Vattenfontän..åsikter?
Hej!
Har precis flyttat till ny lägenhet och har inte längre någon möjlighet att ha vatten rinnande i duschen längre… och det är enda stället min katt vill dricka vatten på :o)
Jag funderar nu på andra lösningar och har sett att det finns vattenfontäner till katt.
Vad har ni för erfarenheter av dem? Bra/dåliga? Låter de mycket? Lätt/svåra att rengöra osv..
Tacksam för era åsikter!
Min Thindra drack ur handfatskranen varje gång jag var på dass förr. Men sen jag köpte fontänen för ett halvår sedan så har hon endast velat göra det 1 gång. Jag är helnöjd med den. Kan var lite knepig att rengöra men det funkar. Det får plats 3 L i vår fontän men det är åtstrykande åtgång på vattnet i alla fall nu när det är varmt.
//Pia

Jag hämtade min första fontän i måndags. Katterna tyckte den var lite läskig men verkar tycka om vattnet. Två av grabbarna tycker inte om förändringar men är de som druckit mest.
Min fontän är i perfekt drickhöjd för dem och de behöver inte böja sig ner för att dricka. Den låter ytterst lite på gräbnsen till inget alls vilket är underbart för mig med både tinnitus och hyperacusis och numera rädd för ljud. Var orolig för att jag skulle bli störd av den men icke.
Tvåliters fontänen jag köpte på Tradera. Kattfontän mini. Trelitersvarianten finns också men har ingen erfarenhet av den.
Kan dock rekommendera fontän till färskt vatten för de fyrbenta.
Efter att ha börjat handla kattleksakerna på Tradera blev jag fast i andra auktioner också… 
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Jag har en Drinkwell till mina katter. Fungerar jättebra och är mkt uppskattad. En av katterna ville bara dricka rinnande vatten ur kran. Hon fick i troligen i sig för lite vatten, för avföringen var pytteliten och knallhård. Jag ser en stor förbättring efter jag Drinkwell kom till huset. Nu är avföringen normal, "kissklumparna" större och hon har fått mkt finare päls. Så jag kan inte annat än att rekommendera Drinkwell.
Tack för alla era svar! Ska iväg och köpa en nu tror jag..men mina djuraffärer har bara Cat-it så jag antar att det får bli en sån. Hoppas att den funkar och att Kizzen tycker om den :)
Jag tror att Huveröds har ensamrätt på Drinkwell.
Vi har köpt en Cat it till våra älsklingar (fyra stycken) men dem rattade den totalt
De vägrade dricka ur den och gick istället till vattenskålen i badrummet, poolen eller hundens vattenskål :-(
Så jag gav fontännen till min syster som också har en katt och hon bara diggar den :-) , hennes enögda piratkatt menar jag givetvis inte min syster, hi hi… Hon kan sitta där en halvtimme och pila på den med tassen, dricker både ur skålen och direkt från kupolen eller bara sitter helt fascinerad och tittar på den 
Så det verkar vara olika från katt till katt…

Mina 4:a katter älskar den! Min vännina katter älskar sig & min jobba kompis katt älskar sin!

Våra katter har fontän och det fungerar hur bra som helst, den är tyst bara man ser tíll att ha den påfylld. Förut måste jag jämt ha en kran på i köket.
Min heter Petmate, funkerar jättebra och är tyst.
Jag hr CatIt, lite knölig att göra ren, men jättebra! Katterna gillar den. Puma, den länken funkade inte…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Bara jag som tycker att catit är lätt att rengöra? hihi
Tycker inte alls den är krånglig faktiskt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Ja men just de där bubblorna i botten och så att man sk skruva isär den och skriva den där grejen på toppen är lite knölig. MEn jag gillar den, för den är snygg!

hm, kanske vore nått för Lisa, hon ä en kran katt, dricker i stort sett bara vatten i kranen,,, man har alltid sällskap när man går in på toa för Lisa rusar fort fram från sin sovplats på de rena handukarna och vill ha kranen påslagen,, mmm, kanske julklapp te henne,,, de kostar nåra hundra väll?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Jag har en freshflow tycker den är jättebra. Så gott som knäpptyst förutom när det är dags att fylla på (vilket är bra så man inte glömmer) och lätt att rengöra. Inte fullt så ful som många liknande heller och billig i inköp. Enda nackdelen ska väl vara att det är svårt att hitta nya filter eftersom den inte säljs överallt men så behöver man ju inte byta filter särskilt ofta heller.
När jag fick min första katt skämde vi bort henne lite i början och lät henne dricka ur kranen ( tyckte det såg så sött ut) vilket resulterade i att hon vägrade dricka ur skålen och började terrorisera oss vid varenda toalettbesök- det blev ohållbart :-) Sen hon fick sin fontän så slutade hon med detta och vår andra katt uppskattar den med. Dessutom gillar råttorna den när dom är ute och springer i köket :-)
Ja och kolla på Blocket och Tradera och liknande sajter, så kan du få tag i en begagnad.

Finns det någon som har manual/ihopsättningsbeskrivning för Catit?
Har fått låna en men är lite osäker hur man sätter ihop den, rädd att förstöra den.
Vet inte var jag har min men vilken del är det du undrar över?
//Pia
jag har ensom jag kan scanna åt dig. Den blir inte så bra
här är en länk, där du kan både se och skriva ut. Annars så har jag skrivit ut, så om du PMar mig din adress, så kan du få den!

Tusen Tack Gunilla! Nu har jag printat ut från länken och ska testa om jag klarar det då.
Annars återkommer jag med frågor till er härinne: Toppen att ha er här inne på hittekatter som någon slags kunskapsbank. Ni vet så mycket om olika saker. Tack så länge.

ja jag har en Catit och den fukar perfekt. För att få den riktigt tyst, så står den på en sån där bordtablett och en gammal frottehanduk. Då är den tyst även när den börjar ta slut.
Väldigt viktigt, att du emellanåt gör ren även den lilla svarta dosn och tar isär impellerna och sköljer den ren. Det brukar jag göra ca en gång/veckan. MEn det där kolfilter, det får hänga med lääääänge hos mig. JAg naser, att kan vi dricka av detta vatutan filterering, så ska baske mig katterna kunna det också