Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 30414 ggr
stjernfelt
84

Minsta kattrasen

Hej

Jag läser och hör ofta om att Maine Coon och Skogisar är de största raskatterna. Men vilken är den minsta?

Tacksam för svar

http://kisekatterna.zoomin.se

Hawknestgrove
0

putt? Någon som vet?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Issa
0

Av de katter man sett på utställningar så tycker jag att Devon Rex har var väldigt små.

kattassen
2

En del av rasen "hittekatter" är väldigt små i synnerhet smalaFlört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

catfoot
0

"Kattungar" kanskeFlört…Nä, jag vet faktiskt inte…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

mymlanbus
0

:) #4. klart att det är kattungar Flört

Minka040
0

Singapuran har jag hört ska vara en av de minsta raserna. Glad

Annars tyckte jag att "kattungar" lät rätt troligt! Flört

catfoot
1

#5-6Skrattande..Klart minst i varje fall…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Hennum
0

tja… det finns ju minihundar, varför inte minikatter. Små katter som bara blir lite större än vanliga kattungar. Hade nog varit bra för alla konstiga människor som vill att kattungarna ska vara kattungar hela tiden och slänger ut dem när de kommer på att de faktist växer.

Nej, det är bra att man inte har avlat lika vansinnigt på olika utseenden på katter som på hundar. Vissa grejer är kanske lite knasiga, men det är en lång väg kvar innan det blir lika vansinnigt som med hundarna.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

MagicPaws
0

De katter jag sett som är minst/lättast är Abessinier som ofta väger mellan 2-3kg som fullvuxen. Singapurra har jag aldrig träffat i verkligheten så det vet jag inte.

Devon Rex kan jag dock säga är inte små, dom är väldigt grova och kompakta i kroppen och det finns många stora DRX.

Dock har man aldrig vad jag vet, direkt avlat på dvärgkatter (tack och lov) inte i sverige i alla fall.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har vi lilla Pipis, som verkligen får klassas som minikatt. Hon ser ut som en liten 6 månaders kattunge. Frisk och sund, men den eviga kattungen…..

Pipis till vänster… Arne till höger och han är inte speciellt stor kisse heller.

Nenya10
1

Singapuran brukar räknas som den minsta rasen. Man går då efter vikten på kattrasen.

Sedan finns det en mängd kattraser med kortare ben, sk dvärgkatter, ex Munchkin, Bambino, Lambkin, Minskin m fl. De är förstås inte lika stora på höjden som Singapuran men väger mer.

Dessutom kan både Nebelung (semi-långhårs variant av Russian Blue) och Russian Blue väga lika lite som den minsta Singapuran. Nebelung och Russian Blue kan dock komma upp i något högre vikter än vad Singapuran kan, så det är väl därför som Singapuran brukar anses som minsta rasen.

Olika kattförbund världen över anser, beroende på vilka raser som är godkända i respektive förbund, alla dessa tre raser vara de minsta. De delar alltså 1:a platsen på "minsta kattrasen-listan".

Den största kattrasen är Savannah som enl uppgift kan ha en medelvikt på 11,3 kg. Sedan kommer Chausie. Safari heter rasen som ligger trea på "största katten-listan". På 4:e plats kommer Maine Coon och på 5:e kommer Ragdoll.

Savannah, Chausie och Safari är kattraser som konstruerats genom parningar mellan vilda kattraser och tamkatter. Alla kattförbund godkänner dock inte dessa raser och i de förbunden räknas Maine Coon som största ras.

Hawknestgrove
0

Ok tack! En savannah , mysigt…..

Hawknestgrove
0

Hawknestgrove
0

stjernfelt
0

Vacker katt och visst hade det varit roligt att ha en sådan MEN det är ju inte vanlig avel dom håller på med det känns mer som en industri. Usch och blä för det!

Hade det varit framavalde på något annat sätt och inte framtonat det som om katten var en exlusiv inredningsdetalj… eller vad säger ni?

http://kisekatterna.zoomin.se

Hawknestgrove
0

ja jag håller med. OCh betala 150 000 för en sån kisse plus frakt…. nä, det får vara….men bilderna är ögonfröjd, det kan inte förnekas!

MagicPaws
1

Varöfr betala så mycket för en sån katt när Savannah är billigare och de oxå är resultatet av Serval parat med Bengaler (som är resultatet av korsning mellan Asiatisk Leopardkatt även kallad dvärgleopard och raskatter)

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

martdat
0

känner faktikt en savannah kille, men jag tycker han e jobbig o skrikig,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.