Kattcitat
Idag köpte jag en bok som heter "Kloka ord om katter" av Milly Brown. Den har jättefina bilder och många fina citat, så jag tänkte återge ett gäng av dem här.
Jag delar in de i olika kategorier, så det inte blir så många inlägg.
ENJOY! ;)
"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

Kärlek
"Minsta lilla katt är ett mästerverk." - Leonardo da Vinci
"Lycka lyser inte lätt på min skuldra såsom en fjäril. Hon slår sig ner i mitt knä och kräver att jag kliar henne bakom öronen." - Anonym
"Det är något med kattens närvaro … som liksom tar udden av ensamheten." - Louis Camuti
"Vadan större skänk än den att älskas av en katt?" - Charles Dickens
"Tid som tillbringas i katters sällskap är aldrig bortkastad tid." - Sigmund Freud

Katter vs hundar
"Katter är smartare än hundar. Man kan inte få åtta katter att dra en släde genom snö." - Jeff Valdez
"Kvinnor och katter gör som de vill, och män och hundar borde slappna av och vänja sig vid tanken." - Robert A. Heinlein
"Hundar har ägare; katter har personal." - Rita Mae Brown

Katt vs människan
"När du blir adopterad av en katt finns ingen annan råd än att finna sig i det…" - T.S Eliot
"Katten har ett enormt tålamod med det mänskliga sinnets begränsningar." - Cleveland Amory
"Jag har mött många tänkare och många katter, men visdomen hos katter är helt överlägsen." - Hippolyte Taine
"Om man kunde korsa människan med katten skulle det förbättra människan men försämra katten." - Mark Twain
"De som hatar katter återföds som möss i sitt nästa liv." - Faith Resnick

Personlighet
"För tusentals år sen dyrkades katter som gudar. Detta har katterna aldrig glömt." - Anonym
"Sättet att komma överens med en katt är att behandla den som en jämlike - eller ännu hellre, som den överman den själv vet att den är." - Elizabeth Peters
"Katten erbjuder oss inte sina tjänster. Katten erbjuder sig själv." - William S. Burroughs
"En katt kommer när du kallar på henne - förutsatt att hon inte har något bättre för sig." - Bill Adler
"I kattens ögon är allting katters ägodelar." - Engelskt talesätt
"Katten är den ultimata narcissisten. Det framgår tydligt av all den tid den lägger ner på sitt utseende." - James Gorman

Blandat
"Katter behöver inte förevisas hur man har kul, för de är själva osvikligt uppfinningsrika i det avseendet." - James Mason
" Att bada en katt kräver råstyrka, uthållighet, kurage - och en katt. Den sista ingrediensen brukar vara svårast att få tag på." -Stephen Baker
"En katt som vill ha frukost har ingen snoozeknapp." - Anonym
"En katt kan spinna sig ur vad som helst." - Donna McCrohan
"Om det regnar vid köksdörren, är alla katter säkra på att det sannolikt inte regnar vid huvudingången." - William Toms
Så sanna ord.
Jag fick den i present av Lina här inne :) den är ljuvlig :)

Verkar underbar o får en på gott humör
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad

Finns mycket fint och bra skrivet om katter. Min favorit är "Bättre bosta katten än kasta bort den"
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Närmare sanningen än så kommer man inte 
Den boken ska jag skriva upp på min önskelista. Tack för tipset!

Jag har i och för sig skrivit upp nästan alla citat här. Men det är en söt liten bok med bilder också…