Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1825 ggr
miss-starfield
0

Dräktiga Amora

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som så många andra har jag tagit ín en dräktig katt.

Vi har haft problem med att katter äter ur våra soptunnor i och detta är centralt beläget och det har pågått iaf några månader. De har kommit flera gånger om dagen för att se om soptunnorna är öppna. (hyreslägenheter så det är några stycken). Då jag hade mycket annat i huvudet som sjuka djur, vilket jag skäms över så gjorde jag ingenting.

En kväll hörde jag några mjauande i trappen, då var det en utav katterna från soptunnorna. Hon var jätte kelen och verkade vilja följa med mig, jag blev inte av med henne utan hon var frenetisk med att hon skulle med mig. Jag fick snabbt stänga min dörr så hon var i trappuppgången för att hämta lite mat till henne. Då gick det bra att lämna henne. Dock hade jag känt på henne och upptäckt att hon nog var dräktig. Mycket mer märkte jag inte då det var mörkt ute.

Efter det lade jag in om operation övertala sambo… Skrikandes Det blev en lång förläggning, med hot om flytt och lite sånt. Jag ville inte ha en massa kattungar som sprang vind för våg, dessutom alldeles vid vägen. Vi bor mid en stor väg som går rakt igenom samhället. Men tillslut gick han med sura miner med på det hela, emot att jag skötte om henne själv och med ett löfte att jag inte skulle plocka in dem andra tyvärr.

Kattsaker inhandlades så att hon hade toa och sådant ifall ifall jag fick in henne. OPeration infångning börjades samma dag. Första dagen misslyckades totalt, men hon fick mat och associerade mig en en gång med mat. Hon var rädd för mig och alla människor denna gången. Jag tror att hon sökte sig till människor då hon ar i rätt såligt skick. Mer om det senare.

Dag två tog jag ut en transportbur tyvärr mjukmodell, då jag hade den sedan tidigare. Två gånger med mat och leverpastej fick jag in henne, men hon lyckades smita ut när jag skulle stänga. Jag började känna att allt var hopplöst, tills jag fick en uppenbarelse.

Vår stora hundbur. Tung och stor och jäklig, men den är inte forcerbar. sagt och gjort jag fick efter en del jobb dit buren la in maten långt in och väntade och väntade. Precis när jag var på väg att ge upp (detta var runt midnatt och jag har småbarn så mitt i natten för mig) så kom hon gåendes. Så det blev mer väntan och tillslut gick hon in och jag slängde snabbt igen gallret och låste den. Inte populärt men men det var för hennes eget bästa. Jag kånakde denna stora bur som är stor för vår 30kg hund upp till andra våningen.

Sedan undersökte jag henne trots fräsningar med handskar på för att se så hon inte hade några kattungar därute. Men det fanns inga tecken till det. Tillslut började hon slappna av mer så hon började spinna. Det var ju skönt för prinssessan att få lite kärlek trots allt.

Andra dagen fräste hon lite emot mig, men sedan var hon en kelig sak. Hon var dock skeptisk gentemot sambon och barnen. Dock smälte hon snabbt för sambon, men barnen är lite räliga fortfarande (2,5 vecka senare).

Vi har varit hos veterinären och hon hade en kraftig luftvägsinfektion, men behandlingen är nu avslutad och hon är mycket bättre. Hon hade en hel del kala fläckar, med sårskorpor i och mager. Hon har först nu orkat börja busa lite. Men i början sov hon bara och verkade helt utschasad. Vi kollade även om hon var märkt, men det var hon inte.

Hon fick namnet Amora och hon är helt avgudad här, Sambon som var helt emot henne springer och ger henne godsaker och är helt överförtjust i henne. Men jag förstår ju varför.Kyss

Hon är riktigt rund om magen och var redan när hon kom. Jag hoppas hon föder snart då hon i princip när hon gär är lika bred som hög.

Anågende de andra katterna är meningen att jag ska försöka få tag på om det finns några ägare till någon, även om det är ganska otrolig och om inte försöka hitta nya hem till dem. Förhoppningsvis vill någon ha dem. Jag tycker inte de ska spendera en till vinter därute.

Även en tusenmilafärd börjar med ett steg.

/Pernilla

martdat
0

Vad du kämpat för denna täs, underbart att hon är inne och får föda i lungn o ro.

hoppas med på hjälp till de andra kissarna, Var finns de?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

miss-starfield
0

De finns i Tomelilla, nere i södra skåne. Jag hoppas ju jag kan hjälpa dem, jag tycker inte de ska behöva äta sopor och jag har svårt för att tänka mig att katter skulle äta en massa sopor om de hade hem.

Hon verkar tycka det är rätt underbart, då hon ser nöjd ut hela tiden och spinner så fort man börjar prata med henne.

/Pernilla

emjon
0

Vad härligt att du kunde ta in lilla tösen så hon får sina ungar i trygghet. Fint om du också lyckas hitta hjälp till de andra kissarna.

Det är inte första gången en motsträvig sambo ändrar sig när de får bekanta sig med en ljuvlig pälsbollFlört

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

catfoot
0

Rosor till dig….Att du hjälpte denna lilla kisse…Å toppen att du vill försöka hjälpa dessa sopätande stackars katter…fruktansvärt liv dessa katter har..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Marga
0

Åh vad många ungar"vi" här på hittekatter kommer att få snart med så många dräktiga katter, jag ser fram emot bilder!

Och jag håller förstås med de övriga om att det var fantastiskt att du kämpade så för att få in lilla Amora och låta henne föda i trygghet.

Vad är det Lena brukar skriva, Alla kan göra något men ingen kan göra allt, eller nåt sånt. Du får väl trösta dig med det om du inte lyckas hjälpa alla katter du ser. En katt som sökte sig till dig har du i allfall räddat det är väl jättebra!

miss-starfield
0

Jag gjorde inte så mycket, Amora var ju den som såg till att jag fick tummen ur och tog mitt ansvar.  Dessutom fick jag en underbar kisse på köpet. . Jag önskar bara att jag gjort något tidigare, jag blundade rätt länge.Amora är den som borde ha rosor. Det är ju hon som sett till att någon bryr sig om dem. En smart kicka den där tjejen. Dessutom har vi alla ett ansvar att se till att ingen far illa, även om det inte är vi som borde behöva ta ett ansvar.

Jag hoppas de andra katterna kan få en andra chans, ingen katt ska behöva leta efter mat i äckliga sopor och inte ha någon som bryr sig om dem.

Tänk om folk hade tagit sitt ansvar när de skaffade katter eller djur överhuvudtaget. Kastrerat dem som det inte finns någon avelsfunktion på (ni förstår nog vad jag menar) så att man inte hade en massa överflödiga djur som ingen vill ha.

Amora kommer kastreras när hon slutat ge di och naturligtvis märkas och vaccineras. Vi kunde inte vaccinera henne nu då hon var sjuk.

Jag hoppas som ni sger att jag kan hjälpa dem andra, men en katt kom in iaf och hennes kattungar och alla de som skulle ha fötts om hon inte tagits in är iaf räddade.

Bilder kommer i massor så fort flickan behagar att komma ut. Men envis som hon är lurar hon matte hela tiden,

/Pernilla

nellies-matte
0

Vilken klock lite tjej hon kände nog att hon böhövde hjälp för att bli frisk dessutom har hon ju även hjälpt de andra. Äntligen finns det någon som bryr sig och tänker även på dem.

miss-starfield
0

Jag tror det är så att hon mådde så pass dåligt att hon var tvungen att försöka söka sig till människor. Stackaren var ju både dräktig, hungrig och sjuk. Inte lätt att leva ett liv därute då. Hon orkade inte ens tvätta sig i början. Men efter några dagar började hon göra det och snabbt såg pälsen mycket finare ut, då det inte fanns en massa smuts i den.Skabb och maskar i massor hade hon också. Men det är ju kanske mer en regel än ett undantag att dem är det.

Ingen förtjänar ett sådant liv!

Som sagt en klok flicka som hjälpte sig själv, sina kattungar i magen och hennes kattkompisar. Som sagt en människa eller (katt i detta fallet) kan göra en skillnad.

Jag kan prata mig varm om Amora hur länge som helst. Hon är så underbar min fina kicka.

/Pernilla

Sidentass
0

Så skönt det känns att kisse är inne hos er nu..och att hon får föda inomhus…o vad härligt att också din sambo fastnat för henne nu…det är inte svårt att kära ner sig i dom här fina djuren…

kattassen
0

Stort fång rosor till dig som hjälpte Amora till ett bättre liv!!!

Det är så skönt att läsa när en dräktig hona får hjälp på detta vis. All heder åt dig och sambon som säkert smälter ännu mer när bebbarna har kommitFlört.

Det är precis sådana här trådar vi älskar här på hittekatter!!!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

miss-starfield
0

Det tror jag med att han kommer att göra.

Jag är dock lite smått nervös. Jag har aldrig haft en dräktig katt förut. Vi har bara haft kastrerade hanar innan och med dem har man inte det här uppenbara problemet med… ;)

Men det är jätte mysigt att känna kattungarna sparka och även titta när hela havet stormar… Men vi har trott hon ska föda när som helst i 2 veckor nu då hon var rätt stor redan då. Nu är hon i princip lika bred som hög.

Men men de kommer när de kommer.

/Pernilla

essut50
0

Tack för att du ställde upp för henne.

Massor av rosor skulle du haft.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

miss-starfield
0

Lilla Amora har pipit inatt och letat bo. Det har hon dock gjortlite varje natt nu, men i natt var hon värre än vanligt. Hon pep imorse och höll på trots att hon låg ner.

Hon vägrar vara inne i "hennes" rum jag gjort igjordning. Jag har två småbarn på 1 och 2 år som inte låter henne vara ifred. Därför vill jag ju ha henne där inne. Men men hon skriker bara tills man släpper ut henne.

Hon har haft oregelbundna sammandragningar länge nu, med de sista dagarna har de varit ganska täta och regelbundna och brukar komma med några minuters mellan rum. Dock verkar de inte göra ont på henne utan är bara förberedelser.

Jag blir galen på kickan. Skrikandes Hon har lurat mig och oroat mig länge nu. Men hon är min fina Amora!Kyss Men nu tycker jag kattungarna kan komma så jag slipper att nojja mig mer.

Bild på magen tagen för några dagar sedan.

/Pernilla

destiny
0

Så jättevacker hon är. Kyss Inte konstigt att din sambo också föll för henne. Flört Så otroligt skönt att ni kunde hjälpa henne och hennes ungar in.

Är hon inte lite långhårig? Funderar på "soprotarkatten" som det finns en tråd om på forumet. Är det inte i Tomelilla han fångades in eller jag minns helt fel. Obestämd

Edit: Den kissen finns nog i Rydsgård. Men det är väl inte så långt från Tomelilla i alla fall. Cool

Magda
0

#14 det är jag som har soprotaren och han fångades i Rydsgård ;) men jag har bott i tomelilla trakten tidigare så det kanske var därför du trodde det? :)

#0 det är verkligen underbart att du försöker hjälpa dessa katterna! vi letar ju lägenhet och OM det blir så att vi flyttar tillbaks till Tomelilla så ska jag försöka hjälpa dig så gott jag kan.. om vi nu hittar ngnstans att bo *suck*

miss-starfield
0

destiny: Du har delvis rät, jag har svårt att bestämma hennes päls. Den känns som någon halvvariant. Den är inte typiskt "korthår", men den är int especiellt lång heller. Men flygig är den, jag har jämt fullt med hennes hrstrån i näsan.

Det är inte så långt härifrån, det har du helt rätt i. Du har dessutom rätt i att hon är en vacker flicka, inte helt objektiv är jag ju inte men hon är så härlig. Kyss

Magda: Tack, om du skulle flytta hit får du gärna hjälpa till, det är skönt att dela det med någon, då det känns rätt jobbigt ibland. Man vill ju fixa allt, men det är ju inte så lätt.

/Pernilla

Magda
0

#16 ja jag hjälper gärna till med vad jag kan härifrån med, men just nu är det inte mkt jag kan göra för vi har så mkt skit som händer nu.. men bara pm:a om det finns ngt du behöver hjälp med så ska jag se om jag kan hjälpa :)

miss-starfield
0

Magda! Jag uppskattar verkligen erbjudandet och kommer höra av mig om jag kommer på något. Just nu avvaktar jag för att se om någon har ägare som svarar på lapparna soms ska sättas upp imorgon om katterna. Förhoppningsvis har alla ägare, men det är nog att hoppas på för mycket.

/Pernilla

miss-starfield
0

Amora fortsätter ha sina förvärkar, men de besvärar inte henne.  Men hon mjauar inte på nätterna längre och ligger mest pådagarna på sitt utvalda ställe. Det känns som bebbarna kan komma när som helst, men det har jg kännt länge och än har jag inte fått några små.

Hon älskar bara att jäklas med matte… Flört Hon är extra kelig just nu och vill gärna vara med matte på kvällarna och hoppar till och med upp i sängen.

Jag ska iväg till inskolning på dagis nu på förmiddagen, egentligen vill jag inte lämna henne själv i lite över två timmar, men jag ahde inte planerat att ha en dräktig katt just nu. Men hon kom in i mitt liv och jag kan tyvärr inte stoppa hela mitt liv. Jag har planerat bort så mycket som möjligt, men just denna grejen går inte. Får väl se om det blir några bebbar nu när hon får vara själv eller om hon tänker v'änta några dagar till.

/Pernilla

Sidentass
0

Vilken härligt stor mage hon har, säkert ett helt fotbollslag därinne som väntar på att få  komma ut:-)

Spännande!!!

miss-starfield
0

Säg inte så…Förvånad Jag hoppas på några få så alla får hem eller tja alla utom en… Hennes mage är ännu större nu, bilden är ju några dagar gammal…

Stackaren går ju och slår magen i allt. Den sticker ju ut ordentligt från sidorna. SkrattandeKissan ligger just nu nedanför mig, jag funderar på att ta en bit leverpastej och försöka locka ut ungarna med den… Kan funka hehe.

/Pernilla

miss-starfield
0

Så nu har jag försäkrat Amora. Den börjar gälla helt och hållet om 20 dagar. Hon kommer ha veterinärevår upp till 40 000 och jag har en fast självrisk på 2500 kr. Så det känns bra att ha fixat den biten också. Det är ju en trygghet att ha dem försäkrade.

/Pernilla

miss-starfield
0

Ikäll har Amora ryckningar över ryggen, tja pälsryckningar eller vad man ska kalla det. Hon viftar lite irriterat med svansen när hon har sammandragningar nu plus att hon har bitits lite om man tagit henne på magen.

/Pernilla

miss-starfield
0

Jag vet inte om slemproppen gick igår kväll. Jag har ingen erfarenhet av dräktiga katter innan, men jag fick en brunaktig tunn vätska på armen, när jag lyfte henne försiktigt, hon kändes dessutom lite blöt.

Den verkade inte lukta baj iaf och hon var fast i magen igår. Idag är hon lite lös.

Hoppas det sätter igång ikväll så man slipper gå här och längta… Dessutom måste hon föda innan tisdag, jag måste åka iväg över dagen då, vi ska avliva hunden 10 mil bort och sedan begrava honom hos min mamma så det kommer ta lite tid, men det måste jag göra. Det går inte skjuta upp.

Men jag vill ju inte att hon ska vara oövervakad heller om något skulle hända. Jag har ingen härnere heller som kan tänkas vilja hålla koll på henne tyvärr. Annars hade det ju varit lätt ordnat.

/Pernilla

miss-starfield
0

Jag har tagit lite nya bilder på den runda kniperskan… Jag gissar på en sisådär 50 st är därinne… Hon är rätt stor nu…

/Pernilla

tuska
0

Oj det va mej en bastant kattkvinnaSkrattande

Räkna med en hel drös med bebisar gissar på 7 st

Gullimat
0

Det var ingen liten mage det.

Sorgligt med din hund

Puma77
0

Suck, denna tråd hade jag missat tills nu men det var väl tur det. Nu är jag varnad om att det är en svart katt och vem vet kanske en massa svarta lakritstroll kommer ut här med.Flört

//Pia

huskatt08
0