla till hamnkatterna imorgon fredag behöver jag ha fällan tillbaka, eftersom det springer omkring en liten kattunge på en innergård till ett bostadshus i centrala Malmö.

Flera personer som ogillar katter vill att katten ska bort och kommer inom kort ringa kommunjägaren. De har även jagat bort den lille så den är nu väldigt skygg. Kvinnan som matar kattungen vill fånga den och den får stanna hos henne permanent.

Hon ska göra ett infångningsförsök fre kväll (17/4).

Har du möjlighet att lämna fällan imorgon om inte ni ska använda den?

Mvh

gulliver
0

Putt!

Debattia
0

Har ni fått tag i lilla kattungen ? Puttar också för hamnkatterna. Blir där en kisse i fällan till helgen????

Debattia

gulliver
0

Putt! Imorgon söndag ska vi försöka få in stilige killen Håkan.

Caspia
0

# 29. Behöver ni hjälp av en till? Har ingen erfarenhet men jag kan ju försöka lära mig.

Envishet och drömmar

gulliver
0

#30 Det låter alldeles utmärkt. PM:a mig Glad.

annebeate
0

Håller tummarna för att ni får in Håkan i morgon.

soso
0

Håller också tummarna!

Berätta lite, vem är Håkan?

gulliver
0

Tack för tumhållningen Glad.

Jag är inte den som vet mest men där ska vara tre bröder Håkan, Timmy och stygge Timmy. Håkan bor vid stenarna och brukar vara den som vakar över kattungarna. Han är en stilig svartvit kille.

Crisse-13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan bidraga med bilden på Håkan som har följt med i trådarna sen 1 år tillbaka.

annebeate
0

Fine, fine Håkan

Debattia
0

Här hålls tummar,tassar,klor och allt för stilige Håkan i morgon !!!!

Debattia

soso
0

Det var verkligen en stilig kille!

Jag förstår inte hur de kan klara sig i kylan bland stenarna. Man ser vattnet i bakrunden på bilden, och jag tycker det ser så kallt ut! Jag hoppas innerligt att alla kan få komma in.

Gullimat
0

Mattanten sa, hon hade två stora transportburar som hon lånat ut, men ej fått tillbaka. Det hade varit bra om dom kunde lämnats åter, för dom hade behövts nu i hamnen

Crisse-13
0

Jag har den ena så det är bara att hämta den.

Gullimat
0

Det är bra om du kan lämna den själv till mattanten

Crisse-13
0

Jag kan inte ta bussen med den stora buren.

Vargtassen
0

Lycka till idagGlad

gulliver
0

Tack alla Glad.

Gullimat
0

Tyvärr, inte en endaste katt i stenarna. det var massor av flanörer i hamnen, folk som fikade, och Eu-mopeder som skränade, och mattanten orkade inte sitta där längre och vänta ut alla. Jag kan köra på tisdagkväll, men är där någon som kan hjälpa till imorgon och kan köra då är det bra.

Vargtassen
0

PuttGlad

Debattia
0

Puttar upp.Hoppas flanörerna håller sig hemma och grillar i stället.

Debattia

Vargtassen
0

Putt för hamnkatterna Cool

gulliver
0

Ingen Håkan idag heller? Förvånad

Gullimat
0

Det blev en sen kväll igår.

Nej, ingen Håkan. Han går bara till kanten på buren, och är ganska nervig, för det kommer gående hela tiden. Han fick sin Antibiotika, vilket hon tyckte var viktigt. Hon skall träna med buren varje dag, så får vi se om det funkar. Han har tydligen varit inne i en fälla en gång, så det kan bli svårt en gång till, men man får kämpa på. Den lilla?lille, syntes inte till.

Debattia
0

Puttar upp för lilla Håkan och för allt jobb ni lägger ner på kissarna vid stenarna !!!

Debattia

gulliver
0

Putt.

Caitlin
0

Det är bättre tycker jag om man istället satsar på att fånga in alla katterna i hamnen istället för att selektivt välja ut vilken katt som först ska få komma in i stödhem.

Det blir mycket lättare om man sätter ut en fälla och den första katten som går in i fällan tas direkt till Haga för kastrering.

Risken är att honor hinner bli dräktiga under tiden som man försöker fånga Håkan. Missförstå mig inte. Jag vill också att Håkan ska tas in i stödhem. Men är han väldigt svår att fånga är det bättre att börja med de katter som är lättare att fånga i fälla

gulliver
0

#53 Om jag förstått saken rätt så är inte Håkan så svår att fånga in men han måste vara på plats.

Det finns 1 stödhem som kan ta två katter varav en som är någorlunda tam. Håkan är tam mot damen som matar.

Tillgången på stödhem för skygga katter är minimal.

Du har ju dessutom tagit tillbaka din fälla så det finns bara en droptrapfälla och en håv att tillgå. Övriga fällor används för att fånga in två stödkatter som har rymt.

Debattia
0

Puttar upp! Det är synd att inte fler vågar eller vill ta in skyggisar !

Debattia

Hennum
0

Jag håller med caitlin där lite. Katterna måste ju bli kastrerade först och främst. Sen att håkan behöver komma in är klart, men om han inte är där är det väl bättre att plocka in en annan.

Caitlin
0

Gulliver

Jag har tydligt förklarat att min fälla inte kan reserveras till Hamnkatterna då den även behövs i andra akuta ärenden.

Det var just därför jag frågade dig om jag skulle köpa en extra fälla till dig när vi körde till Bengts hästfoder i Veberöd. Du sa det inte var nödvändigt eftersom C hade 2 fällor.

gulliver
0

#57 Se mitt inlägg igen. C:s fällor används för att fånga in två stödkatter som är på rymmen.

soso
0

PUTTGlad

anebit
0

putt

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Vargtassen
0

puttGlad

kattassen
0

Hur går det med hamnkatterna. Det tycks finnas stödhem som väntar och ingen katt är ännu infångad eller?

Vad är bekymret? Det verkar vara flera personer inblandade och fällor som ibland finns och ibland inte finns.

Görs det någon ansträngning? Ursäkta mig om jag låter lite "på" men det verkade som det fanns lösningar tidigare så jag undrar bara lite.

Gullimat
0

Har själv jobbat hela helgen, men enligt mattanten har dom inte varit synliga när hon varit där, antagligen p.g.a allt folk som rör sig och festar nere i hamnen. Vet inte hur man skall gå vidare, men kanske ändra på mattiderna.

chigak
0

Hur ser planen ut för hamnkatterna i nuläget då?

Är det bara Håkan som försöker fångas in?

Börjar det inte kännas akut att få honorna kastrerade?

Gullimat
0

Mattanten tror inte dom är dräktiga, hon ger dom p-piller en gång i veckan och det har fungerat, säger hon. Jag har också sett dom,och inga stora magar så här långt. Tanken var att fånga Håkan och en av honorna.

Caitlin
0

Jag håller med om att honorna bör fångas in och kastreras snarast möjligt.

Caitlin
0

Kattungen fångades in förra helgen och bor nu i ett stödhem som redan har 2 KKS-katter sen tidigare. Hon (vi misstänker starkt att det är en hona)har döpts till Drutten av stödhemsmatte som tycker kattungen liknar Drutten i den gamla barnserien Drutten och Mena Flört

Hon är så söt så söt lilla Drutten! Mycket rädd för oss tvåbenta men på bara en vecka har hon gjort framsteg och börjat leka och blivit mer kontaktsökande.

Debattia
0

Kommer lilla Drutten från hamnen. Håller tummar och tassar för att det ska ordna sig för er. Bra att mattanten kan ge honorna p-piller så blir där i alla fall inga fler inför hösten.

Debattia

Lena
0

Tyvärr är ju inte P-Piller särskilt säkert. Det räcker med att honkatten kräks upp ett piller, har diarré eller att det klickar på annat sätt den dag p-pillret ska tas så kan hon bli dräktig. Bättre än inget naturligtvis, men inget man kan slå sig till ro med under någon längre tid. Om nu folk börjar vistas i området och skrämmer bort katterna känns det ännu mera som en högst osäker nödlösning. Kastrering är därför, som andra skriver, av högsta prioritet.

Kan tänka mig att nätter och mycket tidiga mornar kan vara bästa tiden att fånga in katterna den här säsongen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Caitlin
0

#68 Drutten kommer inte från hamnen utan hon/han höll till på bakgården till ett bostadshus i närheten av nybyggda Entré på Värnhem, Malmö.

Debattia
0

Puttar upp !

Hoppas ni nu har möjlighet hålla på för fullt och lura in dom små busisarna !!!

Debattia

snickan
0

Puttar upp

soso
0

Hur går det med hamnkatterna?

Caitlin
0

Vet inte så mycket eftersom jag inte har varit med i hamnen men tror inte det händer så mycket just nu.

Eftersom mataren ej vill att katterna släpps tillbaka i hamnen går det inte att genomföra ett TNR-projekt i nuläget ( jag har uppfattat att det är så iallafall).

essut50
0

Varför ska mataren bestämma det undrar jag??Katterna kommer säkert inte in på länge.Gråter

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Ankie
0

ja du jag fattar inte heller varför mataren ska få bestämma? Är det bättre att det bildas flera kolonier till. Men ta in och kastrera katterna innan det blir fler, har ni möjlighet så gör det direkt.

Jag fattar inte, tycker det är skrämmande. Genomför ett TNR projekt och låt inte kvinnan få veta det då. Herregud tänk på katterna å inte på kvinnan.

essut50
0

#76 Håller med dig. Tänk på katterna i första hand.

chigak
0

Är det stopp nu igen?

Men om ingen är villig att gå emot mattanten vad det gäller kastrering och ev släppa ut igen så är det ju ingen idé att engagera sig känns det som. Då blir där ju bara fler och fler och tyvärr så vet vi ju att det redan nu inte finns stödhem åt alla som behöver det.

Vore intressant att veta hur ni som engagerar er i hamnkatterna resonerar.

Men jag säger som jag sagt innan… Det brådskar med honorna och jag litar tyvärr inte alls på att det fungerar i längden med p-piller till dem.

Jag har tänkt att skänka en liten summa till hamnkatterna men så länge inga katter tas in för kastrering så tänker jag inte göra det.

Jag hoppas för katternas skull att någon ska våga gå emot mattanten så att hamnkatterna på sikt kan få ett bättre liv.

Fånga in dem och kastrera dem utan henne vetskap om det är vad som krävs.

Jag tycker det är hemskt att tänka på hur många fler katter där kommer vara i hamnen efter sommarn. Hur ska de klara sig över vintern? Nej det måste till krafttag för att hindra tillväxten av hamnkolonin.

Det är ju enda chansen som finns att på sikt kunna ge hamnkatterna ett bättre liv.

Debattia
0

Har för mig att jag läst att katterna får vara hos vetten en vecka om dom inte har någonstans att bo. Finns den möjligheten så tror jag att mattanten kan se positivare på det.

Jag kan förstå det inte känns bra att släppa ut en nyopererad katt direkt om det finns andra möjligheter. Eller om ett katt eller djurhem kunde ha katten en vecka tills såret läkts . Titthålskastrering bör vara det bästa på utekatter, undrar om Haga gör det ???

Debattia

gulliver
0

Diskussionen om huruvida damen som matar är motståndare till TNR eller inte har förts i de tidigare trådarna. Hon är inte helt emot TNR men självklart så önskar hon av hela sitt hjärta att katterna ska få riktiga hem. Vem gör inte det?

Därmed inte sagt att det är helt omöjligt att få henne att ändra åsikt helt.

Det behövs fler med körkort och tillgång till bil. Och så måste de som jobbar "ute på fältet" snacka ihop sig.

Stödhemmet som kunde ta två katter även lite skygga har backat.

Det finns inte heller hur många fällor som helst att tillgå. De vi har tillgång till är Gullimats droptrap. Övriga fällor används för att försöka fånga stödkatter som rymt.

Fällor kostar också pengar. Kastrering, ID-märkning, vaccination, Stronghold och Droncitspruta, hälsoundersökning av hankatt kostar ca 1000:-. Om vi räknar på att det finns åtta hankatter och fyra honkatter (som självklart kostar mer ca 1400:-?) så är vi uppe i 14000:-. Sedan så kan en eller flera av dem vara sjuka och behöva vård och behandling för det.

Det ekonomiska läget är kärvt just nu och jag kan inte som ensam person betala större delen av kostnaden.

Dagoe
0

Här verkar det vara totalt brist på organisation… ena dagen är det mattanten som bromsar infångingen, dan efter är det brist på volontärer, nu är det pengarna som sätter stopp…

Viktigt att ni snackar ihop er och börja lägga upp ett plan om det ska bli någon riktig hjälp till hamnkatterna.

My humble opinion :)

soso
0

Håller med om att det verkar väldigt dåligt med organisationen.

Jag har faktiskt gett upp hoppet om att hamnkatterna ska bli hjälpta. Tiden går, ingenting händer, än det ena, än det andra som hindrar.

Självklart kommer det inte in några pengar när ingenting händer.

Debattia
0

Hoppas det ordnar sig så dom stackars katterna kan få hjälp av något slag !

Debattia

annebeate
0

Tyvärr verkar räddningen av Håkan, Mimmis syster, korta svansen och de andra vara långt borta.Gråter

Ankie
0

Varför är räddningen långt borta?

Nä nu får ni väl inte ge upp…Ni som tog tag i detta, kom igen nu. Trodde ni var några stycken som var engagerade i detta.

Det var ju ett väldigt engagemang förut, vart har det tagit vägen? Har det försvunnit? Man blir ju så ledsen för katternas skull. Vill ju att de ska bli hjälpt

annebeate
0

Det verkar tyvärr just nu inte hända något när det gäller hamnkatterna. Det hela kräver organisation.

Crisse-13
0

Det är ledsamt att läsa att hamnkatterna inte får någon hjälp utan istället kommer att bli fler inom det närmaste. Eftersom jag jobbade i mer än 1 år med dessa katter och fick ner antalet så kan jag inte låta bli att undra över hur många dom skall vara till hösten. Vad jag förstår så är där någon hona som redan har fått ungar för jag har bekanta som brukar ta en promenad där och har sett att denna hona har blivit smalare och det är ändå en av dom som är lättast att ge P-piller till. Nu kan man nog bara fånga hankatterna eftersom risken är stor att många av honorna har fått ungar redan. Där är 7 hanar och 6 honor och 2 okända så där kan bli många ungar. Det är nästan så jag får lust att åka ner där och göra en insats igen men utan samarbete med mattanten för jag vet var alla finns och vad dom heter och dom brukar komma när jag kallar på dom.

Maria-I
0

Hej!

Hos Haga betalar vi 653 kr för hanarna och då är det kastrering, vacc, öronmärkning och stronghold. För honor 896 kr för samma behandling. Vi har 10% rabatt så lägg till det på priserna. Katterna hålls sedan i konvalescensburar, hanarna en dag och honorna 4 dagar. Än så länge har det inte blivit några komplikationer och den senaste månaden har jag på egen hand fångat in 22 st katter, fyra eller fem st per infångningsdag, de flesta honor. Jag har bara en fälla, men eftersom katterna förs över till en transportbur omedelbart, så har fällan snabbt blivit ledig igen. Man kan göra mycket bara en person, är man sedan flera är det smidigare. Visst skulle man gärna vilja behålla honorna några dagar till, men det går inte att jämföra hanteringen av förvildade katter med tamkatter, man får ta till nödlösningar för att hjälpa våra förvildade vänner.

Förlita er INTE på p-piller, har haft några dräktiga kolonikatter som regelbundet ätit p-piller. Hoppas att ni kommer igång med kastreringarna, det är det enda sättet att stoppa framtida lidande, sedan får man försöka hjälpa de kastrerade katterna att hitta bättre hem senare.

Gullimat
0

Du verkar tro du vet mer om hamnkatterna än oss som är där nere flera dagar i veckan. Och inte vet du, vad som är gjort i hamnen, sen du var där. Vilken katt är smalare nu än tidigare? Och vilka 6 honor pratar du om? Vad jag vet är det 2 honor och en ungkatt som ingen vet könet på, men det vet kanske du, trots det är en skyggis. Det finns 7 hankatter. Det bor två hankatter, en hona och den unga katten i stenarna, resten vid huset.

Den bekantingen kan överhuvudtaget inget om hamnkatterna, trots snokande. Det verkar vara somligas strategi. Tycker man kan ta hand om sitt eget först, och sköta det, för katterna bästa sätt

Det måste finnas stödhem att ta till om någon katt behöver det. Man kan inte släppa ut en sjuk katt i stenarna

annebeate
0

En sak är säker. Det kommer inte bli någon hjälp till hamnkatterna om det ständigt skall uppstå bråk om vem som vet mest och bäst när det gäller dessa stackars katter. 

För hamnkatternas skull sluta upp med att bekämpa varandra och gör i stället en  gemensam kraftsamling för att göra något gott för katterna! Dessa ständiga konflikter har bara en förlorare och det är hamnkatterna i Malmö. Skärpning!!!! Skrikandes

chigak
0

Jag håller med annebeate. Det är verkligen tråkigt att se att hamnkatterna drabbas av detta tjafsande.

Att inte honorna fångats in redan är mycket tråkigt, risken att där är/blir fler katter är stor nu!

Tyvärr verkar det inte finnas någon organisation eller vilja att verkligen göra något. Om det nu inte finns stödhem så får man ju välja det näst bästa. Stoppa tillväxten!!!

Självklart vill alla som jobbar för hemlösa katter att de alla ska få ett eget hem, men som verkligheten ser ut är det inte möjligt.

Men på sikt kan fler och fler få ett hem om där bara inte blir fler hela tiden.

Det är väldigt svårt att förstå varför det inte koncentreras på att få honorna kastrerade i första hand.

Klart det behövs pengar men för att man ska vilja skänka pengar vill man också veta att pengarna kommer till nytta. Nu finns det inget som tyder på att det kommer fångas in och kastreras katter och då finns det inget att skänka till….

Ankie
0

#90 ja jag kan bara hålla med

tråkigt att se att det tjafsas hit och dit igen, varför samarbetar ni inte istället? Kan ni inte lägga undan stridsyxan å hjälpa katterna. Det är ju det ni vill. Skit i om ni gillar varann eller inte gör det för katternas skull då tillfälligt.

DET MÅSTE JU KASTRERAS ANNARS BLIR DET FLER. Ni var ju så på ett tag och har det fortsatt så har det säkert kommit in pengar. Finns det inga stödhem så får man ju välja, ska det blir fler eller ska det göras ett TNR-projekt. Vilket väljer man!?

Ja det är rent ut sagt för jävligt att det är katterna som blir lidande, så jävla tragiskt!!!! Gråter

Dagoe
0

#88 Då ser man att man kan göra mycket praktiskt arbete ensam också!

Bra jobbat!!! Verkligen! Kyss

annebeate
0

Vi  är nu inne i början av maj. Finns det någon planering?

soso
0

putt

Denna kommentar har tagits bort.
chigak
0

De som vill hjälpa hamnkatterna måste ju bestämma sig för hur de vill hjälpa. Antingen så tar man tag i problemet och ser till att de blir kastrerade och får lösa matning tills stödhem hittas på något vis. Eller så låter man mattanten få sin vilja igenom och då blir där fler och fler katter som lider. För varje år kommer det ju bara öka fortare och fortare.

Dagoe
0

Frågan är väl snarare om man vill ha en kastrerad koloni med friska katter eller vågar ha en okastrerad koloni där det föds ungar på löpande band som sen far illa?

Det finns hur mycket vetenskapligt material som helst som visar att TNRade kattar har en mycket bättre hälsa, vilket betyder bättre förutsättningar att klara tuffare miljöer än katter i en okontrollerad koloni där de vuxna katterna har en genomsnittlig ålder på 2 år och där 75% av kattungarna dör inom sex månader.

De som är aktiva i denna koloni och som inte tycker att katterna ska kastreras omgående utsätter katterna och avkomman medveten för lidande.

Debattia
0

Jag har fått uppfattningen att alla aktiva är överens om kastrering. Sen är det nog diskussioner om hur dom ska gå till väga.

Kan man hoppas på det finns någon som skulle kunna ha nyopererade katter ett antal dagar  och kunna kolla upp dem ?

Det är ju absolut ingen bra plats för katterna att leva bland stenarna vid havet. Där kryllar väl av soldyrkare också under sommaren.

Bara tänk om det funnits ett stort hus någonstans för dessa stackars katter. Finns det ingen som kan inreda sitt uthus eller stall så länge,så dom fick chans till socialisering och större chans på nya hem ???? Finns ju så många hästgårdar utanför Malmö.

Debattia

chigak
0

Hur går det med planeringen för hamnkatterna?

Ankie
0

putt

Debattia
0

Puttar upp !

Debattia

Hawknestgrove
0

Ja, av två onda ting får man ju välja det minst onda. Alltså kastrerering även om det innebär att katterna måste sättas tillbaka. JAg har inte begripit varför denna mattant ska ha någon makt? HAr man rent juridiskt börjat mata, då har man också hela ansvaret av dessa katters välmående i så fall och det är INTE att låta dem gå kvar där. För som jag fattar det, så tycker hon det är helt Ok om hon får ha kvar dem och mata dem och ge dem ppiller.

Sen håller jag med  om att det verkar tämligen hattigt. För många olika ursäkter och tyst dessemellan

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

fengshui
0

Väldigt tyst på sistone.  Kanske semestrar?

gulliver
0

#105 Knappast semester snarare sjukdom och överväldigande personliga tråkigheter.

fengshui
0

Inget vidare ju. Sånt kan man klara sej förutan…

Debattia
0

Se nu till och friska på er alla Malmökämpar !!!!!!

Debattia

soso
0

Ni som ville hjälpa hamnkatterna, var tog ni vägen? Om inte gulliver kan vara med just nu, kan inte ni andra göra något?

soso
0

Någon som har koll på hamnkatterna? Antar att de snabbt ökar i antal nuRynkar på näsan?

Ankie
0

Ja du det verkar vara dött här Rynkar på näsan

Hawknestgrove
0

hur går det?

chigak
0

Är flera dagar sedan någon av de aktiva skrev. Som sagts tidigare var det ju fler än gulliver som var aktiva här.

Verkligen tråkigt att det inte händer något för hamnkatterna.

Hoppas på att någon av de aktiva snart kan berätta om vad som händer i hamnen.

soso
0

putt

Debattia
0

Var är alla  andra som erbjöd sig hjälpa till ????

Debattia

mymlanbus
0

puttar

soso
0

puttar

Ankie
0

putt

essut50
0

Händer det ingenting längre för katterna i hamnen??

Vargtassen
0

PuttarGlad

soso
0

Kan någon vara så vänlig att svara på om det händer något med hamnkatterna.

Jag har ju satt in lite pengar på kontot. Om ingen engagerar sig, så tänker jag försöka flytta de pengarna till något annat konto. Ingen mening med att de finns där till ingen nytta när andra så väl behöver varje krona.

annebeate
0

Jag undrar också om något är planerat när det gäller Mimmis syster. Håkan, korta svansen och de andra. Vet någon hur läget är för dem just nu?

chigak
0

Ja jag hade tänkt skänka till hamnkatterna men som det ser ut nu så går de pengarna istället till någon som verkligen är aktiv med att hjälpa katterna.

essut50
0

Gullimat och gänget… Vad händer med katterna?

anebit
0

Jag har också tänkt skänka pengar till Hamnkatternas kastreringar.

Men, jag väntar tills dom börjar komma in till Haga.

Hoppas verkligen att honorna hinner kastreras/aborteras innan det föds nå bebbar.

Jag önskar att jag bodde närmare så skulle jag hjälpa till……………..

gulliver
0

#122 PM:a mig summan samt bank, clearingnr och kontonr så ska du få tillbaka dina pengar av mig.

soso
0

#127 Ska jag ta det som ett svar att projektet är nedlagt?

soso
0

Inget svar??

soso
0

putt

annebeate
0

Många har engagerat sig i hamnkatterna. Det gäller att ge de katter som finns nere i hamnen ett bättre liv och att vi förhindrar att antalet katter ökar nere i hamnen. Lidandet är redan stort nog.

Det är på plats att information ges av dem som har insyn i projeket "hamnkatterna." Annat är nonchalant mot alla dem som engagerat sig, vissa har dessutom lämnat  ekonomiskt bidrag.

Ankie
0

ja jag fattar ingenting jag, har man blivit sjuk å det är det som har gjort att det blivit stopp eller vad är det? Klart man funderar när det först skrivs en massa å sen helt stopp, ingenting. Respektlöst mot oss som försökt hjälpt å gett råd, gett stöttning. En förklaring tycker jag att ni kan ge, sen får man utgå från det. Vill inte ni fortsätta med detta projekt, fine, men då måste ni ju tala om det så att det ges chans till andra att ta över efter er, om det nu finns några.

annebeate
0

Jag kan bara instämma i vad Ankie skriver. Det är viktigt att besked ges hur det är med projektet. Saker kan inträffa som förändrar ens intentioner. Om ni som var engagerade inte kan eller vill fortsätta med projektet meddela det. Det kan finnas andra som vill ta vid. Fortsatt tystnad gynnar inte hamnkatterna, tyvärr motsatsen. Hamnkatterna behöver all vår hjälp och detta innan det är försent!

kattassen
0

Det är i så fall andra gången som KKS ger upp detta projekt…

soso
0

Denna tystnad är nonchalant både mot människor och djur. Meddela som sagt i alla fall om det hela är nedlagt, så kanske andra kan ta över.

Dagoe
0

Att som förening för andra gången ge upp på samma koloni tycker jag ger inte ett specielt seriöst intryck… Personligen har jag fått den uppfattning av att en del folk inom KKS har svårt att fokusera sig på de ärenden de har påbörjat. Istället tar man sig an ännu mer istället för att avsluta det man har tagit an sig.

Att lämna kvar en del katter okastrerede är ju som sagt oseriöst och inte heller speciellt genomtänkt om man skulle vilja jobba på att få slut på förökningen inom kolonier med (förvildade) katter.

Josefa
0

Jaja Dagoe, vi vet nu att du och din förening är bäst.

Var inte så kvick att döma andra

Dagoe
0

Du verkar annars rätt kvick själv att döma mitt inlägg. Återigen på ett osaktligt sätt.

De åsikter jag ventilerar här har ingenting med föreningen jag engagerar mig i att göra. De är personliga åsikter, vilka jag har rätt till, om du nu gillar dem eller inte.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Det är ju väldigt synd om man nu igen ger upp om dessa katter när andra innan ändå fått in en del och ner kolonin i storlek, tyvärr kommer den ju snart växa sig stor igen.

Hoppas det finns några energiska själar därnere som kan plocka upp arbetet med denna koloni.

Josefa
0

Så sant, så sant.

Jag kunde inte låta bli!!

Vargtassen
0

Puttar för hamnkatternaGlad

soso
0

puttar

chigak
0

Vart har alla som engagerade sig i hamnkatterna tagit vägen?

Tycker det är respektlöst mot alla som engagerat sig att bara låta bli att berätta vad som händer!

annebeate
0

Visst är det nonchalant och  även orätt mot hamnkatterna. Om projektet  har gått i stå meddela det så kanske andra kan ta vid. Som det nu är verkar inget hända och hamnkatterna får kämpa vidare i ur och skur dessutom får vi räkna med att de blir alltfler.

gulliver, du som är ledare för projektet hör av dig, själv eller via annan,  och bemöt oss  inte  med  fortsatt tystnad. Att fortsätta på den inslagna vägen med tystnad gagnar på intet sätt hamnkatternas sak  utan  kan bara förväntas förvärra deras situation. Lägg prestigen åt sidan för katternas skull!

Crisse-13
0

Det rinner väl ut i sanden och glöms bort precis som förra gången.

Puma77
0

Kan meddela att det har inte lagts ner utan fortsätter. Tyvärr saknas det både tillfälligt och mer längre jourhem för katterna, även transporthjälp saknas, pengar och annan hjälp.

Vet att det finns de som går på knäna och ändå gör det de kan för dessa katter. Om de som kan kan hjälpa till praktiskt istället för att kritisera vore det underbart.

Sen är det lite så med att en del har heltidsjob vid sidan av detta arbete som många andra så de hinner inte och orkar inte heller för den delen sitta och uppdatera minsta lilla.

//Pia

Crisse-13
0

Många med mig är intresserade av hur det går med hamnkatterna och även hur det ser ut i hamnen nu. Finns det tid att skriva på andra trådar så måste det väl finnas tid att skriva några ord på hamnkatternas sida.

annebeate
0

#146. Du skriver att projektet fortsätter. Med tanke på att så mycket saknas idag förekommer det  överhuvudtaget någon aktivitet nere i hamnen idag förutom matning?

När det gäller möjlighet av tid att svara på förfrågningar på denna tråd av personer som bla skänkt pengar till projektet kan jag bara notera att det bevisligen funnits tid av aktiva i projektet att skriva inlägg på andra trådar.

Gullimat
0

Som Puma77 skriver så pågår det arbete med att ordna stödhem till Hamnkatterna, ang aktivitet förstår jag inte vad som menas. Mat och tillsyn får dom varje dag, och än så länge ser dom friska ut. Körhjälp finns.

Du skrev själv för en tid sedan om Hamnkatterna, det kan ju du göra igen, som har bekanta som går där nere, om du kan hålla dig till sanningen.

soso
0

Puma77 och Gullimat.

Det var skönt att höra att projektet inte är nedlagt.

"Pågår aktivitet" tror jag i det här fallet menas med att kastrera katter, inte att mata katter.

Jag tror alla vet att heltidsarbete och familj tar mycket tid, och att arbetet med katterna görs på fritiden. Att skriva några ord här på sidan tar inte många minuter. Vi som på grund av långa avstånd inte kan vara med och hjälpa till praktiskt, blir glada över att få lite nyheter då och då. Man blir lite ledsen när inblandade har tid att skriva i andra trådar, men inte om hamnkatterna.

Jag vill inte ha tillbaka mina pengar, men vill att hamnkatterna ska ha nytta av dem i form av kastreringar. Så länge katterna bara matas, sätter jag inte in mer pengar på kontot.

Så här står det på KKS hemsida om Öresundskatterna: "Även om vi inte lyckas hitta stödhem till katterna måste vi ta in och låta kastrera dem för att i värsta fall släppa tillbaka dem igen i avvaktan på eventuella stödhem."

Om ni börjar med det, är jag säker på att det kommer in mer pengar! Transporthjälp finns ju, och tidigare har det skrivits att katterna får stanna några dagar hos Hagavet. efter kastreringen.

Dagoe
0

#150 Huvudet på spiken :)

Vargtassen
0

Putt

soso
0

Har det blivit några ungar i hamnen?

annebeate
0

#154 Det undrar jag också. Om så, så sorgligt.

soso
0

Ingen som vill svara?

Vargtassen
0

puttar

Gullimat
0

Inte vad jag känner till

Hennum
0

Så länge man inte gör något alls, i väntan på ett stort hus och en massa jourhem, så finns de ju fortfarande kvar där, och lider. Varför inte bara göra det man kan göra, alltså kastrera, så att de åtminstonde inte blir fler, som lider. Ibland kan man inte göra allt. Det är min bestämda åsikt :) Och när man inte kan göra allt, är det bästa att göra det man kan.

När det finns folk som är intresserade av att engagera sig i ett TNR projekt där, just för att det inte finns ett stort hus eller en massa jourhem. Och göra på det sättet som en i tråden tidigare förklarade (att honorna får sitta hos vetten i 4 dagar osv) så är jag redo att hjälpa till med det lilla jag kan. Men hittils har kommunikationen och informationen inte varit den bästa, så det har varit svårt att veta när och hur jag ska göra något.

Nåja, är det någon som har bil och fälla och som behöver min hjälp så kan vi ju alltid sticka iväg dit och fånga någon kise som vi tar till haga. Då kan du PMa mig.

Som jag ser det så är det ingen som faktist äger dom här katterna, och därför tycker jag att man kan göra som man vill. Är det någon som äger dem.. ja, då får den personen anmäla mig till polisen för stöld! jag bryr mig inte.

Det räcker med att man har pengar till att kastrera en katt, kastrerar den, så fattar folk att man är seriös, och då kommer det in mer.

(ber om ursäkt för eventuell hård och otrevlig ton. Vill inte hoppa på någon, det är inte det jag är ute efter. Känner sig någon påhoppad så ber jag om ursäkt för det. Men jag är ärligt talat trött på det här! ^^ )

/Johanna

soso
0

Det vore ju så bra om det fanns fler som Hennum. Strunta i KKS och mattanter och allt vad det är, och börja kastrera katter. Annars händer ju ingenting!

Hawknestgrove
0

ja så länge man inget hör alls, så kommer det inte in några pengar heller…

martdat
0

#159 ja att ta en katt till kastrering är en bra börgan, man måsste börga i någon ände, Ingen kan hävda äganderätt så länge de går kvar i hamnen, däremot så får man nog prata med hon som matar vilket som, för om hon blir ledssen och känner sig överkörd så kanske hon slutra mata, och vad händer med dem då,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hennum
0

ja, du har nog en poäng där, martdat. :(

soso
0

Om mattanten blir ledsen, slutar hon mata katterna så att de svälter. Är det verkligen sant?????

chigak
0

Om man ska gå på vad som sägs här om mattanten så är hon ingen person jag skulle lita på vad det gäller att ta hand om något djur av något slag. Att inte se till djurets bästa är fel i mina ögon.

Enda möjligheten att få in pengar till projektet är att visa att det verkligen händer något och det allra viktigaste är kastreringarna.

Så som projektet skötts nu får man inget förtroende för det alls och det ger inga pengar till projektet.

För hamnkatternas skull hoppas jag att någon tar tag i det och ser till att det inte föds fler katter i hamnen.

Om det inte redan är försent….

martdat
0

jag vet narturligtvis inte hur mattanten skulle reagera, jag har aldrig träffat henne, men jag tror det är något man ska ha i åtanke,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

majvi
0

Det måste väl finnas andra som kan mata om mattanten slutar efter katterna kastrerats?

Vill hon inte medverka till att katterna kastreras så se till att ni är där långt innan tanten kommer med maten

Hamnkatterna bor för långt ifrån mig för att jag ska kunna hjälpa till praktiskt men jag har stått från kl 4 på helgmorgnar trots heltidsjobb och jourkatter med ungar,

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Hennum
0

Det bor ju många i malmö. några andra borde det ju finnas som kan tänka sig. Det blir ju mycket lättare om man är flera och turas om dessutom.

anebit
0

Låser denna tråd då den blivit både lång och trög.

Hänvisar till: Hamnkatterna del 4

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer