FIV i Helsingborg !
Har varit otaliga diskussioner om Fiv i kattkolonin i Helsingborg. Har vid ett flertal tillfällen ringt Länstyrelsen och frågat om där kommit in någon anmälan och varje gång fått nej till svar. Enligt veterinären skickas alltid deras post en gång i veckan,fredagar. Eftersom det nu är ett par månader sedan så borde anmälan kommit fram. Enligt veterinär och Länstyrelse skickas alltid en kopia på provtagningen och veterinär är alltid skyldig anmäla såna sjukdomar.
Ni som undrar kan själva ringa om ni vill!
Hos Länstyrelsen är allting offent ligt. Vem som helst kan ringa och fråga ! Man ska bara veta namnet på ägaren till katten och anmälan ska komma från Hagaveterinären.
Telenr till Länstyrelsen i Skånelän: 040-25 20 00
ÖPPET MELLAN 8.00-16.00
Länsveterinärer
Lotta Berg-direktnr. 040-25 20 73
Lennart Sjöland 044-25 23 96
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Bra att du ta upp det!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Om det nu mot förmodan skulle komma något bevis på detta, tycker jag att man får prata med Haga, vad som blivit fel. Det skrivs så mycket om dom, och deras utlåtande på trådarna, som i allafall jag, tycker låter konstigt.
Kämpa på Debattia, för om en katt är sjuk är det inget konstigt, tänk på vissa som bara har sjuka katter och som aldrig blir friska.
Om Hagaveterinärerna är seriösa skickar dom en kopia av blodprovet om det påvisar en sjukdom som ska anmälas och dom säger sig vara det.
Debattia
Puttar upp denna för er som vill ringa!!!!
Debattia

Såg en kopia på ett snabbtest men den är ju inte ivägskickad, så den kan man inte lita på.
#8 Hur vet du om att den inte är iväg skickad? Veterinären kanske bara har glömt att sätta i krysset??????
Tycker du ska ringa och kolla hos veterinären om du inte litar på den..Du vet ju veterinärens namn..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Intyget om FIV är ju diariefört hos Länstyrelsen, alltså har de fått det. Att det inte förevisas vid telefonsamtal är inte konstigt. Papper kommer bort och alla på varje myndighet vet inte allt om varje ärende. Att den som svarar i telefon inte hittar eller känner till ett visst papper bevisar inte mycket, det är därför systemet med diarieföring finns.
Nu finns ju det efterfrågade intyget i svart på vitt, det vore bättre att acceptera det och försöka göra det bästa av verkligheten, i stället för att försöka hänga budbäraren. Situationen är allvarlig EFTERSOM en katt med FIV levat i den aktuella kolonin. Det hjälper knappast att sticka huvudet i sanden nu.

Ärligt talat förstår jag inte denna diskussion, kanske för att jag inte har läst samtliga inlägg. Uppenbart har en av katterna från kattkolonin i Helsingborg haft FIV, det finns det ju klart och tydligt intyg på av en veterinärklinik som jag personligen har fullaste förtroende för. Att det någonstans i ledet kanske gått tokigt hos Länsstyrelsen (eller någon annanstans) förändrar inte det faktum att katten hade FIV och det är väl det viktigaste i sammanhanget?? Nu är FIV bekräftat och det gäller att fokusera på att hjälpa övriga katter i kolonin istället, de behöver inte ha FIV som denna katt.
Det här har gått lite underligt till hela tiden. Det hade varit mer seriöst att pm:a oss om detta samt skickat intyget samtidigt. Då hade jag trott mer på det. Var längesen jag frågade efter något skriftligt och helt plötsligt dyker det upp här och nu. Om du läser det första i andra tråden så var det rena skrämselpropagandan och jag håller med om att det är inget som säger att fler behöver ha det men jag ska kolla upp mer innan jag yttrar mig mer ingående om detta nu.
Debattia
Nåja, det har ropats högt om att intyget skulle läggas ut på öppet forum, så det är bra att det blivit gjort nu. Vad beträffar "skrämselpropaganda" så tycker jag det är synnerligen ansvarsfullt att öppet redovisa att en katt haft FIV, så att lämpliga åtgärder kan vidtas - till exempel att FIV-testa andra katter från samma koloni, i alla fall om de visar tecken på sjukdom. Att känna till FIV-smittan och inte larma vore ett grovt fel, anser jag.

#12 "Då hade jag trott mer på det"? Menar du att du inte litar på intygets äkthet? Jag känner veterinären som skrivit det. Att flagga för att en katt i kolonin har FIV är viktigt, och dyker det upp FIV i den stora kattkoloni som Rädda Katten hjälper kommer vi inte att undanhålla denna info. Sedan behöver det inte betyda att fler katter är drabbade i Helsingborg-kolonin, men jag tycker personligen att var och en har ett ansvar att berätta när sjukdomar som ovanstående dyker upp. Låt inte detta bli en personlig vendetta, utan lägg energin på att hjälpa resterande katter som kan visa sig vara helt friska.
Det beror också på hur man berättar det ! Skriva att om man vill ha en katt i 6-8 år så kan man ta en men att personen själv ensam kunde ta in . Inget som diskuterades med oss överhuvudtaget !!
Debattia
FIV eller inte är väl inget man diskuterar? Antingen finns det eller så finns det inte. Nu fanns det. Det är det som måste hanteras nu. Ni har krävt bevis, ni har fått bevis och ni hade fel. Agera framåt nu, inte bakåt.
Om jag tagit emot en katt och först i efterhand fick veta att det funnits minsta misstanke om FIV i kolonin den kom från, skulle jag bli ursinnig. Allt annat än att öppet redovisa misstanken/risken är ett grovt övertramp. Man måste naturligtvis tala om att en katt från samma koloni haft FIV (eller annan sjukdom), så att den som tar emot katten får möjlighet att välja eller kanske att själv betala tester - om nu inte den som omplacerar låter testa.
jag tycker personen som avlivade katten pågrund av FIV skulle bli upprörd att det inte dokumenterats hos länstyrelsen att den hade FIV. hade det gällt mig så hade jag själv kontaktat länsstyrelsen och sett vad som varit fel och hur det kunnat bli fel. för så får det inte gå till.

Trodde att veterinärer hade anmälningsplikt till SVA, vilket inte är gjort.Sen tycker jag att den som öppnade tråden borde kontaktat dom som har hand om kolonin innan så dramatiskt skriva om det.Men det är typiskt med denna dramatik för uppmärksamhetens skull
Den som hade hand om kolonin (damen som matar) fick reda på det samma dag och hon talade om det för Debattia som ringde mig och allt detta hände innan jag gjorde tråden.
#17 och 18: Hallå? Papperet är och har hela tiden varit diariefört hos länstyrelsen, så sluta påstå att det inte anmälts.
# 18
Det är klart jag skriver för att få uppmärksamhet men inte åt mig själv utan åt katterna precis som, alla andra här inne på Hittekatter. Men varför skriver du kan man undra du har inga katter som behöver uppmärksamhet.

Vad vet du om det?
#18 Veterinärer har anmälningsplikt till jordbruksverket, inte till SVA.
Är det tabu att den egna omgivningens katter skulle kunna ha FIV? Är det för att det försvårar att hitta stöd- och permanenthem? Är det därför det försöker riktas uppmärksamhet mot något annat än själva smittorisken/sjukdomen?
Om en ev FIV-epedemi finns måste man gå ut med det - det är allvarligt!!! Det finns skäl till att uppfödare testar innan VARJE parning (alla katter i hushållet testas). Detta är inget virus man vill ha men om det finns misstankar behöver man väl inte spotta och fräsa på den som berättar det? Jag förstår ingenting, snacka om spill av resurser.
nånting är ju galet eftersom att debattia har ringt ett antal gånger till länsstyrelsen, och dem inte har fått in uppgifter om katten med FIV. och jag förstår inte hur detta kan komma sig om haga har skickat det vidare?
#25: Det som är galet är att Länstyrelsen virrat bort papperet, och/eller att den eller de personer Debattia har talat med inte har letat på rätt ställe, inte är insatta i fråga eller inte vet vad de pratar om. Det är tyvärr inte ovanligt att det är mycket svårt att hitta den person på en myndighet som faktiskt kan svara rätt på frågor. Det faktum att det finns en diarienotering om papperet bevisar att det HAR inkommit. Diarieföring görs när en handling ankommer till en myndighet, innan handlingen försvinner in i administrationsapparaten JUST FÖR ATT det inte ska råda något tvivel om huruvida den ankommit eller ej.
Jag förstår inte vad problemet eg är i detta fall? Är det inte bra att det uppmärksammats så att man kan vara säker på att inte katter dem hamnar i stödhem med blir smittade (om dem nu bär på FIV el ngt annat smittsamt? Jag hade blivit väldig arg, ledsen och besviken om jag fått hem en katt som bar på smittan och man hade misstankar om att det fanns i den kolonin. Utan att ha testat el meddelat mig så jag hade möjlighet att välja vad jag ville göra. Eller är det så att ni tror så ont om varandra att man försöker förstöra? (varför man nu skulle göra det då man strävar åt samma håll är för mig oklart) Jag har fått den uppfattningen att alla härinne vill hjälpa hemlösa katter men att det ofta blir pajkastning om någon ex vis har en katt som avlivats el dör. Som om denne person gör detta med vilje. Har tyvärr svårt att förstå era resonemang emellanåt. Varför rädda 20 katter o "döda" 2-3 som det låter på en del att det är det det handlar om? Det finns ingen logik i ett sådant resonemang. Inte ens i tanke sättet. Vet att en del av er gått på om att ingen dött hos dem men att katter från samma ställe dött hos en annan. Vilket är så otroligt fånigt om man tänker logiskt. Varför dör en katt och inte en annan som kommer från samma kullar i div sjukdommar? För att dem helt enkelt har fått dem. Om man då kan sitta o tro att en människa som hjälper hemlösa i många år, samt ger så mkt av sig själv och sin ekonomi skulle medvetet alviva eller låta dem dö är för mig helt obegrepligt att man ens kan tro något sådant. Vad skulle motivet till detta vara eg? Kan helt enkelt inte förstå! Så upplys mig gärna.