Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 711 ggr
Tigrou
0

Katter åt varandra!

När veterinären kom till huset gick magra katter runt bland avgnagda skelett. "Att katter har ihjäl varandra händer. Men att de äter varandra har jag aldrig sett", säger distriktsveterinären Antti Rautalinko.

Katter åt varandra
De svältande katterna åt varandra för att överleva.
När polisen kom till huset hittade de magra katter som gick runt bland avgnagda skelett.
- Det är det värsta jag har sett, säger distriktsveterinären Antti Rautalinko.

Textstorlek  

A

B

C

Spara som Favorit

Skriv ut

Läs mer under annonsen:

När Antti Rautalinko tillsammans med polisen inspekterade gården i Stöde öster om Sundsvall avslöjades katternas tillvaro. Inlåsta i det mörka och kalla huset fanns kraftigt avmagrade katter.
Huset var i kaos och överallt fanns kattavföring.
På golvet låg skeletten av minst tre katter. Antti Rautalinko tror att de dött av svält och att de andra katterna sedan ätit dem.

Misstänks för djurplågeri
- Att katter har ihjäl varandra händer. Men att de äter varandra har jag aldrig sett. Men det finns ingen annan förklaring, säger Antti Rautalinko,
Utanför huset fanns ytterligare 10-15 magra katter.
De var vid något bättre vigör, troligtvis för att de haft en möjlighet att jaga själva.
Vid en tidigare inspektion vid huset påträffades upp emot 60 katter. Troligtvis har några av dem gett sig i väg när bristen på mat blev för stor. Den chansen hade inte de instängda katterna i huset.
Ägarinnan bor just nu på en annan adress. Hon misstänks för djurplågeri.
En granne har tagit på sig att ge katterna och en häst på gården mat tills länsstyrelsen fattar ett beslut om vad som ska hända med djuren.
Psykologen Lisa Ineland tror att kattägaren stängt av sina känslor inför djuren.

"Kan hända vem som helst"
- Hon är säkert en djurvän från början. Annars skaffar man inte så många djur.
- Men hon har troligtvis utsatts för långvarig press som gjort att hon stängt av empatin och avskärmat sig för djuren. Det kan hända vem som helst, säger hon.

Av JOAKIM ANDERSSON

joakim.andersson@expressen.se

Leffe
0
Engla
0

Jag läste det. Usch, så obehagligt! Tror dock inte på att det kan "hända vem som helst…" Skrikandes

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Lena
0

#2 Nej det tror jag inte heller att vem som helst blir kattsamlare på det där sättet. Enligt andra teorier är det ett avvikande beteende som låg bakom dessa kattsamlare. Alltså en sorts störning som gör att vederbörande börjar samla katter på hög eller vad man nu ska kalla det.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

brutt
0

Oavsett vilket beteende som orsakat detta är det förfärligt att det fått pågå utan att någon ingripit och kastrerat katterna innan de blev så många alla kan ju inte vara dumfödda eller avvikande i Sverige eller var alla runt denna kvinna det måntro?Djurskyddsinspektören hade väl bla.vetskap om antal katter redan tidigare.Eller handlar det kanske inte om förökning? Det framgår inte av artikeln varför de var så många men lätt att dra slutsatsen okastrerade katter som ingen har vettet att kastrera med vetskapen om att det ofta är så vid kolonibildningar.

Lena
0

#4 Precis - det är det som är det allra värsta att det fått pågå så länge och gått så här långt. I en annan artikel om samma händelse framgick det att det varit 50 - 60 katter där tidigare vilket borde fått myndiheten att agera på studs. Man måster ju ha tillstånd för mer än 9 katter.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

lailas
0

förstår fortfarande inte varför sånt här kan få ske,,läste att en granne skulle mata häst och katterna..inte för att skylla på grannen ,men om denna reagerat ,,varför gjordes inget.???        om grannen inte reagerat så undrar jag varför inte??? för det måste synas att det finns såmycket som 50-60 katterpå ett ställe. jag tror intr heller att det kan hända vem som helst,hurmmycket men än vill hjälpa så vet man sin begränsningar..både ekonomiskt och känslomässigt. och som sagt lagen säger 9katter det vet väl alla eller är det sådåligt upplyst så  vissa inte har en aning

Sidentass
0

Men snälla nån…än en gång blir man så förbluffad att man sitter o gapar…detta är ju så makalöst horribelt att man inte finner ord..känner mej bekymrad inför katternas framtida mentala hälsa efter vad dom genomlidit…åh..arma katter….så ledsen man blir…