Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1296 ggr
Ankie
0

Mask!

Imorse var jag till vet och vaccinerade Simon som är 5 månader. Ska dock vänta några månader med kastrering. Han har varit jättetrött ikväll, det kunde de bli sa han. Men han börjar plötsligt spy och i den spyan var det långa och många maskar. Men fy fanken trodde jag skulle svimma. För att verka korkad nu, men jag trodde inte att innekatter behövde avmaskas? Trodde att katter fick mask av råttor och fåglar.. Kommer han att spy mer, tror ni och har han mer mask i magen kvar? Stackaren!!! Ska köpa maskmedel imorgon efter jobbet, kl 4 på em, klarar han sig tills dess? Det är ju inget öppet nu.

gejsa
0

Dom kan ju få mask av rått kött, fisk osv. Klart han klarar sig till dess.

Lena
0

Det troligaste är att han fått masken av sin kattmamma och att han inte blivit avmaskad ordentligt som kattunge. Nästan alla kattungar riskerar att få spolmask via sin mamma. Det smittar via modersmjölken. Spolmask, vilket det är symtom på, är en knepig masksort som kan ligga latent i honkattens kropp för att aktiveras när hon blir dräktig. Därför ska alla kattungar avmaskas tillsammans med mamman enligt ett särskilt avmaskningsschema. Banthmith är den bästa varianten mot just spolmasl tycker jag. Du bör avmaska honom två gånger med 2 veckors mellanrum. Du köper medlet på apoteket och det är i pastform och lätt att ge.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tezza
0

#1 Det är väldigt ovanligt att en katt får mask av rått kött. Ger man fisk så ska man frysa den innan för säkerhetsskull, men ger man svenskt kött så kan man känna sig lugn. Troligast är att katten fått det från sin mamma.

Lena
0

På tal om olika masksorter ska man vara särskilt försiktig med insjöfisk som innehåller en särskilt svår bandmask som det är svårt att bli av med. Därför ska man alltid koka fisk innan man ger det till sina katter.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ankie
0

ringde vet idag o hörde vad han tyckte jag skulle ge och han rekomenderade Drontal, 1/2 tablett. Simon väger nog lite över kilot. 1 hel tablett till en 4 kg katt. Så nu får vi se om det blir bättre med det lilla livet.

Lena
0

#5 Drontal är ett maskmedel som tar både spolmask och tre sorters bandmask. Din kisse har tydliga symtom på spolmask, det är när det kommer upp långa, smala maskar som liknar spagetti. Ibland kommer det upp stora nystan av dem (inte alls trevligt). Han bör nu bli av med masken. Det finns hela 5 sorters maskmedel som biter på spolmask. Personligen har jag använt Banminth som jag tycker fungerar mycket bra. Mot bandmask använder jag Droncit. ( I Nederländerna hade vi ett annat medel som var dyrt men effektivt mot de masksorter som kunde förekomma där)

//Lena

Ida
0

Min systers katt har också fått mask…

Sidentass
0

När jag haft kullar..har jag avmaskat ungarna och mamman tre omgångar med tre veckors mellanrum med Banminth.

Till vuxna katter brukar jag nu använda mej av drontal eftersom det skall räcka med en behandling, så är proceduren sedan över för den gången. Har då krossat tabletten med mortel o stoppat den i mat som katterna verkligen älskar..och peppar, peppar..hittills har det funkat bra på det viset..även om det varit lite att tänka på i proceduren när man har många katter…

Otäckt när man upptäcker masken ….blev inte glad ifjol när man såg maskbitar sticka ut därbak..*tviii*

Lena
0

#8 Usch och tvi mask är inte alls något trevligt att upptäcka. När det visar sig som maskbitar i baken då är det bandmasken som slagit till. Bra att veta att Drontal biter bra det också.

//Lena